شنبه 8 اردیبهشت 1403

طرح آمریکایی - اسرائیلی الحاق کرانه باختری از نگاه رسانه اسپانیایی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
طرح آمریکایی - اسرائیلی الحاق کرانه باختری از نگاه رسانه اسپانیایی

تهران - ایرنا - همزمان با فرا رسیدن موعد طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی رژیم صهیونیستی، ماهیت شوم این طرح اسرائیلی - آمریکایی رسانه های جهان حتی فرسنگ‌ها دورتر از مرزهای جغرافیایی فلسطین را دست به قلم کرد.

روزنامه اسپانیایی ال پائیس در گزارشی به موضوع طرح الحاق کرانه باختری پرداخت و نوشت: الحاق کرانه باختری که زمینه ساز گسترش بیش از پیش سلطه صهونیست‌ها در فلسطین است تنها پیام آور یک مطلب است؛ اینکه با اجرای این طرح، رویای فلسطین برای دستیابی به یک کشور مستقل در معرض تهدیدی جدی قرار خواهد گرفت؛ اگرچه این روزها فاصله شهرک‌های صهیونیست نشین و محله‌های مسکونی فلسطینیان رفته رفته در حال کمتر شدن است اما واقعیت جاری در این مناطق حکایت از جریان دو جهان متضاد دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: به موجب این طرح که از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام شد، در نخستین گام، بیش از 30 درصد از خاک کرانه باختری اشغال و به سرزمین‌های اشغالی ضمیمه می‌شود؛ به این ترتیب آینده موجودیت «کشور فلسطین» به آرزویی «محال» مبدل خواهد گشت؛ سرزمینی که با شهرک‌ها و مجتمع‌های صهیونیست نشین محصور شده و تقریبا دره اردن را از دست خواهد داد.

نشریه ال پریودیکو نیز در گزارشی پیرامون مساله فلسطین اینطور نوشت: اگر الحاق کرانه باختری قطعی شود، راهی برای بازگشت وجود نخواهد داشت؛ رژیم صهیونیستی و آمریکا از زمان اعلام طرح «معامله قرن» نیز در صدد سلب مالکیت فلسطینیان بر اراضی کرانه باختری بوده و همچنین ممانعت از بازگشت میلیون ها فلسطینی به این سرزمین را در دستور کار خود قرار دادند.

به نوشته این نشریه، شرایط برای اسرائیل کاملا فراهم است؛ زیرا نه تنها کاخ سفید از تمام فرامین نتانیاهو اطاعت کرده است بلکه برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و مصر که مسئولیت اجرای سیاست خارجی اسرائیل در منطقه را بر عهده دارند، از دستورات رهبرانشان در کاخ سفید حرف شنوی داشته و حمایت احتمالی آنها از این طرح دور از ذهن نیست.

نویسنده در ادامه در انتقاد از واکنش منفعلانه سران دولت‌های فرانسه و آلمان نسبت به این موضوع نوشت: «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه که در ظاهر همیشه سودای مخالفت با طرح الحاق کرانه باختری را سر دادند، نه تنها حامیان اصلی نتانیاهو هستند بلکه با بیانیه‌های «پوچ و بی فایده» خود موجب شدند تا این روز سرانجام فرا رسد؛ با نگاهی به گذشته درمی‌یابیم که موضوع ساده است؛ اسرائیل با افزایش شهرک سازی‌ها و استقرار بیشتر نیروهای نظامی در سرزمین های اشغالی درحال پیشروی ست و به نظر می‌رسد که فلسطینیان خسته از اعتراض‌های گاه و بیگاه، قادر به تغییر این وضعیت نخواهند بود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی قصد داشت از روز چهارشنبه (11 تیر) طرح جنجالی الحاق مناطق کرانه باختری به اراضی اشغالی را با وجود موج فزاینده مخالفت‌ها و انتقادات بین‌المللی اجرایی کند؛ در حالی که اجرای این طرح هنوز معلوم نیست انتظار می‌رود نتانیاهو طرح خود را در آینده نزدیک اجرا کند.

گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی نوار غزه پیشتر از توافق بر سر طرحی ملی یکپارچه و فراگیر برای مقابله با اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری از سوی صهیونیست‌ها خبر داده و و در مخالفت با این طرح چهارشنبه آینده را «روز خشم ملی فلسطینی‌ها» اعلام کردند.

گروه‌های فلسطینی مانند حماس و فتح بشدت درباره اجرای این طرح و عواقب آن هشدار داده‌اند.

بیش از 200 مقام سابق موساد و مقام های پیشین صهیونیست نیز اعلام کرده‌اند، این طرح خطر تشدید جدی تنش‌ها را به دنبال خواهد داشت. شاه اردن در این رابطه هشدار داده این طرح مناقشه عظیمی به دنبال دارد.

همچنین آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هشدار داده که این طرح منطقه را بی ثبات خواهد کرد.

*س_برچسب‌ها_س*