پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

نطق میان دستور نمایندگان مجلس درباره گرانی کالا‌ها

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
نطق میان دستور نمایندگان مجلس درباره گرانی کالا‌ها

نمایندگان مجلس درجلسه علنی امروز در نطق‌های میان دستور خود به موضوعاتی همچون گرانی کالا‌ها پرداختند که در این گزارش می‌خوانید.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز در نطق‌های میان دستور خود به موضوعات مختلفی پرداختند که در این گزارش بخشی از این نطق‌ها را می‌خوانید:

*دخالت دولت در سازوکار قیمت‌گذاری در بلندمدت کمر تولید را خواهد شکست

حسن شجاعی علی آبادی در نشست علنی صبح امروز (سه شنبه، 21 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود خطاب به نمایندگان و مردم به هشداری کلیدی در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: اندیشیدم چه کسی را در این خصوص مخاطب قرار دهم؟ آیا وزیر اقتصاد، صمت و جهاد کشاورزی، یا معاون اقتصادی و دستیار اقتصادی رئیس جمهور و یا رئیس سازمان برنامه و بودجه، یا فرمانده اقتصادی دولت و معاون نخست؟ دیدم هیچ یک راهگشا نیست از این رو تنها مخاطب من شخص رئیس جمهور انقلابی خواهد بود.

وی در ادامه خطاب به رئیسی اظهار داشت: مجلس انقلابی حامی شما و قدردان جهاد شبانه روزی و امیدآفرینی و نیز ناظری امین بر اقدامات و عملکرد دولت شما است از این رو برادرانه عرض می کنم گرانی مسأله ای است و گرانفروشی مسأله دیگری است.

نماینده ابهر در مجلس در ادامه با بیان اینکه امروز گرانی مسأله اصلی کشور بوده و گرانفروشی مسأله فرعی است، عنوان کرد: متأسفانه رفتار دولت شما نشان می دهد مسأله اصلی کشور را گرانفروشی می دانند که می تواند آینده اقتصادی کشور را دچار چالش خطرناکی کند و توضیح آن که سیاست قیمت گذاری کالا و خدمات با دخالت دولت در سازوکار بازار و قیمت گذاری دستوری شاید در کوتاه مدت به کنترل قیمت و حمایت موقت از مصرف کننده منجر شود اما در میان مدت با شکستن کمر تولید به گرانی دامن خواهد زد و به افزایش شدید قیمت خواهد انجامید و دولت با مصرف ارز، مضطر به واردات خواهد شد و در نتیجه آمار بیکاری بالا و سرمایه به سمت بخش های مخرب خواهد رفت و آسیب اصلی متوجه مردم عزیز خواهد شد.

شجاعی علی آبادی در ادامه با ذکر مثالی که در مورد بسیاری از موارد دیگر نیز صادق است، بیان کرد: امروز هزینه تمام شده تولید دام حدود 120 تا 140 هزار تومان است و قیمت دستوری اعمال شده همراه با جلوگیری از صادرات، 85 هزار تومان است که برای کنترل قیمت گوشت اعمال می شود. چگونه ممکن است دامدار 140 هزار تومان هزینه کند و 85 هزار تومان بفروشد؟ از این رو است که امروز همه دامداران، حتی دام های مولد خود را راهی کشتارگاه می کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: در میان مدت با کاهش تولید، به کمبود گوشت و افزایش جهشی قیمت خواهیم رسید و دولت با مصرف ارز فراوان برای تأمین نیاز کشور مجبور به واردات دام خواهد شد در حالی که تولید از بین رفته، بیکاری افزایش یافته و سرمایه به سمت بخش های مخرب حرکت کرده و قیمت گوشت به همان میزانی رسیده که از آن می ترسیدیم و پرهیز می کردیم.

وی در ادامه با بیان اینکه چگونه ممکن است در ابتدای زنجیره تولید، قیمت آزاد و در انتهای مسیر اسیر تصمیمات حاکمیتی باشد و نه تابع قواعد بازار، یادآور شد: از این رو است که مبارزه با گرانفروشی بدون مبارزه با گرانی در عمل مبارزه با تولید و در نهایت آسیب به مردم و صدمه زدن به کشور است.

شجاعی علی آبادی افزود: راه حل این است که مبارزه با گران فروشی یک کار نظارتی - پلیسی بوده و مبارزه با گرانی یک کار علمی - سیاستی است. اگر با کار علمی و سیاستی به ریشه گرانی نپردازیم، سیل گرانی امکان مبارزه نظارتی پلیسی با گرانفروشی را از بین خواهد برد از این رو دولت برای جلوگیری از گرانی به جای سیاست کنترل قیمت از طریق قیمت گذاری دستوری باید به کنترل نرخ تورم بپردازد.

عضو مجمع نمایندگان استان زنجان در ادامه با تأکید بر اینکه کنترل نرخ تورم یا از طریق سیاست مدیریت خلق نقدینگی باید انجام شود و یا از طریق مدیریت نرخ ارز، گفت: شاید اراده دولت نه ولی رفتار دولت در عمل، نه آن است و نه این. نه به صورت کامل به الزامات مدیریت خلق نقدینگی پایبند است و نه به الزامات مدیریت نرخ ارز از این رو عملا دولت و وزارتخانه های آن، برای مبارزه با گرانفروشی بسیج شده اند.

وی همچنین با بیان اینکه مبارزه در برابر سیل گرانی به سرانجام نمی رسد و همچنان گرانی مردم رنج دیده ما را می آزارد، ابراز داشت: اما با اتخاذ سیاست های درست، طبعا برای جلوگیری از آسیب به مردم سیاست های حمایتی به صورت مؤثر باید اجرا شود.

*دولت مدیران خود را ارزیابی و از اداره سنتی دستگاه ها پرهیز کند

در ادامه حجت الاسلام احمدحسین فلاحی نماینده همدان نیز در نطق میان دستور خود با بیان اینکه سیره علوی مدیران جهادی، دلسوز، شجاع و ایثارگر می طلبد، گفت: سیره علوی مدیران جهادی، دلسوز، شجاع و ایثارگر می طلبد تا هم از اقشار پایین دست و محروم غافل نشود و هم مراقب جاه طلبان و فرصت سوزان و مدیران فاسد باشد و بدون هیچ ملاحظه‌ای برای اصلاح جامعه، بدون توجه به هیچ رابطه نسبی و سببی و حزبی و قبیله ای در جهت اصلاح جامعه هم در بعد حاکمیت و هم جامعه قدم بردارد.

وی افزود: در حاکمیت علوی آنانی موفق هستند که در مقابل فتنه های دشمن؛ دارای صبر و علم و بصیرت باشند. تا ضمن رصد جبهه دشمن و توطئه های آن، جامعه را نسبت به این بصیرت راهبری کنند و همواره مراقب مردم باشد تا طعمه دشمن نگردد، که این طعمه شدن نتیجه ای جز هزینه شدن نظام و آسیب آن نخواهد بود.

فلاحی با اشاره به موضوع انفال، بیان کرد: به دستگاههای اجرایی و قضایی در خصوص انفال کشور تذکر می‌دهم که به جیب عده ای خاص می رود؛ مراقب باشید! معادن کشور که یک نمونه از این انفال است؛ بدون نظارت و مراقبت و بدون پرداخت حقوق دولتی نصیب عده‌ای خاص شده است و تمامی زیرساخت‌های عمرانی و کشاورزی و چشمه و قنوات را نیز در برخی از مناطق از بین برده اند و ظاهرا دولت ها هیچ برنامه‌ای برای آن نداشتند؛ اینها از حقوق بیت المال می‌رود و باید به سفره مردم برگردد. همانطور که با دادستان محترم کل کشور مکاتبه کرده‌ام تا تعیین تکلیف از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شود

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از دولت می خواهم که پس از یک سال عملکرد، مدیران خود را ارزیابی کند و در صورت نقص، مسئولان را تغییر دهد. دولت از اداره سنتی دستگاه ها پرهیز کند و با استفاده از سامانه های نظارتی کارآمد و جدی کنترل کشور خصوصا در بازار اقتصادی را اجرا کند و به مطالبات مردم و نمایندگان در تعیین تکلیف بانیان وضع موجود و مدیران باقی مانده از دولت قبل که نه تنها عملکرد مثبت نداشته که با دولت سیزدهم هم در تضاد هستند توجه کند.

*درس نگرفتن از اشتباهات گذشتگان دلخوری اجتماعی در پی خواهد داشت

هادی بیگی نژاد نیز در نطق میان دستور خود گفت: همیشه یک سوالی در ذهن مردم بوده است که ما این همه ثروت اعم از نفت، گاز، معدن، ساحل، دریا و موقعیت جغرافیایی مناسب داریم پس چرا باید وضعیت ما اینگونه باشد؟ برای پاسخ به این سوال چند مثال می زنم و چون کمیسیون تخصصی بنده انرژی است در این حوزه مثال خواهم زد.

وی افزود: بنا بر آنچه که خود وزارت نفت اعلام کرده است روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز فلر می شود فرض بگیریم رقم همین بوده و بیشتر نیست به قیمت امروز محاسبه می کنم سالانه حدود 164 هزار میلیارد تومان گاز بیخود می سوزد اگر این گاز جمع آوری و وارد پتروشیمی شود ارزش آن چندبرابر خواهد شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: فقط شرکت ملی نفت با حدود 10 طرح بهینه سازی می تواند سالانه قریب به یک میلیارد دلار صرفه جویی ایجاد کند این طرح ها الان هم موجود است اراده انجام کار هم شکل گرفته است و دارد روبه جلو می رود بقیه طرح ها و معاونت های وزارت نفت هم اگر بخواهیم حساب کنیم رقم خیلی بیشتر از این خواهد شد در کشور روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت خام تحویل پالایشگاه ها داده می شود از این میزان حدود 25 درصد تبدیل به نفت کوره می شود نفت کوره در بیشترین حالت خود 60 درصد نفت خام قیمت دارد یعنی ما پالایشگاه می سازیم و نیرو هم استخدام می کنیم با سختی نفت را پالایش می کنیم که محصول با ارزش کمتری تولید کنیم و این درست و منطقی است؟

این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: در صورتی که با احداث مینی پالایشگاه ها یا مینی پتروپالایشگاه ها می توانیم از همین فرآورده سنگین استفاده کنیم و 22 میلیون تن فرآورده سنگین استفاده کنیم و با این کار 8 میلیارد دلار به درآمد کشور اضافه کنیم بنابراین بخش خصوصی خودش سرمایه گذاری می کند و دولت فقط اجازه بدهد و پس از آن مدیریت کند. بر مبنای گزارشات سالیانه ای که منتشر می شود چند میلیون تن ال پی جی می سوزد اگر رقم دلاری آن را حساب کنیم حدود یک و نیم میلیارد دلار می شود نه برای پتروشیمی استفاده می شود و نه برای سوخت اتومبیل استفاده می شود. اگر اجازه دهیم بخش خصوصی وارد شود خودش پروژه اتوگاز را پیش می برد بدون اینکه دولت سرمایه گذاری کند از قبیل موارد بسیار زیاد است.

عضو مجمع نمایندگان استان همدان تاکید کرد: سوالی که پیش می آید این است که چرا از کنار این مسائل به مهمی و این رقم هایی که می تواند مسئله کشور را تا حدود خیلی زیادی حل کند به سادگی عبور می کنیم چه کارهایی باید انجام شود پاسخ آن یک کلمه است اراده انجام کار باید وجود داشته باشد.

وی گفت: ما یک کشور ثروتمندی هستیم اما پول زیادی نداریم اگر توانستیم ثروت را به پول تبدیل کنیم می توانیم هرچه بیشتر به مردم خدمت کنیم راهسازی، مدرسه سازی، خرید تجهیزات آزمایشگاهی، خدمت به محرومان و... همه و همه در گرو 2 چیز است در وهله نخست تبدیل ثروت به پول و دوم اصلاح مدل حکمرانی در حوزه های مختلف است. گران اداره کردن یک وزارتخانه هنر نیست و اصرار بر انجام تصمیمات گذشته و درس نگرفتن از اشتباهات گذشتگان جز ایجاد دلخوری اجتماعی و ناامیدی مردم چیزی به دنبال نخواهد داشت. خیلی از اوقات راه های ارزانتری هم وجود دارد که به فکر ما نمی رسد اما دیگرانی هستند که آنها را معرفی کند. مدیریت استعداد کش یک عده باعث می شود حتی اجازه طرح افکار مشکل گشا هم داده نشود. اینجانب از رئیس جمهور درخواست نمودم و مجدد نیز درخواست می کنم زنجیره ارزش نفت و گاز احتیاج دارد یک فرد یا گروهی زیر نظر خود ایشان برای سیاست گذاری تشکیل شود. وزارت کار، آموزش و پرورش، دفاع و خیلی از صندوق های بازنشستگی و... کار پتروشیمیایی انجام می دهند ورود شخص رئیس جمهور به این موضوع به منظور هماهنگی و هم افزایی ضروری و اجتناب ناپذیر است.

انتهای‌پیام /