شنبه 16 تیر 1403

دولت 13 و اسنادی که در 13 میزبانی امضا شد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
دولت 13 و اسنادی که در 13 میزبانی امضا شد

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، نهم خرداد آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در حالی میزبان «قربانقلی بردی محمداف» رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان به عنوان سیزدهمین مقام بلندپایه خارجی مهمان در دولت سیزدهم بود که یک روز قبل از آن سلطان عمان را میزبانی کرده بود. میزبانی تهران پس از 370 روز از سفر آیت الله‌رئیسی به عمان از نوه سلطان تیمور بن فیصل آن هم در شرایطی که چند...

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، نهم خرداد آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در حالی میزبان «قربانقلی بردی محمداف» رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان به عنوان سیزدهمین مقام بلندپایه خارجی مهمان در دولت سیزدهم بود که یک روز قبل از آن سلطان عمان را میزبانی کرده بود.

میزبانی تهران پس از 370 روز از سفر آیت الله‌رئیسی به عمان از نوه سلطان تیمور بن فیصل آن هم در شرایطی که چند روز قبل از آن آیت الله رئیسی از دوازدهمین سفر خارجی خود از اندونزی با امضاء 11 سند همکاری در زمینه های مختلف به کشور بازگشته بود؛ تقویم فشرده کاری رئیس دولت برای رایزنی های سیاسی و اقتصادی با همتایان خود در نقاط مختلف جغرافیایی جهان را نشان می دهد که چگونه در تلاش است تا دیپلماسی خارجی دولت را ریل گذاری کند.

«هیثم بن طارق» که هفتم خردادماه امسال و به دعوت رسمی آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» به تهران سفر کرد و پس از برگزاری دیدارهای خصوصی و دیدار با رهبر معظم انقلاب و امضا چهار سند همکاری دیگر بین دو کشور، سران ایران و عمان در چهارچوب تقویت روابط بین دو کشور برادر و پایه‌گذاری اصول و چارچوبی جهت حفظ و استمرار این روابط در بیانیه ای از بر انجام اقدامات لازم برای تنظیم سند همکاری‌های راهبردی در زمینه‌های مختلف و امضای آن به نحوی که همکاری و منافع متقابل را تحکیم کند، تاکید کردند.

باید یادآور شد که در سفر سال گذشته رئیس جمهور ایران به مسقط نیز 12 سند همکاری بین دو کشور به امضاء رسید که مجموع اسناد همکاری بین ایران و عمان 16 سند است.

اما این سیر مراودات دیپلماسی خارجی و فعال آیت‌الله رئیسی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در داخل کشور؛ میزبانی 13 تَن از همتایان و نخست وزیران کشورهای منطقه و فرامنطقه را به همراه داشته که تا امروز به بیش از 67 امضاء اسناد و یادداشت تفاهم در زمینه‌های اقتصادی - تجاری، سیاسی، فرهنگی، گردشگری، نفتی و پتروشیمی منجر شده است. این 67 اسناد با هفت کشور از تاجیکستان، ونزوئلا، ترکمنستان، ترکیه، ارمنستان، بلاروس و قزاقستان و عمان به امضا رسیده است که با احتساب 97 اسناد همکاری در 12 سفر خارجی رئیس جمهور به کشورهای مختلف، تاکنون 164 تفاهم‌نامه همکاری در سفرهای خارجی رئیسی و میزبانی از همتایان و مقامات ارشد کشورها در 21 ماه اخیر به امضاء رسیده است.

از این رو در این گزارش به امضا اسناد همکاری در تهران پرداخته می شود که تاکنون در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است. البته در دو میزبانی نخست ایران از مقامات بلندپایه برخی کشورها اسنادی امضاء نشده بلکه دیدارها در شکل توسعه همکاری های مشترک و موضوعات مهم منطقه و تلاش برای اجرای اسناد همکاری دنبال شده است.

عراق و سوریه نخستین مهمانان رسمی

آیت الله‌رئیسی در ابتدای شروع بکار دولت سیزدهم در 21 شهریورماه 1400 میزبان «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق بود که در واقع این نخستین میزبانی دولت سیزدهم است. رئیسی و الکاظمی در این دیدار درباره پی‌گیری اهداف نشست بغداد، مساله تبادل انرژی میان دو کشور، ادامه گفت وگو ها میان ایران و عربستان در بغداد و موضوع امنیت و اهمیت همکاریهای مشترک بین دو کشور جهت مبارزه با گروه های تروریستی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

اما در هفت ماهگی فعالیت دولت، نخستین میزبانی آقای رئیسی در سطح رییس جمهور، به «بشار اسد»، همتای سوریه‌ای اختصاص داشت که 18 اردیبهشت 1401 در تهران با یکدیگر درباره مهم‌ترین موضوعات منطقه دیدار و گفت‌وگو کردند که در واقع دومین میزبانی دولت هم محسوب می شود. البته آیت الله رئیسی هم یکسال پس از این میزبانی 13 اردیبهشت امسال و با دعوت رسمی همتای سوریه ای خود به دمشق سفر کرد که سوغات آن امضاء 14 تفاهم نامه همکاری بود.

امضا 36 سند در خرداد پرحادثه

آیت‌الله‌رئیسی در 1401 میزبان 7 رئیس جمهور از کشورهای، (سوریه، روسیه، ترکیه، ونزوئلا، تاجیکستان، قزاقستان، بلاروس)، 2 نخست وزیر (عراق و ارمنستان) و امیر قطر بود که در هفت دیدار با همتایان خود اسناد همکاری به امضاء رسیده است. اما نخستین های اسناد همکاری در تهران در ماه خرداد با همتایانی از ونزوئلا، ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسید که مجموع آن به 26 تفاهمنامه طی یکماه بود.

نخستین امضاء اسناد همکاری در تهران و در دولت رئیسی به سفر همتای تاجیکستانی آیت الله رئیسی اختصاص داشت که هشتم خرداد ماه به تهران سفر کرد در حضور طرفین 17 سند همکاری در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، سرمایه گذاری، تکنولوژی‌های نو، محیط زیست، ورزشی، انرژی، قضایی، آموزشی و تحقیقاتی و گردشگری بین تهران و دوشنبه به امضاء رسید که این نخستین امضاءاسناد همکاری در دولت رئیسی در تهران بوده است.

این اسناد توسط وزرای امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، میراث فرهنگی و گردشگری، دادگستری، ورزش و جوانان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و روسای سازمان بورس و اوراق بهادار و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی کشورمان و همتایان تاجیک آنها به امضا رسید.

امضای 9 سند همکاری 20 ساله

29 خرداد سال گذسته در حضور «توکایف» و «رئیسی» در سعدآباد، ایران و قزاقستان 9 سند همکاری 20 ساله امضا شد که این سند همکاری‌ها در زمینه‌های توسعه حمل و نقل ترانزیتی، مبادلات علمی و فرهنگی، انرژی، کشاورزی فرهنگی، مبادلات تجاری - اقتصادی و دیگر زمینه‌هاست.

قاسم ژومارت توکایف در سفرش به تهران هیات حدود40 نفره از تجار و بازرگانان او را همراهی کرده بودند.

سندی بلندمدت با سرزمین نفت

«نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ضد امپریالیستی؛ روزی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در لس آنجلس میزبان نهمین اجلاس سران کشورهای قاره امریکا بود تا درباره آنچه «ساخت آینده‌ای پایدار، انعطاف‌پذیر و برابر» خوانده شده، بحث و تبادل نظر کنند، به جای حضور در آن اجلاس راهی تهران شد تا بار دیگر ثابت شود که «امریکای جنوبی دیگر حیاط خلوت امریکا نیست.» بلکه فراتر از آن اکنون به متحدی برای ایران علیه سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه امریکا تبدیل شده است.

مادورو پس از 6 سال با دعوت رسمی رئیسی در تور اوراسیایی - آفریقایی بعد از الجزایر و ترکیه در 20 خرداد به تهران سفر کرده بود

در این سفر که آخرین ماه از فصل بهار انجام شد، سند همکاری‌های 20ساله در مجموعه کاخ سعدآباد میان دو کشور به امضا رسید که این سند پس از امضای سند 25 ساله همکاری تهران - پکن، دومین اقدام بلندمدتی است که ایران انجام می‌دهد.

امضای سند جامع همکاری 20 ساله توسط رؤسای جمهور ایران و ونزوئلا مهم‌ترین بخش این سفر بود که نشان از آغاز فصلی جدید از روابط دو کشور داشت که از آن به عنوان روابط راهبردی یاد کردند.

9 تفاهمنامه با سَردار پسر

رئیس جمهور 25 خرداد سال گذشته میزبان «سردار بردی محمداف» بود که برای نخستین بار در مقام ریاست جمهوری ترکمنستان به تهران سفر کرد. او فرزند قربان‌قلی بردی محمد اف رئیس جمهور سابق ترکمنستان هم است. اما ماحصل دیدار های رؤسای جمهور ایران و ترکمنستان در تهران امضا 9 سند همکاری بود که این سند همکاری‌ها در زمینه‌های «تفاهم تجاری - اقتصادی، علمی - فنی و فرهنگی بین استان خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم همکاری تجاری - اقتصادی، علمی - فنی و فرهنگی بین استان گلستان و استان بالکان ترکمنستان» و «یادداشت تفاهم همکاری تجاری - اقتصادی، علمی - فنی و فرهنگی بین استان خراسان رضوی و استان مرو ترکمنستان» است.

همچنین «یادداشت تفاهم همکاری بین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و کمیته دولتی رادیو و تلویزیون ترکمنستان»، «برنامه مبادلات علمی فرهنگی، هنری و آموزشی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم تشکیل کارگروه مشترک سرمایه‌گذاری»، «تفاهم‌نامه جامع توسعه همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی» و «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه حفاظت محیط زیست» به امضا مقامات عالی رتبه مربوطه در حضور سران ایران و ترکمنستان رسید.

همچنین همزمان با سفر سردار پسر نخستین قطار کریدور جدید ریلی KITI (قزاقستان - ترکمنستان - ایران - ترکیه) به ایستگاه راه‌آهن تهران واردشد.

امضای 8 سند در یک روز داغ

ایران؛ تیرماه که میزبان هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه (ایران، ترکیه و روسیه) بود، در حاشیه آن مقامات ایران و ترکیه در حضور روسای جمهور دو کشور 8 سند و یادداشت تفاهم همکاری در موضوعات متنوع سیاسی، اقتصادی، ورزشی و فرهنگی امضا کردند. طرح جامع همکاری بلندمدت بین تهران و استانبول، موافقتنامه در زمینه های توسعه تامین اجتماعی و ورزش، حمایت از بنگاه های کوچک اقتصادی، همکاری‌های رادیو و تلویزیونی و همکاری میان سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و دفتر سرمایه‌گذاری ریاست جمهوری ترکیه از اسناد و یادداشت تفاهم‌نامه‌هایی است که به امضای مسئولان دو کشور رسید.

تهران و امضای یادداشت تفاهم اقتصادی بین ایران و ارمنستان

آقای رئیس جمهور در 6 ماهه دوم سال گذشته میزبان یک نخست وزیر و یک رئیس جمهور از کشورهای ارمنستان و بلاروس بود که ابتداد در آبان میزبان «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان بود که در این دیدار مسئولان ایران و ارمنستان با امضای یادداشت تفاهم همکاری اقتصادی در بخش انرژی، با تمدید تهاتر گاز و برق بین دو کشور تا پایان سال 1409 موافقت کردند. این سند همکاری در حوزه انرژی است که به تمدید قراردادگازی از طریق تهاتر گاز با برق اختصاص دارد و بر اساس آن مبادلات انرژی دو کشور تا پایان سال 1409 خورشیدی تمدید می‌شود.

امضا 8 سند پس از 17 سال

آخرین میزبانی رئیس جمهور در پایان سال گذشته به «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس اختصاص داشت که 21 اسفندماه برای دیداری رسمی و گفت وگو با مقام‌های عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران، به تهران سفر کرده بود و این سفر در شرایطی انجام شد که اول آذر ماه امسال روسای جمهوری ایران و بلاروس پیش از این شهریورماه امسال در حاشیه شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند و به وزیران خارجه خود مأموریت دادند که برای تقویت و تعمیق مناسبات دوجانبه تلاش کنند.

در این سفر لوکاشنکو پس از 17 سال در حالی به تهران سفر کرد که دستاورد آن امضا 8 سند همکاری آن هم در سی‌امین سالگرد روابط دوجانبه تهران و مینسک در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی، فرهنگی و هنری، انتقال محکومان و سند برنامه اجرایی بود.

امضای 5 یادداشت تفاهم و یک توافقنامه همکاری در1402

امضاء 6یادداشت تفاهم و توافقنامه همکاری به منظور توسعه و تحکیم روابط و گسترش مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در نخستین میزبانی رئیس‌جمهور طی امسال به امضا رسید که این در مجموع یازدهمین میزبانی در این دولت تاکنون بوده است.

مراسم امضای این اسناد میان ایران و قزاقستان در زمینه‌های ورزش، گمرک، مناطق آزاد، جوانان و گردشگری 6 اردیبهشت ماه و پس از پایان مذاکرات مشترک هیات های عالیرتبه دو کشور با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و علی خان اسماعیلف نخست وزیر قزاقستان برگزار شد که در این مراسم یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سوی سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ایران به عنوان رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور و وزیر صنعت و توسعه زیرساخت جمهوری قزاقستان به امضا رسید.

همچنین یادداشت تفاهم متقابل همکاری در زمینه ورزش و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه جوانان میان وزارت ورزش و جوانان ایران با وزارت فرهنگ و ورزش جمهوری قزاقستان از سوی معاون توسعه و منابع وزارت ورزش و سفیر قزاقستان در ایران امضا شد.

و اینک امضا 5 سند با پدرِ سَردار در سی و یکمین سالگرد روابط

یک روز پس از بازگشت پادشاه عمان به کشورش، تهران میزبان سیزدهمین مهمان خارجی دولت رئیسی بود. «قربانقلی بردی محمداف» رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان و پدر «سردار بردی محمداف» رئیس‌جمهور کنونی ترکمنستان که در آستانه یکسال پس از سفر پسرش به تهران و سی و یکمین سالگرد روابط دو کشور، نهم خرداد در راس هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و به منظور دیدار با همتای فرزندش به ایران سفر کرد.

در این سفر مقامات عالی رتبه ایران و ترکمنستان در حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان 2 سند همکاری و سه یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف امضا کردند.

منبع: ایرنا