چهارشنبه 18 مهر 1403

همراهی با محدودیت‌ها، چراغ سبز برای شکست کرونا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
همراهی با محدودیت‌ها، چراغ سبز برای شکست کرونا

اراک - ایرنا - طرح محدودیت‌های کرونایی آذرماه در حالی آغاز شد که موج سوم کووید 19 با افزایش شمار جانباختگان، متولیان در سطح ملی را بر آن داشت تا با اعمال محدودیت‌ها و مدیریت ترددها از شمار مبتلایان و تلفات بکاهند و اکنون با گذشت یک هفته ابراز رضایت کادر درمان مشهود است.

کرونا، ویروس ناشناخته‌ای که به عنوان بلای قرن اخیر، جهان را درگیر خود کرده و دولت‌ها را بر آن داشته تا با راهبردهایی از جمله اعمال محدودیت‌ها و منع تردد بتوانند از شدت شیوع و آمار جانباختگان بکاهند.

ایران نیز یکی از کشورهایی است که همپای سایر ملل با اجرای طرح محدودیت تردد از اول آذر به مدت 2 هفته و تعطیلی ادارات در مناطق قرمز کوشیده از موج شیوع با کمترین تلفات گذر کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد همراهی 98 درصدی شهروندان استان مرکزی در اعمال محدودیت‌ها، چراغ سبزی برای پیروزی در جبهه نبرد با کرونا است و استمرار این همراهی خواه محدودیت‌ها باشد و نباشد، یک اصل حیاتی است که ما را به فتح کرونا نزدیک‌تر می‌کند.

شهروندان، کسبه و اهالی استان مرکزی با همراهی در اجرای طرح محدودیت‌های تردد و تعطیلی واحدهای اداری و صنفی مشارکت قابل قبولی را به ثبت رساندند و اکنون هرچه در این ایام جلوتر می‌رویم، ثبات وضعیت شیوع بیماری و کاهش مرگ و میرها نشان از همراهی مناسب در آزمون مبارزه با کووید 19 دارد.

کاهش شمار مبتلایان و جان باختگان کرونایی استان مرکزی

استاندار مرکزی گفت: در پی اعمال محدودیت‌های کرونا در آذرماه جاری، شمار مبتلایان و جان‌باختگان بر اثر این ویروس مهلک در استان رو به کاهش است و امید می‌رود که با تداوم همکاری مردم و کسبه به زودی این خطه از فهرست قرمز کرونا خارج شود.

سید «علی آقازاده» افزود: کسبه، نیروهای انتظامی و عملیاتی، فرمانداری‌ها و پلیس راهور در اجرای طرح محدودیت‌های کرونا همکاری مؤثری داشتند و انتظار است که هفته آتی نتایج اجرای این طرح بیشتر هویدا شود.

وی اظهار داشت: همراهی نیروهای بسیجی با عنوان طرح شهید سلیمانی که قرار است تا پایان سال ادامه یابد سرمایه ارزشمندی در کنار مجموعه اجرایی و سلامت استان مرکزی در مقابله با کرونا است.

استاندار مرکزی گفت: برای گذر از بحران فعلی کرونا باید همه اقشار با حساسیت و تعهد بالا به اعمال محدودیت‌ها پایبند باشند و همه تلاش برای تجهیز و تأمین نیازهای حوزه درمان به کار گرفته شده است.

شهروندان چراغ اول همراهی با محدودیت‌های آذرماه را روشن کردند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: میزان تست گیری بیماران از اوایل آذرماه در استان 20 درصد افزایش یافته اما میزان ابتلاء 25 درصد و موارد فوتی نیز 25 درصد کاهش یافته است که این مهم نشان دهنده اثربخشی تصمیمات در استان است.

«بهروز اکرمی» افزود: هدایت و اقناع افکار عمومی در راستای رعایت موازین بهداشتی، راهبرد اصلی و سلاح قدرتمند در مقابله با کرونا است.

وی اظهار داشت: به اندازه کافی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور و استان مرکزی توصیه صورت گرفته اما هنوز همچنان افرادی هستند که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و نسبت به زدن ماسک بی تفاوت هستند

اکرمی اظهار داشت: فعالیت دستفروشان در شهرهای با وضعیت قرمز کرونا ممنوع است و این مسئله در کلانشهر اراک باید با حضور هدفمند و پررنگ فرمانداری رصد شود.

اکرمی افزود: بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 6 شهر اراک، ساوه، شازند، دلیجان، خمین و کمیجان در وضعیت قرمز هستند و 6 شهر محلات، زرندیه، خنداب، تفرش، فراهان و آشتیان در وضعیت نارنجی است.

تثبیت آمار جان‌باختگان کرونا در استان مرکزی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی اراک گفت: با اجرای محدودیت‌های اعمال شده از ابتدای آذرماه جاری، آمار جان‌باختگان ناشی از ویروس کرونا هفته اخیر در استان مرکزی ثبات دارد و روند صعودی متوقف شده است.

دکتر «محمد جمالیان» فزود: اگر اجرای محدودیت‌ها و رعایت موازین بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی تداوم یابد در 2 هفته پیش رو، برآورد می‌شود که کاهش میزان ابتلاء و مرگ و میرها در استان مرکزی رقم بخورد.

وی اظهار داشت: تنها سلاح در برابر همه‌گیری کرونا توجه به رعایت موازین بهداشتی و اعمال محدودیت‌ها است و انتظار است مردم در وضعیت بحرانی کنونی با همکاری حداکثری خود مدافعان سلامت را در دستیابی به مهار بیماری بیشتر یاری دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک خاطرنشان کرد: محدودیت‌های تردد و همکاری مردم در استان مرکزی مطلوب است و نیروی انتظامی در اجرای این طرح مشارکت خوبی را رقم زده است.

دکتر جمالیان افزود: طرح محدودیت هفته اخیر به‌صورت جدی اعمال شد و امید می‌رود که وضعیت بحرانی کنونی و فشار مضاعف بر کادر درمان آرام آرام کاسته شود.

وی اظهار داشت: نگرانی دانشگاه از افراد بالای 60 سال بود که اغلب آنان با بیماری زمینه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و ابتلای آنان به کرونا ممکن است به وخامت حالشان بیانجامد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: از آغاز کرونا تاکنون چهار هزار و 710 بیمار مسن در مراکز درمانی استان مرکزی بستری شده و 87 درصداز آنان با حال عمومی خوب مرخص شده‌اند.

دکتر جمالیان خاطرنشان کرد: اجرای طرح شهید سلیمانی بازوی کمکی مطلوبی برای مدیریت کرونا است و به بخش درمان استان کمک می‌کند تا بیمارستان‌ها خلوت شده و در نتیجه چرخه اقتصاد فعال شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ظرفیت آزمایشگاهی و مراکز تشخیصی ویروس کرونا در این استان با توسعه حوزه آزمایشگاهی خصوصی و دولتی 2 برابر شد.

دکتر جمالیان افزود: پنج آزمایشگاه شامل 2 مرکز تشخیصی دولتی و سه آزمایشگاه خصوصی اکنون تست کرونا را در استان انجام می‌دهند که سه واحد آن در هفته اخیر فعالیت خود را شروع کرده‌اند.

وی اظهار داشت: افزایش آزمایش‌های مربوط به بیماری کووید 19 نشان دهنده حساسیت بخش درمانی و سلامت به مقوله پیشگیری از کرونا است و با توجه به شروع فصل سرما و اوج گرفتن شمار مبتلایان، توسعه واحدهای تشخیصی کرونا در استان یک ضرورت بود.

دکترجمالیان افزود: تهویه هوا در مکان‌های عمومی سربسته در ایام شیوع کرونا اهمیت زیادی دارد و توصیه می‌شود حتی در صورت سرمای محیط در اماکن سربسته عمومی یک تا دو پنجره باز باشد و هوا جریان پیدا کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در هفته اول آذرماه جاری با اجرای طرح محدودیت ترددها کاهش قابل توجهی در همه موارد مشاهده شد در این مدت در استان یک هزار و 886 مورد مثبت کرونا به یک هزار و 411 مورد رسید که 25 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

دکتر «علی علیمحمدی» افزود: آمار بیماران کرونایی بستری شده در استان در هفته آخر آبان از 360 مورد بو که این شاخص اکنون به 227 بستری رسیده و 37 درصد کاهش دارد.

وی اظهار داشت: شمار افراد بیمار سرپایی نیز از یک هزار و 526 نفر با 22 درصد کاهش به یک هزار و 184 نفر رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: هفته آخر آبان‌ماه جاری آمار فوتی‌های کرونایی از مورد به 67 مورد رسیدو 20 درصد کاهش در شاخص مذکور ثبت شده است.

90 درصد مردم اراک پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند

فرماندار اراک نیز گفت: 90 درصد مردم این کلانشهر پروتکل‌های بهداشتی از جمله زدن ماسک و فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند.

«حسین بختیاری» افزود: 136 مورد مهر و موم اصناف متخلف هفته گذشته در اراک اعمال شد و یک هزار و 300 منع تردد از 21 تا چهار صبح صادر شده است.

وی اظهار داشت: یک‌هزار و 300 کارت تردد عبور و مرور از ساعت 21 شب تا چهار بامداد برای صاحبان مشاغل حساس در این شهرستان صادر شده تا در ایام اجرای طرح‌های محدودیت کرونایی بتوانند به وظایف خود عمل کنند.

مهر و موم 150 واحد متخلف در اراک

فرماندار شهرستان اراک گفت: 150 واحد صنفی متخلف هفته نخست اعمال محدودیت‌های کرونا در این شهرستان مهر و موم شده است.

«حسین بختیاری» افزود: در جریان بازرسی‌های هفته گذشته روزانه به‌طور میانگین 20 واحد صنفی متخلف در شهرستان اراک شناسایی و مهر و موم شده است. وی بیان کرد: صنوف مرکز شهر همکاری بیشتری در رعایت محدودیت‌های ستاد ملی مقابله با کرونا دارند اما، برخی واحدهای صنفی در حاشیه شهر و شهرک‌های اقماری اراک تخلف آشکار دارند که در این راستا با توجه به توصیه‌ها و تذکرهای مختلف هیچ چشم پوشی نمی‌شود. فرماندار اراک ادامه داد: اعمال سختگیری و محدودیت‌ها برای حفظ جان مردم و جامعه است و تنها راه مقابله با این بیماری در شرایط فعلی رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی است.

کاهش 36 درصدی تردد در جاده‌های استان مرکزی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: تردد در جاده‌های این استان به دلیل محدودیت‌های اعمال شده نسبت به روزهای عادی 36 درصد کاهش یافته است.

«علی زندی فر» افزود: 302 هزار و 791 وسیله نقلیه در 62 محور شریانی مجهز به تردد شمار آنلاین استان مرکزی تردد کردند که این ترددها نسبت به روزهای قبل از محدودیت‌های اعلام شده، روند کاهشی داشته‌است.

وی ادامه داد: 91 هزار و 25 وسیله نقلیه در این مدت به استان مرکزی وارد و 89 هزار و 394 وسیله نقلیه از استان خارج شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی خاطرنشان کرد: ورود وسایل نقلیه به این استان نسبت به روزهای قبل از اعمال این محدودیت‌ها 26 و خروج خودرو از استان 28 درصد کاهش یافته است.

زندی فر گفت: 40 درصد ترددهای انجام شده در جاده‌های استان مرکزی در این مدت مربوط به وسایل نقلیه سنگین بود که تردد این خودروها نسبت به روزهای عادی 10 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: پنج هزار و 801 دستگاه اتوبوس روز گذشته در جاده‌های استان مرکزی تردد داشتند که تردد این خودروها نسبت به روزهای عادی 17 درصد کاهش یافته‌است.

جریمه یک میلیون تومانی 357 خودرو در استان مرکزی

جانشین فرمانده انتظامی استان مرکزی گفت: 357 خودرو در یک هفته گذشته در این استان یک میلیون تومان جریمه شدند.

سرهنگ «یوسف سپهوند» افزود: همچنین در هفته گذشته 89 مورد جریمه 200 هزار تومانی و 147 مورد جریمه 500 هزار تومانی اعمال شده است.

وی اظهار داشت: 2 هزار و 807 خودرو نیز از مبادی ورودی استان بازگردانده شدند و در بازرسی از 6 هزار اصناف همکاری شده است که منجر به چهار هزار و 264 مورد تذکر و 297 صنف مهر و موم شدند.

جانشین فرمانده انتظامی استان مرکزی گفت: در حوزه تعطیلی صنوف و ممنوعیت تردد در استان 91 درصد موفقیت به دست آمده که میانگین کشوری آن 85 درصد است.

کاهش شمار بیماران در بیمارستان امیرالمومنین اراک

رئیس بیمارستان امیرالمومنین اراک گفت: شمار بیماران بستری و مرگ و میر در این مرکز درمانی کاهش یافته است اما اعلام نظر زود است و باید 10 تا 14 روز سپری شود.

دکتر «علی خانی دخت» افزود: اکنون شرایط در بخش‌های مختلف کرونا بیمارستان پایدار شده که نتیجه اجرای طرح محدودیت‌های تردد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان است.

وی اظهار داشت: شکی در این مهم نیست که کاهش تردد و دورهمی‌ها باعث کنترل کووید 19 می‌شود اما در صورتی که این ممنوعیت تداوم نداشته باشد به طور قطع به دوره قبل اجرای طرح بازخواهیم گشت.

رئیس بیمارستان امیرالمومنین اراک گفت: ادامه محدودیت‌ها در بازه زمانی یک ماهه می‌تواند کنترل این بیماری را اثربخش کند در غیر این صورت با رفع محدودیت و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دوباره شاهد اوج ابتلاء و افزایش شمار مرگ و میرها خواهیم بود.

دکتر خانی دخت افزود: کادر درمان از مجموعه دولت درخواست ادامه محدودیت‌ها تا رفع بیماری را دارد تا این بیماری مهار و کنترل آن محقق شود.

رئیس بیمارستان آیت الله خوانساری اراک نیز گفت: لازم است مدت زمان بیشتری از اجرای طرح محدودیت تردد و تعطیلات ادارات بگذرد تا بتوان نتیجه گیری قابل قبولی ارائه داد اما در چند روز اخیر شمار بیماران در این مرکز کاهش یافته است.

دکتر «آذین احمری» افزود: فعالیت کادر درمان در این روزها سبک تر شده و تخت‌های بستری کمی خالی‌تر شده است.

رئیس بیمارستان آیت الله خوانساری گفت: مردم با حذف دورهمی‌ها و دید و بازدیدهای خانوادگی بهترین کمک را به کاهش شیوع بیماری و کادر درمان می‌توانند داشته باشند.

احمری افزود: اصل اولیه برای کنترل کووید 19 رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی و تهویه هوا در فصل سرد سال است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت 389 بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در 24 ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید 19 در کشور به 47 هزار و 875 نفر رسید و 27 استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

سیما سادات لاری روز یکشنبه (دیروز) با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در 24 ساعت گذشته تا ظهر یکشنه (نهم آذر 1399) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 12 هزار و 950 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد و هزار و 795 نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید 19 در کشور به 948 هزار و 749 نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون 658 هزار و 292 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین 5859 نفر از بیماران مبتلا به کووید 19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون 6 میلیون و 81 هزار و 952 آزمایش تشخیص کووید 19 در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

استان مرکزی دارای 12 شهرستان و بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است و نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در این استان، اول اسفندماه پارسال پس از قم به ثبت رسیده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
همراهی با محدودیت‌ها، چراغ سبز برای شکست کرونا 2
همراهی با محدودیت‌ها، چراغ سبز برای شکست کرونا 3
همراهی با محدودیت‌ها، چراغ سبز برای شکست کرونا 4
همراهی با محدودیت‌ها، چراغ سبز برای شکست کرونا 5
همراهی با محدودیت‌ها، چراغ سبز برای شکست کرونا 6