چهارشنبه 28 شهریور 1403

دشمنی تندروها با پروژه «وفاق ملی» دولت پزشکیان «برای ایران» / شمشیر دو لبه در دست رئیس جمهور + جدول

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
دشمنی تندروها با پروژه «وفاق ملی» دولت پزشکیان «برای ایران» / شمشیر دو لبه در دست رئیس جمهور + جدول

«وفاق ملی» پزشکیان اگرچه سیگنال مثبتی از چپ و راست و اعتدالی دریافت کرده است اما خشم تندروها از این شعار دولت جدید روز به روز بیشتر می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عمر دولت پزشکیان با ترکیب جدیدی از وزرا در آستانه یک ماهه شدن است، دولتی که نام «وفاق ملی» را بر خود گذاشته است و اولین گام هایش در چینش کابینه و نشست و برخواست ها با طیف های مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی، نظامی و... را برهمین اساس تعریف کرده است.

«وفاق ملی» اما یکباره بر سر زبان ها نیفتاد، پزشکیان در همان روزهایی که از شهری به شهر دیگر می رفت یا در قاب مناظرات تلویزیونی مقابل دیگر رقبای انتخاباتی قرار می گرفت بارها و بارها کلیدواژه «برای ایران» را تکرار کرده بود، گویا «برای ایران» ابتدای مسیری بوده است که پزشکیان در ذهن خود پلن های آن را چیده بود و حال که چرخ روزگار چرخیده و او در پاستور مستقر شده است، گام جدید را بر تحقق شعار «وفاق ملی» قرار داده است؛ وفاق ملی «برای ایران»

وفاق ملی؛ یک شمشیر دولبه

وفاق ملی اما شمشیر دولبه ای در دست پزشکیان و دولتش است. او گرچه در ایام تبلیغات انتخاباتی بارها تاکید کرده بود که مشی اصلاح طلبی را دنبال می کند اما این را هم گفته بود که خود را متعلق به حزب و گروهی خاص نمی داند، ملاکش در به کارگیری نیروها در دولت تخصص و شایستگی است نه وابستگی حزبی و جناحی.

او در گفتگو ها و مناظره های خود بر کلیدواژه های مهمی چون وحدت، کنار گذاشتن اختلافات و دور شدن از دعواها و جنجال میان گروه ها و احزاب سیاسی تاکید می‌کرد و خواستار ایجاد فضای وحدت و همراهی در میان گروه های مختلف بود. بعد از استقرار در پاستور نیز تا به امروز تلاش کرده در این مسیر پیش برود، انتصاب معاونانی از طیف های فکری متفاوت و بعد از آن چینش کابینه با حضور چهره هایی از گروه های سیاسی چپ و راست و اعتدالی گام هایی است که تا به امروز رئیس جمهوری برای تحقق دولت وفاق ملی برداشته است.

پزشکیان در آخرین نطق دفاعیه از کابینه پیشنهادی اش در مجلس هم تلاش کرد تا نگاه های منفی به انتخاب برخی وزرای پیشنهادی را تعدیل کند و گفت: «آنچه در این برهه از تاریخ بیش از همه به آن نیاز داریم وحدت و انسجام داخلی است. این بدان معنا نیست که از سلائق و باورهای خود بازگردیم اما باید در سیاست‌های کلی، قانون برنامه و چشم‌انداز به زبان و نگاه مشترکی برسیم. هنگام اجرای قانون نمی‌توانیم سلایق خود را مداخله دهیم. با همه عزیزانی که به عنوان کاندیدای وزارت معرفی کردم هم قسم خواهیم شد که قانون، سیاست‌های کلی و چشم انداز را به صورت کامل اجرا کنیم، امیدوارم این میثاق را با شما هم داشته باشیم و شما ما را در این چهارچوب ارزیابی کنید.»

پزشکیان تاکید کرد «امکان ندارد کسی را برای تقابل انتخاب کرده باشیم، من با تمام وجود برای وحدت و وفاق آمده‌ام؛ در ذهن من ایده‌آل‌هایی بود ولی وقتی دیدم در مورد آنها تفاهم و توافق نیست، از آنها کوتاه آمدم. چون تفاهم برای من مهم‌تر از گزینه ایده‌آل بود. برای وحدت کوتاه آمده‌ام، در مورد افراد معرفی‌شده حداکثر توافق و تفاهم با نهادهایی که باید، انجام شده است.»

وفاق ملی را تعریف کنید زیرا...

اما نگاه ها و تفسیرها از پروژه «وفاق ملی» متفاوت است، برخی از چهره ها و گروه ها همچنان از مبهم بودن این شعار می گویند و معتقدند این کلیدواژه مانند هر مفهوم دیگر نیازمند تعریفی دقیق است. آنچنان که روزنامه اصولگرای نزدیک به سپاه پاسداران در یادداشتی می نویسد؛ «تعبیر دولت وفاق، مفهومی مبهم است که نیازمند تعریف ابعاد آن است، اما آنچه در قالب بستن اعضای کابینه ظهور پیدا کرد، استفاده از چهره‌هایی متفاوت از جناح‌های سیاسی مختلف کشور است. کابینه‌ای که در آن همتی و ظفرقندی و عراقچی و صالحی امیری، در کنار مؤمنی و کاظمی و خطیب و علی‌آبادی قرار گرفته‌اند تا بر مشکلات کشور فائق آیند. «وفاق» مانند هر کلیدواژه دیگری نیازمند تعریف است و رئیس‌جمهور دولت چهاردهم نیز باید در این مسیر باید پیشگام باشد و در این فرایند به شاخص‌های مدنظر رهبری توجه ویژه نماید، که اگر چنین نشوند، دیگرانی با ارائه تعریف‌های بدلی، تحقق وفاق ملی را به بیراهه و انحراف و انحظاط خواهند کشاند، همان‌طور که پیش از این مفاهیمی مقدسی، چون اصلاح‌طلبی و اعتدال را دستخوش تحریف و بی‌اعتبار کردند.»

مهدی فضائلی عضو دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری نیز در یادداشتی که امروز در روزنامه همشهری منتشر شده، نوشته است؛«امروز اگر دکتر پزشکیان چارچوب وفاق را شفاف بیان نکند و مفهوم وفاق همچون توپی سرگردان وسط میدان سیاست رها شود، هرکس از راه برسد به آن ضربه‌ای وارد خواهد کرد و به سرگردانی آن خواهد افزود. تکرار واژه وفاق بدون تحدید آن، هرکسی را از ظن خود یار آن خواهد کرد و در این حالت نه‌تنها وفاقی شکل نخواهد گرفت، بلکه اختلاف برداشت‌ها خود ضدوفاق عمل خواهد کرد!»

انتقادات البته فقط مربوط به طیف اصولگرا نیست و برخی اصلاح طلبان هم از این برداشت ها از این کلیدواژه گلایه مند هستند، آنچنان که رسول منتجب نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفتگویی که با «خبرآنلاین» داشت، اظهار داشت: «زمان رأی دادن به آقای پزشکیان وفاق ملی نبود. وفاق ملی بعد از رأی آوردن و بعد از انتخابات مطرح شد و هنوز هم معنی وفاق ملی تعریف نشده است. وفاق ملی به معنای آش شله‌قلمکار نیست. وفاق ملی به معنای این نیست که ما رأی را از مردم به عنوان اصلاح‌طلبی بگیریم ولی عمل ما به نفع مخالفان اصلاحات باشد. این برخلاف رویه و برخلاف تعهدی است که باید سپرده شود.»

خشم تندروها از وفاق ملی 

اما این جنس انتقادات را باید جدا کرد از آنچه این روزها از سوی تندروهای نزدیک به پایداری و سعید جلیلی درباره دولت وفاق ملی برای حمله به دولت شنیده می شود. آنچنان که امیرحسین ثابتی، نماینده تند مجلس «وفاق» را تعبیر به «نفاق» کرده است یا سید محمو نبویان، عضو جبهه پایداری نیز در شبکه اجتماعی ایکس به انتصابات در دولت انتقاد کرده و نوشته است «وفاق ملی با سرکارآمدن اغتشاشگران و حامیان آنها شکل نمی‌گیرد بلکه با آمدن جوانان مومن و انقلابی و مردمی می توان وفاق ملی حاصل کرد و نظم جامعه را حفظ و مشکلات مردم را حل کرد. وفاق ملی یعنی وفاق با مردم نه وفاق با برهم زنندگان امنیت و آرامش مردم»

روانبخش دیگر چهره تندرو در مجلس نیز به مثابه رفقایش در جبهه پایداری، برخی دولتمردان را فتنه گر نامیده و می گوید «متأسفانه برخی از افراد وفاق ملی را بد تعریف کرده و حتی بر این باورند که فتنه‌گران هم باید در وفاق ملی نقش‌آفرینی کنند.»

پای کار وفاق ملی بیاییم

هرچند نقدها به این نامگذاری دولت وجود دارد، اما به نظر می رسد کفه حمایت از این شعار دولت سنگین تر است و حمایت ها از رویکرد رئیس جمهور در چینش کابینه و نوع رویکرد و مراوداتش تا اینجای کار حمایت طیف های مختلف سیاسی را به همراه داشته است.

آنچنان که حتی سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، در سخنرانی که در جمع مشاوران خود داشت، ضمن تاکید براینکه وفاق ملی را نباید ائتلاف سیاسی تعریف کرد، اظهار داشت: «وفاق ملی توجه همگانی به خواست ملت، برای تغییر و اصلاح امور است. برای پیش‌برد آن حاکمیت و همه جریان‌های سیاسی باید عملاً از این راهبرد حمایت کنند. اصلاح‌طلبان و همه خیرخواهان کشور و ملت نباید مواضع اصولی خود را برای اصلاح رویه‌های غلط حکمرانی از یاد ببرند و باید نگاه انتقادی و البته خیرخواهانه‌ی خود را نسبت به دولت داشته باشند؛ ولی از هر برخورد هیجانی و غیرمنصفانه و شتابزده با مسائل که ناشی از اتکاء به داده‌های نادرست و یا ناتمام و ذهنیت‌ها و قضاوت‌های پیشینی و عدم توجه به پیچیدگی‌های امور و آینده‌نگری است خودداری کنند.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ان‌شاالله مجلس در مسیر حل مشکلات کشور و محقق کردن احکام برنامه هفتم پیشرفت در کنار دولت خواهد بود. موفقیت دولت موفقیت همه ماست.»

سردار سلامی فرمانده کل سپاه هم تاکید می کند؛ «آماده هرگونه همراهی و همکاری در پاسخ به نیازهای دولت وفاق ملی هستیم.»

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب هم می گوید؛«به شعار وفاق ملی پزشکیان باید لبیک گفت و اجازه نداد یک اقلیت شناخته شده که نابودی خود را در تحقق این شعار می‌بینند، علامت سوال بزرگی جلوی مجلس قرار دهند.»

علی مطهری، نیز که زمانی در کنار پزشکیان نواب رئیسی مجلس دهم را عهده دار بوده، خاطرنشان می کند؛‌«اگر فضای تفاهم همینطور باقی بماند، این دولت می‌تواند موفق باشد. عنوان وفاق ملی، عنوان خیلی خوبی است که برای دولت بیان شده و می‌تواند در موفقیت آن موثر باشد.»

روزنامه جمهوری اسلامی هم می نویسد؛«وفاق ملی باید از آباد کردن سفره‌های مردم شروع شود. اگر دولت چهاردهم به معیشت مردم برسد، بحران اقتصادی را به شکوفائی اقتصادی تبدیل کند، تورم را مهار کند و رفاه را به زندگی مردم برگرداند، مردم به دولت اعتماد می‌کنند، به نظام خوشبین می‌شوند، به دین گرایش بیشتری پیدا می‌کنند و رفتارشان با همدیگر نیز اصلاح می‌شود.»

در جدول زیر به برخی واکنش ها به نامگذاری دولت چهاردهم تحت عنوان «وفاق ملی» اشاره شده است؛

نام / سمت

واکنش ها به شعار «وفاق ملی» دولت چهاردهم

سیدمحمد خاتمی / رئیس دولت اصلاحات

*وفاق ملی، ائتلاف سیاسی نیست، توجه همگانی به خواست ملت، برای تغییر و اصلاح امور است. برای پیش‌برد آن حاکمیت و همه جریان‌های سیاسی باید عملاً از این راهبرد حمایت کنند.

*اصلاح‌طلبان و همه خیرخواهان کشور و ملت نباید مواضع اصولی خود را برای اصلاح رویه‌های غلط حکمرانی از یاد ببرند و باید نگاه انتقادی و البته خیرخواهانه‌ی خود را نسبت به دولت داشته باشند؛ ولی از هر برخورد هیجانی و غیرمنصفانه و شتابزده با مسائل که ناشی از اتکاء به داده‌های نادرست و یا ناتمام و ذهنیت‌ها و قضاوت‌های پیشینی و عدم توجه به پیچیدگی‌های امور و آینده‌نگری است خودداری کنند.

محمدجواد ظریف / معاون راهبردی رئیس جمهور

کامیابی راهبرد رئیس‌جمهور عزیز و محبوب برای ایجاد وفاق در نظام سیاسی آغازی بسیار ارزشمند است.

محمدجواد آذری جهرمی / وزیر دولت روحانی

*گام دوم برای «وفاق ملی» را نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، محکم برداشتند؛ بیش باد... نقش آقای محمدباقر قالیباف برای امتداد مسیر وفاق ملی، قابل توجه و درخور قدردانی است.

* وفاق ملی، با به سخره گرفتن رسانه‌ای سخنان عده‌ای که با نگرش ما مخالفند، امکان‌پذیر نیست. اگر رفتار حذفی موثر بود تا الان پاسخ داده بود. ضرورت دارد همه‌باهم «گفتگو» کنند. راه وفاق ملی، از گفتگو می‌گذرد. گفتگو با مناظره و جدل متفاوت است!

محمدباقر قالیباف / رئیس مجلس شورای اسلامی

*نمایندگان محترم مجلس در راستای همکاری با دولت محترم، گام دوم وفاق را برداشتند و به تمام اعضا کابینه پیشنهادی دکتر پزشکیان رأی اعتماد دادند.

*ان‌شاالله مجلس در مسیر حل مشکلات کشور و محقق کردن احکام برنامه هفتم پیشرفت در کنار دولت خواهد بود. موفقیت دولت موفقیت همه ماست.

مصطفی پورمحمدی / دبیرکل جامعه روحانیت مبارز

*{بعد از رأی آوردن کل کابینه}: شکر خدا اولین گام امید برداشته شد. مبارک مردم ایران باشد. از رئیس‌جمهور و مجلس تشکر می‌کنم.

محسن حاجی میرزایی / رئیس دفتر رئیس جمهوری

*دکتر پزشکیان بارها بر انسجام داخلی تاکید داشتند و کابینه وفاق ملی از مهم‌ترین ارکان این هم‌افزایی است. مجلس شورای اسلامی روزهای پر کاری را پشت سر گذاشت. از تمامی نمایندگان محترم، به‌ویژه رئیس محترم مجلس بابت تلاش‌های صادقانه برای حمایت از ایده وفاق ملی سپاسگزارم

اسکندر مومنی / وزیر کشور

وفاق ملی برای ایجاد همبستگی ملی را رویکرد اصلی وزارت کشور است و امروز کشور بیش از هر زمان به امنیت، آرامش و همبستگی نیاز دارد.

احمد میدری / وزیر کار

«وفاق ملی» یعنی فرزندان انقلاب برای تحقق اهداف انقلاب کنار یکدیگر جمع شوند.

مجید انصاری / معاون حقوقی رئیس‌جمهور

خط مشی اصلی معاونت حقوقی در دولت چهاردهم قانون‌گرایی برای ایجاد وحدت و وفاق ملی است، این معاونت مسئول یک امر تخصصی و خطیر است و تلاش خواهیم کرد بر اساس خط مشی دولت چهاردهم و شخص رئیس جمهور محترم از ظرفیت تخصصی همه اساتید حقوقی با گرایش‌ها و سلایق مختلف در پیشبرد منافع ملی استفاده کنیم.

سردار حسین سلامی / فرمانده کل سپاه پاسداران

*آماده هرگونه همراهی و همکاری در پاسخ به نیازهای دولت وفاق ملی هستیم / طلب دوام توفیق و سربلندی شخصیت عالیقدر جهادی، صادق و مصمم و اعضای معزز هیئت دولت در ایفای ماموریت را داریم

امیرسرتیپ دوم رضا بلالی فرمانده آماد و پشتیبانی نیروی پدافند هوایی ارتش

وفاق ملی را اینطور عنوان می‌کنم با توجه به اینکه نیروهای نظامی درگیر مسائل سیاسی نیستند و وظیفه‌ای که بر عهده نیروهای نظامی گذاشته شده غیر از این است. اما وفاق ملی در حوزه نظامی چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟ زمانی که نگهبان قلعه خیال و فکرش از داخل قلعه راحت باشد می‌تواند به راحتی از آن دفاع کند. چه زمانی دفاع از قلعه اتفاق می‌افتد؟ زمانی که داخل قلعه آن وفاق، هم‌افزایی و هماهنگی وجود داشته باشد.

محمود واعظی / قائم مقام حزب اعتدال و توسعه

*رأی اعتماد قاطع به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم گام مهم و ارزشمند از سوی نمایندگان محترم قوه مقننه در راستای نیل به "وفاق ملی" است و از این بابت به جد از مجلس محترم تشکر می‌کنیم، چرا که این رویکرد اتفاق مهم و مبارکی است و دولت قادر است با ترکیب کامل، از همان روز اول کارهای انبوه خود را با قدرت و انگیزه مضاعف آغاز کند.

*وفق راهبرد مزبور، آقای پزشکیان با مشی "اعتدالی" در چینش کابینه ملاحظات و اولویت‌های مجلس را هوشمندانه مد نظر قرار داد و مجلس هم به چینش و ترکیب وفاقی، با رأی اعتماد مطلوب به وزرا، در تعاملی سازنده و فاخر، پاسخ مثبت و همبستگی خود را متبادر ساخت.

آذر منصوری / رئیس جبهه اصلاحات

*رأی اعتماد به تمامی وزرای پیشنهادی دکتر پزشکیان گام مهمی برای پیشبرد پروژه وفاق ملی است. امید که بعد از این گام با پذیرش الزامات آشتی ملی از جانب همه ارکان حاکمیت و نیز جریان‌های سیاسی، تلاش‌ها معطوف به ترمیم شکاف حاکمیت ملت باشد.

*به کار گیری آقای عبدالکریم حسین زاده در یکی از معاونت های مهم ریاست جمهوری از جمله اقداماتی است که شعار ایران برای همه و وفاق ملی را معنا می بخشد

علی ربیعی / سخنگوی دولت روحانی

ترکیب کابینه دکتر پزشکیان، نشان‌دهنده توجه او به وفاق بین گروه‌های سیاسی و مهم‌تر از آن وفاق دولت و حاکمیت با جامعه است. کابینه از همه گروه‌ها و مشرب‌های فکری است. او همچنان بر نقش نظارتی مردم و جامعه تأکید دارد، اما برخی افراد و گروه‌ها بدون توجه به این نظریه، ایده اصلی دولت او را درک نکرده و بر همین اساس نقدهایی را وارد کرده و می‌کنند.

محمد عطریانفر / عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی

تذکرات رهبری نباید بهانه‌ای باشد که افراد تندرو علیه کارگزاران حوزه دیپلماسی رفتارهای افراطی داشته باشند. هم‌اکنون شرایط بسیار سخت است، اگر قرار بر این باشد که دولت وفاق ملی که به همت آقای پزشکیان شکل گرفته است بخواهد آسیب ببیند، کشور زمین می‌خورد.

محمدعلی ابطحی / فعال سیاسی اصلاح طلب

*من به فهرست وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان خوش بین هستم، زیرا عقیده دارم برآمده از نام «وفاق ملی» است که برای کابینه اش انتخاب کرده است.

*من نمی خواهم بگویم فهرست وزرای پیشنهادی صددرصد مطلوب است، قطعا از این بهتر هم می شد ولی وقتی این فهرست را با نگاه آقای پزشکیان و با سخنان او در جریان مناظرات مطابقت می دهیم، می شود فهمید که دلایل برخی از انتخاب ها چیست؟!

*در ارتباط با رأی اعتماد وزرا دو طرف یعنی دولت و مجلس با هم همکاری کردند برای اینکه یک کابینه قابل قبول به دست بیاید که در این کابینه که مورد قبول است، افراطیون دو طرف در حاشیه قرار گرفتند.

*تنازل دولت و مجلس در تشکیل کابینه موجب پیش آمدن یک فرصت تاریخی مهم برای کشور است و به نظرم این فرصت تاریخی برای دولت، مجلس و حاکمیت پیش آمده و باید قدر آن را بدانند و از این فضای عملی وفاق ملی مراقبت کنند.

*تجربه حمایت از وزرا و کوتاه آمدن آقای پزشکیان در معرفی کابینه و همراهی مجلس با این وزیران، یک تجربه موفق است که لازم است از آن محافظت کنند و راه محافظت، همکاری بیشتر دولت و مجلس است.

معصومه ابتکار / معاون محیط زیست دولت روحانی

*آقای دکتر پزشکیان مسیر درست، گرچه دشوار اجماع‌سازی را در پیش گرفت کابینه وفاق ملی با رای اعتماد یکپارچه مجلس، امروز دوباره منشأ امید و انسجام ملی شد. برای همه اعضای دولت چهاردهم در پیشبرد امور ایران سربلند، آرزوی توفیق داریم.

عباس عبدی / فعال سیاسی اصلاح‌طلب

*به شعار وفاق ملی پزشکیان باید لبیک گفت و اجازه نداد یک اقلیت شناخته شده که نابودی خود را در تحقق این شعار می‌بینند، علامت سوال بزرگی جلوی مجلس قرار دهند. مجلس تازه آغاز به کار کرده و نمایندگان هنوز جا نیفتاده‌اند. رییس مجلس نقش تعیین‌کننده‌ای برای عبور از این وضع دارد، نباید اجازه دهد که گروه اندک و پر سر و صدای تندرو با مخالفت خود با کابینه رهبری و اقتدار خود را به جای رییس بر مجلس تحمیل کنند.

*وفاق در معنای ساده آن همان چیزی است که آقای پزشکیان بارها گفته است؛ «دعوا نکنیم.» ولی یک نکته بسیار مهم وجود دارد که ایشان باید به آن توجه کند و حتی به تاخیر نیندازد. اینکه معنای وفاق را اگر دعوا نکردن بگیریم، الزامات آن در اخلاق و حوزه فردی با حوزه عمومی و سیاست به کلی متفاوت است.

الیاس حضرتی / رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت چهاردهم

تحقق وفاق ملی نیز نیازمند یک همکاری جانانه فراتر از وظایف اداری و قانونی است. همه باید با هم اعلام صمیمیت و برادری کنند. در همین میدان‌ها و بر سر همین موضوعات است که وفاق معنا پیدا می‌کند.

علی مطهری / نماینده ادوار مجلس

اگر فضای تفاهم همینطور باقی بماند، این دولت می‌تواند موفق باشد. عنوان وفاق ملی، عنوان خیلی خوبی است که برای دولت بیان شده و می‌تواند در موفقیت آن موثر باشد. اولویت دولت هم باید مسائل اقتصادی باشد که وابسته به روابط خارجی و رفع تحریم‌ها، ایجاد موازنه در سیاست خارجی بین غرب و شرق است.

فاضل میبدی / فعال سیاسی اصلاح طلب

از این که کابینه دکتر پزشکیان رای آورد خوشحالیم. این دولت با پسوند وفاق ملی کار خود را آغاز کرده.

عطاءالله مهاجرانی / وزیر ارشاد دولت اصلاحات

دولت وفاق ملی شرط تحقق اقتدار ملی است. دوگانه دوقطبی یا روایت دیپلماسی - میدان موضوعا منتفی شده است. دولت در یک فضای وفاق می‌تواند به حل مشکلات کشور و ملت که برخی مشکلات مزمن شده است

تقی آزاد ارمکی / جامعه شناس اصلاح طلب

دولت وفاق ملی در بر دارنده اصلاح‌طلبان و اصولگرایی معتدل است و ترکیب این دو می‌تواند از ظهور دوگانه اصلاح‌طلبی - اصولگرایی جلوگیری کند.

محمد صدر / عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

خوشبختانه با توجه به سیاستی که آقای پزشکیان در دولت وفاق ملی درپیش گرفتند، تندروها هر گونه اقدامات تندی بخواهند انجام بدهند موثر واقع نمی‌شود، همان گونه در مجلس موفق نشدند.

زهرا نژادبهرام / فعال سیاسی اصلاح طلب

به نظر شاید گام نخست برداشتن فیلترینگ باشد که نشان دهد تمایل به وفاق و آشتی ملی در حاکمیت وجود دارد. گام دوم بازپس‌گیری لایحه عفاف و حجاب است که ناامنی اجتماعی را به زنان ما تحمیل می‌کند و در نهایت این گام‌های اولیه است و امیدواریم این دو موضوع بتواند بستری برای آشتی ملی و تداوم وفاق ملی شود.

محمد جواد حق شناس /، فعال سیاسی اصلاح‌طلب

پزشکیان قبل از حضور در انتخابات و بعد از پیروزی هم بر وفاق ملی تاکید داشت. ایشان وفاق را در حوزه داخلی شرط توفیقات خود می‌داند که به نظر می‌رسد در ترکیب کابینه هم تلاش کردند با دادن سهم به رقبای خود و دیگر حوزه‌ها مثل مجلس یا حوزه‌های فراقوه‌ای، نظرات آن‌ها را هم اعمال کنند تا بتوانند به وفاقی برسند که از نگاه ایشان شرط لازم برای موفقیت دولت است. شاید وفاق بتواند این شرط لازم را مهیا کند ولی ما می‌دانیم که این شرط کافی برای رسیدن به اهداف نیست.

رسول منتجب نیا / فعال سیاسی اصلاح طلب

*آنانی که زمین و زمان را به هم وصل کردند تا آقای پزشکیان رأی نیاورد، حقی در دولت ندارندزمان رأی دادن به آقای پزشکیان وفاق ملی نبود.

*وفاق ملی بعد از رأی آوردن و بعد از انتخابات مطرح شد و هنوز هم معنی وفاق ملی تعریف نشده است. وفاق ملی به معنای آش شله‌قلمکار نیست.

* زمان رأی دادن به آقای پزشکیان وفاق ملی نبود. وفاق ملی بعد از رأی آوردن و بعد از انتخابات مطرح شد و هنوز هم معنی وفاق ملی تعریف نشده است. وفاق ملی به معنای آش شله‌قلمکار نیست. وفاق ملی به معنای این نیست که ما رأی را از مردم به عنوان اصلاح‌طلبی بگیریم ولی عمل ما به نفع مخالفان اصلاحات باشد. این برخلاف رویه و برخلاف تعهدی است که باید سپرده شود.

غلامرضا ظریفیان / فعال سیاسی اصلاح‌طلب

آشتی ملی خیلی فراتر از وفاق دولت است آشتی ملی همه اقشار جامعه را در برمی‌گیرد ما در سه عرصه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، دستگاه‌های زیادی همچون وزارت ارشاد و کشور داریم که می‌توانند نقش بسیار مهمی را داشته باشند.

رحمت‌اله بیگدلی / عضو شورای راهبری دولت چهاردهم

اگر حداقل سه نفر از اعضای مهم دولت، اصلاح‌طلب بودند می‌شد گفت که این دولت دولت وفاق ملی است! امیدوارم که جریان رقیب و شکست‌خورده در انتخابات قدر این همه از خودگذشتگی پزشکیان را بداند و اجازه دهد که او به وعده‌های خود به ملت عمل کند.

احمد علم الهدی / امام جمعه مشهد

وفاق ملی احتیاج به «قدر مشترک» دارد یعنی وقتی بناست علی‌رغم همه تفاوت‌ها در نظریات، اندیشه‌ها و سلایق، همه مردم و دستگاه‌ها یکی شوند، احتیاج به یک قدر مشترک دارند که بشود محور وفاق و وحدت تا وفاق ملی تحقق پیدا کند.

سد محمود نبویان / عضو ارشد جبهه پایداری

*وفاق ملی با سرکارآمدن اغتشاشگران و حامیان آنها شکل نمی‌گیرد بلکه با آمدن جوانان مومن و انقلابی و مردمی می توان وفاق ملی حاصل کرد و نظم جامعه را حفظ و مشکلات مردم را حل کرد.

*وفاق ملی یعنی وفاق با مردم نه وفاق با برهم زنندگان امنیت و آرامش مردم».

امیرحسین ثابتی / نماینده مجلس دوازدهم

وفاق برای بازگشت نفاق

احمد وحیدی / وزیر کشور دولت سیزدهم

رهبر انقلاب نیز همواره تأکید کرده اند که بداخلاقی در فضای سیاسی کشور صورت نگیرد و مفهوم آن، همان وفاق ملی است. وفاق اصل مهمی است تا بتوانیم با آن به اهداف بزرگ برسیم.

مجتبی ذوالنوری / نماینده مجلس

اگر خود پزشکیان نمی‌خواست وفاق ملی باشد و کابینه دیگری بچیند، ممکن افراد دیگری مدنظر او بودند و ایده‌آل‌های او چیز دیگری باشد، همین که ایده‌آل خودش را رها می‌کند و برای وفاق ملی فرد دیگری را معرفی می‌کند، فرد دیگری معرفی می‌کند، این به معنای کوتاه آمدن است و من معتقد هستم در مجموع پزشکیان بسیار مبارک عمل کرده است، به این معنی که بابت صداقتی که دارد به او تبریک می‌گوییم و احترام می‌گذاریم.

عبدالله گنجی / فعال رسانه ای اصولگرا

*اولین فهم از وفاق این است که آن را با «آشتی ملی» مترادف نگیریم زیرا ملت با هم قهر نیستند و بحران فلج‌کننده و درگیری و نزاع بین آنان وجود ندارد

*تا زمانی که یک طرف به طرف مقابل بگوید باطل، غرب‌گرا، ضدانقلاب و طرف مقابل نیز بگوید متحجر، ضدتوسعه، خالص‌ساز و... هرگز وفاقی صورت نمی‌گیرد.

*آقای پزشکیان باید مراقبت نماید این نهال نوپا (وفاق) در ذهن مردم به معنای تفاهم بر سر تقسیم قدرت معنا نشود و او به خاطر دادن چند کرسی به جریان رقیب ایثارگر شناخته نشود.

عباس کعبی / نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

*وفاق ملی الزاماتی دارد که شامل مرزبندی روشن با آمریکا، اسرائیل و فتنه‌گران است.

* نباید اقتدار منطقه‌ای و بین‌المللی ایران آسیب ببیند.

* شعار «آشتی ملی» فریبنده است؛ مردم با کسی قهر نیستند.

امیررضا واعظ آشتیانی / فعال سیاسی اصول‌گرا

*وفاق ملی یک فضای منطقی‌تر و مناسب‌تری را می‌تواند به خود اختصاص دهد تا اینکه ما یک انتصاب کنیم و بگوییم وفاق ملی ایجاد شد.

*اینکه بخواهیم پست بزرگ بدهیم به فردی که اقلیت است چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مثلاً می‌خواهیم بگوییم ما منصوب کرده‌ایم قصد داریم کار پوپولیستی کنیم؟ می‌خواهیم کار ارزشی کنیم؟ دنبال کدام هستیم؟

ناصرایمانی / فعال سیاسی اصولگرا

*جریان رادیکال از هر جناحی که باشد از فضای همدلی، آرامش و وفاق خوشش نمی آید، اینها در یک فضای غبار آلود، دشمنی و فحاشی جریان های سیاسی به یکدیگر، می توانند زندگی کنند و نه فضای آرامش، وفاق و همدلی بین دولت و سایر جریان های سیاسی.

*آنها از فضای آرامش و وفاق ناراضی هستند و تا جایی که بتوانند سعی می کنند این فضا را به هم بزنند. این خصلت رادیکال ها است.

*اساسا تنفس آنها در فضای به هم ریخته و غبار آلود است و مرتبا تلاش دارند که فضا را غبارآلود کنند. الان فضای کشور طوری نیست که رادیکال ها بتوانند زیست سیاسی خودشان را داشته باشند، الان فضا به سمتی رفته که دولتی بر سرکار است که تلاش دارد تا وفاق ملی را در کشور حاکم کند.

روزنامه هم میهن

واقعیت این است که شعار «دولت وفاق ملی» ایده انتخاباتی آقای پزشکیان بوده است. مردم بر این اساس رای داده‌اند تا دعواها تمام شود و نفس راحتی بکشند. از سوی دیگر، اگر رویکرد یکدست‌سازی مفید و کارساز بود، حتماً دولت قبل موفق می‌شد.

روزنامه جمهوری اسلامی

*اگر امروز دچار فقر وفاق ملی هستیم، مشکل از عملکردهای همان سهمیه‌خواهانی است که به بهانه وفاق ملی هرکدام در تکاپوی به چنگ آوردن بخشی از قدرت هستند. با تبدیل کردن دولت به گوشت قربانی، توقع رسیدن به وفاق ملی، بر هیچ معیاری منطبق نیست به ویژه وقتی شکل دادن به ترکیب وفاق در اختیار دیگران باشد.

*وفاق ملی باید از آباد کردن سفره‌های مردم شروع شود. اگر دولت چهاردهم به معیشت مردم برسد، بحران اقتصادی را به شکوفائی اقتصادی تبدیل کند، تورم را مهار کند و رفاه را به زندگی مردم برگرداند، مردم به دولت اعتماد می‌کنند، به نظام خوشبین می‌شوند، به دین گرایش بیشتری پیدا می‌کنند و رفتارشان با همدیگر نیز اصلاح می‌شود.

روزنامه فرهیختگان

*مجموع انتخاب‌های مسعود پزشکیان نشان می‌دهد او برای تحقق شعار وفاق ملی به‌عنوان بستر پیشبرد امور عزمی جدی داشته و سعی دارد همین اصل را در انتصابات خود نیز لحاظ کند.

*اجتناب از میدان دادن به چهره‌های سیاسی حاشیه‌ساز و جلوگیری از افتادن دولت به دام تندروی، امری است که می‌تواند احتمال موفقیت دولت را در اصلاح امور و جلب رضایت مردم بالا ببرد.

*آیا معنای وفاق، سکوت همه ارکان حکومت و قدرت در برابر تصمیمات دولت است. اگر انتصابی غیرقابل قبول مثل برخی انتصاب‌ها در سطح معاون وزرا یا احکامی که شخص رئیس‌جمهور می‌دهد، رخ داد، تکلیف چیست؟ حتما شخص رئیس‌جمهور باید منظور خودش از وفاق ملی را مشخص کند. تا آنجا که در گفتار رسمی او مشهود است بنا نبوده که در لایه‌ای از قدرت افرادی فقط به خاطر پوشیدن لباس یک جناح سیاسی انتخاب شوند. افرادی که خصوصیت و شاخصه خاصی جز رادیکال بودن ندارند. با این حال اگر ملاک کارآمدی باشد این انتخاب‌ها قابل دفاع نیست. اگر ملاک وفاق ملی باشد باز هم این انتخاب‌ها باعث شکاف می‌شوند تا وفاق.

روزنامه جوان

تعبیر دولت وفاق مدنظر او البته مفهومی مبهم است که نیازمند تعریف ابعاد آن است، اما آنچه در قالب بستن اعضای کابینه ظهور پیدا کرد، استفاده از چهره‌هایی متفاوت از جناح‌های سیاسی مختلف کشور است. کابینه‌ای که در آن همتی و ظفرقندی و عراقچی و صالحی امیری، در کنار مؤمنی و کاظمی و خطیب و علی‌آبادی قرار گرفته‌اند تا بر مشکلات کشور فائق آیند.

«وفاق» مانند هر کلیدواژه دیگری نیازمند تعریف است و رئیس‌جمهور دولت چهاردهم نیز باید در این مسیر باید پیشگام باشد و در این فرایند به شاخص‌های مدنظر رهبری توجه ویژه نماید، که اگر چنین نشوند، دیگرانی با ارائه تعریف‌های بدلی، تحقق وفاق ملی را به بیراهه و انحراف و انحظاط خواهند کشاند، همان‌طور که پیش از این مفاهیمی مقدسی، چون اصلاح‌طلبی و اعتدال را دستخوش تحریف و بی‌اعتبار کردند.

27219

کد خبر 1956078