شنبه 16 تیر 1403

فرهنگی خبرگزاری مهر

فرهنگی خبرگزاری مهر

موضوع «نقش شیمی‌دانان در توسعه زبان علمی فارسی» در وب‌نشست‌های تخصصی «نگاهی به پیشرفت‌های گونه علمی زبان فارسی» توسط نشر دانشگاهی بررسی می‌شود.

مرکز ایران و فرانسه Centre Franco Iranien با همکاری دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران دوره پاییزی «آموزش تمدن و زبان فارسی» همانند دوره‌های گذشته را به صورت برخط برگزار می کند.

اراک - پنجمین نشست تخصصی آویشن و اندیشه با موضوع نقد کتاب «موسای عزیز» با حضور جمعی از کارشناسان و صاحب نظران ادبیات پایداری و تاریخ شفاهی برگزار شد.

او در سرودن شعر تخلص یحیی را داشت و دیوان اشعارش بالغ بر 6 هزار بیت دارد. اقبال جامعه به شعرهای میرزایحیی باعث شد حدود صدسال بیشتری اشعاری که در منبرهای ایران خوانده می‌شد، سروده او باشند.

دو عنوان جدید از مجموعه «پانوراما» با آثاری از آیزاک آسیموف و ری بردبری توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتاب «شاه کوچولو کاله ویرش» نوشته تیلده میشلز با ترجمه مهدی شهشهانی توسط انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شد.

داستان خون خرگوش از همان ابتدا به کمک نمادهای حیوانی نشانه گذاری شده است. نمادهایی که هم در درک اثر و شناخت جهان فکری شخصیت‌های اصلی رمان به ما یاری می‌رسانند.

پنجمین چاپ کتاب «وضعیت استثنایی» اثر جورجو آگامبن، اندیشمند مشهور ایتالیایی و ترجمه پویا ایمانی توسط نشر نی منتشر شد.

پس از کشف نفت، فرمان تشکیل لژهای فراماسونری انگلیسی در مناطق نفت خیز جنوب ایران صادر شد. این لژها فعالیت بسیار داشتند و پس از ملی شدن صنعت نفت نیز تمام تلاش خود را برای شکست آن به کار گرفتند.

نشست «تقاطع ادبیات و معماری» با حضور و سخنرانی سعید فلاح‌فر مدرس و کارشناس هنر و معماری سه شنبه 22 شهریور برگزار می‌شود.

دهمین مسابقات برنامه‌نویسی تلفن همراه کشور در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود.

فهرست اسامی هیأت داوران جشنواره «طرفدار ایرانم» توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس تکمیل شد.

رایزنی فرهنگی ایران در بغداد به 10نفر از برگزیدگان دوره کارشناسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های دولتی واسط، کوفه و بغداد طی مراسمی در مرکز فرهنگی ایران در بغداد، بورسیه تحصیلی اعطا کرد.

فرآیند ثبت‌نام دوره برخط آموزش زبان فارسی برای نوآموزان خارجی، از شنبه 19 شهریور 1401 آغاز شد و تا پایان وقت جمعه اول مهر ادامه دارد.

محمدمهدی اسماعیلی طی احکام جداگانه‌ای اعضای جدید هیات مدیره و رئیس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور را منصوب کرد.

بنیاد ایران‌شناسی دومین نشست از سلسله رویدادهای ایران‌شناسی را با موضوع: «چگونه یک ایران‌شناسی باشیم؟» با سخنرانی پاتریک رینگن‌برگ، ایران‌شناس مشهور سوییسی برگزار می‌کند.