سه‌شنبه 17 مهر 1403

شورای حکمیت در تهران راه اندازی می شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شورای حکمیت در تهران راه اندازی می شود

تهران - ایرنا - استاندار تهران گفت: شورای اقتصادی برای حکمیت در خصوص پرونده های اقتصادی و حل مشکل میان دولت و بانک ها در این استان راه اندازی می شود.

انوشیروان محسنی بندپی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: یکی از مشکلات همیشگی استان تهران در ستاد رونق تولید و جذب سرمایه گذاری، تعامل با بانک هاست که در این استان به شکل متفاوتی خود را نشان می دهد.

وی یادآورشد: نبود خود مدیران شعب بانک ها، شرایط تصمیم گیری در خصوص پرونده ها و مشکلات واحدهای صنعتی را در این استان بیشتر می کند.

محسنی بندپی اظهارداشت: همه استانداران طی نامه ای به دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، از عملکرد بانک ها در زمینه همکاری با دستگاه های دولتی گلایه مند بودند که نهایتا وی دستور تشکیل شورای اقتصادی و هماهنگی امور بانک ها را صادر کرد تا نقش حکمیت را در این زمینه ایفا کند.

استاندار تهران گفت: بانک مرکزی به دلایلی تاکنون تمکین نکرده و برای هر کدام از لیست ها و افراد معرفی شده استان ها ایراداتی را وارد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه، نامه ای برای آقای جهانگیری نوشتم و ایشان اخیرا به آقای عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی دستور داده است که قانون تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی و امور بانکها را هر چه زودتر اجرا و نتیجه را اعلام کند.

محسنی بندپی ادامه داد: شورای اقتصادی و هماهنگی بانک ها برای نظارت و حکمیت بین ستاد و کارگروه های مربوط به حوزه تولید و جذب سرمایه گذاری در هر استان تشکیل می شود و هر نظری که بدهد جنبه عملیاتی پیدا می کند.

اعتیاد؛ مهمترین آسیب اجتماعی تهران

استاندار تهران، اعتیاد به مواد مخدر را مهمترین آسیب اجتماعی در پایتخت و اطراف آن معرفی کرد و گفت: اکنون ظرفیت های استان در مورد پذیرش و نگهداری معتادان متجاهر بیش از آن چیزی است که در جامعه با آن مواجه هستیم در حالی که سال ها کمبود داشتیم و ظرفیت نداشتیم.

محسنی بندپی یادآورشد: اکنون به سبب همین ظرفیت، نسبت به جمع آوری، پذیرش و نگهداری معتادان نقاط مختلف از جمله دره فرحزاد اقدام شده است که موجب عدم آسایش ساکنان این منطقه بود.

استاندار تهران گفت: اگر بررسی کنید نسبت به جمع آوری، پذیرش و نگهداری معتادان متجاهر در نقاط مختلف این استان اقدام شده است و ما ظرفیت مازاد داریم.

وی اظهارداشت: برای بهینه سازی خدمات در این زمینه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران را به سه حوزه مرکز، شرق و غرب تقسیم کردیم تا به این طریق ساماندهی معتادان متجاهر و مبارزه علمی و اصولی با اعتیاد از یک اولویتی برخوردار باشد.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: اکنون در محله شوش، مولوی و هرندی که همیشه محل تجمع معتادان متجاهر بود کسی مشاهده نمی شود و نشان می دهد که در بحث مبارزه با اعتیاد، اقدامات علمی همراه با افزایش ظرفیت نگهداری و اقدامات بوده است.

ساماندهی کودکان کار در تهران

استاندار تهران با بیان اینکه روند رسیدگی به کودکان کار و خیابان، سیکل معیوبی داشت، گفت: بالغ بر 75 درصد این کودکان اتباع خارجی هستند.

وی با اشاره به وجود مشکل در روند رسیدگی به این کودکان ادامه داد: برخی از این کودکان گواهی سکونت داشتند و برخی دیگر که بررسی های ما از اسفند سال گذشته تا خرداد سال 98 نشان داد، با مساله قاچاق کودکان مواجه بودیم.

محسنی بندپی اضافه کرد: هماهنگی خوبی میان بهزیستی کشور، مدیریت امور اجتماعی، معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری و فرمانداری تهران برای ساماندهی، پذیرش و اجتماع پذیر کردن این کودکان شکل گرفت.

استاندار تهران تصریح کرد: برای کودکانی که به صورت قاچاق وارد کشور شده اند نیز بنا شد با هماهنگی وزارت خارجه نسبت به خروج آنان اقدام شود.

وی اعلام کرد: این اقدامات می تواند به عنوان راهکاری در سه تا چهار ماه آینده جنبه عملیاتی پیدا کند تا بتوانیم با تمام دستگاه های مربوطه شرایط جمع آوری همه کودکان کار و خیابان را از سطح خیابان ها و نقاط پر تردد و ترافیک فراهم کنیم.

منطقه خلازیر متحول می شود

محسنی بندپی در خصوص ساماندهی محله خلازیر در منطقه 19 پایتخت بیان کرد: در ستاد بازآفرینی شهری موضوع رسیدگی به مشکلات این محله را در دستور کار داریم و با تحرک و تحولی که به سبب بازآفرینی در این منطقه انجام می گیرد، می توان گفت که مشکلات آن ساماندهی می شود.

استاندار تهران در خصوص کودکان زباله گرد این محله نیز گفت: به تبع اجرای بازآفرینی شهری، کودکان زباله گرد و زباله سوز نیز تجمیع می شوند چون یکی از مباحثی که منجر به آلودگی هوای تهران می شود، بحث زباله سوزی است.

ساخت و سازهای غیر مجاز

وی با بیان اینکه طبق قانون باید جلوی ساخت و ساز های غیر مجاز را باید گرفت، افزود: هر ساخت و ساز در هر منطقه ای باید طبق ضوابط قانونی باید جواز ساخت داشته باشد، در زمین مناسب انجام گیرد و از مسیر گردش کار عبور کند.

محسنی بندپی یادآورشد: در کمسیون ماده 99 و 100، این سیاست را داریم که کمتر به سمت جریمه متخطیان برویم و بیشتر رویکرد تخریب را مد نظر داریم.

احضار شهردار لواسان

استاندار تهران مرجع رسیدگی به ساخت و سازهای غیر مجاز در محدوده شهری را کمسیون ماده 100 و خارج از حریم شهرها ماده 99 اعلام کرد و گفت: مقامات قضایی هر زمانی که هر دستگاهی را که برای رسیدگی قانونی لازم باشد، احضار می کنند.

وی اظهارداشت: یکی از مواردی که طی روزهای گذشته شاهد بودیم احضار شهردار لواسان بود که اکنون در مراحل بازجویی و بازپرسی است.

محسنی بندپی در خصوص دستگیری دیگر شهرداران و اعضای شورای شهر این استان به خاطر تخلفات مربوط به حوزه ساخت و ساز خاطرنشان کرد: طبق بررسی وزارت کشور، استانداری تهران به دلیل برگزاری جلسات متعدد و رسیدگی به تخلفات در زمینه ساخت و سازها توانسته است رتبه نخست را در کشور کسب کند.

وی در ادامه به موضوع هتل آرینا در منطقه اوشان و فشم در لواسانات نیز اشاره کرد و بحث مقابله با فعالیت آن به جرم تخلف در ساخت و ساز را بی ارتباط با تبانی با مدیران برشمرد.

وی گفت: بنای ما بر تخریب اضافه بنای این هتل بود اما مشکل جاست که باید یک نقدینگی 2 میلیارد تومانی می داشتیم تا بعدا این پول را از مالک دریافت می کردیم و این اعتبار را در اختیار نداشتیم.

انتخابات و تاکید بر مشارکت حداکثری

استاندار تهران در خصوص ارزیابی فضای انتخاباتی و آرایش تشکل های سیاسی نیز گفت: انتخابات در همه تاریخ از اهمیتی برای ما برخوردار بوده و همیشه هم چه در زمان امام راحل و چه در زمان رهبر معظم انقلاب همواره بر حضور حداکثری مردم تاکید شده است.

وی ادامه داد: قوی بودن یک کشور و مایوس سازی دشمن منوط به این است که چقدر بتوان پشتوانه مردمی یک نظام را تقویت کرد و شاهد آن بود و بر همین اساس انتخابات برای ما حایز اهمیت محسوب می شود.

محسنی بندپی اضافه کرد: تمهیدات و اقدامات را برای حضور حداکثری پیش بینی کرده ایم و خوش بین هستیم که در تجدید نظر هیات نظارت، فضای رقابتی ایجاد شود و بتوانیم فضا را برای همه افرادی که در چارچوب قانون اساسی فعالیت دارند و همه آن موارد را می پذیرند، فراهم کنیم تا شاهد پشتوانه مردمی باشیم.

استاندار تهران تاکید کرد: این پشتوانه مردمی، دلبستگی مردم به نظام را نشان خواهد داد.

کاهش آمار طلاق در تهران

وی با بیان اینکه روند رشد طلاق در کشور و استان تهران کنترل شده است، اعلام کرد: با آموزش های که در حوزه های مختلف به جوانان و زوج های جوان ارائه شد، شرایط توقف شیب رشد طلاق در کشور فراهم گشت و در استان تهران نیز آمار طلاق نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

محسنی بندپی کنترل شیب رشد طلاق را موضوع مسلم در تهران برشمرد و بیان کرد: باید به دنبال این باشیم که صورت کسر یعنی تعداد ازدواج را افزایش دهیم.

استاندار تهران به بی میلی جوانان به ازدواج و افزایش سن ازدواج اشاره کرد و همه این عوامل را موثر در کاهش تعداد ازدواج در سال برشمرد.

وی بر لزوم کار بر افزایش تعداد آمار ازدواج تاکید کرد و افزود: بخشی از این موضوع به اشتغال جوانان و بخش دیگر به هزینه های بالای اجاره مسکن بر می گردد.

محسنی بندپی با بیان اینکه 47 درصد هزینه های خانوار مربوط به اجاره مسکن است، یادآورشد: یکی از اهداف همین طرح ملی مسکن ارزان و در دسترس سازی مسکن برای جوانان به عنوان یک مشوق است و در همین زمینه وام ازدواج نیز رشد خوبی داشته است.

استاندار تهران تصریح کرد: از سوی دیگر اگر هر دو زوج نگاه تجملاتی به زندگی مشترک نداشته باشند می توان زمینه ازدواج را راحتتر فراهم کرد، با این در این زمینه خیلی کار باید انجام گیرد.

شهرداری تهران مرکز بهارستان را واگذار می کند

وی به همکاری شهرداری در خصوص واگذاری مرکز بهارستان برای نگهداری و ساماندهی معتادان متجاهر اشاره کرد و اظهارداشت: سوء تفاهمی در این زمینه برای اعضای شورای شهر تهران ایجاد شده بود که آنان فکر می کردند مالکیت این مرکز نیز واگذار می شود که این مساله برطرف شد.

محسنی بندپی اعلام کرد: در آخرین جلسه شورای عالی مبارزه با مواد مخدر، رئیس جمهوری تکالیفی را به شهرداری ها ابلاغ کرد که باید نسبت به پذیرش، توانمند سازی و اجتماع پذیر کردن معتادان متجاهر در کنار سازمان بهزیستی کار کنند.

استاندار تهران یکی از مسئولیت های شهرداری را اقدامات فرهنگی و اجتماعی برشمرد و ادامه داد: بنا شد در خصوص مرکز بهارستان نیز یا خود شهرداری نسبت به مدیریت آن اقدام یا به بهزیستی برای بهره برداری واگذار کند.

وی اضافه کرد: در همین زمینه برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران فکر کردند که این مصوبه یا این حرف در پی واگذاری مالکیت این مرکز است که ما اعلام کردیم چنین قصدی نداریم.

محسنی بندپی بیان کرد: آنچه که ما دنبال می کنیم، طبق مصوبه شورای عالی مبارزه با مواد مخدر و ماده 80 قانون برنامه ششم برای مدیریت معتادان متجاهر در سطح شهر با مسئولیت شهرداری است.

طرح کاهش آلودگی هوای برای سال 99 تداوم پیدا نمی کند

استاندار تهران گفت: با توجه به اینکه طراح طرح کاهش آلودگی هوا از شهرداری پایتخت رفته است، فکر می کنم که برای سال 99، این طرح با چنین ماهیتی تداوم پیدا نمی کند.

وی با بیان اینکه وزارت کشور و استانداری نسبت به ارزیابی عملکرد طرح کاهش آلودگی هوا که در سال 98 شروع شده است، یک اهتمام جدی دارد، تصریح کرد: همانگونه بنا بود این طرح برای سه یا چهار ماه به صورت آزمایشی اجرا و پس از آن، نتیجه حاصله ارزیابی شود.

سایت دفن پسماندهای ویژه

استاندار تهران گفت: زمین برای پذیرش پسماندهای ویژه و صنعتی استان تملک شده و در اختیار پیمانکار قرار گرفته است و آماده می شود.

محسنی بندپی افزود: افتتاح آن را برای بعد از انتخابات گذاشته ایم. عملیات اجرایی آن شروع شده است و تا پایان سال افتتاح می شود.

برنامه های استانداری برای کاهش آلودگی هوا

وی به برنامه های مدون استانداری برای کاهش آلودگی هوا اشاره و تاکید کرد: اینگونه نیست که برای کاهش یا پاکسازی هوا منتظر باران یا بادی باشیم.

استاندار تهران گفت: سهم منابع آلاینده برای ذرات زیر 2.5 میکرون قطر با مطالعه علمی، برای منابع متحرک 60.8 درصد است که از این میان، 38 درصد مربوط به خودروهای دیزلی، 13 درصد خودروهای سواری، 10 درصد موتورسیکلت، 17 درصد صنایع و 9 درصد هم نیروگاه ها و باقی منابع محسوب می شود.

محسنی بندپی اظهارداشت: اگر هر اقدامی انجام شود اما برای خودروهای با سوخت گازوئیلی و دیزیلی فرسوده فکر نشود، نمی توان منتظر کاهش آلودگی هوا بود.

وی یکی از راهکارهای علمی دنبال شده در سطح جهان را تعیین عمر مشخص برای خودروها اعلام و خاطرنشان کرد: قانون هوای پاک مصوبه سال 96 نیز بر معاینه فنی سالانه خودروها تاکید دارد و به لزوم عمر زیر 10 سال خودروها اشاره کرده است.

استاندار تهران گفت: در صورتی که همین 38 درصد خودروهای دیزلی فرسوده که 80 درصد آنها عمر بالای حد استاندارد دارند، نوسازی شوند، می تواند شاهد تحول جدی در میزان آلودگی هوای پایتخت بود.

وی در خصوص منابع بوی نامطبوع منتشر شده در پایتخت نیز خاطرنشان کرد: هر کدام از دستگاه ها، آمار متفاوتی از سهم منابع منتشر کننده ارائه کرده اند که از همین رو یک آگهی مطالعه ارزی برای ورود مرجع تخصصی بابت مطالعه این موضوع منتشر شده است.

*س_برچسب‌ها_س*