سه‌شنبه 17 مهر 1403

تردید احزاب در چینش نهایی نامزدها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تردید احزاب در چینش نهایی نامزدها

تهران - ایرنا - با توجه به تحریم‌های اقتصادی آمریکا و شیوع ویروس کرونا و در نتیجه مشکلات معیشتی مردم ضرورت دارد با معرفی دقیق کاندیداها و آگاهی بخشی به مردم شاهد انتخاب فردی اصلح، کارآمد و انقلابی باشیم تا با تشکیل کابینه ای منسجم گره گشای مشکلات مردم باشد.

برای جلب اعتماد مردم و جذب مشارکت حداکثری باید برنامه ای واقعی برای حل مشکلات طراحی کرد. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی جنبه های مختلف انتخابات ریاست جمهوری پرداخته اند.

مهمترین محورهای انتخاباتی از نگاه رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا

رسانه اعتدالی خبرآنلاین در شبانه روز گذشته در گزارشی تحلیلی به «دو قطبی سازی» های احتمالی احمدی‌نژاد در مقابل لاریجانی، رییسی و جهانگیری پرداخت و مواضع محمود احمدی نژاد را بررسی کرد. همچنین پایگاه خبری تحلیلی انتخاب به بازتاب سخنان حجت الاسلام سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی پرداخت. رسانه‌های اصلاح طلب نیز در مطالب و گفت وگوهایی مختلف بر ضرورت اعتمادسازی برای مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید کردند و مشکلات پیش‌رو در این امر خطیر را مورد بررسی قرار دادند، برای نمونه خبرگزاری برنا و ایسنا در تیترهایی با عنوان هم صدا با بیگانگان به ناامیدی مردم دامن نزنیم و هر فردی که دل در گرو منافع ملی دارد باید از غبار آلود کردن فضای انتخابات بپرهیزد این موضوع را بررسی کردند. همچنین خبرگزاری ایلنا به گفت وگو با داوود محمدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص اعلام کاندیداتوری احمدی نژاد پرداخت و آن را مورد نقد و تحلیل قرار داد. رسانه‌های اصولگرا از جمله فارس در این بازه زمانی در مطالب خود ضمن تاکید بر مشارکت حداکثری مردم به انعکاس سخنان حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر امام جمعه دهدشت و علی مطهری داوطلب انتخابات ریاست جمهوری پرداخت در این بازه زمانی همچنین خبرگزاری ایمنا، باشگاه خبرنگاران جوان، مهر و آنا تحولات انتخابات ریاست جمهوری را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

رسانه‌های اعتدالی

احمدی نژاد؛ استاد دوقطبی‌سازی

خبرگزاری خبرآنلاین در گزارشی تحلیلی به «دو قطبی سازی» های احتمالی احمدی‌نژاد در مقابل لاریجانی، رییسی و جهانگیری پرداخت و آورد:

*محمود احمدی نژاد بدون شک یکی از اساتید دوقطبی‌سازی در صحنه انتخابات است که حتی انتخابات با حضور چند کاندیدا را هم می تواند به دوقطبی رابین‌هود و داروغه تبدیل کند، مانند آنچه در سال 88 انجام داد.

* زندگی سیاسی محمود احمدی‌نژاد را باید به چند دوره تقسیم کرد؛ «قبل از 84»، «84 تا 88»، «88 تا 92» و «92 تا الان». در هر کدام از این دوره‌های او یک رفتار سیاسی متفاوت از خود ظهور و بروز داد و یکسری نیروهای سیاسی را جذب خود می‌کرد. حال او گروه همراه خود را دارد؛ «بهاری» ها.

*رفتار او پس از ریاست جمهوری‌اش نشان از چرخش زیاد در مواضعش دارد؛ او حتی خیلی اتفاقات دوران ریاست‌جمهوری‌اش هم را گردن نمی‌گیرد.

*احمدی نژاد 21 اردیبهشت برای ثبت‌نام ریاست‌جمهوری سیزدهم با تبلیغات و سر و صدای زیادی راهی وزارت کشور شد. ثبت‌نام کرد و پس از آن تهدید کرد که اگر مانند سال 96 رد صلاحیت شود انتخابات را تحریم می‌کند و رای نخواهد داد.

*در آن سو، زمزمه‌های مبنی بر نامزد شدن جهانگیری، رییسی و لاریجانی شنیده می‌شود. اگر هرکدام از این افراد بیایند و احمدی‌نژاد هم در گود بماند، کارزار انتخاباتی پرهیجان و شلوغی را شاهد خواهیم بود.

*احمدی‌نژاد کارش را بلد است؛ او برای پیروزی نیاز به دوقطبی دارد؛ اگر به فرض هر سه نفرات مذکور هم بیایند او قابلیت این را دارد که با هر یک از آنها دو قطبی درست کند؛ احمدی‌نژاد می‌داند که رمز پیروزی‌اش دوقطبی‌سازی و سوار شدن بر موج‌آفرینی‌ها است. البته این را سابقه‌اش می‌گوید.

*در سال 84 وقتی انتخابات دور اول با شگفتی به پایان رسید و هاشمی رفسنجانی و احمدی‌نژاد راهی مرحله دوم شدند، کسی فکر نمی‌کرد که احمدی‌نژاد نامش از صندوق بیرون بیاید.

* او با یک دوگانه‌سازی هوشمندانه اشرافی‌گری و فرودستان و جا زدن خود به عنوان صدای طبقه محروم و فرودست توانست بر هاشمی رفسنجانی که نماد اشرافیت و تمکن مالی در جامعه بود، پیروز شود.

*اما امسال هم اگر او تایید صلاحیت شود برابر سه نامزد بالقوه می‌تواند این دوقطبی را بسازد.

* آنچه مشخص است این است که احمدی‌نژاد بر سر صندلی ریاست جمهوری با کسی تعارف ندارد؛ سابقه سال 88 این را نشان داده است.

*احمدی‌نژاد - لاریجانی: از این دو می‌توان به عنوان دشمنان و نه منتقد و مخالف نام برد. آنها سابقه دعواهای طولانی با یکدیگر دارند که اوج آن یکشنبه سیاه در مجلس نهم بود. روزی که استیضاح وزیر کار احمدی‌نژاد در جریان بود و او برای دفاع از وزیرش پشت تریبون مجلس رفت و با نشان دادن فیلم فاضل لاریجانی یکی از پر سر و صداترین جلسات مجلس بعد از انقلاب را رقم زد. احمدی‌نژاد تا می‌توانست به علی لاریجانی و برادرانش تاخت؛ لاریجانی هم البته سکوت نکرد و بعد از راهی کردن و به بیرون از جلسه، 20 دقیقه خطابه‌ای محکم علیه احمدی‌نژاد ایراد کرد.

* از قدرت سخنوری لاریجانی و تسلطش در اداره مناقشات نباید به سادگی گذشت. اگر این دو مناظره‌ای با یکدیگر داشته باشند قطعا یکی از جنجالی‌ترین مناظره‌های پس از انقلاب خواهد بود.

غربی‌ها در صدد ناامید کردن مردم از شرکت در انتخابات هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب به بازتاب سخنان حجت الاسلام سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی پرداخت و آورد:

* تمام رسانه‌های غربی و آمریکایی و مزدور استکبار درصدد این هستند که مردم را ناامید کرده و بگویند در انتخابات شرکت نکنید، ما تنها کشوری هستیم که مردم ما خودشان برای خودشان تصمیم می‌گیرند و حتی آمریکا این گونه نیست و لابی صهیونیست برایش تصمیم‌گیری می‌کند.

* اگر فردی بگوید در انتخابات شرکت نمی‌کنم مثل نعمتی است که لگدمال شده و تمام رسانه‌های غربی و آمریکایی و مزدور استکبار درصدد این هستند که مردم را نومید کرده و بگویند در انتخابات شرکت نکنید، می‌خواهند سعی کنند مردم در سرنوشت خود دخالت نکنند تا سرنوشتشان توسط مزدوران رقم بخورد.

* امیدوارم شما برادران و خواهران مومن و متدین که پرورش یافته یک امام قهرمان‌ساز هستید؛ با شور فراوان در انتخابات شرکت کنید. نسل سوم و چهارم با غیرت نسل اول انقلاب در دنیا ظاهر شده و در مسیر تعیین سرنوشت خود اقدام می‌کنند، چراکه این استقبال و آزادی برای ما به برکت خون شهدا رقم خورده است پس با شور فراوان در انتخابات شرکت کنید.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

احمدی‌نژاد در جایگاهی نیست که انتخابات را تایید کند یا نکند

خبرگزاری ایلنا به گفت وگو با داوود محمدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب پرداخت و آورد:

* انتخابات فرآیند و قاعده خاص خودش را دارد که در قانون اساسی، قوانین عادی و قانون انتخابات مشخص شده است. محمود احمدی نژاد اصلا در جایگاهی نیست که بگوید من انتخابات را تایید می‌کنم یا نمی‌کنم.

*در بحث ثبت‌نام آقای احمدی‌نژاد اشکالی وارد نیست، هرشخصی می‌تواند براساس قانون ثبت نام کند و حق شهروندی افراد است. اما اینکه ایشان می‌گوید من انتخابات را تایید نمی‌کنم خب قرار نیست که ایشان انتخابات را تایید کند.

* اما اینکه ایشان آمده ثبت نام کرده و حرف‌هایی را مطرح کرده‌اند، به عقیده من باید مورد رسیدگی قرار گیرد. به ویژه مطالب و حرف هایی که ایشان طی یکسال اخیر مطرح می‌کند. چرا که اولا با توجه به تصدی 8 ساله مقام ریاست جمهوری توسط آقای احمدی‌نژاد، خود باید قبل از همه پاسخگو باشد که اگر این حرف‌ها درست است چرا ایشان در زمان مسوولیت عکس‌العمل نشان نداده است.

* ایشان نکاتی را در مورد مسایل مختلف به‌خصوص در دوره خودش و اتفاقاتی که در کشور رقم می‌خورده، مطرح کرده که باید رسیدگی شود به این ادعاها و حتما خودش هم باید نسبت به آن‌ها پاسخگو باشد.

* از مشاهده رفتارهای عجیب از احمدی‌نژاد نباید تعجب کرد.

* در بحث کاندیداتوری هم اینکه به صحنه آمده و خود را عرضه کرده مساله خاصی نیست و باید از نظر قانونی مانند همه کاندیداها رسیدگی شود که در این زمینه شورای نگهبان براساس قانون نسبت به ایشان تصمیم‌گیری خواهد کرد.

* اینکه فردی که اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است، برای ثبت‌نام در انتخابات به وزارت کشور آمده و در همان وزارت کشور هنوز مهر ثبت‌نامش خشک نشده می‌گوید «اگر من نباشم و تایید نشوم، انتخابات را تایید نمی‌کنم.»؛ یکی از اتفاقات بسیار عجیب است

بیانیه دولت در خصوص انتخابات 1400

خبرگزاری ایسنا به بازتاب بیانیه دولت به مناسبت برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت:

*موسم انتخابات در کشور، بار دیگر فرصتی برای تجلی اراده ملی و حراست از مردم سالاری دینی، فراهم آورده است.

*همه آنها که سربلندی ایران و تحقق آرمان های استقلال و آزادی در جمهوری اسلامی را می‌خواهند، وظیفه دارند که نگهبان حق انتخاب آزادانه و آگاهانه شهروندان باشند و با کمک به مشارکت گسترده مردم در انتخابات، اقتدار منتخب ملت را در اعمال آرا و اراده شهروندان برای حل مسایل کشور تقویت نمایند.

*لازمه مشارکت حداکثری در انتخابات - که مقام معظم رهبری، به‌عنوان اولویت نخست در انتخابات پیش‌رو مورد تأکید قرار دادند - اطمینان مردم به رعایت کامل و بدون تبعیض قانون و امید به نقش اثرگذار مشارکت شهروندان در تعیین آینده کشور است.

*همه مردم و جریانات متنوع فکری و سیاسی کشور، باید بتوانند در جمع نامزدهای انتخابات، گزینه ای را بیابند که بیانگر خواست ها و نظرات آنها باشد.

*دولت، از شورای محترم نگهبان و همه نهادهایی که در فرآیند انتخابات نقش دارند، انتظار دارد که با توجه به ضرورت تقویت وحدت ملی در شرایط کنونی کشور، با دوراندیشی، تعهد به روح حاکم بر قانون اساسی و وفاداری به منافع ملی، زمینه امیدآفرینی و شورانگیزی در انتخابات را فراهم آورند و با تقویت زمینه مشارکت در انتخابات، تداوم امنیت و پیشرفت کشور را تضمین کنند.

*دولت عمیقا باور دارد که وحدت در حضور، معنا می‌یابد و نه در حذف؛ دولت عمیقا باور دارد که اسلامی بودن نظام سیاسی اقتضا می‌کند که از جمهوریت آن بدون جانبداری پاسداری شود.

*دولت عمیقا باور دارد که فراهم ساختن شرایط مشارکت سیاسی، حق شهروندان و تکلیفی بر حاکمان است و در مردمسالاری دینی، بیش از آنکه شهروندان در مشارکت، مکلف باشند، این حاکمان هستند که مکلف‌اند و موظف.

*استقلال و پیشرفت هرگز با ناامید ساختن شهروندان از صندوق و تاراندن آنان از تصمیم‌سازی‌ها و سیاستگذاری‌های کلان تعبیر نخواهد شد آنچنانکه توسعه ایران با حضور محدود سلایق و دایره‌ای بسته از منابع انسانی محقق نمی‌شود.

هم صدا با بیگانگان به ناامیدی مردم دامن نزنیم

خبرگزاری برنا به گفت وگو با حجت الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم پرداخت و آورد:

* پیش بینی ما بر اساس تجربه چهل و چند ساله گذشته این است که به سمت حرکت صعودی حضور مردم و بحث ها و مطالب پیرامون انتخابات ریاست جمهوری در شوراها خواهد بود یعنی از این به بعد ما باید شاهد گفتمان های توده مردم و مسوولان در خصوص حضور حداکثری مردم باشیم.

* بحث دیگر بحث رسانه است که شروع کرده اند، رسانه ها نباید از مسایل انتقام بگیرند. برای اینکه بخواهند حضور پرقدرتی داشته باشند بیایند واقعیت هایی که جامعه نیاز دارد آنها را مطرح کنند و از افرادی که می خواهند در آینده منتخب مردم باشند مطالبه گری کنند.

* هنوز آن شوری که باید مثل گذشته باشد، نیست. امیدواریم بعد از نام نویسی و تعیین شدن افراد، سرعت بیشتر در توجیه مردم و حضور مردم پای صندوق های رای عملیاتی شود چون مردم ما می دانند همه مسوولان توسط رای مردم انتخاب می شوند و خوب و بد آن در رای مردم بر می گردد.

* امیدواریم در انتخابات 1400 با رای اکثر مردم بتوانیم یک دولت جوان و حزب اللهی و انقلابی داشته باشیم تا بتواند به مشکلات رسیدگی کند.

*گرچه دولت بعدی نتواند ظرف مدت کوتاه معجزه ای کند اما می تواند با شناخت نسبت به مشکلات مردم و وضعیت اقتصادی و مسائل بین المللی و امنیت داخلی و مطالب دیگر برنامه ریزی قوی داشته باشد.

* باید با صراحت و شفافیت با مردم صحبت کنند که این مشکل را داریم، مشکلات را هم گردن کسی نیاندازند، بالاخره اگر مسوولی خدای ناکرده سستی در مورد نیازهای مردم کرده باشند مورد انتقاد جامعه قرار می گیرند که طبیعی است ولی با بیان برنامه های آینده باید ایجاد امید و صحبت کرد.

* اینکه با مهندسی چهره به چهره بتوان با مردم صحبت کرد، کار مهمی است و نباید به شایعات بیگانگان و فضای مجازی بیگانگان و ماهواره های استکبار و سلطه نگاه کرد.

* بالغ بر صد تلویزیون ماهواره ای فارسی زبان علیه جمهوری اسلامی ایران شب و روز کار و شایعه پراکنی می کنند، برای اینکه مردم پای صندوق رای نیایند. ما نمی گوییم مشکلات نیست نه مشکلات هست ولی راه حل دارد نباید به شایعات منافقانه فضای مجازی بیگانگان توجه کرد که مردم با بصیرت ما هم همین گونه هستند و توجه ای به شایعات ندارند.

هر فردی که دل در گرو منافع ملی دارد باید از غبار آلود کردن فضای انتخابات بپرهیزد

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با غلامرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد:

* هر فرد و هر جریانی که دل در گرو منافع ملی دارد باید از پرداختن به حاشیه های در این ایام و غبارآلود کردن فضا پرهیز کند تا مردم بتوانند با آگاهی کامل فردی اصلح را انتخاب کنند.

* جایگاه ریاست جمهوری در کشور ما بسیار بالا بوده و می توان دومین جایگاه مهم کشور را به آن اختصاص داد. حتی جایگاه این مقام از ریاست قوه قضاییه و قوه مقننه نیز بالاتر است و مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود در ابتدای سال به اختیارات این نهاد و منابع و امکاناتی که در اختیار دارد، اشاره داشتند.

* اگر ما بخواهیم شاهد تحولی در حوزه اقتصاد، فرهنگ، مسایل اجتماعی و سایر حوزه ها باشیم نمی توان هرگز نقش جایگاه ریاست جمهوری را نادیده گرفت. حتی بخش اعظمی از مشکلاتی که امروز ما در حوزه های مختلف با آن مواجه هستیم به روسای جمهوری باز می گردد که از ابتدا انقلاب تا به امروز ریاست این قوه مهم را بر عهده داشتند.

* مردم باید بدانند که اگر می خواهند شاهد تحولی در مسایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود باشند باید به دور از توجه به حواشی سیاسی و جنجال های رسانه ای به دنبال تامل و شناخت کاندیداها بوده و در نهایت فردی اصلح که واقعا توانایی و قابلیت اداره این نهاد مهم را دارد انتخاب کنند.

* هر فرد و هر جریانی که دل در گرو منافع ملی دارد باید از پرداختن به حاشیه های در این ایام و غبار آلود کردن فضا پرهیز کند. نباید فضایی غبارآلود برای مردم ایجاد کرد که نتوانند به درستی تصمیم بگیرند.

 رسانه های اصولگرا

انتخابات 1400 پیچیده‌ترین انتخابات کشور است

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان به گفت وگو با محمد علی وکیلی فعال سیاسی اصلاح طلب پرداخت و آورد:

* معتقدم که هدف از انتشار این فایل خارج کردن ظریف از مدار سیاست داخلی و خارجی کشور بود. کمااینکه در طول مذاکرات وین هم اعتماد به نفس او از بین رفت.

* هرچه جلوتر می‌رویم ابهام اردوگاه اصولگرا و اصلاح طلب بیشتر می‌شود و با این فایل هم احتمالا ظریف از گردونه رقابت خارج خواهد شد و ابهام اصلاحات را بیشتر خواهد کرد.

* در اردوگاه اصولگرایان همچنان شرایط تعلیق حاکم است و همه شخصیت‌های نگاهشان به آقای رییسی است و اگر آقای رییسی به میدان بیاید همه به نفع او کنار خواهند رفت، اما در غیر این صورت جبهه 72 ملت در اصولگرایان ایجاد خواهد شد و پیچیده‌ترین انتخابات را در خردادماه 1400 شاهد خواهیم بود.

استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان پس از انصراف ظریف چیست؟

خبرگزاری ایمنا در گزارشی به گفت و گو با احمد شریف از اعضا جبهه اصلاحات ایران و دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان در باره کاندیداهای احتمالی حزب اصلاح‌طلبان و برنامه‌های آنها پرداخت و نوشت:

*چند هفته بیشتر تا آغاز رقابت برای تصدی صندلی پاستور باقی نمانده و با کنار گیری محمد جواد ظریف، راه برای انتخاب کاندیدای واحد اصلاح طلبان سخت تر از پیش شده است.

*با توجه به تأثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسایلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت، رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای احتمالی انتخابات، مورد توجه ناظران است.

*محمدرضا عارف نیز که تاکنون برنامه خود را به جبهه اصلاحات ایران تحویل نداده از گزینه‌هایی است که به نظر می‌رسد از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری منصرف شده باشد.

* اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و محسن هاشمی از جمله افرادی هستند که شانس بیشتری برای این دارند که به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات 1400 معرفی شوند.

* مکانیزم انتخاب کاندیدای جبهه اصلاحات ایران مشخص شده و بر اساس آن کاندیدای ریاست جمهوری اصلاح طلبان مشخص خواهد شد.

* طبق این مکانیزم، 14 نفر برای کاندیداتوری در انتخابات مشخص شدند و در این بین محمدجواد ظریف و محمدرضا عارف از حضور در این کارزار انصراف دادند و تنها 12 نفر برنامه‌های خود را به جبهه اصلاحات ایران ارایه کرده‌اند.

* طبق لیست کاندیداهای پیشنهادی احزاب اصلاح طلب، محمدجواد ظریف بیشترین پیشنهاد را برای حضور در انتخابات کسب کرده بود که حاضر به ورود به انتخابات نشد. اسحاق جهانگیری، مصطفی تاجزاده و مسعود پزشکیان کاندیداهای بعدی هستند که بیشترین پیشنهاد را از سمت احزاب دریافت کرده‌اند؛ البته به نظر می‌رسد آقای تاجزاده در مبحث تأیید صلاحیت‌ها به موانعی برخورد کنند.

* فعلا نمی‌توان گزینه نهایی اصلاح طلبان در انتخابات را مشخص کرد؛ زیرا باید دید جامعه از کدام کاندیدا استقبال خواهد کرد. *امروز علی‌رغم توانمندی‌های آقای جهانگیری، مردم از عملکرد دولت گلایه دارند و قطعا حضورش در دولت باعث شده انتقادات زیادی علیه وی مطرح شود.

شاید تنه لاریجانی به ما خورده که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان اقبالی به من ندارند

خبرگزاری فارس به گفت وگو با علی مطهری داوطلب انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و آورد:

* هردولتی روی کار بیاید قطعا با تحریم‌های ترامپ به مشکل برمی‌خورد و نمی توان به طور کامل اثرگذاری تحریم‌ها را کم کرد.

* مردم از وضع موجود راضی نیستند و به راحتی بیان می‌کنند.

* وضع زندگی بخشی از قشر متوسط هم به سختی می‌گذرد و باید از این حالت بیرون بیاییم.

*تحریم‌ها هم حتما موثر است چون ما خیلی از کالاهایی که صادر می‌کنیم نمی‌توانیم ارز حاصل از آن را دریافت کنیم و یا خیلی از کالاهایی را که وارد می‌کنیم به خاطر تحریم با قیمتی بالاتر وارد می‌کنیم.

* وقتی تحریم را دور می‌زنیم باید هزینه‌های جانبی بیشتری بپردازیم. مثلا نرخ بیمه 2یا 3 برابر برای ما حساب می‌شود. طبعا کالا با قیمت بالاتر به دست ما می‌رسد و همین که نمی‌توانیم ارز صادراتی خود را دریافت کنیم، خودش باعث افزایش نرخ ارز می‌شود و این امر روی قیمت‌ها اثر می‌گذارد.

*مردم راضی هستند که حتی این تورم بایستد و جلوتر نرود. الان با توجه به اینکه نسبت به دوره ترامپ فشار کمتر است و نظارتی که وزارت خزانه‌داری آمریکا روی فعالیت‌های ما داشت که با هر بانک یا شرکتی وارد گفت و گو می‌شدیم بلافاصله تهدید به تحریم می‌کردند کمتر شده است و مقداری فشار کم شده و باید از این فرصت استفاده کنیم.

*در داخل هم عملکرد بانک‌ها قابل اصلاح است و اگر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد جدی‌تر باشند و تسهیلات فقط به بخش تولید داده شود، قابل رفع است.

* نظارت بر بانک‌ها در اختیار دولت است و قانونش هم وجود دارد ولی استقلال بانک مرکزی نیاز به قانون دارد. مجلس یکی دو بار در دوره هشتم و نهم برای این کار خیز برداشت ولی زور دولت‌ها بیشتر است چون نمی‌خو اهند بانک مرکزی از حیطه حکومت آنها خارج شود.

حکم عقل و شرع در انتخابات

خبرگزاری حوزه به بازتاب سخنان آیت الله مکارم شیرازی در مورد انتخابات پرداخت و آورد:

*حضور در انتخابات یک تکلیف شرعی است، چرا که حفظ ناموس، دین، کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی واجب است، مقدمه واجب هم واجب است.

*مطمئنا اگر مردم حضور پرشور داشته باشند نقشه های دشمنان نقش بر آب می شود؛ لذا عقل و شرع می گوید: باید حفظ کرد نظام را و در این مسیر، حضور مردم بسیارموثر است.

جشنواره احزاب، انتخابات است

خبرگزاری آنا به گفت وگو با احمد حکیمی‌پور دبیر کل حزب اراده ملت پرداخت و آورد:

*احزاب پیش قراول شفافیت در عرصه سیاست هستند و باید دیگران را نیز به سوی شفافیت ببرند.

*عده‌ای در کشور ما نه‌تنها برای احزاب جایگاهی قائل نیستند بلکه از هویت آنها هزینه کرده و مشکلاتی را برای کنشگران این عرصه به‌وجود می‌آورند و درنتیجه کسانی که زندگی خود را برای این‌کار گذاشتند بیش‌تر از همه آسیب دیده و در معرض سوءظن هستند.

* احزاب در کشور ما ناقص‌الخلقه هستند به این دلیل که فلسفه وجودی آنها که تنظیم مطالبات و مشارکت عمومی در فرایند انتخابات و تعیین سرنوشت آن است؛ عملا اتفاق نمی‌افتد.

* سالهاست که در کشور ما این دیوار کج بالا می‌رود و با وجود حضور انتخابات در ساختار کشور و نقش پر رنگ احزاب در قانون اساسی، باز هم این دو با هم فاصله دارند.

* باید قانون انتخابات و احزاب ادغام شده و انتخابات حزبی شود؛ یعنی هرکس که قصد ورود به سیاست را دارد از کانال احزاب عبور کند. همچنین با افزایش بودجه کارهای حزبی، بسیاری از این مشکلات مرتفع می‌شود.

* جشنواره احزاب انتخابات است ولی ما در انتخابات نقش احزاب را از همه کم رنگ‌تر می‌بینیم؛ کار سیاست کار تیمی و جمعی است و نمی‌شود کسی در عین حضور در این عرصه عضو هیچ حزبی نباشد.

* در اکثر کشورهای دنیا هرکسی نمی‌تواند در انتخابات اعلام کاندیداتوری کند، زیرا باید مشخص باشد که تحت حمایت کدام حزب و گروه است ولی در کشور ما اینگونه نبوده و به همین دلیل هم خیلی هزینه می‌دهیم، اما متاسفانه عزمی برای حل کردن این مشکل ساده نیست.

* احزاب پیش قراول شفافیت در عرصه سیاست هستند و باید دیگران را هم به شفافیت بکشانند.

وحدت رمز اقتدار و عزت ایران اسلامی است

خبرگزاری مهر به بازتاب سخنان حجت‌الاسلام قربانعلی صفایی پور امام جمعه میامی پرداخت و آورد:

* انتخابات نماد مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

* بیمه شدن انقلاب اسلامی حداقل فایده حضور پر شور مردم در انتخابات است.

* مشارکت انتخابات نشان می‌دهد که مردم ما پای نظام و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایستاده‌اند و به افراد صالح رأی خواهند داد.

* مردم باید کسانی را انتخاب کنند که متدین، انقلابی و کاری باشند.

* انتخابات راهی است که بتوانیم مطالبات را پیگیری کنیم و در نتیجه می‌بایست کسانی را انتخاب کنیم که بتوانند فاصله طبقاتی، بیکاری و مشکلات اقتصادی را کاهش دهند.

* توجه به شعار سال در راستای رونق تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها یکی از مهمترین مطالباتی است که مردم از مسئولان نظام اسلامی و ریاست جمهوری دارند.

* انتخاب شورای اسلامی می‌تواند به توسعه و آبادانی شهرستان و روستاها منجر شود لذا مشارکت مردم دارای اهمیتی بسیار زیاد است.

عملکرد جهادی و انقلابی؛ شاخصه مهم کاندیدای اصلح

خبرگزاری فارس به بازتاب سخنان حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر امام جمعه دهدشت پرداخت و آورد:

*در انتخابات کاندیدای اصلح دقت کنید عملکرد جهادی و انقلابی داشته باشد.

* انتخابات فصلی نو در سیاست‌گذاری جامعه و در مدیریت جامعه است.

* در انتخاب کاندیدا اصلح، توانمندی، عادل، فسادستیزی، اعتماد به جوانان و اعتقاد به توانمندی‌های داخلی توجه شود.

* در انتخاب خود دقت کنید کاندیدای مورد نظر کارنامه درخشان داشته باشد ظرفیت کشور را در اختیار دشمن قرار ندهد با ایمان و دارای عملکرد جهادی و انقلابی باشد.

* مهمترین معضل در انتخابات شورای شهر در استان ما تکیه بر قبیله‌گرایی، طایفه‌مداری و قومگرایی است.

* وقتی قومیت به عنوان معیار در انتخاب باشد خروجی آن وضعیت نامناسب و شورای ناکارآمد می‌شود. انتخاب از روی این شاخصه‌ها بهای سنگین دارد روز قیامت باید پاسخگوی رأی خود باشید.

* رژیم صهیونیست مردم مظلوم را مورد هجمه قرار داده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*