یک‌شنبه 8 مهر 1403

پرتاب «ماهواره نور» نماد خودباوری با اتکا به دانش بومی

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
پرتاب «ماهواره نور» نماد خودباوری با اتکا به دانش بومی

پرتاب موفقیت‌آمیز «ماهواره نور یک»، ایران را در زمره کشورهای صاحب فناوری فضایی قرار داد و واکنش‌های مختلفی را در سراسر جهان برانگیخت.

«ماهواره نور یک» در روز چهارشنبه 3 اردیبهشت 1399 توسط سپاه پاسداران و به وسیله ماهواره‌بر قاصد از کویر مرکزی ایران با موفقیت در مدار 425 کیلومتری زمین قرار گرفت. نور 1، نخستین ماهواره نظامی ایران است که در مدار قرار گرفته است. بیش از 400 ماهواره نظامی با کاربرد دوگانه نظامی - غیرنظامی در مدار زمین قرار دارد که بخش بزرگی از آن‌ها متعلق به آمریکا، روسیه و چین است و در مجموع نزدیک به 30 کشور جهان چنین ماهواره‌هایی دارند.

سرلشکر سلامی - فرمانده کل سپاه پاسداران بعد از پرتاب «ماهواره نور یک» با بیان اینکه پرتاب این ماهواره تنها مختص مسائل دفاعی و نظامی نیست، گفت: تحقق این مهم کشور را در عرصه‌های مختلف به پیشرفت‌های بزرگی می‌رساند، بنابراین دستاوردی راهبردی برای نظام اسلامی محسوب می‌شود و ما ثابت کردیم تحریم نه تنها مانعی در مسیر پیش روی ما نیست، بلکه موجب روشن شدن موتور پیشران فناوری‌های نوین ما برای رسیدن به یک قدرت بزرگ در سطح منطقه و در افق نزدیک در سطح جهانی است.

در واکنش به پرتاب «ماهواره نور»، وزیر امور خارجه آمریکا با مطرح کردن ادعاهایی علیه برنامه فضایی و موشکی ایران، خواستار حمایت کشورها از تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شد. مایک پمپئو با انتشار بیانیه‌ای به مطرح کردن ادعاهای ضدایرانی‌اش در پی پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور ادامه داد و آن را مغایر با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل دانست و گفت: «سال‌هاست که ایران مدعی است برنامه فضایی آن کاملا صلح‌آمیز و غیرنظامی است که دولت ترامپ هیچ‌گاه آن را باور نکرده است. پرتاب ماهواره نظامی در این هفته از سوی سپاه پاسداران ایران نشان‌دهنده چیزی است که همیشه گفته‌ایم، برنامه فضایی ایران نه صلح‌آمیز و نه کاملا غیرنظامی است.»

پمپئو در ادامه مدعی شد «این ماهواره بر و موارد دیگری که قبلا پرتاب شده‌اند، متشکل از فناوری‌هایی همانند و قابل تعویض با فناوری‌های موشک‌های بالستیک است که شامل سامانه‌های دوربرد مانند موشک‌های بالستیک قاره‌پیما می‌شود. هیچ کشوری تاکنون از توان موشک‌های بالستیک قاره‌پیما مگر به منظور حمل سلاح‌های هسته‌ای استفاده نکرده است».

اما روسیه و چین از حق ایران در پرتاب چنین ماهواره‌هایی دفاع کرده و تأکید کردند ایران کاملا حق دارد به عنوان یک کشور مستقل صاحب فناوری فضایی باشد. کنستانتین کوساچوف، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس روسیه گفت که پرتاب ماهواره نور از سوی ایران ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیست و نظامی بودن این ماهواره به معنی این نیست که حامل یک سلاح است.

برای بررسی بیشتر این موضوع و تأثیر پرتاب ماهواره نور بر توان دفاعی و نظامی ایران، ایسنا با محمدعلی بصیری - استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

اعضای برجام مواضع آمریکا را تایید نکردند

بصیری گفت: آمریکا با ادعاهای واهی فقط زیاده‌خواهی می‌کند و ایران هر حرکتی انجام می‌دهد چنین ادعاهای تکراری را مطرح می‌کند. مهم این است که حقوقدان‌های بی‌طرف و بقیه اعضای برجام ادعاهای آمریکا را تکرار کنند که نه تنها از سوی دیگر اعضای برجام ادعای آمریکا تأیید نشده است بلکه در بسیاری از موارد مواضع ایران تأیید شده است.

وی افزود: بر اساس مفاد برجام، ایران از پرتاب و آزمایش ماهواره‌ها و موشک‌هایی که جنبه بالستیک و قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای دارند منع شده است و این ماهواره‌ای که ایران به فضا پرتاب کرده است از نوع کوچک است و قابلیت حمل کلاهک اتمی را ندارد. بنابراین این بهانه‌جویی‌ها از سوی آمریکا همیشه بوده و هیچ کشور مستقلی از این مواضع خصمانه دفاع نکرده است.

آمریکای خارج شده از برجام حق استناد به مفاد برجام را ندارد

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، تصریح کرد: بر فرض اگر آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران به شورای امنیت ببرد دیگر اعضای شورا از این پیش‌نویس حمایت نخواهند کرد، علاوه بر اینکه آمریکا با خروج از برجام دیگر عضو این پیمان نیست که بخواهد به مفاد برجام استناد کند.

بصیری گفت: آمریکا مرتب ادعا می‌کند که این آزمایش کوچک پیش درآمدی است که مسیر را برای آزمایش‌های بعدی و استفاده از کلاهک هسته‌ای از سوی ایران هموار می‌کند که این یک ادعای بی‌اساس است چراکه ایران هر حرکتی انجام دهد باز هم آمریکا می‌تواند این ادعا را تکرار کند که بر اساس مفاد برجام چنین ادعاهایی قابل اثبات نیست. البته آمریکا شیطنت و تبلیغات همیشگی خود را دارد، اما مهم این است که دیگر اعضای برجام این ادعاها را تأیید نمی‌کنند.

پرتاب «نور یک» ثابت کرد اثر تحریم‌ها خنثی بوده است

وی با بیان اینکه پرتاب ماهواره نور یک، بازتاب‌های زیادی در جهان داشت، افزود: یکی از پیام‌های مهمی که پرتاب این ماهواره به دنیا مخابره کرد این بود که با وجود تحریم‌های گسترده آمریکا، ایران از نظر اقتصادی و مالی به بن‌بست نرسیده است و در اوج تحریم‌ها وقتی ایران به این موفقیت دست پیدا می‌کند بیانگر این است که اثر اقتصادی تحریم خنثی بوده است.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: همچنین پرتاب ماهواره نور نشان می‌دهد تحریم‌ها از نظر علمی و صنعتی ایران را محدود و متوقف نکرده است. یکی دیگر از پیام‌های این دستاورد بزرگ به دنیا این است که در اوج کرونا که تمام کشورها درگیر این ویروس و مسائل جانبی آن هستند ایران می‌تواند در چند جبهه تحریم و مدیریت کرونا و به مقابله بپردازد و هم‌زمان برنامه‌های دفاعی خود را نیز پیش ببرد.

بصیری گفت: بنابراین خواسته‌های آمریکا که قصد داشت ایران را در لاک انزوا قرار دهد محقق نشد و ایران مقتدرانه برنامه‌های خود را به پیش می‌برد.

رصدهای نظامی و امنیتی ایران گسترش پیدا خواهد کرد

وی به تأثیرات منطقه‌ای پرتاب ماهواره نور اشاره و خاطرنشان کرد: پرتاب این ماهواره به کشورهای منطقه این پیام را می‌دهد که ایران به راحتی تحت فشار نظامی و تهدیدات قرار نخواهد گرفت و اگر بخواهد از خود دفاع کند می‌تواند با اتکا به ماهواره‌های نظامی، اطلاعات دست اول نظامی و امنیتی را کسب کند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، افزود: این موضوع که نام این ماهواره «نور یک» نام‌گذاری شده است نشان می‌دهد که نور 2 و 3 هم به زودی ساخته خواهد شد و پروژه‌های دفاعی ایران استمرار خواهد داشت، بنابراین رصدهای نظامی و امنیتی ایران گسترش پیدا خواهد کرد و توان دفاعی - امنیتی ایران افزایش می‌یابد. طبیعی است که آمریکایی‌ها این افزایش توان دفاعی ایران را نمی‌خواهند و دوست دارند کشورهایی مانند ایران ضعیف باشند تا در زمان مقتضی به آن ضربه بزنند.

پرتاب ماهواره‌های فضایی کاملا قانونی است

بصیری با بیان اینکه ضربه‌پذیری ایران با گسترش توان دفاعی و فضایی روز به روز کاهش می‌یابد، گفت: پرتاب ماهواره‌های فضایی کاملا قانونی است و هر کشوری می‌تواند به فناوری فضایی دست پیدا کند چراکه حق دفاع از خود را دارد. هم‌اکنون اکثر مرزهای ایران تحت محاصره پایگاه‌های آمریکا است و هیچ‌کس نمی‌داند آمریکا به چه حقی 7 هزار کیلومتر از آن سوی جهان به منطقه خاورمیانه و خلیج فارس آمده است!؟ اگر آمریکا مدعی است که ایران حق داشتن ماهواره در فضا را ندارد پس چرا خودش ده‌ها ماهواره در فضا دارد!؟

وی خاطرنشان کرد: طبق منشور ملل متحد، کشورها در برابر دشمنان خود حق دفاع دارند و این حق ایران اسلامی است که بتواند از مرزها و کیان خود دفاع کند.

انتهای پیام