چهارشنبه 18 مهر 1403

بیژن مقدم: باید در بهترین زمان و دور از فضای احساسی انتقام گرفت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بیژن مقدم: باید در بهترین زمان و دور از فضای احساسی انتقام گرفت

تهران - ایرنا - «بیژن مقدم» مدیرمسئول سایت الف و فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به تاکید رهبر انقلاب و رئیس جمهوری بر مجازات عاملان ترور شهید «محسن فخری زاده» گفت: تصمیمات تلافی‌جویانه ایران باید در فضای عقلانی و در بهترین زمان ممکن و به دور از فضای احساسی عملیاتی شود.

عصر جمعه هفتم آذر ماشین ترور وابسته به دشمنان ملت ایران، دکتر «محسن فخری زاده» معاون وزیر دفاع و از دانشمندان صنعت دفاعی کشور را به شهادت رساند. این اتفاق باعث ناراحتی و واکنش افکار عمومی در داخل کشور شد. در حال حاضر انتقام از عوامل این ترور جزو خواسته‌های اصلی و به حق مردم از مسئولان کشور است. چرا که اگر عاملان این جنایت به سزای اعمال خود نرسند ماشین ترور از کار بازنخواهد ایستاد. حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی که به مناسب شهادت شهید فخری زاده منتشر کردند بر مسئله مجازات عوامل این ترور تاکید کردند. رهبر انقلاب در بخشی از پیام خود نوشتند: دو موضوع مهم را همه دست‌اندرکاران باید به جد در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه بخش‌هایی که وی بدان‌ها اشتغال داشت.

دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهور هم در جلسه ستاد مبارزه با کرونا که شنبه هشتم آذر تشکل شد بیان داشتند: همه اتاق‌های فکر و همه دشمنان ایران به خوبی بدانند ملت ایران و مسئولین کشور شجاع‌تر و غیور تر از آن هستند که این اقدام جنایت‌کارانه را بی پاسخ بگذارند و مسئولین مربوطه به موقع مناسب پاسخ این جنایت را خواهند داد. ملت ایران هوشمند تر و حکیم تر از آن هستند که در دام توطئه صهیونیست‌ها بیافتند. آنها در فکر ایجاد یک آشوب و بلوا هستند، بدانند که ما دست آنها را از پیش خوانده‌ایم و آنها موفق نخواهند شد به اهداف خبیثانه خود دست پیدا کنند.

بهترین پاسخ به عاملان و آمران جنایت روز جمعه چیست؟ آیا باید در اولین فرصت جمهوری اسلامی واکنش نشان دهد یا باید با هوشمندی سیاسی به دنبال بهترین فرصت باشد تا هم ضربه کاری را به دشمنان ایران وارد کند و هم اینکه در دامی که جریان صهیونیستی برای ایران طراحی کرده، گرفتار نشود. از سوی دیگر ترور روز جمعه چه پیامدهایی خواهد داشت و آیا می‌تواند مانع پیشرفت علمی کشور شده و ترورکنندگان را به اهداف خود برساند یا خیر؛ این‌ها بخشی از پرسش‌هایی است که با «بیژن مقدم» مدیر مسول سیاست الف و فعال سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا مطرح کردیم. نباید در فضای احساسی تصمیم‌گیری کنیم

مقدم در پاسخ به این پرسش که بهترین مجازات عاملان و آمران ترور شهید فخری زاده از نگاه شما چه اقداماتی است، گفت: به نظر من اتفاقاتی از این دست در واقع پاسخی به زخم‌هایی است که جریان صهیونیستی از جمهوری اسلامی ایران برداشته است. آمریکا و اسرائیل در هر کجا دچار ناکامی می‌شوند در ارزیابی علت ناکامی خود در نهایت به جمهوری اسلامی ایران می‌رسند. چرا که نظام جمهوری اسلامی پشتوانه ملت‌های مختلفی در سطح منطقه است. وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی شکست‌های خود در یمن، فلسطین، لبنان، عراق، سوریه و دیگر کشورها را به پای ایران می‌نویسد چرا که ایران حامی ملت‌های مظلوم این کشورها است. بنابراین آن‌ها برای جبران شکست‌های بسیار بزرگ خود دست به این کارها می‌زنند تا بلکه بتوانند شکست‌های خود را توجیه کنند.

وی در مورد مسئله انتقام بیان داشت: ما با دو جریان جدی در داخل و خارج کشور مواجه هستیم که بحث مربوط به انتقام را مطرح می‌کنند. تصور یک جریان این است که انتقام باید حتما هم سطح، مساوی، هم شکل، هم جنس و به سرعت انجام شود. به نظر من این درخواست احساسی خوبی است اما درخواست صحیح و معقولی نیست. جریان دوم معتقد به تصمیم‌گیری عقلانی است. به نظر من نه جمهوری اسلامی هر کشور دیگری در این موقعیت قرار بگیرد باید با حواس جمع و با انتخاب بهترین زمان، رفتار مناسب خود را بروز دهد و مقامات کشور هم به این مسیر معتقد هستند. البته در این که انتقام باید گرفته شود تردیدی نیست. مدیر مسول سایت الف همچنین با اشاره به ظرفیت‌های حقوق بین‌الملل هم گفت: معمولا ما در کشور از طرفیت‌های موجود در حوزه‌های مختلف و ابعاد گوناگون استفاده نمی‌کنیم. یکی از این ظرفیت‌ها بستر حقوق بین‌الملل است. ببینید دولتی مثل دولت آمریکا رسما اعلام می‌کند که سردار قاسم سلیمانی را به شهادت رسانده است اما ما هیچ پیگیری حقوقی انجام نمی‌دهیم. در همین ترور اخیر هم رسانه‌های غربی اعلام کردند که شواهد نشان می‌دهد کار صهیونیست‌ها بوده، بنابراین با این شواهد باید از ظرفیت حقوق بین‌الملل در مجامع بین‌المللی هم استفاده کنیم و نباید تنها تک بعدی به مسئله انتقام و پاسخ دادن به ترور روز جمعه نگاه کنیم.

متوقف کردن مسیر علمی کشور یکی از اهداف ترور دانشمندان است مقدم همچنین متوقف کردن مسیر علمی کشور را نازل‌ترین سطح تحلیل دشمن برای ترور روز جمعه دانست و گفت: این نوع رویکرد واقعا خالی از فهم ابتدایی منطق حاکم بر جمهوری اسلامی ایران است. کسی که با نحوه تربیت نیروی انسانی در این نظام آشنا باشد دست به این اقدامات نمی‌زند. با حذف افراد نه تنها مسیر جمهوری اسلامی متوقف نمی‌شود بلکه با قدرت بیشتری ادامه پیدا می‌کند. ما در سال‌های اول انقلاب برخی گروه‌ها را داشتیم که با همین ذهنیت رهبران انقلاب را ترور می‌کردند اما تجربه تاریخی نشان داد که جمهوری اسلامی به راه خود ادامه داد. مقدم فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که به نظر شما چرا شرایط زمانی فعلی برای این ترور انتخاب شده، هم بیان داشت: در حال حاضر تحلیل‌هایی مطرح است که این اقدام را جریان صهیونیستی انجام داده تا دولت جدید آمریکا نسبت به ایران و ایران نسبت به آمریکا دچار مواضع تندتری شوند و زمینه‌های تفاهم و مذاکره از بین برود این تحلیل مطرح می‌شود اما من نسبت به این تحلیل خیلی خوشبین نیستم. من فکر می‌کنم رژیم صهیونیستی سال‌ها کار می‌کند تا در اولویت شرایط ممکن بتواند ترور را انجام دهد. این نکته به این معنی نیست که شرایط مناسبی تا به امروز پیدا نکرده بلکه ممکن است در این مقطع زمانی احساس کرده ایران پاسخ سخت و خشن نخواهد داد برای همین دست به این ترور زده است. بالاخره آنها هم نسبت به فضای سیاسی ایران تحلیل دارند و در اقدامات خود این مسائل را مدنظر قرار می‌دهند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*