چهارشنبه 4 مهر 1403

اجتماعی خبرگزاری ایسنا

اجتماعی خبرگزاری ایسنا

یک جامعه‌شناس در چهارمحال و بختیاری در خصوص ارتباط امید به زندگی و تمایل برای فرزندآوری، گفت: آموزش‌های فردی در نظام‌های آموزشی باید متمرکز بر موضوع چگونگی ایجاد انگیزه برای زندگی، افزایش روحیه کار و تلاش و ایجاد امید در افراد باشد، این آموزش‌ها مقوله‌های متفاوتی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد که یکی از آن‌ها بحث ازدواج و فرزندآوری است.

یک آسیب‌شناس با اشاره پرونده قتل بابک خرمدین که منجر به افشای قتل خواهر و داماد این خانواده هم شد، به بررسی ریشه‌های جنایات خانوادگی پرداخت.

در این شماره از بسته اخبار علم و فناوری ایسنا، خبرهایی از ثبت فوران عظیم در سطح خورشید برای نخستین‌بار، تأثیر مثبت واکسن آسم در موش‌ها، خطرات سلامتی ناشی از ساعات کار طولانی و دو خبر دیگر را مرور می‌کنیم.

روز جهانی زنبور عسل در 20 مه که امسال مصادف با 30 اردیبهشت است، جشن گرفته می‌شود. کشورهای عضو سازمان ملل متحد پیشنهاد کشور اسلوونی برای انتخاب این روز را در دسامبر 2017 تصویب کردند و دلیل انتخاب این روز به عنوان روزجهانی زنبورداری سال روز تولد «آنتون یانشا» به عنوان پیشگام زنبورداری است.

دو زمین‌لرزه پرندک در استان مرکزی را لرزاند.

به گفته کارشناسان امر، ایران تا سال 1420 به سن سالمندی و پیشی گرفتن سرعت رشد تعداد سالمندان از رشد کل جمعیت می‌رسد؛ دغدغه افزایش جمعیتی که سالهاست مطرح می‌شود و همچنان بی‌پاسخ مانده و می‌توان گفت تنها اقدام جدی مسئولین در این راستا تدوین طرح "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" بوده که آن هم مورد انتقادات جدی از سوی صاحب نظران واقع شد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: طی سالهای اخیر از طرق مختلف مثل انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک، اعطای تسهیلات به شهرداریها و دهیاری‌های دارای صنایع دستی ریشه‌دار و کمک به تاسیس بازارچه‌های محلی تلاش کردیم تا زمینه حمایت مدیریت شهری و روستایی از تولید و عرضه صنایع دستی را فراهم کنیم.

همزمان با افزایش موارد ابتلا به کووید -19 و کند بودن روند واکسیناسیون، محدودیت های کرونایی در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا بیشتر می شود.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری از تصویب 2 طرح کلان دیگر در این شورا خبر داد.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ادامه روند رسیدگی به پرونده خبرنگار آسیب دیده و همچنین تعلیق فرد مورد نظر مرکز واکسیناسیون خبر داد.

فرمانده انتظامی شهرستان تنگستان از کشف 12 دستگاه استخراج ارز دیجیتال (ماینر) به ارزش 2 میلیارد و 400 میلیون ریال و همچنین محموله میلیاردی قاچاق خبر داد.

معاون عمران و توسعه امور شهری روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به ضرورت ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان گفت: تحقق اصولی شهر هوشمند و هوشمندسازی شهرها و شهرداری الکترونیک باید همواره از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری باشد و انتظار می‌رود شهرداری ها در کنار توجه به توسعه زیرساختها به موضوع هوشمندسازی شهرها توجه مضاعفی نمایند.

رئیس جمعیت هلال احمر، تعداد بالگردهای امدادی موجود در سطح کشور را 24 فروند دانست و خاطرنشان کرد: قرارداد خرید یک فروند جدید منعقد شده و به صورت نوبتی مابقی خریداری میشود.

پس از آن که یک نهنگ بزرگ‌باله جوان، چند مایل در رود «تیمز» در مرکز لندن شنا و تمام مسیر را تا «تدینگتون لاک» در جنوب غربی لندن طی کرده است، اکنون گروه‌های امداد و نجات در تلاشند تا او را به دریا باز گردانند.

تصور کنید که خبرنگاری برای تهیه گزارش از روند انجام واکسناسیون به یک مرکز پزشکی دانشگاهی می‌رود تا بتواند نقش مهم و موثری در انجام این فرآیند داشته باشد؛ اما با انگشتی شکسته و تحمل برخوردی توهین‌آمیز، مرکز دانشگاهی را ترک می‌کند. اما این داستان فقط یک اتفاق تلخ نیست که بخواهیم برایش اظهار تاسف و بعد فراموش کنیم؛ این نمودی از نگاه مسئولان و گاهی جامعه به رسانه و خبرنگارانی است که اساسا...

رئیس جمعیت هلال احمر، با بیان اینکه سال گذشته بخشی از امدادگران در جمعیت هلال احمر جذب شدند تا ماندگاری آنها را کنار خود تضمین کنیم، گفت: به طور کلی 800 امدادگر جذب شدند و همواره برای ارتقای شرایط آنها تلاش خواهیم کرد.