جمعه 28 اردیبهشت 1403

جنگ غزه اعضای کابینه آمریکا را روبه روی هم قرار داد / دیپلماسی خاورمیانه بایدن شکست خورد!

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
جنگ غزه اعضای کابینه آمریکا را روبه روی هم قرار داد / دیپلماسی خاورمیانه بایدن شکست خورد!

اقتصادنیوز: در شرایط کنونی بایدن در شرایط دشواری قرار دارد؛ معادلات خاورمیانه در هم پیچیده شده و رویکرد بایدن در ارتباط با جنگ اسرائیل علیه حماس، حتی صدای خودی‌ها در کابینه و حزب دموکرات را نیز درآورده است؛ گزاره ای که می تواند هزینه بالایی به رئیس جمهوری آمریکا تحمیل کند.

به گزارش اقتصادنیوز، جو بایدن اوایل ماه جاری در مراسم گردآوری کمک های مالی در واشنگتن به کمک‌کنندگان دموکرات که در هتل مجلل سالاماندر جمع شده بودند، گفت که تعهد آمریکا به اسرائیل "تزلزل ناپذیر" است. اما پس از آن لحن بایدن تغییر کرد. او در ادامه از اسرائیل خواست تا مسیر خود را تغییر دهد، اظهاراتی که پیشتر از بیان آن دوری می کرد. رویکرد بایدن - به ویژه در رویداد رسمی کاخ سفید - به هیچ وجه نشان دهنده گسست اساسی رابطه آمریکا با اسرائیل نیست. اما نشان از ناامیدی فزاینده واشنگتن از رفتار اسرائیل دارد، زیرا حملات تهاجمی این رژیم تداوم یافته و تلفات غیرنظامیان فلسطینی همچنان در حال افزایش است. برخلاف حمله تمام عیار روسیه به اوکراین، بایدن برای جنگ در غزه آمادگی نداشت، درست زمانی که کاخ سفید تصور می کرد خاورمیانه به ثبات رسیده، چنین حمله ای لرزه بر اندام دولت بایدن انداخت.

چالش مهار «بی بی»

ناگهان رئیس جمهور 81 ساله با مجموعه ای از معضلات دیپلماتیک پیچیده مواجه شد: چگونه می توان متحد خاردار مانند نتانیاهو را مدیریت کرد و مانع از آتش سوزی منطقه ای شد. این ثباتی نیست که بایدن پس از چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ امیدوار بود به آن بازگردد. راهبرد بایدن همان چیزی بوده است که بسیاری در واشنگتن آن را «در آغوش گرفتن» نتانیاهو می‌خوانند. این در حالی است که منظره روی زمین غزه متفاوت است. این قلمرو علاوه بر تلفات جانی، ویران شده است. غزه همچنین درگیر بحران انسانی عمیق است. در نتیجه، برخی از متحدان ارشد بایدن در کنگره نسبت به رویکرد او بی تاب شده و می گویند که ایالات متحده نتوانسته به اندازه کافی بر نتانیاهو فشار بیاورد تا او را مجبور به تجدید نظر در تاکتیک های اسرائیل کند.

آنگونه که فایننشال تایمز نوشته، پاسخ بایدن به این بحران به دلیل وفاداری اش به اتحاد چند دهه ای آمریکا با اسرائیل به راحتی ممکن نیست. تحلیلگران می گویند، اما مهمتر از همه، بایدن نمی خواهد به عنوان رئیس جمهوری که پشت اسرائیلی ها را خالی کرد، دیده شود، بایدن نه تنها حمله حماس را محکوم کرد، بلکه در عرض چند روز در تل آویو بود و از نتانیاهو و کابینه جنگی اسرائیل دیدن کرد. از منظر سیاسی، بایدن و دستیاران ارشدش از ابتدا با انتخاب‌های دشوار گوناگونی روبرو بوده‌اند و هستند. مقامات آمریکایی مایلند اسرائیل فشرده‌ترین عملیات‌های رزمی خود را پایان دهد - چارچوب زمانی که اسرائیل ممکن است لزوماً به آن احترام نگذارد. در بلندمدت، ایالات متحده نمی‌خواهد اسرائیل غزه را اشغال کند و ترجیح می‌دهد مذاکرات طولانی‌مدت را برای راه‌حل دو کشوری با تشکیلات خودگردان فلسطین از سر بگیرد.

آمریکا فاقد اهرم علیه اسرائیل است

اما چنین چشم اندازی توسط نتانیاهو به صراحت مورد تمسخر قرار گرفت. در داخل اسرائیل اشتهای کمی برای راه حل دو دولتی وجود دارد و خروج از چنین شرایطی مستلزم گفتگوهای سیاسی است. مقامات آمریکایی می گویند که تعجب آور نیست که نتانیاهو در این مقطع همچنان مخالف است، اما آنها امیدوارند که چشم انداز در نهایت تغییر کند. منتقدان براین باورند که شکست نتانیاهو در پاسخ آشکارتر به فشارهای آمریکا،، بایدن را در تنگنا قرار داده است. "دولت در وضعیت بسیار دشواری قرار دارد."، ادوارد جرجیان، سفیر سابق ایالات متحده در اسرائیل در زمان بیل کلینتون، می‌گوید که این امر به عنوان کمک و کمک به فاجعه انسانی در غزه تلقی می‌شود.

مقامات و تحلیلگران می گویند، علیرغم این نگرانی ها، ایالات متحده از استفاده از هرگونه فشار دیپلماتیک جدی مانند ایجاد شرایط برای کمک های آمریکا یا خودداری از حمایت از اسرائیل در سازمان ملل اجتناب کرده است. ایالات متحده از کنگره درخواست کرده که 14.3 میلیارد دلار اضافی را پس از حملات 7 اکتبر به علاوه 3.8 میلیارد دلار کمک نظامی که ایالات متحده هر سال به اسرائیل می دهد، تصویب کند. ایالات متحده اغلب با اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت در مورد مسائل مربوط به درگیری خود با فلسطینی ها رای داده و از حق وتوی خود برای محافظت از اسرائیل در برابر قطعنامه ها حراست می کند. مقامات آمریکایی بر این باور نیستند که رویکرد سردتر یا حتی جنگجویانه‌تر در قبال اسرائیل - مانند رویکردی که باراک اوباما در سال‌های حضورش در کاخ سفید اتخاذ کرد - لزوماً به تغییر نظر اسرائیل کمک کند و در واقع ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. مقامات دولت بایدن می گویند که با وجود اینکه آنها تا حدودی بر اسرائیل تأثیر می گذارند، این تصور که آنها شرایط کارزار اسرائیل را دیکته کنند، تصوری دور از واقعیت است. اما بسیاری از دموکرات ها با این نظر مخالف هستند.

آزمون بایدن

درگیری در خاورمیانه در یک لحظه کلیدی برای سیاست خارجی بایدن آغاز شد و اکنون موقعیت رئیس جمهوری را تهدید می کند. کاخ سفید بر حمایت از بودجه نظامی اوکراین و تلاش برای تثبیت روابط با چین پس از تنش‌های شدید در دو سال اول ریاست جمهوری بایدن متمرکز شده بود. در خاورمیانه، پس از افزایش قیمت نفت که بایدن را مجبور به برقراری ارتباط مجدد با عربستان کرد، این کشوردر سطح اقتصادی و دیپلماتیک با بازیگران منطقه تعامل داشت: کاخ سفید تلاش کرد یک توافق عادی سازی بین پادشاهی و اسرائیل را میانجیگری کند. علاوه بر این مسئله کریدور بزرگ که از هند تا اروپا از طریق خلیج فارس و اسرائیل امتداد دارد، نیز مطرح است.

اما امروز دیپلماسی منطقه ای بایدن بر «بازداشتن متحدان ایران از درگیری بیشتر» و جلوگیری از جنگ گسترده‌تر با حزب‌الله، و همچنین محور مقاومت در عراق و سوریه، متمرکز است. در کنار این گزاره چالش انصار الله را هم باید لحاظ کرد. در این میان خطر از دست دادن سرمایه دیپلماتیک گرانبهای بایدن به دلیل مواضعش در قبال درگیری آشکار است. در روزهای اخیر، برخی از نزدیک‌ترین متحدان ایالات متحده - بریتانیا، آلمان و فرانسه - به یکدیگر پیوستند و خواستار آتش‌بس «پایدار» شدند. جنگ در غزه یک آزمون شخصی برای بایدن است، به ویژه زمانی که او برای انتخابات مجدد در سال 2024 آماده می شود. پاسخ او باعث شکست حزب دموکرات شد و خشم منتقدانی را برانگیخت که معتقدند کاخ سفید بیش از حد نسبت به رفتار اسرائیل مدارا کرده است. اما می توان گفت که جدی ترین موارد مخالفت از داخل دولت او سرچشمه گرفته است. گروه‌هایی از کارمندان کاخ سفید، وزارت خارجه و سایر آژانس‌ها مخالفت خود را با سیاست‌های اسرائیلی بایدن ابراز کرده‌اند. جاش پل، کارمند سابق دولت در دفتر امور سیاسی - نظامی ایالت، در ماه اکتبر در اعتراض به این امر استعفا داد و می‌گوید اختلاف نظر شدیدی در داخل دولت بر سر نحوه مدیریت درگیری توسط بایدن وجود دارد.

پدرخوانده بر سر دوراهی

در همین حال، به نظر می رسد بایدن اعتبار کمی از جناح راست دریافت کند، حتی اگر بسیاری از جمهوری خواهان ادعا می کنند که حامیان سرسخت اسرائیل هستند. برخی استراتژیست‌ها هشدار می‌دهند که حتی اگر بایدن موضع سخت‌تری در قبال اسرائیل اتخاذ کند، می‌تواند او را از آن دسته از دموکرات‌هایی که می‌خواهند او قویا از اسرائیل حمایت کند، دور نماید. داده های نظرسنجی اخیر توسط بلوپرینت، یک شرکت دموکرات، نشان داد که فقط 32 درصد از رای دهندگان بایدن را به دیدگاه های خود در مورد سیاست خارجی نزدیک می دانند و 30 درصد او را به دیدگاه های خود در مورد اسرائیل و فلسطین نزدیک می دانند.

حملات 7 اکتبر، بایدن را به تمرکز نظامی و استراتژیک بر منطقه ای که رئیس جمهور فکر می کرد با خروج ایالات متحده از افغانستان از آن خارج شده، بازگرداند. تهدید انصار الله در یمن برای ایجاد اختلال در زنجیره تامین کشتی در دریای سرخ، که بسیاری از شرکت‌های غربی را مجبور به توقف دریانوردی در آنجا می‌کند، بعد تجاری به درگیری داده است. برایان کاتولیس، کارشناس ارشد و معاون سیاستگذاری فعال در موسسه خاورمیانه، با اشاره به صحنه نمادین پدرخوانده 3 می گوید: «این جنگ به نوعی لحظه مایکل کورلئونه در خاورمیانه است، هر رئیس جمهور ایالات متحده یکی از آنها را دارد. رئیس مافیا از اینکه دوباره به زندگی جنایتکارانه کشیده شده شکایت می کند.

همچنین بخوانید
جنگ غزه اعضای کابینه آمریکا را روبه روی هم قرار داد / دیپلماسی خاورمیانه بایدن شکست خورد! 2
جنگ غزه اعضای کابینه آمریکا را روبه روی هم قرار داد / دیپلماسی خاورمیانه بایدن شکست خورد! 3
جنگ غزه اعضای کابینه آمریکا را روبه روی هم قرار داد / دیپلماسی خاورمیانه بایدن شکست خورد! 4