پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

آنچه در مناظرات گذشت...

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
آنچه در مناظرات گذشت...

گوش کردن به مناظرات یک طرف ماجراست و تحلیل آنها طرف دیگر. دیدن رقابت‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 یک بحث است و نگاه به مناظرات از زاویه‌ای دیگر یک بحث دیگر. نامزدهای انتخابات دولت سیزدهم سه بار با هم مناظره کردند. مناظراتی که همه چیز در آن یافت می‌شود. از حمایت بگیرید تا تهدید، از دغدغه‌های عدالت‌خواهانه گرفته تا دغدغه‌های آزادی خواهانه، از طعنه‌های سیاسی تا تلاش برای کسب...

محتوای طعنه آمیز:

از اظهاراتی که می‌توان آن را طعنه آمیز دانست، دو جمله شبیه بهم از عبدالناصر همتی بود. «... دهن من را باز نکنید. من میخواهم محترمانه صحبت کنم...» «... اجازه ندهید که من مجبور شوم چنین مواردی را بگویم...» این دو جمله در مورد مدارک تحصیلی علیرضا زاکانی و محسن رضایی مطرح شد. همتی ادعا کرد که "درخواست محسن رضایی برای ورود به گروه دانشکده اقتصاد با اکثریت قاطع رد شده است!" وی در مورد زاکانی نیز اظهار داشت:«مشخص است که چطور مدرک هسته‌ای پزشکی‌تان را گرفتید!»

زاکانی نیز در توجیه ادعای همتی مدعی شد که:«اتهاماتی مثل اینکه دو بار در دیپلم تجدید آورده‌ام، مایع خجالت است چون 15 روز بود که از جنگ برگشته بودم و دو درس تجدید شدم. اینکه می‌گویند یک ترم مشروتی دارم، من با داشتن زن و فرزند، 11 ماه مسافرکشی کردم؛ اینها چیزهایی است که آدم را آزار می‌دهد. من در دانشگاه علوم پزشکی تهران درس خوانده‌ام. اگر شما خارج از کشور درس خوانده‌اید و بعد برگشته‌اید من کنکور دادم و بعد رزیدنت شدم به دلیل معلولیت دستم گفتند که به پزشکی هسته‌ای بروم.»

محسن رضایی نیز از نامزدهایی بود که در اولین مناظره از محتوای طعنه آمیز استفاده کرد. او مدعی شد که طی سه سالی که عبدالناصر همتی در بانک مرکزی بوده کاملا با تحریم‌های آمریکایی همراهی کرده است. محسن رضایی صراحتا تهدید کرد که اگر رئیس جمهور بشود، «در اولین فرصت عبدالناصر همتی و برخی از اعضای هیئت دولت حسن روحانی را ممنوع الخروج کرده و ثابت می‌کند چه آسیبی به کشور زدند.» علیرضا زاکانی نیز در اولین مناظره در پاسخ به بخشی از اظهارات عبدالناصر همتی از محتوای طعنه آمیز استفاده کرد. زاکانی خطاب به همتی گفت که به دیگران تهمت نزنید که اگر بنا بر این باشد ما حقایقی را می‌گوییم که دیگر اوقات شما و مردم تلخ خواهد شد.

دو تهدید بالا از سوی رضایی و زاکانی به همتی باعث یک دفاع و یک حمله شد. عبدالناصر همتی در دفاع از رئیس قوه قضائیه خواست تا به اون «امان نامه» داده شود. همتی گفت: من الان یک شهروند عادی و استاد دانشگاه هستم و شما رییس قوه قضاییه هستید. آیا به من امان‌نامه می‌دهید که بعد از پایان این برنامه‌ها اقدامی قضایی علیه من نکنند؟

اما حمله همتی کجا بود؟ این نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1400 خطاب به محسن رضایی از محتوایی تهدید آمیز استفاده کرد و گفت: اگر من رییس جمهوری شوم شما را به عنوان یکی از مخلان اقتصادی به همین آقای رئیسی معرفی می‌کنم. شاید آخرین اظهار نظری که محتوای تهدیدآمیز داشت به آخرین مناظره انتخاباتی و سخنان علیرضا زاکانی بازگردد. زاکانی خطاب به عبدالناصر همتی گفت:«حرف سیاسی مشکلی را حل نمی‌کند. اگر می‌خواهید حرف سیاسی بزنید پیش ما بیایید تا یادتان دهیم که چه بگویید و گرفتار نشوید، ما استاد حرف سیاسی هستیم.

محتوای آزادی‌خواهانه:

هر گاه پای انتخابات به میان می‌آید، مفاهیم خاصی سر باز می‌کنند که در اندیشه سیاسی از آن به عنوان «آزادی اجتماعی» یاد می‌کنند. مفاهیمی مثل: حق اعتراض، حریم خصوصی، گشت ارشاد، فیلترینگ سایت‌ها و پلتفرم‌های مجازی، حقوق زنان و... مناظرات انتخابات ریاست جمهوری 1400 نیز از این قافله عقب نماند:

عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده در اولین مناظره انتخاباتی به بیان مسائلی پرداختند که بوی "آزادی خواهی" می‌داد. عبدالناصر همتی در ابتدا از نبود نامزد زن در میان نامزدهای انتخابات، ابراز تأسف کرد و همچنین خطاب به ملت ایران گفت: بسیاری از شما در میان نامزدها نماینده‌ای از خود ندارید! محسن مهرعلیزاده نیز در ابتدای سخنانش «شائبه مهندسی انتخابات» را مطرح کرد و مدعی شد که عده‌ای از کنار فرمایش رهبری معظم انقلاب در جایگاه ولایت فقیه مبنی بر لزوم جبران جفا و ظلمی که بر برخی از آنان رفته است به راحتی عبور کردند.

سید ابراهیم رئیسی نیز در جریان مناظرات مدعی شد که در دوره ریاستش بر قوه قضائیه، نه یک سایت بسته شده و نه یک روزنامه. او همچنین اظهار کرد که حتی یک نفر را بخاطر انتقاد دستگیر نکرده است و در دوره مناظرات قبلی نیز بخاطر "توهین و تهمت" از کسی شکایت نکرده.

محسن مهرعلیزاده در دومین مناظره انتخاباتی با اشاره به تفاوت سبک زندگی جوانان دهه 70 و 80 در دو نوبت صحبتش از ارسال «پیامک وحشت» به بانوان "بدحجاب" انتقاد کرد. مسئله‌ای که عبدالناصر همتی نیز ضمن اشاره به آن مدعی شد که به او و محسن مهرعلیزاده تذکر دادند که چرا درباره دادن پیامک حجاب به زنان حرف زدند و از آن انتقاد کردند.

مهرعلیزاده همچنین ایجاد محدودیت برای جوانانی که در پارک‌ها آب‌بازی می‌کنند، را عامل فرار نخبگان دانست و خطاب به سید ابراهیم رئیسی در مورد فیلترینگ گفت: به عنوان یک قاضی به چه دلیل فیلترینگ را پی در پی پیگیری می‌کنید؟ همتی در دومین مناظره خطاب به سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی که نسبت به جمع بستن پنج نامزد اصولگرا انتقاد کرده بود، گفت: آقای قاضی زاده به من می‌گوید چرا از پنج‌نفر حرف می‌زنی؟ دلیلش این است که هر پنج نفر شما یکجور فکر می‌کنید. شما چه آزادی برای این جوانان گذاشته‌اید؟ چرا همه جوانان می‌خواهند از کشور بروند؟ این که مشخص است و همه می‌دانند حتی لازم نیست من بگویم. الان برای جوانان چه تفریحی داریم؟

همتی در بخش دیگر سخنان خود از ایجاد محدودیت برای موسیقی رپ فارسی انتقاد کرد. همتی خطاب به نامزدهای انتخاباتی گفت:«شما خودتان در برنامه‌هایی رپ پخش می‌کنید اما رپ را ممنوع کرده‌اید! چرا باید کلهر، کسمایی، شجریان را ندیده بگیریم و وقتی نوبت انتخابات شد رپ را بگذاریم داخل برنامه‌های خودمان؟ و با آنها عکس بگیریم؟» به نظر می‌رسید این اظهارات خطاب به سید ابراهیم رئیسی بود و ماجرا به دیدار او با امیرحسین مقصودلو (معروف به امیرتتلو) در سال 1396 باز می‌گردد. سید ابراهیم رئیسی نیز در انتقاد از همتی و مهرعلیزاده، آنها را متهم به انتقاد از چیزی که کرد که "گویی وجود ندارد." رئیسی مدعی شد: عده‌ای بیشترین بهره را از آزادی می‌بردند و مردم را ناامید کردند و حرف‌های ساختارشکنانه می‌زدند و به همه اهانت می‌کنند و در نهایت می‌گویند که آزادی نیست.

علیرضا زاکانی نیز در مناظره دوم در بخشی از سخنانش از عبارت «آزادی‌های مدنی» استفاده کرد. زاکانی به ضروت شفافیت و نظارت مردم بر دولت تأکید کرد. او همچنین سخنانی در خصوص «حفظ حریم خصوصی افراد» داشت. زاکانی از حریم خصوصی به عنوان یک خط قرمز یاد کرد. وی همچنین از مخالفت صریحش با فیلترینگ سخن به میان آورد و گفت: دنبال اینترنت ارزان قیمت و پر سرعت هستیم.

عبدالناصر همتی در آخرین مناظره، بار دیگر بحث فیلترینگ را پیش کشید. همتی خطاب به رئیسی اظهار کرد: برنامه شما در مورد اینترنت چیست؟ شما از اینترنت امن صحبت می‌کنید. آیا معناش فیلترینگ اینستاگرام است؟ مردم بدانید که با فیلتر شدن اینستاگرام چند میلیون شغل به مشکل می‌خورد و بدانید که موضوع اینترنت امن یعنی همین که آقایان می گویند، یعنی اینکه می‌خواهند اینترنت را طبقه‌بندی و جیره‌بندی کنند. این چه معنایی دارد؟ اینجا کره شمالی نیست! چرا وزیر ارتباطات شجاع این دولت باید برای پاسخگویی به شکایات دادستانی به دادگاه برود؟ چرا دوستان شما در کمیته مربوطه رای به فیلترینگ اینستاگرام دادند؟ اظهارات فوق از سوی سید ابراهیم رئیسی بی پاسخ نماند. رئیسی مدعی شد که هیچ فیلتری در قوه قضائیه در دوران او صادر نشده است. رئیسی اظهار کرد: من گفتم دسترسی به اینترنت برای همه مردم آسان و بعضا رایگان باشد و هیچ روزنامه و رسانه‌ای در زمان من مسدود نشده و این باور من است.

واکنش علیرضا زاکانی نیز به عبدالناصر همتی این بود که «شما چندی پیش کامنت های زیر پست‌های صفحه اینستاگرام خود را بسته بودید و تازه باز کردید.»

عبدالناصر همتی در آخرین مناظره انتخاباتی نظر سید ابراهیم رئیسی در مورد گشت ارشاد را به چالش کشید. همتی خطاب به رئیسی گفت: صراحتا بگویید تفکرات شما با تفکرات آقای علم الهدی در مورد زنان نزدیکی دارد یا نه؟ شما مخالف گشت ارشاد هستید یا نه؟ محسن مهرعلیزاده در آخرین مناظره مطلبی خطاب به سید ابراهیم رئیسی در خصوص دستگیرشدگان آبان 98 عنوان کرد. مهرعلیزاده گفت: شما لطف کنید درخواست عفو به برای خصوص آنهایی که در ماجرای آبان 98 دستگیر شدند و تعدادشان مشخص نیست، از مقام معظم رهبری داشته باشید. پاسخ رئیس دستگاه قضا نیز این بود که «گر کسی قرار است پاسخگو باشد آقای روحانی است. تمام بازداشتی‌ها هم مدت‌هاست که مورد عفو قرار گرفتند مگر آن‌هایی که ارتباط خارجی داشته‌اند.»

محسن مهر علیزاده همچنین در ادعاهایی که در راستای «حق زنان» به حساب می‌آمد، مدعی شد که قصد دارد در دولتش حداقل در هر استان، یک نفر از معاونان استانداران از زنان باشند. مهرعلیزاده همچنین وعده داد که سه نفر از بانوان را به عنوان وزیر معرفی خواهد کرد و اگر مجلس در این زمینه همکاری نکرد، آنها را به عنوان معاون خودش منصوب می‌کند.

عبدالناصر همتی نیز وعده داد که در کابینه‌اش حداقل از پنج وزیر زن استفاده خواهد کرد و تبعیض جنسیتی را در محیط کار رفع می‌کند.

وعده وعیدهای مهرعلیزاده و همتی در خصوص بکارگیری بانوان در دولت، باعث شد که سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی به شوخی و طعنه بگوید که «می‌خواستم بگویم کل کابینه را از خانم‌ها می‌گذارم که دستی بالای دست من نباشد!»

تلاش برای کسب رأی از قومیت‌ها و اقلیت‌ها:

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 بارها در طول مناظره از بکارگیری نیروهای مختلف ایرانی اعم از اقلیت‌های دینی یا قومیت‌های مختلف کشور ایران، سخن به میان آوردند. تقریبا همه نامزدها دست کم یک بار ادعای خود مبنی بر اجرای عدالت در بکارگیری نیروهای اقلیت و قومیت را مطرح کردند اما بعضی نامزدها بر حمایت از قومیت‌ها و اقلیت‌ها تأکید داشتند تا آنجا که به نظر می‌رسید در حال تلاش برای کسب رأی هستند:

محسن رضایی میرقاعد در اولین مناظره انتخاباتی به استفاده از ظرفیت‌های اهل سنت و اقلیت‌های مذهبی اشاره کرد اما این پایان تلاش‌های او نبود. رضایی در دومین مناظره با بیان اینکه آذربایجان سر ایران است، در بیان خاطره‌ای از شهید مهدی باکری به جای استفاده از کلمه یاشاسین (به معنی زنده باد) گفت: وقتی آقا مهدی باکری از خاکریزها بیرون می‌آمد، به او می‌گفتم "یاساشین آذربایجان!" این مطالب باعث مزاح کابران فضای مجازی شد که محسن رضایی در ادامه ضمن ابراز خوشنودی از شوخی مردم ایران با او، به خاطر کاربرد غلط واژه «یاشاسین» عذرخواهی کرد.

سید ابراهیم رئیسی، در دومین مناظره انتخاباتی در ابتدای سخنانش از آذری زبان‌ها در استان‌های آذربایجان و اردبیل تشکر کرد و گفت: از اینکه بنده حقیر را مورد مورد محبت قرار دادند صمیمانه سپاسگزارم.

عبدالناصر همتی در دومین مناظره مدعی شد که در مدیریت کشور حتما از "خوهران و برادران شایسته اهل سنت" حداقل سه برابر ظرفیت فعلی استفاده خواهد کرد. همتی همچنین در فیلم‌های تبلیغاتی خود یک بار ترکی حرف زد. محسن مهرعلیزاده در اولین مناظره انتخاباتی در پایان یکی از بخش‌های سخنانش به خواندن بخشی از شعر ترکی حیدربابا اثر مرحوم شهریار پرداخت. مهرعلیزاده در همین مناظره به یک شعر ترکی اکتفا نکرد و پایان آخرین بخش سخنانش ضرب‌المثلی به زبان ترکی را قرائت کرد.

طعنه سیاسی: 

طعنه و کنایه سیاسی همواره یکی از ابزارهای سیاست مداران برای رقابت است. مناظرات انتخابات ریاست جمهوری 1400 نیز به خودی خود کم طعنه سیاسی نداشت: از "پوششی بودن نامزدها گرفته تا روکشی بودنشان" "از سندروم پست بی قرار تا بانیان وضع موجود» از «کاسبان تحریم تا پرویی نجومی» از «از حسینیه کردن کاخ سفید تا...»:

محسن رضایی میرقاعد در تیر ماه 1394 در گفت‌وگوی ویژه خبری آمریکایی‌ها را تهدید به اسارت گرفتن هزار نفر از آنها کرد و گفت برای آزادی این اسرا، هزاران میلیارد غرامت می‌گیریم و مشکل اقتصادی کشور را حل می‌کنیم. عبدالناصر همتی در طعنه‌ای سیاسی در پاسخ به بعضی انتقادات محسن رضایی در مورد بانک مرکزی اظهار کرد: آقای رضایی بگوید که چگونه با گروگان گیری سربازان غربی می‌خواست درآمد ارزی کشور را بالاتر ببرد؟ ما چندماه است منتظریم که ایشان برنامه خود را در این زمینه اعلام کند. پاسخ محسن رضایی نیز این بود «من یک سرباز هستم. وقتی آمریکا تهدید می‌کند که حمله می کند ما رجز می‌خوانیم و من هم می گویم گروگان می‌گیریم.»

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در اولین مناظره خود در طعنه‌ای سیاسی به عبدالناصر همتی را «مسئول حفاظت از ارز خارجی» نام گذاری کرد و گفت: ای کاش رئیس بانک مرکزی ما خود را مسئول حفظ ریال بداند نه دلار.

محسن مهرعلیزاده در اولین مناظره سید ابراهیم رئیسی را به بیماری «سندروم پست بی قرار شدید» متهم کرد. این عبارت همه را به یاد سریال پایتخت 6 انداخت. آنجا که یکی از بازیگران (بهبود فریبا) به سندروم دست بی قرار مبتلا شده بود و این بیماری باعث حرکات و احساسات غیرطبیعی در دست می‌شد. مهرعلیزاده خطاب به سید ابراهیم رئیسی ادامه داد: برخی می‌گویند چه تضمینی است که ریاست جمهوری را هم به سودای یک مقام بالاتر رها نکنید؟ پاسخ سید ابراهیم رئیسی نیز این بود که «نیازی ندارم که بخواهم دنبال پست جدید باشم. مردم با روحیه و عملکرد من آشنا هستند و از من دعوت کرده‌اند. چرا ناراحتید؟»

"پوششی" و "روکشی":

عبدالناصر همتی در اولین مناظره انتخاباتی مدعی شد که نامزد اصلی پنج کاندیدا (غیر از خودش و محسن مهرعلیزاده) سید ابراهیم رییسی است. او چهار نامزد دیگر را «کاندیدای پوششی» نام گذاری کرد. همتی همچنین ضمن اذعان به اینکه پاسخ حرف‌های نامزدهای به اصطلاح "پوششی" را دارد، گفت: اگر این افراد می‌خواهند جواب‌شان را بدهم، قسم بخورند که تا آخر در رقابت‌ها می‌مانند.

همتی به برچسب "پوششی" اکتفا نکرد و در آخرین سخنان خود در مناظره اول به علیرضا زاکانی لقب "سوپر پوششی" داد. البته این اظهارات بی‌پاسخ رها نشد. علیرضا زاکانی نیز در مناظره دوم اظهار کرد:«آقای همتی شما "کاندیدای روکشی" هستید که آمده‌اید بر فاجعه‌ای که هشت سال این دولت بر سر ملت آورد، روکش بگذارید.» همه این‌ها در حالی بود ظهر چهارشنبه (26 خرداد ماه) علیرضا زاکانی به نفع سید ابراهیم رئیسی کنار کشید.

محسن مهرعلیزاده در طول مناظرات دو بار در مورد مدرک تحصیلی سید ابراهیم رئیسی اظهارنظر کرد. مهرعلیزاده گفت: آقای رئیسی از نظر کلاسیک شش کلاس درس خواندند و من هم با احترام عرض کردم که ایشان پس از دروس حوزوی، این دروس را معادل سازی کردند و دکترا گرفتند. من عرض کردم که اصولا علم اقتصاد مثل علم پزشکی، علم خاص خود را می‌خواهد. پاسخ سید ابراهیم رئیسی نیز این بود که «مدرک من معادل نیست» سید ابراهیم رئیسی در دومین مناظره عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده را با عنوان «کارمندان رقیبان سالهای قبل» خطاب کرد. استفاده از این عبارت باعث واکنش صریح همتی شد. همتی در پاسخ به رئیسی گفت: چهل سال در کشور خدمت کردیم به ما می‌گویید در حد کارمند شما هستیم؟ شما الان به ما که در برابر شما کاندیدا شدیم توهین می‌کنید. وقتی جلوی مردم به ما اینطور می‌گویید مگر از شما کمتر هستیم؟ عبدالناصر همتی، در جریان مناظرات انتخاباتی خطاب به نامزدهای اصولگرا گفت: فکر می‌کنم آقایان باید یک نامه به ترامپ بنویسند که ترامپ خوشحال باش که ما تمام بلایی که شما سر مردم آوردی را ما الان داریم سر همتی و بانک مرکزی خراب می‌کنیم. دوستانی که از کاسبان تحریم‌ها حمایت می‌کردند حالا دارند با پول‌های هنگفت در ستادهای آقایان برای تخریب من هزینه می‌کنند.

عبدالناصر همتی خطاب به گیرنده‌های تلویزیونی اظهار کرد: دوستانی که اینجا نشسته‌اند به عنوان رقیب بنده دنبال تقویت وضعیت موجود هستند. من می‌گویم باید مشت آنان را باز کرد تا مردم ببینند چه خبر است. من الان در مقابل جریانی قرار دارم که به جای توسعه کشور می‌گویند کاخ سفید را حسینه کنیم! دوستان و عزیزانی که الان در جلسه هستند این موارد را مطرح می‌کنند. دنیا را نمیشناسند. چه کسانی به سفارت عربستان حمله می‌کنند؟ ارزش پول را بهم میزنند و روابط ما با همسایگان را خراب می‌کنند؟ چه کسی پشت آن است؟ اگر کشور این زنجیره را رفع نکند این مشکلات قابل حل نیست. سعید جلیلی در واکنش به اظهارات فوق شدیدا از عبدالناصر همتی انتقاد کرد و گفت: این حرف‌ها که می‌گویند برخی می‌خواهند بروند کاخ سفید را حسینیه کنند، موهوم است. با این لولوهای الکی کار را سخت نکنید که آن‌ها خودشان به زمین خوردند.

عبدالناصر همتی نیز پاسخ داد: می‌گویند ما دنبال حسینه کردن کاخ سفید نیستیم، مگر شما سوار ترک موتور این آقایان نشدید و بر سرشان بوسه زدید؟ سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در آخرین مناظره مدعی شد:«سپردن درمان و حل مسائل امروز به بانیان وضع موجود مانند سپردن درمان مالاریا به دست پشه مالاریاست یا سپردن درمان کرونا به دست ویروس کروناست.»

زاکانی درباره مواجهه با بانیان وضع موجود گفت: ما کسی را از مجلس بیرون کردیم، اما دوباره معلوم شد که 85 میلیون تومان ماهانه از بیمه سرمد حقوق گرفته، آقای همتی چه کسی می‌خواهد پاسخ این وضعیت را بدهد. ما با سکه حقوق، دلار، اختلاص و نقدینگی نجومی و این بار با پررویی نجومی مواجه‌ایم. مگر کهکشان راه شیری است که هر کسی هر چیزی دلش بخواهد بگوید.

حمله به حسن روحانی:

بسیاری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400، در مناظرات انتخاباتی سعی کردند عملکرد هشت ساله دولت تدبیر و امید را نقد کنند. این انتقادات بعضا چپ و راست نداشت. مثلا عبدالناصر همتی نیز از "اقتصاددان نبودن رئیس جمهور" یا "عدم هماهنگی تیم اقتصادی رئیس جمهور" انتقاد کرد اما بعضی انتقادات دیگر رنگ و بوی انتقاد نداشت. بیشتر شبیه تخریب بود. بررسی سه مناظره نشان می‌دهد که علیرضا زاکانی، نامزدی که به نفع سید ابراهیم رئیسی کنار کشید بیشتر انتقادات را به رئیس جمهور دولت دوازدهم وارد کرد. زاکانی، تک سوار جبهه حمله به حسن روحانی بود.

علیرضا زاکانی در اولین مناظره انتخاباتی مدعی شد که «با مفاسد معاون حسن روحانی، برادر رئیس جمهور، وزرای اطلاعات، نفت و دادستان تهران برخورد کردم.»

علیرضا زاکانی در دومین مناظره انتخابات 1400 درباره برنامه‌اش برای مقابله با عوامل تهدید کننده جمعیت ضمن ارائه آمار و ارقام، توپ را در زمین دولت دوزادهم انداخت و گفت: دولت روحانی وضعیتی را به وجود آورده که اکنون پوشک بچه اینقدر گران شده که خانواده باید ماهی یک میلیون تومان برای تامین پوشک بچه کنار بگذارند. پدر و مادر باید این را از کجا بیاورند؟ دولت آقای روحانی این بلا را سر مردم آورده است.

علیرضا زاکانی در جایی دیگر در توضیح برنامه‌اش برای توسعه ورزش همگانی و ارتقای جایگاه ایران در ورزش قهرمانی نیز به دولت دوازدهم حمله کرد. زاکانی مدعی شد که «دولت آقای روحانی شرایطی را برای مردم ایجاد کرد که آنها زمان و فراغتی برای ورزش ندارند.»

علیرضا زاکانی در بخش دیگری از مناظره دوم با بیان اینکه «دولت حسن روحانی امنیتی ترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی ایران است» مدعی شد که در دولت دوازدهم، 26 جاسوس بازداشت شده است. زاکانی در بخش دیگری از گفته‌اش، در انتقاد از روند بورس گفت: دولت خود را پشتیبان بازار سرمایه می‌داند نه اینکه دست در جیب مردم کند. بنا بر گفته وزیر اقتصاد دولت سال گذشته 300 هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه برداشته است. آقای روحانی به چه حقی این کار را کرده است؟ زاکانی در آخرین مناظره ام المصائب کشور را «گرانی و تورم» دانست و گفت: گرانی و تورم به ویژه در حوزه خوراک و پوشاک وجود دارد. این وضعیت مردم را بیچاره کرده تورم در سال 1390، 19 درصد و در سال 1399، 39 درصد بود که تورم نقطه به نقطه 52 درصد است. این فاجعه را دولت آقای روحانی درست کرده است.

خطابه‌های زاکانی به دولت حسن روحانی تمامی نداشت، او در مورد راهکارهایش برای بی اثر کردن تحریم‌ها گفت:«اولین کارم این است که رویکرد غلط دولت روحانی را ادامه ندهم.»

علیرضا زاکانی در آخرین مناظره خطاب به عبدالناصر همتی گفت:«شما تنها یک بار حرف درست زدی و آن هم این بود که آقای روحانی همه چیزش خوب است جز اینکه اقتصاد بلد نیست. من هم این را قبول دارم چون روحانی اقتصاد بلد نبود که شما را رئیس بانک مرکزی کرد.»

انتهای پیام