سه‌شنبه 10 مهر 1403

منتخب اردکان در مجلس: افراد فارغ از گرایش سیاسی خدمت کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
منتخب اردکان در مجلس: افراد فارغ از گرایش سیاسی خدمت کنند

یزد - ایرنا - منتخب مردم اردکان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: عزیزانی که به ولایت فقیه، شخص مقام معظم رهبری و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارند، فارغ از وابستگی جناحی به مردم خدمت کنند و بر اساس برنامه کارها را انجام دهند.

محمدرضا دشتی اردکانی روز شنبه در نشست شورای اداری شهرستان از خدمت به مردم با عنوان توفیق الهی یاد کرد و افزود: مردم اردکان با مشکلات انباشته شده روبرو هستند، نمی توان، گفت همه آن مربوط به تحریم های ظالمانه آمریکا و یا نبود بودجه است بلکه این امر ناشی از مدیریت ضعیف است.

وی گفت: اگر مسوولی نتواست مشکل مردم را حل کند، باید مشکل قانونی یا نبود بودجه را طرح تا بتوان با پیگیری آن را رفع کرد.

منتخب اردکان بیشترین رنجش مردم را وجود تبعیض عنوان کرد و گفت: مردم به نبود بودجه و تحریم به خوبی واقف هستند، آنها بهترین ها هستند که فرزندان خود را در دفاع مقدس راهی میدان نبرد کردند تا از ارزش های اسلامی و خاک کشور دفاع کنند. دشتی اردکانی با بیان اینکه باید قدردان مردمی که همچنان به نظام وفادار و شهید تقدیم کردند، ادامه داد: باید کار و تلاش کرد و به هیچ عنوان نباید از مطالبات و خواسته های مردم غفلت کرد، با همدلی مسوولان مشکلات رفع می شود و تفاوتی میان روستا، بخش و شهر وجود ندارد عدالت را باید رعایت کرد.

اردکان نیازمند کارهای بیشتر فرهنگی است

وی در ادامه از اردکان با عنوان شهر علم و ادب یاد کرد و گفت: این جمله در تابلو ورودی شهر نقش بسته است این در حالی است که کتابفروشی در خور شان مردم وجود ندارد و شهروندان برای تهیه کتاب به یزد مراجعه می کنند. وی اضافه کرد: زحماتی بسیاری از سوی مسوولان کشیده شده باید خیلی بهتر از این کار می شد. این منتخب مجلس یازدهم با قدردانی از خدمات 20 ساله محمدرضا تابش به عنوان نماینده این شهرستان در مجلس اظهار امیدواری کرد که بتوان از تجربه این شخصیت ملی در راه پیشرفت کشور و پیشبرد اهداف شهرستان استفاده کرد. دشتی اردکانی در ادامه به بحث پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در شهرستان پرداخت و از تلاش های کادر درمان، گروه های جهادی و مردمی که خودجوش به فعالیت در این زمینه پرداختند، تشکر کرد. وی در ادامه با بیان اینکه، تغییری در سطح مدیران و مسوولان اردکان انجام نمی گیرد، فقط به وظیفه قانونی و نظارتی خود در این مورد عمل می کند، تصریح کرد: مگر اینکه مدیری با نارضایتی مردم روبرو و بدون برنامه باشد، لازم است خود کناره گیری کند.

مسوولان خود را نوکر مردم بدانند

منتخب مردم اردکان در مجلس یازدهم بر تلاش مسوولان برای جلب رضایت شهروندان تاکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری در پیام افتتاحیه مجلس به بحث اقتصاد و معیشت مردم و امور فرهنگی تاکید کردند.

وی با اظهار گلایه از دست اندرکاران امور فرهنگی تاکید کرد: مسوولان مربوطه مسایل فرهنگی مردم را به جد در نظر گیرند.

مسکن و زمین در اردکان گران است 

دشتی اردکانی با اشاره به برخی مشکلات اردکان از جمله گرانی مسکن و زمین اظهار کرد:«‌انتظار دارید جوانان مثل افراد مسن رفتار کنند، جوانی پر از شور و نشاط است، چه کاری برای جوانان کرده اید آیا تسهیلات ازدواج یا مسکن و یا مباحث تفریحی برایشان ایجاد کرده اید؟»

به کارگیری جوانان در امور شهرستان

منتخب اردکان در مجلس در ادامه به گام دوم انقلاب ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت معظم له به جذب جوانان تاکید دارند و باید برای این قشر در شهرستان برنامه مناسبی تدوین کرد. دشتی اردکانی خطاب به مدیران شهرستان گفت: دست همکاری به سوی شما دراز می کنم، نکند مردم را ناراضی کنید باید مشکلات جامعه رفع شود.

مشکل آب اردکان رفع شود

وی در ادامه به مشکل آب در حوزه انتخابیه اردکان اشاره کرد و افزود نامطلوب ترین آب را مردم این شهر استفاده می کنند آیا این حق و عدالت است؟

منتخب مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی شایعه ها در فضای مجازی در خصوص تغییر محدوده این حوزه انتخابیه گفت: اگر بخواهند حوزه انتخابیه اردکان را تغییر بدهند حتما از سمت نمایندگی خود کناره گیری می کنم.

دشتی اردکانی یادآور شد: مبارزه با فساد در دستور کارش قرار دارد مسوولان با مردم شفاف باشند اگر اردکان دارای مواهب و ذخایر است باید مردم هم از آن استفاده کنند.

وی در ادامه به چالش های زیست محیطی اشاره کرد و افزود: وقتی مردم مالیات می پردازند نباید سود آن نصیب عده خاصی شود این موضوع باید پیگیری شود.

آب، محیط‌زیست و مسکن اولویت اردکان همچنینبهروز شهابی‌زاد فرماندار اردکان تامین آب شرب، آلودگی محیط زیست و گرانی مسکن را از جمله مشکلات شهرستان برشمرد و خواستار تعامل برای رفع این معضلات شد. وی پراکندگی جمعیت در هر کیلومترمربع را حدود چهار نفر ذکر کرد و یادآور شد: 8.6 درصد نفوس استان یزد در این شهرستان زندگی می کنند با این وجود، با مشکل مسکن روبرو هستیم نیاز به همکاری داریم. شهابی‌زاد از اردکان به عنوان سومین تولید کننده فولاد کشور یاد کرد و افزود: این شهرستان با 90 درصد پوشش افراد رتبه اول کشور را در حوزه تأمین اجتماعی برخوردار است.

وی به موقعیت برتر اردکان در ترانزیت کالا و جابه جایی مسافر اشاره کرد و از تلاش مردم در جمع‌آوری کمک‌های خیری، گندزدایی معابر، تهیه و توزیع دوخت ماسک، دستکش و تامین مواد ضدعفونی‌کننده و کمک به طرح مواسات و همدلی در مبارزه با کرونا قدردانی کرد. وی از رشد جمعیت، کمبود فضای آموزشی و درمانی را مهم‌ترین مشکل برشمرد و برخی چالش‌ها مانند خشونت اشاره کرد و از تدوین برنامه جامع عملیاتی برای کاهش خشونت در خانواده‌ها و پیش‌گیری از خودکشی خبر داد. فرماندار اردکان، نبود طرح جامع و نقشه راه برای توسعه گردشگری را از جمله مشکلات حوزه گردشگری و میراث فرهنگی دانست و گفت: ثبت جهانی فرآوری کنجد، احداث شهرک صنایع دستی شامل کاربافی و نساجی می‌تواند در این حوزه تحول‌آفرین باشد. وی اظهار کرد: کاهش کیفیت آب بر تولید محصولات کشاورزی تاثیرگذاشته است؛ از تغییر کشت محصولات کشاورزی برای جبران این مساله و ایجاد مجتمع‌های دام پرتولید برای جبران کاهش تولیدات دامی خبر داد. شهابی‌زاد با تأکید بر لزوم حمایت از صنایع و معادن که بخش مهمی از اشتغال شهرستان مربوط به آن است، تصریح تأکید کرد: تولید سالیانه حدود 300 هزار تن سرباره فولادی در اردکان و تردد خودروهای سنگین معادن به‌عنوان یکی از منابع مهم ایجاد آلودگی از جمله معضلات این حوزه است. وی اظهار کرد: منابع آب های زیرزمینی شهرستان بدترین کیفیت را در استان دارد و سال 94، 79 درصد و سال گذشته 81 درصد آب شهرستان از خط انتقال تأمین شده است. شهابی‌زاد مهم‌ترین مشکل آب روستایی را مربوط به بخش خرانق اردکان دانست و گفت: به جز روستاهای حاجی‌آباد، رباط، درند و ساغند در خرانق، مشکل منابع آب از لحاظ کیفیت و شبکه توزیع وجود دارد. به گفته فرماندار اردکان در سال تحصیلی جاری از 19 هزار و 612 دانش‌آموز شهرستان، بیش از 11 هزار نفر در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند و با توجه به رشد بالای جمعیت از آغاز ساخت چندین واحد آموزشیخبر داد. وی از حوزه ورزش و جوانان به عنوان یکی از بخش های مهم یاد کرد و گفت: هفت تیم ورزشی در لیگ برتر و 2 تیم در لیگ دسته‌یک کشور حضور دارد و در این شهرستان 37 هیات ورزشی فعالیت دارد. شهابی‌زاد گفت: تردد حدود 30 هزار دستگاه موتورسیکلت و عبور سه جاده ترانزیت از اردکان از عواملبالا بودن تصادف جاده‌ای و شهری در این شهرستان است و با توجه به صنعتی بودن منطقه علاوه بر افزایش جمعیت، بروز سوانح ناشی از کار و بیماری‌های شغلی و چالش های زیست محیطی سبب شد که شهرستان با کمبود فضای درمانی روبرو باشد. وی با قدرانی از تلاش کادر بهداشت و درمان شهرستان بیان کرد: همزمان با شیوع کرونا اعتبار خوبی برای تجهیز بیمارستان و خرید اقلام ضروری از صنایع شهرستان تامین شد که کمک خوبی به کنترل بیماری و روند درمان بیماران کرد.

به گفته فرماندار اردکان برای اولین بار در استان یزد با مدیریت فرمانداری حساب قرض‌الحسنه‌ای برای اصناف متضرر از بیماری کرونا تشکیل شد و به 222 نفر وام‌های کم‌بهره پرداخت شد

سرانه اعتبار بر اساس عدالت توزیع شود

همچنین اباذر غفوری شهردار اردکان در این نشست که احمد ترحمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد حضور داشت، خواستار تقسیم عادلانه خدمات و اعتبار شهرستانی شد.

وی اظهار کرد: توزیع ناعادلانه بودجه به مشکل تبدیل شده انتظار می‌رود به این روند رسیدگی شود. وی به نبود تخصیص اعتبار بازآفرینی شهری اردکان اشاره کرد و گفت: این ردیف بودجه در استان تنها در اختیار سه، چهار شهرستان قرار گرفت و اعتبار مربوط به اردکان را به بهانه نداشتن طرح بافت فرسوده تخصیص ندادند، این در حالی است طرح بافت فرسوده شهری اردکان سال ها مصوب شده است. شهردار اردکان با بیان اینکه این شهر بیشترین آلودگی‌ها را از حیث هوا، آب و خاک تجربه می‌کند به تبصره یک ماده 38 عوارض آلایندگی اشاره کرد و خواستار تسریع در پرداخت عوارض به شهرداری شد. غفوری خواستار توجه بیشتر مسوولان استان به بافت تاریخی اردکان شد و خاطرنشان کرد: جای خالی اعتبارات قابل‌توجه به بافت تاریخی اردکان قابل مشهود است و باید با افزایش توجه و اعتبار جان دوباره‌ای به منسجم‌ترین بافت تاریخی کشور داد. شهردار اردکان به بلاتکلیفی پرونده‌ها در کمیسیون ماده پنج اشاره کرد و خواستار تسریع در برگزاری جلسات کمیسیون ماده پنج شهرستان شد.

استان یزد با یک میلیون و 200 هزار نفر جمعییت چهار نماینده در مجلس دارد.

شهرستان اردکان 98 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در 60 کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*