یک‌شنبه 15 مهر 1403

استقبال سرد دشمنان برجام از بایدن

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استقبال سرد دشمنان برجام از بایدن

تهران - ایرنا - پیام‌های تبریک و واکنش‌ها به پیروزی جو بایدن بر دونالد ترامپ در انتخابات 2020 آمریکا، نشان می‌دهد که نتیجه انتخابات از چند منظر قابل بررسی و ارزیابی است؛ از آنها که از خوشحالی در پوست خود نگنجدند تا آنان که هرچه تلاش کردند نتوانستند خشم خود را پنهان کنند.

واکنش کشورها به انتخابات آمریکا هر کدام به مناسبات و تجربه های قبلی آنان با دولت های دمکرات و جمهوری خواه بر می گردد، اما این بار ترامپ که نئوکان ها را نمایندگی می کرد، چنان کرد که با اعلام رسانه ای پیروزی بایدن، اروپایی ها نتوانستند تا اعلام رسمی نتایج انتخابات صبر کنند. خیلی از کشورها نیز به سرعت واکنش نشان دادند.

مرد سرکش و غیرقابل پیش بینی ساکن کاخ سفید همه را عاصی کرده بود، آنقدر که میلیون ها آمریکایی بی تفاوت را پای صندوق های رای کشاند تا علیه اش رای بدهند و هنگامی هم که رسانه های آمریکایی بطور غیر رسمی خبر پیروزی بایدن را اعلام کردند، همه به استقبال آمدند.

برخی کشورها منتظر اعلام نتیجه قطعی و رسمی ماندند، مانند چین، روسیه و ترکیه که هر سه به نوعی با سیاست های واشنگتن در دوره ترامپ به مشکل برخوردند؛ مشکلاتی که ممکن است رسوبات آن برای آینده روابط دولت بایدن با این کشورها آزار دهنده باشد.

اما در میان تمام کشورهای جهان واکنش و برخورد رژیم صهیونیستی و متحد جدیدش یعنی عربستان بیش از سایر کشورها جلب توجه کرد.

این دو متحد واشنگتن که شکست ترامپ را باور نداشتند، تا شامگاه یکشنبه درشوک بسر می بردند و سرانجام بن سلمان و پدرش واقعیت شکست رویاهایشان را پذیرفته و پیامی به مقصد ویلمینگتون ارسال کردند.

نتانیاهو نیز که همه امیدها را برباد رفته دید، در غروب همین روز با یک توئیت و اینکه او و بایدن رفیق قدیمی هستند، واکنش نشان داد.

اسرائیل و عربستان چه به لحاظ مالی و چه سیاسی و تبلیغاتی سرمایه گذاری بزرگی علیه برجام انجام دادند تا آن را نه فقط ضعیف که نابود کنند.

تل آویو و ریاض علاوه بر این، با هماهنگی و همراهی تندروهای اطراف ترامپ مانند پمپئو، جان بولتون، رودی جولیانی و... حتی مایک پنس تلاش زیادی کردند تا آمریکا را وارد یک معرکه نظامی با ایران کنند.

صهیونیست ها و سلمان ها همچنین نقش کمی در ترور ناجوانمردانه فرماندهان جنگ علیه تروریسم یعنی قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نداشتند و درعین حال امید زیادی به بروز جنگ میان تهران و واشنگتن داشتند.

شاید باورش برای سعودی ها و صهیونیست ها چندان ساده نباشد، مگر می شود ترامپ را با آن همه حمایت مالی شکست خورده دید. از آخرین ساعات شمارش آراء تل آویو و ریاض به شوک رفتند، بطوری که رسانه های بین المللی و منطقه ای از این حالت با عنوان "نفس های حبس شده" استفاده کردند.

صهیونیست ها و سعودی ها اگرچه ضربه بزرگی به برجام زدند، اما در اجرای پروژه نابودی آن ناکام ماندند. حالا نگرانی های این دو بازیگر منطقه فقط بحث برجام یا توافق جدید نیست، بلکه نگرانی از تغییر معادلات و جابجایی اولویت ها در منطقه است که بیشتر آزارشان می دهد.

زاویه دمکرات ها با رژیم صهیونیستی و سعودی ها، در دوران اوباما به اوج خود رسید و حالا این نگرانی ها در تل آویو و ریاض دوباره جان گرفته است، بطوری که اولین نشانه ها، سکوت دو روزه و سپس واکنش های سردی بود که این دو متحد منطقه ای واشنگتن از خود بروز دادند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*