پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

شمایل ایران در روز قدس

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
شمایل ایران در روز قدس

همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس در ایران و بسیاری از کشورهای جهان برگزار شد. در این مراسم که با شعار «روز قدس، از طوفان‌الاقصی تا طوفان‌الاحرار» در سراسر کشور برگزار شد، مردم ایران با حضور گسترده خود بر حمایت از ملت مظلوم فلسطین تاکید کردند. مقامات سیاسی و نظامی کشور نیز همراه با مردم مانند سال‌های گذشته با حضور گسترده خود در این راهپیمایی، حمایت...

پیکر شهدای حمله تروریستی به ساختمان کنسولگری ایران، تشییع شد./ علیرضا معصومی / ایسنا

ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه‌قضائیه و آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ازجمله مقامات ارشد سیاسی کشور بودند که روز گذشته در کنار مردم در راهپیمایی روز قدس حضور پیدا کردند. اعضای هیات دولت، سیدمصطفی خامنه‌ای فرزند ارشد مقام معظم رهبری، علی‌اکبر ناطق‌نوری و حسن روحانی نیز از دیگر چهره‌های سیاسی بودند که روز گذشته در تهران همراه با مردم بر حمایت از مردم فلسطین تاکید کردند‌. سردار قاآنی، فرمانده سپاه قدس و ایرج مسجدی سفیر سابق ایران در عراق و از اعضای عالیرتبه سپاه قدس نیز روز گذشته در راهپیمایی روز قدس و تشییع شهدای حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه حضور داشتند.

درکنار مقامات ایران، زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و ابوفدک المحمداوی نایب رئیس حشد‌الشعبی هم در راهپیمایی بزرگ روز قدس در تهران حضور داشتند. همزمان با برگزاری راهپیمایی روز قدس در تهران مراسم تشییع پیکر شهدای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه نیز برگزار شد. قرار است پیکر این شهدا بعد از تشییع در تهران به زادگاهشان برای تشییع و خاک‌سپاری منتقل شود. در حمله روز 13فروردین ماه هواپیماهای رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، سرداران «محمدرضا زاهدی» و «محمدهادی حاجی‌رحیمی» از فرماندهان، پیشکسوتان و جانبازان دفاع مقدس و مستشاران و افسران نظامی ارشد ایران در سوریه و 5 تن از افسران همراه آنان به نام «حسین امان‌اللهی»، «سیدمهدی جلالتی»، «محسن صداقت»، «علی آقابابایی» و «سید‌عباس صالحی‌روزبهانی» به شهادت رسیدند‌.

هشدار به رژیم صهیونیستی

اما سخنران مراسم روز گذشته، سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه بود که در پیش‌خطبه‌های نماز جمعه تهران تاکید کرد: رژیم صهیونیستی با نفس مصنوعی امروز زنده است و در اتاق مراقبت‌های ویژه سیاسی، امنیتی و روانی آمریکا در حال نفس کشیدن است، هرگاه این دستگاه تنفس مصنوعی غرب از بینی رژیم صهیونیستی برداشته شود، او حیات نباتی پیدا می‌کند و فرومی‌ریزد. این لحظه نزدیک است و دور نیست. سلامی افزود: آنان فکر می‌کنند هرچه با مسلمانان بجنگند، قتل‌عام کنند و آنان را آواره و محاصره کنند بهتر می‌توانند به تثبیت موقعیت سیاسی، جغرافیایی و امنیتی خود ادامه دهند، اما قضیه دقیقا عکس این رویاست. این فقط یک آرزوست. به گزارش خبرگزاری مهر، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ما هشدار می‌دهیم هیچ عملی از هیچ دشمنی در مورد نظام مقدس ما بدون پاسخ نخواهد ماند.

پیروزی حتمی مردم فلسطین

ابراهیم رئیسی نیز روز گذشته با حضور در جمع راهپیمایان روز جهانی قدس تصریح کرد: خداوند این‌گونه مقدر کرد که سرداران ما در روز شهادت امیرالمومنین علی (ع) به شهادت برسند و در روز قدس تشییع شوند تا جلوه خاصی به این روز ببخشند. به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهور با بیان اینکه راهپیمایان روز جهانی قدس همان مردمی هستند که در روزهای گذشته قرآن بر سر گرفتند و امروز در خیابان‌های شهرها و روستاهای مختلف از رژیم صهیونیستی اعلام بیزاری می‌کنند، گفت: یقین داریم این احساس برآمده از قلب‌ها، دل‌ها و فریادها حتما به نابودی رژیم صهیونیستی و اعتلای عزت مردم فلسطین و مسلمین جهان منتهی خواهد شد. وی همچنین تصریح کرد: پیروزی حتمی برای مردم فلسطین و مسلمین خواهد بود.

دنیا علیه اسرائیل

همچنین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه‌قضائیه در راهپیمایی روز قدس گفت: جنایات سبعانه صهیونیست‌ها در غزه و اقدامات جنون‌آمیز آنان در منطقه از روی استیصال و درماندگی است و این رژیم منحوس روزهای پایانی خود را سپری می‌کند. وی خاطرنشان کرد: قطعا روز قدس امسال نقطه عطفی در تاریخ مقاومت اسلامی علیه غاصبان صهیونیستی خواهد بود. آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: صهیونیست‌ها بدانند مردم غزه تنها نیستند و ملت‌های مسلمان پشتیبان مردم غزه هستند و امروز دنیا علیه اسرائیل برانگیخته شده است. محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس هم گفت: مردم ایران و دنیا با حضور در راهپیمایی روز قدس نشان دادند که موضوع فلسطین موضوع اول جهان اسلام و بشریت در دنیا است.

تصمیم مقتضی علیه رژیم صهیونیستی

همچنین محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس، ضمن اعلام همبستگی با ملت مظلوم فلسطین جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی را به مثابه دست و پا زدن در باتلاق دانست و از همه دولت‌ها و ملت‌های مسلمان خواست تا با اتحاد و انسجام و تحریم همه‌جانبه صهیونیست‌ها این غده سرطانی را هرچه زودتر از این سرزمین مقدس پاک کنند.

محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز گفت: تصمیمات مقتضی در شورای امنیت ملی با حضور رئیس‌جمهور و فرماند‌هان ارشد نظامی و انتظامی اتخاذ شده و رژیم سفاک صهیونیستی در زمان مقرر سیلی محکمی را که مقام معظم رهبری هم وعده داده‌اند، خواهد خورد. محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص انتقام حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق گفت: تصمیم برای این انتقام گرفته شده و حتما اجرا خواهد شد.

خاورمیانه جدید اسلامی به رهبری ایران

همزمان با تهران، سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا نیز در راهپیمایی روز جهانی قدس در سنندج، گفت: پیام راهپیمایی میلیونی مردم باغیرت صدها شهر ایران و مردم آزادی‌خواه ده‌ها کشور جهان، اجرای آتش‌بس فوری مصوبه شورای امنیت سازمان ملل و قطع کشتار وحشیانه زنان و کودکان فلسطین و باز کردن مرزها برای رساندن آب و غذا و دارو به جمعیت دو میلیونی گرسنه و مجروح غزه یک مطالبه فراگیر در روز جهانی قدس است. به گزارش «ایسنا»، وی گفت: با شکست راهبردی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها، خاورمیانه جدید اسلامی با راهبرد جبهه مقاومت به رهبری ایران شکل گرفته است. سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در جمع راهپیمایان روز جهانی قدس در اصفهان گفت: حمله به کنسولگری کشورمان در دمشق سوریه، نشانه استیصال رژیم صهیونیستی و ترس شدید او از محور مقاومت است. به گزارش «ایرنا»، وی ادامه داد: اکنون جغرافیای جهان به قبل و بعد از عملیات «طوفان‌الاقصی» تقسیم شده و این واقعه نقطه عطفی در تاریخ تمدن بشر است.

قطعنامه 7بندی

در پایان این مراسم، قطعنامه سراسری روز جهانی قدس در مراسم راهپیمایی قرائت شد. در این قطعنامه که در 7بند تنظیم شده است، راهپیمایان تاکید کردند نبرد طوفان‌الاقصی و استمرار معجزه‌گون مقاومت 183 روزه مردم غزه و مجاهدان فلسطینی نقطه‌عطف سرنوشت‌سازی در مبارزه با موجودیت جعلی رژیم خبیث و اشغالگر صهیونیستی را رقم زد و شمارش معکوس برای نابودی غده سرطانی اسرائیل از جغرافیای جهان اسلام را سرعت بخشیده است. در بند دیگری از این قطعنامه راهپیمایان با هشدار به آمریکا به عنوان متهم اول اداره جنگ غزه و حمایت از صهیونیست‌ها، از این کشور خواستند تا از پرداخت هزینه‌های بیشتر راهبردی و رسوایی ناشی از شکست و مشارکت در جنایت و نسل‌کشی در غرب آسیا پرهیز و با تجدید‌نظر در سیاست شیطانی خود برای حمایت و پشتیبانی از جنایتگری‌های رژیم سفاک، بیش از این آبروی مردم آمریکا را قربانی قاتلان زنان و کودکان غزه نکند.

در بند 6 این قطعنامه نیز تاکید شده است: اقدام رژیم جعلی صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه و به‌شهادت رسیدن سرداران رشید سپاه اسلام محمدرضا زاهدی و حاج‌رحیمی مستشاران نظامی ارشد ایران و شهدای همراه و حملات تروریستی جیش‌الظلم در راسک و چابهار جزو منظومه عملیاتی رژیم کثیف اشغالگر برای فرار از گرداب خودساخته در غزه و فرافکنی شکست جبران‌ناپذیر از جبهه مقاومت تعریف می‌شود، لکن این اقدامات مذبوحانه حاصلی جز زوال زودهنگام این غده سرطانی در پی نخواهد داشت و مطمئنا با پاسخی سخت و پشیمان‌کننده مواجه خواهد شد. در این قطعنامه همچنین از دولت‌های اسلامی خواسته شده است تا ظرفیت‌های خود را برای تحقق آتش‌بس دائمی در غزه به کار گیرند. حمل بنری 100 متری با تصاویری از جنگ در غزه، تشییع نمادین کودکان شهید غزه و اعدام نمادین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز از حاشیه‌های مراسم روز جهانی قدس در تهران بود.

--> اخبار مرتبط
شمایل ایران در روز قدس 2