یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

26 نماینده ردصلاحیت شده مجلس یازدهم سابقه چند دوره حضور در پارلمان را دارند؟ + جدول

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
26 نماینده ردصلاحیت شده مجلس یازدهم سابقه چند دوره حضور در پارلمان را دارند؟ + جدول

از 26 نماینده ردصلاحیت شده مجلس فعلی، 12 نماینده سابقه حضور در ادوار گذشته پارلمان را دارند و برخی از آنها به دلیل عدم التزام به اسلام، نظام و قانون اساسی ردصلاحیت شده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هیات های نظارت استانی روز 15 دی ماه پایان یافت و کاندیداها از طریق «پیامک» از نتیجه بررسی هیات های نظارت مطلع شدند.

عباس عبدی: دولت هیچ برنامه ای برای اداره کشور ندارد، هیچ! / به عجز و لابه افتاده‌اند که چرا برجام به نتیجه نرسید / اصولگراها قطع و یقین باهم دعوا می کنند

روحانی از رئیسی پیش افتاد / گام‌های انتخاباتی دولت سیزدهم در مسیر «مشارکت حداقلی» است یا «مشارکت حداکثری»؟+ جدول

نتایج بدست آمده البته نشان می دهد، شورای نگهبان برخلاف آنچه رهبری انقلاب درباره مشارکت حداکثری و انتخابات رقابتی مطرح فرموده بودند، در همان مسیر انتخابات 1398 و 1400 گام برداشته است و اکثریت همان کاندیداهایِ حداقلی طیف اصلاح طلب و اعتدالی نیز نتوانسته اند از فیلترهای این شورا رد شوند.

ردصلاحیت نمایندگانی با سابقه یک یا چند دوره حضور در پارلمان

نکته قابل توجه در این میان ردصلاحیت 26 نماینده فعلی مجلس است که در بین آنها نام برخی منتقدان دولت مستقر در پاستور به چشم می خورد.

این ردصلاحیت در حالی صورت گرفته است که برخی از این ردصلاحیت شدگان سابقه حضور در ادوار دیگر انتخابات مجلس را در کارنامه خود دارند. برهمین اساس از 26 نماینده ردصلاحیت شده، 12 نفر سابقه نمایندگی در دوره‌های پیشین مجلس را داشته اند.

از جمله این نمایندگان، رجب رحمانی نماینده فعلی مردم تاکستان در بهارستان است که سابقه نمایندگی مردم در دوره های چهارم، پنجم، ششم، هفتم و نهم را داشته است. اسفندیار اختیاری، نماینده اقلیت های مذهبی در مجلس نیز در مجالس هشتم، نهم و دهم نماینده اقلیت زرتشتیان بود.

همچنین مهدی عیسی‌زاده نماینده میاندوآب علاوه بر این دوره، در دوره های هشتم و نهم نیز وکیل مردم حوزه انتخابیه خود در ساختمان سبز بهارستان بوده است.

جلال محمودزاده نماینده مهاباد، نیز با رای مردم به مجالس هشتم و دهم راه یافته بود.

از سوی دیگر، احمد علیرضابیگی نماینده تبریز، جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تایباد، محمد خدابخشی نماینده الیگودرز، قاسم ساعدی نماینده دشت‌آزادگان و سیدمهدی فرشادان نماینده سنندج، حضور در مجلس دهم را نیز تجربه کرده بودند.

محمود احمدی‌بیغش نماینده شازند و سیدکاظم موسوی نماینده اردبیل در مجلس یازدهم، در دوره هشتم نیز بر صندلی نمایندگی مجلس تیکه زده بودند. همچنین کمال علیپور نماینده قائم‌شهر، در دوره نهم موکل مردم این شهر در پارلمان بوده است.

دیگر نمایندگان ردصلاحیت شده نیز اگرچه سابقه حضور در ادوار گذشته مجلس را نداشته اند اما سمت هایی در استانداری، شهرداری، شورای شهر و نیروهای مسلح داشته اند.

نمایندگان فعلی چرا ردصلاحیت شدند؟

اما علت ردصلاحیت ها چه بوده است؟ عدم التزام به اسلام و نظام از مهمترین دلایل ذکر شده در پرونده ردصلاحیت برخی کاندیداها از جمله برخی نمایندگان ردصلاحیت شده مجلس فعلی است.

جلال محمود زاده نماینده مهاباد در گفتگویی با به خبرگزاری خبرآنلاین، درباره علت ردصلاحیت خود بیان کرده بود؛ «عدم التزام به قانون اساسی» دلیل هیات نظارت استانی برای رد صلاحیتش بوده است.

علیرضا بیگی نماینده تبریز و نماینده افشاگر شاسی بلندهای مجلس، که پیشتر توسط هیات اجرایی نیز رد صلاحیت شده بود، «عدم التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه» را دلیل رد صلاحیت شورای نگهبان اعلام کرده است.

قاسم ساعدی، نماینده دشت آزادگان نیز در مصاحبه با خبرآنلاین گفته بود: صلاحیت بنده به استناد ماده 31 مبنی بر «عدم التزام به اسلام»، رد شده است.

در این میان، برخی نمایندگان نیز ابراز امیدواری کردند که شورای نگهبان با بررسی اعتراضاتشان در صلاحیت آنان تجدیدنظر کند. از جمله این نمایندگان، علی جدی، عضو هیئت رئیسه مجلس بود که در گفتگو با خبرآنلاین گفت: بنده طبق بند 2 ماده 31 توسط هیئت نظارت ردصلاحیت شدم. به نظر محترم شورای نگهبان احترام می‌گذارم و ما هم در فرآیند قانون انتخابات قرار گرفتیم و ادامه می‌دهیم و اعتراض خود را اعلام می‌کنیم.

احمد دنیامالی، نماینده نزدیک به قالیباف نیز به خبرآنلاین گفته بود؛ براساس بندهای 2 و 4 ماده 31 صلاحیتم رد شده است. او با اعلام اینکه اعتراض می کند، ابراز امیدواری کرد و گفت: به نظر می‌رسد شورای نگهبان به اعتراض بنده رسیدگی خواهد کرد و انشالله پاسخ مثبت دریافت خواهم کرد.

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تربت‌جام و تایباد نیز می گوید؛ د صلاحیت بنده به دلیل برخی مواضع در ایام اغتشاشات و مسائل سیاسی کشور و برخی دیدگاه ها و عملکرد بنده بوده است و هیچ ارتباطی به انتقادم از دولت ندارد.

اسماعیل حسینی‌زهی نماینده خاش نیز از دیگر نمایندگان رد صلاحیت شده بود در گفتگو با خبرآنلاین، از علت ردصلاحیتش ابراز بی اطلاعی کرده است.

ابهام برای افکارعمومی درباره ردصلاحیت نمایندگانشان در پارلمان

اما آیا حضور این نمایندگان در مجلس در چندماه باقیمانده از عمر مجلس یازدهم حتی اگر به لحاظ حقوقی ایرادی بر آن وارد نباشد، در افکار عمومی ابهام و تردید ایجاد نخواهد کرد؟ این ابهام نه در این دوره که در دوره های قبل نیز وجود داشت و مشخصا در دوره قبلی 90 نماینده مجلس دهم از سوی شورای نگهبان در انتخابات مجلس یازدهم ردصلاحیت شدند. همان زمان نیز این موضوع مطرح شده بود که ردصلاحیت یک سوم نمایندگان مجلس، و حضور و مشارکت این تعداد نماینده در امور قانونگذاری و نظارت پارلمان در مدت باقیمانده از مجلس دهم قانونی است و مشروعیت دارد؟

در انتخابات پیشین عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان در رابطه با سرنوشت نمایندگان ردصلاحیت شده گفته بود؛ «صلاحیت افراد یا رئیس‌جمهور یا نمایندگان خبرگان رهبری را برای دوره 4 ساله یا 8 ساله بررسی و اعلام می‌کنیم و تا پایان مدت دوره، مشکلی از نظر قانونی برای فعالیت آنها وجود ندارد.»

هر چند براساس این گفته، بررسی‌ها و ردصلاحیت‌ها مربوط به دوره بعد مجلس است و شامل آن دوره مجلس نمی‌شود. اما برخی معتقدند این توجیه منطقی نیست و یک خلاء قانونی را در این باره به رخ می‌کشد. سام سوادکوهی، عضو سابق شورای نگهبان در این رابطه گفته بود، «از نظر من نمایندگان ردصلاحیت شده، برای طی دوره نمایندگی خود مشکلی ندارند. اما به هر صورت خواهی نخواهی این افراد در کار نمایندگی خود خللی می‌بینند که باید درباره آن فکر کرد و راه‌حلی یافت.»

عبدالرضا داوری مشاور پیشین احمدی نژاد نیز درباره ردصلاحیت های اخیر با اشاره به این تناقض در توئیتی نوشته است: «نماینده ای که فاقد صلاحیت اعلام شده، تا پایان دوره مجلس کنونی، در خرداد 1403، چگونه میتواند به وظایف تقنینی و نظارتی خود عمل کند؟ از یک سو او اکنون نماینده مجلس است و از سوی دیگر او را فاقد صلاحیت نمایندگی اعلام کرده‌اند؟!»

در جدول زیر مروری بر سوابق نمایندگان رد صلاحیت شده مجلس یازدهم در انتخابات مجلس دوازدهم آمده است؛(این جدول براساس اطلاعات درج شده در مرکز پژوهش های مجلس و سایت های خبری تهیه شده است)

ردیف

اسامی / سمت

سوابق

1

مهدی عیسی‌زاده / نماینده میاندوآب

* نماینده تکاب، شاهین دژ و میاندوآب در ادوار نهم و هشتم

*مسئولیت‌های مختلف در حوزه فرماندهی تیپ، لشکر و قرارگاه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ستاد کل نیروهای مسلح

2

جلال محمودزاده / نماینده مهاباد

*مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد استان آذربایجان غربی

*مشاور قائم مقام وزیر کشاورزی

*رابط امور مجلس در صندوق بیمه کشاورزی

*نماینده مهاباد در مجالس هشتم و دهم

3

سیدعلی موسوی / نماینده ملکان

*معاونت دانشجویی دانشگاه، معاونت فرهنگی - اجتماعی دانشگاه و مدیریت گروه معارف دانشگاه مراغه

4

معین‌الدین سعیدی / نماینده چابهار، کنارک و قصرقند

*معاون شهرداری چابهار

*عضو شورای اسلامی شهرچابهار

5

اسماعیل حسین‌زهی / نماینده خاش و میرجاوه

*شهردار اسبق شهرستانهای خاش و زاهدان

* مدیر عامل سازمان همیاری های شهرداری استان سیستان و بلوچستان

6

مجید انصاری / نماینده نورآباد ممسنی و رستم

*وکیل دادگستری

7

رجب رحمانی / نماینده تاکستان

*معاون وزیرآموزش و پرورش

* مستشار دیوان محاسبات کشور

*نماینده تاکستان در مجالس چهارم، پنجم، ششم، هفتم و نهم

8

محمد خدابخشی / نماینده الیگودرز

*دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران

*نماینده مجلس دهم الیگودرز

9

محمود احمدی‌بیغش / نماینده شازند

*استاندار خراسان شمالی در دولت دهم

*نماینده شازند در مجلس هشتم

10

جلال رشیدی کوچی / نماینده مرودشت و ارسنجان

*حضور در صندوق مهر امام رضا (ع) و استانداری فارس

* خدمت در مجموعه مقدس سپاه پاسداران

11

احمد علیرضابیگی / نماینده تبریز

*استاندار آذربایجان شرقی

*نماینده مجلس دهم اسکو، آذرشهر و تبریز

12

سیدکاظم موسوی / نماینده اردبیل

* مشاور وزیر دادگستری در امور ایثارگران

*کارشناس ارشد سازمان بازرسی کل کشور

*نماینده اردبیل در مجلس هشتم

13

سیدغنی نظری / نماینده خلخال و کوثر

*معاون اداری مالی دانشگاه پیام نور استان اردبیل

14

جلیل رحیمی جهان آبادی / نماینده تربت‌جام و تایباد

*رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد افغانستان

*نماینده تایباد در مجلس دهم

15

احسان ارکانی / نماینده نیشابور

*معاون اداری مالی آستان قدس رضوی، معاون استاندار خراسان رضوی

16

علی جدی / نماینده شیروان

*رئیس دانشگاه کشاورزی

17

مجتبی محفوظی / نماینده مردم آبادان

*عضو سپاه پاسداران

18

لفته احمدنژاد / نماینده خرمشهر

*کارمند تعاون روستایی

19

قاسم ساعدی / نماینده دشت‌آزادگان و هویزه

*نماینده در مجالس دهم و یازدهم

20

کمال علیپور / نماینده قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار

*مدیر عامل صنایع و مشاغل شهری شهرداری تهران

*نماینده مجلس نهم

21

احمد دنیامالی / نماینده بندرانزلی

*عضو شورای شهر تهران

22

رضا حاجی‌پور / نماینده آمل

*شهردار منطقه 22 تهران

23

شهریار حیدری / نماینده قصرشیرین و سرپل‌ذهاب

*مدیرکل در وزارت کشور

24

محسن فتحی / نماینده سنندج و دیواندره

فاقد سوابق درج شده رسمی

25

سیدمهدی فرشادان / نماینده سنندج و دیواندره

*پزشک

*مدیر کل حوزه استاندار

*رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان

*ناظر شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان

*ناظر شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی

*مدرس دانشگاه

* نماینده مجلس دهم

26

اسفندیار اختیاری / نماینده اقلیت زرتشتیان

*استاد دانشگاه

* معاون پارک علم و فناوری یزد

* مدیر کل پژوهش دانشگاه یزد

*نماینده مجالس هشتم، نهم و دهم

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1858687