دوشنبه 23 مهر 1403

حماسه 9 دی نمایش قدرت مردم در پایان دادن به فتنه دشمن است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
حماسه 9 دی نمایش قدرت مردم در پایان دادن به فتنه دشمن است

مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به شباهت‌های اغتشاشات اخیر با فتنه 88، از اظهاراتی در بین سیاستمداران آمریکایی پیش از این اغتشاشات سخن گفت که خبر از چنین فتنه‌ای در کشور می‌داد و تأکید کرد همان گونه که حضور مردم در 9 دی نقطه پایان فتنه 88 شد، در سایر فتنه‌ها نیز درمان، حضور مردم در صحنه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ مدیر مسئول روزنامه کیهان در نشست مجازی «جهاد تبیین» که با موضوع تحلیل مسائل روز کشور و منطقه به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی میمه و با همکاری سازمان بسیج اساتید استان و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان به مناسبت سالروز حماسه تاریخی 9 دی برگزار شد، با پرداختن به نحوه شکل گیری اغتشاشات اخیر در کشور، آن را پلن B آمریکا بعد از شکست دیپلماتیک در مقابل ایران دانست.

*اظهارات سیاستمداران آمریکایی مبنی بر اجرای پلن B

حسین شریعتمداری گفت: ژنرال مکنزی، فرمانده اسبق نیروهای نظامی آمریکا در منطقه، در اواخر ماه مارس مصادف با اوایل سال 1401 نشستی با اعضای کنگره آمریکا برگزار و در آن اعلام کرد گزینه نظامی در برابر ایران امکان‌پذیر نیست و آسیب‌های فراوانی برای آمریکا به همراه خواهد داشت بنابراین در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، برنامه‌ای به نام پلن B در دستور کار ایالات متحده قرار خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: پلن B موضوعی بود که رئیس جمهور آمریکا نیز تیرماه 1401 در سفری که به منطقه داشت و در آن با سران برخی کشورهای عربی دیدار کرد از آن سخن به میان آورده و اعلام کرد به دنبال طرح «سپر آسمان» هستیم و این طرحی به نام «دفاع و حرکت‌های نظامی» بود که در کنگره آمریکا تصویب شد ولی چون مورد مخالفت مصر، عراق و قطر قرار گرفت، به اجرا درنیامد.

این تحلیلگر ارشد سیاسی شاهد دیگر این ادعا را اظهارات رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، خطاب به مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا بیان می‌کند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان تصریح کرد: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در زمان مذاکرات وقتی جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تردد زیاد و گفتگوهای فراوانی هم با ایران، هم با کشورهای منطقه و هم با کشورهای اروپایی داشت تا با فرمولی و شرایطی که آن‌ها داشتند ایران به برجام بپیوندد اما ایران از این کار سرباز می‌زد، خطاب به وی اظهار می‌کند: شما دو هفته صبر کنید و بعد خواهید دید که ایران با عجله و اضطراب برای ادامه مذاکرات مراجعه می‌کند.

*اغتشاشات اخیر توازنی با مرگ مهسا امینی نداشت

شریعتمداری بیان کرد: دقیقاً دو هفته بعد از این اظهارات، اغتشاشات در کشور آغاز می‌شود و بلافاصله نیز همه دشمنان داخلی و خارجی با هم پیوند می‌خورند و چیزی شبیه جنگ احزاب علیه جمهوری اسلامی پدید می‌آید. مانند همان ائتلافی که علیه کشور ما در فتنه 88 شکل گرفت.

وی با بیان این که در جنگ احزاب همه دشمنان اسلام تصمیم گرفتند اختلافات خود را کنار گذشته و علیه اسلام با هم متحد شوند در فتنه 88 و در اغتشاشات 1401 نیز همین اتفاق برای جمهوری اسلامی رخ داد و همه دشمنان داخلی و خارجی ما با هم متحد شدند تا ضربه‌ای به جمهوری اسلامی وارد کنند.

سخنران ویژه نشست جهاد تبیین سازمان بسیج اساتید اصفهان با تأکید بر این که باید از این اتفاقات درس گرفت تا از یک سوراخ دو بار گزیده نشویم به بیان شباهت‌های اغتشاشات اخیر با فتنه 88 پرداخت.

این کارشناس مسائل سیاسی ضمن پرداختن به این موضوع که مرگ مهسا امینی توازنی با آشوب‌های بعد از آن نداشت، گفت: همین الان 22 نفر در عربستان آماده برای اعدام هستند. در کشورهای اروپایی صدها نمونه از این اتفاق رخ می‌دهد و گزارش اف‌بی‌آی آمریکا حکایت از آن دارد که در سال 2022 بیش از هزار نفر توسط پلیس آمریکا در خیابان و بدون محاکمه کشته شده‌اند فقط به این خاطر که به دستور پلیس توجهی نکردند یا حتی برخی در مقابل دستور پلیس از خودرو خود پیاده می‌شدند و در حالی که می‌خواستند مدارک را از جیب خودشان بیرون آورده و به پلیس ارائه دهند، در همان حال کشته شده‌اند.

*شباهت‌های اغتشاشات 1401 با فتنه 1388

مدیر مسئول روزنامه کیهان ادامه داد: مانند فتنه 88 که از ماه‌ها قبل برای آن برنامه ریزی شده بود، اغتشاشات اخیر نیز همان گونه که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند یک طرح برنامه ریزی شده بود که نقطه آغاز و بهانه شروع آن درگذشت مهسا امینی قرار گرفت.

شریعتمداری عنوان کرد: بی‌بی‌سی فارسی تنها یک شبکه رادیویی بود که 5 تا 6 ماه قبل از فتنه 88 شبکه تلویزیونی فارسی آن راه اندازی شد، همچنین رادیو زمانه در هلند با مسئولیت فرح کریمی ایجاد شد، یورونیوز با وجود این که یک شبکه مربوط به اروپا است و ارتباطی با ایران ندارد، تلویزیون فارسی زبان خود را افتتاح کرد و در نهایت وزارت خارجه اسرائیل، سایت خود را که تا آن زمان به زبان عبری، عربی و انگلیسی بود به زبان فارسی ترجمه و تارنمای فارسی وزارت خارجه اسرائیل را راه‌اندازی کرد، همچنین توییتر که قرار بود برای یک ماه تعمیرات سخت‌افزاری بسته شود، با نامه رسمی کلینتون این تعمیرات را به زمان دیگری یعنی بعد از جنبش سبز موکول کرد.

سخنران ویژه نشست جهاد تبیین سازمان بسیج اساتید استان اصفهان در ادامه تشریح شباهت‌های اغشتشاشات 1401 با فتنه 88 خاطرنشان کرد: در سال 88 همزمان با این اتفاقات تعداد زیادی از مسئولان و مدیران سرویس‌های جاسوسی (از جمله جان کین، ریچارد رورتی، گارتن اش و هابرماس) با پوشش عناوین آکادمیک وارد ایران شدند و برای برخی عوامل کارگاه‌های آموزشی برگزار کردند.

وی افزود: در نهایت اتفاقی افتاد که در آشوب‌های اخیر هم شاهد آن بودیم و آن «ائتلاف سفید» بود. رورتی می‌گوید هرچه نقاط ائتلاف بیشتر باشد، احتمال ائتلاف کمتر است بنابراین باید بر حداقل‌ها ائتلاف شده و از تفاوت‌ها و وجوه تمایز صرف‌نظر شود. او در مصاحبه‌ای اعلام می‌کند که باید در ایران ائتلاف سفید انجام شود یعنی همه گروه‌ها گرد هم آمده و در یک نقطه تجمیع نظر کنند. بعد از آن یکی از شخصیت‌های سیاسی هم اعلام کرد که باید بسیاری از اختلافات را کنار گذاشته و بر یک نقطه تمرکز کنیم، لذا با همین رویکرد اصلاح‌طلبان، گروه‌های ملی - مذهبی، سلطنت طلبان، منافقان، حزب کومله و حتی عبدالمالک ریگی، تروریست تکفیری مشهور شرق کشور، در فتنه 88 پای کار می‌آیند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان عنوان کرد: در نهایت محمد خاتمی با حمایت همه گروه‌های اصلاح‌طلب به‌عنوان کاندیدا معرفی شده و ما همان زمان در کیهان اعلام کردیم که ایشان کاندیدای اصلی نیست و کاندیدا فرد دیگری است. اعلام این مباحث غیب‌گویی نیست، کافی است موضوع را ارزیابی کنیم. ادعای ما هم به علت مسائل طرح شده در نشست دانشگاه استنفورد بود که در این نشست یک متخصص تاریخ شوروی اعلام کرد که خاتمی، مثل گورباچف به برخی از ارزش‌ها پایبند است، ما در ایران به کسی مثل یلتسین نیاز داریم که جز دموکراسی (و ارزش‌های غربی) به چیز دیگر نیندیشد.

شریعتمداری ادامه داد: جان کین، مسئول مرکز مطالعات دموکراسی لندن و مشاوره برجسته MI6، به عنوان استاد دانشگاه وست مینستر انگلیس به ایران آمد و همزمان الیزابت چِنی، فرزند دیک چِنی، چند کارگاه آموزشی برای فعالان سیاسی در دبی و هلند برگزار کرد. در آن زمان جان کین اعلام کرد که ما به زنجیره‌ای از روزنامه‌ها و سایت‌های اینترنتی نیاز داریم و در همان زمان خیلی عظیمی از روزنامه‌ها و مجلات و سایت‌های خبری مجوز می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه تابلوی انقلاب‌های رنگی بر اساس نیاز جامعه شکل می‌گیرد، گفت: با این وجود اصل قضیه چیز دیگری است برای مثال در سال 88 تابلو، انتخابات بود، اما اصل قضیه چیز دیگری بود و هدف ساقط کردن نظام بود. فرمول پیدا کردن هدف اصلی انقلاب‌ها این است که از مواضع افراد شرکت‌کننده، مخرج مشترک بگیریم تا به نقطه اشتراک و هدف اصلی برسیم.

*درمان فتنه حضور مردم است

این تحلیلگر سیاسی یادآور شد: دشمن در فتنه 88 نیز پیش از شروع آشوب‌ها در کشور مذاکرات هسته‌ای را متوقف کرد و زمانی که فتنه شکست خورد، مذاکرات هسته‌ای را از سر گرفت؛ در آشوب‌های اخیر کشور نیز این اتفاق تکرار شد و حالا که آشوب‌ها شکست خورده، می‌خواهند مذاکرات را دوباره از سر بگیرند.

این سیاستمدار کهنه کار کشور با اشاره به سخن رهبری مبنی بر اینکه راه دفع فتنه و آشوب، حضور مردم است، حماسه 9 دی مردم ایران در سال 1388 را مهر پایان بر فتنه بزرگ 88 خواند و البته تأکید کرد: درگیری ما با نظام سلطه که آمریکا در رأس آن قرار دارد، یک درگیری ماهوی است و در حقیقت ماهیت‌های ما با یکدیگر تعارض دارند و تا زمانی که ما بر اسلام ناب محمدی تاکید داریم و نظام سلطه بر خوی استکباری خودش است، این درگیری هم وجود خواهد داشت و باز هم باید شاهد چنین فتنه گری‌هایی در کشور باشیم.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه در طول سالیان گذشته میدان‌های درگیری با نظام سلطه تغییر کرده، بیان کرد: در سال‌های ابتدایی انقلاب درگیری ما با نظام سلطه از طریق نفوذی‌ها و کودتا بود که به جنگ تحمیلی انجامید، هرچند در پایان دفاع مقدس نیز درگیری ما با نظام سلطه ادامه داشت و تنها میدان درگیری تغییر پیدا کرده بود.

شریعتمداری ادامه داد: ریچارد هاوس بعد از 9 دی اعلام کرد که تئوری حرکت معکوس فوکویاما در ایران نتیجه معکوس داد. فوکویاما اعلام کرده بود که مشکل ما با ایران ولایت فقیه است، اما امکان ضربه مستقیم به آن فراهم نیست و به تدریج باید به آن ضربه وارد کنیم. اما ریچارد هاوس اعلام کرد که دوستان ما در ایران زود به سراغ نقطه آخر رفتند و منظور او شعارهای ضد ولایت فقیه در جریان فتنه 88 است. چنانکه شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» شعاری بود که تارنمای وزارت خارجه اسرائیل مطرح کرد. در آشوب‌های اخیر هم شعار «زن، زندگی، آزادی» کم‌کم به شعارهای دیگری تغییر پیدا کرد.

*در فتنه 1401 هیچ شعار اقتصادی داده نشد

وی با اشاره به نقش رسانه و فضای مجازی در اغتشاشات اخیر، این سخن جین شارپ را یادآور شد که می‌گوید فضای مجازی و فضای واقعی نباید در مقابل یکدیگر قرار بگیرند. زیرا در فضای مجازی افراد قابل شمارش نیستند. اخیرا مطرح شد که در توییتر، تعداد هشتگ‌های مهسا امینی، 16 میلیارد بود یعنی دو برابر تعداد افراد کره زمین، به همین دلیل بود که رهبری تأکید کردند که درمان فتنه حضور مردم است‌.

این روزنامه نگار با بیان این که آشوب‌های اخیر ربطی به اقتصاد نداشت و هیچ یک از افرادی که به خیابان آمدند شعار اقتصادی ندادند، گفت: این مسئله به این معنی نیست که مردم نارضایتی اقتصادی ندارند و دلیل نپیوستن مردم به آنها هم این بود که این افراد، مشکلات مردم را نمایندگی نمی‌کردند.

این چهره انقلابی خاطرنشان کرد: در مسائل اقتصادی توجه به چند مورد ضروری است. برخی از مشکلات اقتصادی جهانی است؛ بحران گرسنگی از مهم‌ترین مشکلات و بحران‌های امروز جهان است در حالی که ابر قدرت‌ها و سایر کشورها با مشکلاتی مثل تحریم‌های فلج‌کننده دست و پنجه نرم نمی‌کنند. همچنین مسئله 480 هزار میلیارد کسری بودجه و 180 هزار میلیارد تومان اوراق قرضه که از دولت قبل به جا مانده، ماهانه 12 تا 13 میلیارد تومان بدهی برای دولت فعلی باقی گذاشته است. در عین حال اتفاقات خوبی افتاده و فروش نفت به یک میلیون و 500 هزار بشکه رسیده و صادرات بنزین و پتروشیمی افزایش داشته است که باز هم با همه این وجود نیاز به برخوردهای قاطع در مسائل اقتصادی وجود دارد.

مدیر مسئول روزنامه کیهان تأکید کرد: اعتراض و اغتشاش متفاوت است، کسی که اعتراض داشته باشد با انواع سلاح سرد و گرم و کوکتل مولوتوف به خیابان نمی‌آید، مردم عادی و جوانانی هم سن و سال خودش را سلاخی نمی‌کند، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های ما روزانه اعتراضات و انتقادات بسیار تندی را مطرح می‌کنند که در همه جای دنیا بی‌سابقه است، اما مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: چیزی که در روزهای اخیر مشاهده شد، اغتشاش، جنگ شناختی و جنگ نرم بود که با هدف ایجاد ناامیدی مردم نسبت به آینده و نسبت به نظام انجام شد، اما باید یقین داشته باشیم که نگرانی دشمن از اقتدار ما است که در ادامه مسیر با همراهی و بصیرت مردم، بیشتر هم خواهد شد.

انتهای پیام /