سه‌شنبه 17 مهر 1403

اختتامیه جشنواره تئاتر مریوان و رویدادهای مهم کردستان در هفته گذشته

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اختتامیه جشنواره تئاتر مریوان و رویدادهای مهم کردستان در هفته گذشته

سنندج - ایرنا - اختتامیه پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، سفر رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مدیر حوزه‌های علمیه کشور به کردستان، از جمله مهمترین رویدادهای هفته گذشته این استان بود.

به گزارش ایرنا، مردم کردستان مدتهاست که با موج پنجم کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و شهرهای استان هر از گاهی در وضعیت قرمز یا نارنجی قرار می‌گیرند و این شرایط همچنان شکننده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان شنبه هشتم آبان ماه اعلام کرد که بر اساس آخرین رنگ‌بندی کرونا در کشور، 22 شهرستان کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و دیواندره و بانه نیز جزو آنها شده است.

ابراهیم قادری در این رابطه اظهار داشت: شهرستانهای قروه، بیجار، کامیاران، سنندج، دهگلان، سقز و مریوان در وضعیت نارنجی و سروآباد نیز در وضعیت زرد قرار دارد.

او با بیان اینکه در شهرستانهایی که در واکسیناسیون علیه کرونا پیشتاز هستند، آمار ابتلا و بستری کرونا و مرگ به طور چشمگیری کاهش یافته است، افزود: استقبال مردم در برخی شهرستانها همچنان ضعیف است و در ضمن رعایت پروتکلها نیز در حد پایینی قرار دارد که نگرانی اصلی ما ادامه این پیک و تشدید بستری و مرگ و میر مخصوصا در افراد جوانتر است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: روند بستری در استان با شیب کندی کاهشی است ولی با این حال امکان افزایش مجدد آن وجود دارد. خیر سنندجی مسبب آزادی 85 زندانی مالی شد

یکی از خبرهای مسرت بخش روز شنبه هفته گذشته در استان، کار خداپسندانه خیر سنندجی بود که زمینه آزادی 85 زندانی بدهکار مالی را فراهم کرد.

مدیرکل زندان‌های استان کردستان در این باره گفت: خیر اهل سنندج با اختصاص 20 میلیارد ریال مسبب آزادی 85 زندانی مالی استان شد.

مراد فتحی اظهار داشت: آزادسازی زندانیان امسال سه برابر سال گذشته بوده است که بخشی بزرگی از آن را مدیون کمک‌های خیرین استان هستیم و کمک این خیر و آزادی یک باره 85 نفر از زندانیان مالی در استان بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: فقط در ایام ربیع و هفته وحدت 105 زندانی مالی از زندان‌های استان کردستان آزاد شدند که 85 نفر آنها توسط یک خیر و مابقی با کمک 20 خیر دیگر استان آزاد شدند.

وی یاری رییس کل دادگستری کردستان، قضات و زندانبانان را در آزادسازی قابل تحسین دانست و اضافه کرد: در این ایام در مجموع 193 زندانی آزاد شدند که 105 نفر آنها مالی و 88 نفر هم از واجدین شرایط حقوقی و قانونی بودند که مشمول عفر رهبر معظم انقلاب شده و از زندان‌های استان آزاد شدند. مبادلات تجاری از مرزهای کردستان 100 درصد افزایش یافت

براساس اعلام معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان، میزان مبادلات تجاری از مرزهای استان طی سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته 100 درصد افزایش پیدا کرده است.

خالد جعفری روز شنبه در ششمین جلسه شورای مبادلات مرزی و سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان، اظهار داشت: علی‌رغم مشکلات و تنگناهای موجود میزان وضعیت مبادلات مرزی از مرزهای استان از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

وی اضافه کرد: سال گذشته آمار واردات کالا از بازارچه های موقت مرزی استان صفر بود ولی طی هشت ماه اخیر 54 میلیون دلار کالا توسط مرزنشیان وارد شده است. 85 درصد مشترکان کشور درحد الگوهای برق مصرف کردند

همچنین شنبه هشتم آبان، دهمین رزمایش سراسری قطع برق و ارزیابی آماده بکار مولدهای برق اضطراری مراکز حیاتی، حساس و مهم در کردستان برگزار شد.

مدیرعامل شرکت توانیر کشور در این رزمایش که به صورت ویدیو کنفرانس صحبت می‌کرد، گفت: 85 درصد مشترکان خانگی کشور که جمعیتی در حدود بیش از 25 میلیون نفر را شامل می شود امسال در حد الگوهای برق مصرف کردند.

محمدحسن متولی زاده افزود: 15 درصد مردم امسال بیش از الگوهای برق مصرف کردند که اگر در حد الگوها مصرف می کردند ما شاهد هیچگونه محدودیت و خاموشی نبودیم.

وی ادامه داد: اصلاح روش مصرف توسط مردم می‌تواند یک راهکار بسیار موثر برای حفظ و پایداری شبکه برق کشور باشد.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه امسال شاهد موج گرما و خشکسالی بی سابقه در 50 سال اخیر بودیم که موجب رشد مصرف برق نیز در کشور شد، اضافه کرد: این مسئله ناترازی 22 درصدی را در میزان تولید و مصرف برق ایجاد کرد که با همت و تدابیر کارکنان شرکت توانیر، دستگاه های مختلف و همکاری مردم توانستیم از این مقطع حساس عبور کنیم. سنندج پربارش‌ترین شهر کردستان در شبانه روز گذشته بود

بالاخره بعد از ماه‌ها انتظار و خشکسالی و کمبود بارش، چشم مردم اغلب شهرهای کردستان به دیدن باران روشن شد و هفته گذشته شاهد بارندگی‌های خوبی در سطح استان بودیم.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان روز شنبه در این رابطه گفت: شهر سنندج با 21 میلی‌متر بارندگی در شبانه روز گذشته بیشترین بارش را در استان به نام خود ثبت کرد.

علی پناهی اظهار داشت: پس از سنندج، دهگلان و سراب شهرک 20 میلی‌متر، سلین 17، بانه 16، قروه، دیواندره، بهارستان و قاملو 13، هزارکانیان 12، گل تپه 11.5، سقز و یاسوکند 10، زرینه 9، سروآباد و بیجار 8، مریوان سه و دهگلان یک میلی متر بارندگی داشتند.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارندگی استان در شبانه روز گذشته 11 میلی‌متر بوده است، افزود: بارندگی‌ها تا روز سه شنبه در استان ادامه دارد اما در روزهای دوشنبه و سه شنبه از شدت آن کاسته می‌شود و به صورت رگبار پراکنده در مریوان، بانه، زرینه و سقز مشاهده می‌شود. طرح هادی روستای باشماق مریوان بهره‌برداری شد

یکی از مهمترین رویدادهای خبری شنبه هشتم آبان، سفر رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به کردستان بود و با حضور وی طرح هادی روستای باشماق مریوان با 9 میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار بهره‌برداری شد.

اکبر نیکزاد در مراسم بهره‌برداری از طرح هادی روستای باشماق مریوان اظهار داشت: طرح هادی در روستاهای کردستان از متوسط کشوری پایین‌تر است و به همین دلیل سهم این استان را در اعتبارات ملی ویژه خواهیم دید.

وی افزود: هر جایی که طرح هادی روستایی در کردستان نیازمند بازنگری باشد، مسوولان بدون توجه به اعتبار مورد نیاز، این طرح را شروع کنند و بنیاد مسکن آن را از اعتبارات استانی، ملی و یا منابع داخلی تامین خواهد کرد.

وی اضافه کرد: هیچ روستایی نباید لنگ طرح هادی باشد در حالیکه افق طرح آن تمام شده باشد 21 نمایش در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اجرا شد

هفته گذشته بعد از یکسال وقفه، بالاخره با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان برگزار و با استقبال خوب مردم این شهر و علاقمندان به هنر مواجه شد.

در سومین روز از این جشنواره، 21 نمایش در پارک‌ها و بوستان‌های مریوان اجرا شد. نمایش‌های روز شنبه هشتم آبان نسبت به روزهای قبل، متنوع‌تر و در عین حال، تماشاچیان بیشتری داشت و هنرمندان و بازیگران تئاتر هم از حضور مردم با وجود شیوع کرونا، راضی بودند، هرچند آن را نسبت به دوره‌های گذشته کمرنگ می‌دانستند.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از پنجم تا 10 آبان ماه 1400 به دبیری عبید رستمی در شهرستان مریوان برگزار شد. سامانه هوشمند 90 درصد جایگاه‌های عرضه سوخت کردستان فعال شد

روز یکشنبه 9 آبان مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان از فعال شدن سامانه هوشمند 72 جایگاه عرضه بنزین و نفتگاز استان، معادل 90 درصد جایگاه ها در استان خبر داد.

عبدالله گیتی‌منش اظهار داشت: هم اکنون 82 جایگاه عزضه فرآورده‌های نفتی در کردستان وجود دارد که سامانه هوشمند عرضه سوخت سهمیه‌ای 72 مورد آن پس از تلاش مهندسان این شرکت فعال شده است.

وی اضافه کرد: تلاش برای اتصال سامانه هوشمند 10 جایگاه دیگر نیز در حال انجام است و تا پایان امروز، این تعداد جایگاه نیز در زمینه عرضه سوخت سهمیه‌ای به شهروندان فعال خواهد شد. سنندج میزبان چهارمین همایش ملی دستاوردهای ورزش دانش‌آموزی است

اما در خبری دیگر که روز یکشنبه منتشر شد، مدیرکل آموزش و پرورش کردستان گفت که چهارمین همایش ملی دستاوردهای ورزش دانش‌آموزی با محوریت طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان 12 و 13 آبان به میزبانی سنندج برگزار می‌شود.

رشید قربانی اظهار داشت: استان کردستان سه دوره میزبان همایش تحت دستاوردهای ورزش دانش آموزی بوده و امسال نیز برای چهارمین سال این همایش را با محوریت طرح کوچ (کنترل چاقی و اضافه وزن) برگزار می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح کوچ و گفتمان سازی قابل قبول آن، همایش چهارم را مهم اعلام کرد و گفت: چالش‌های طرح کوچ و راهکارهای بهبود اجرا، تدوین الگوی جامع طرح کوچ، پیامدهای رفتاری و حرکتی و متابولیکی چاقی و اضافه وزن، شیوه‌های بهینه مداخله در کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان و چاقی و ساعت درس تربیت بدنی، محورهای اصلی این همایش است. طرح چابک‌سازی جشنواره‌ها شامل تئاتر خیابانی مریوان نمی‌شود

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طرحی به نام چابک سازی جشنواره‌ها در دست اجرا است که شامل تئاتر خیابانی مریوان نمی‌شود، چراکه از جشنوارهای قابل اتکای وزارتخانه است و همواره از آن حمایت می‌شود.

قادر آشنا اضافه کرد: طرح چابک‌سازی جشنواره‌ها در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد بوده و هنوز اجرایی نشده است اما امیدواریم آن را عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه کردستان پیشتاز عرصه فرهنگ و هنر است، اضافه کرد: در نظامهای سیاسی میزان مدارا و تحمل با سنجش اهمیت تئاتر انجام می شود و ایران از بهترین‌های تئاتر در جهان است که در شبانه روز 130 اجرا صورت می‌گیرد که به معنای تفکر، خودباوری و خوداتکایی است و اینکه نطام سیاسی اجازه داده تا به وسیله تئاتر به نقد کشیده شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: تئاتر و حوزه تفکر و اندیشه طرفداران زیادی دارد و شاهد این ادعا همین شوق حضور هنرمندان و استقبال مردم در جشنواره‌ها از جمله تئاتر خیابانی مریوان است.

آشنا با اشاره به اینکه تئاتر خیابانی در دوران شیوع کرونا جور تئاتر صحنه ای را کشید، ادامه داد: تئاتر خیابانی مریوان توانست چراغ این هنر را روشن نگهدارد و امیدواریم هر سال رونق یابد، ضمن اینکه امسال بخش بین المللی آن تعطیل بود و این نقیصه در جشنواره فجر هم وجود داشت که در تلاش هستیم آن را رفع کنیم. اختتامیه جشنواره تئاتر مریوان و تاکید استاندار کردستان بر لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای برگزاری بهتر این رویداد فرهنگی

پس از چهار روز اجرای گروه‌های نمایشی در پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، این رویداد مهم فرهنگی و هنری به ایستگاه آخر رسید.

استاندار کردستان روز دوشنبه 10 آبان در آیین اختتامیه این جشنواره گفت: دستگاه‌های متولی، زیرساخت‌های لازم برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به ویژه در دریاچه زریبار این شهر فراهم کنند.

بهمن مرادنیا به اهمیت فرهنگی بودن کردستان از نگاه رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: به عنوان مسوول، وظیفه ما است که در بحث ارتقای مسائل فرهنگی تلاش کنیم و برای ایجاد زیرساخت‌های لازم، به ویژه در مریوان و سقز برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره‌های تئاتر خیابانی و کردی سقز، از هیچ کوششی دریع نکنیم.

وی اضافه کرد: در مریوان به واسطه مرزی بودن و ارتباط با اقلیم کردستان عراق، باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای جشنواره تئاتر خیابانی فراهم شود که فرصت بسیار خوبی برای ارتباط فرهنگی با عراق است. استاندار کردستان خواستار ایجاد زیرساخت مناسب برای اجرای تئاتر خیابانی مریوان در دریاچه زریبار شد و ادامه داد: شهرداری و شورای شهر مریوان با کمترین هزینه می‌توانند این زیرساخت‌ها را ایجاد کنند و باید جدی‌تر در این راستا گام بردارند. گروههای هنری 85 اجرا در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان داشتند

دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هم گفت: 40 اثر برگزیده پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریکان در طول چهار روز، 85 اجرا در مناطق مختلف این شهر داشتند.

عبیدلله رستمی اظهار داشت: متوسط بازدید از هر نمایش 800 نفر بوده که حدود 60 هزار نفر یعنی نیمی از مردم مریوان پای این اجراها نشسته‌اند.

وی افزود: در زمان کرونا یکی از آسیبهای بزرگ، تنهایی، غم و غصه ها و آلامی بود که گریبانگیر مردم و بخصوص هنرمندان شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان تاکید کرد: اگر رسالت هنر را تلطیف فضا و ایجاد شور و نشاط بدانیم، این جشنواره به خوبی به رسالت خود عمل کرده و این را مرهون تلاش همه مسوولان و مردم هستیم. فعالیت دبیرخانه تئاتر خیابانی مریوان در طول سال فعال شود

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در همین آیین گفت: دبیرخانه جشنواره مریوان باید در طول سال فعال باشد و مردم مریوان که در جهان به هنردوستی شهره هستند، شاهد اجراهای عمومی تئاتر خیابانی باشند.

قادر آشنا اظهار داشت: هدف از این کار قدردانی از مردم هنردوست مریوان است که بتوانند در طول سال از این هنر بهره ببرند.

وی با بیان اینکه در شرایط کرونا، تئاتر خیابانی جور تئاتر صحنه‌ای را کشید، افزود: در این شرایط، دلگرمی استاندار و مدیران عالی استان که برای برگزاری این جشنواره همت بالایی داشتند، باعث شد جشنواره با همه تردیدها برگزار شود.

آشنا اضافه کرد: کرونا مصیبت‌هایی را عارض و مشکلات اقتصادی را در دنیا به وجود آورد که بیشترین ضرر را اهالی فرهنگ و هنر و به ویژه هنرمندان تئاتر متحمل شدند.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: با وجود تردیدها برای برگزاری حضوری این دوره، با بکارگیری تمهیدات توسط مسوولان استان، دوره پانزدهم موفق ظاهر شد و مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جانی دوباره به تئاتر خیابانی دادند. جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با معرفی آثار برتر به پایان رسید

هیات داوران پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، برگزیده‌های این جشنواره را در بخش‌های آزاد، آیینی و سنتی، کودک و نوجوان، دگرگونی‌های نمایشی و ویژه ایثار و شهادت را معرفی کرد.

هیات داوران این جشنواره متشکل از فرهاد قائمیان، سعید اسدی، فرهاد قائمیان و محسن اردشیر بودند که داوری 2 بخش آزاد و آیینی و سنتی را برعهده داشتند.

داوری بخش‌های ویژه، دگرگونه‌های اجرایی، جشنواره جشنواره‌ها و کودک و نوجوان پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان توسط سیمین امیریان، سیروس همتی و علیرضا استادی انجام گرفت.

سامانه هوشمند تمام جایگاه‌های عرضه سوخت در کردستان فعال شد

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان روز سه‌شنبه 11 آبان خبری خوش داد و گفت: سامانه هوشمند تمام جایگاه‌های عرضه بنزین و نفتگاز استان فعال شده و آماده خدمات‌رسانی به مردم است.

عبدالله گیتی منش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با تلاش مهندسان این شرکت، سامانه هوشمند عرضه سوخت سهمیه‌ای تمام 82 جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی کردستان فعال شد.

وی تاکید کرد: سهمیه‌ای که در کارت سوخت وجود دارد به دلیل غیرفعال شدن سامانه هوشمند در روزهای اخیر، به هیچ وجه از بین نمی‌رود و سوخت ذخیره شده اکنون قابل استفاده است. مرکز پیوند کلیه در کردستان راه‌اندازی شد

یکی دیگر از خبرهای خوش روز سه شنبه برای مردم کردستان به ویژه سنندجی‌ها، راه اندازی مرکز پیوند کلیه در بیمارستان کوثر بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این رابطه گفت: برای ایجاد سهولت و دسترسی مردم به خدمات اهدا و پذیرش عضو، مرکز پیوند کلیه در بیمارستان کوثر سنندج به بهره‌برداری رسیده است و فعالیت خود را در روزهای آینده آغاز می‌کند.

دکتر فرزین رضاعی در جلسه اشاعه و ترویج فرهنگ اهدای عضو در استان با اشاره به اخذ مجوز راه‌اندازی مرکز پیوند کلیه در سنندج از وزارت بهداشت، تیم درمان، واحد فراهم آوری و پیوند اعضای معاونت درمان و اسری افرادی که در این امر خداپسندانه سهم بسزایی داشتند، قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون بخش پیوند اعضا در بیمارستان‌های کردستان فعال نبوده و امکانات برداشت عضو افراد دچار مرگ مغزی وجود نداشت، افزود: افراد اهداکننده در کوتاهترین تایم ممکن به تهران اعزام می‌شدند و این امر مرگ قطعی در مسیر و تا حدودی شانس اهدای عضو را محدود می‌کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: اهدای عضو افراد دچار مرگ مغزی، پدیده مقدس، معنوی و مستلزم ارتقای آگاهی اجتماعی، فراهم کردن، تجهیزات پزشکی، فرهنگ‌سازی و رضایت خانواده اهدا کننده عضو است.

تماشاخانه گروس در بیجار افتتاح شد

استاندار کردستان روز دوشنبه در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، از افتتاح پلاتو در سه شهر استان خبر داد که یکی از این برنامه‌ها در بیجار روز سه‌شنبه به واقعیت پیوست و مجتمع فرهنگی تماشاخانه گروس با حضور مسوولین استانی و شهرستانی، هنرمندان و فرهیختگان، پلاتو امیرنظام گروس افتتاح شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان کردستان در آیین افتتاح تماشاخانه گروس اظهار داشت: توسعه فرهنگی در کنار توسعه عمرانی و آبادانی نیاز جدی و مهم به شمار می رود.

بهرام نصراللهی‌زاده افزود: در حوزه توسعه فرهنگی و هنری، دچار یک کج فهمی خطرناک شده ایم و گمان می‌کنیم توسعه فقط در کارهای عمرانی خلاصه می‌شود که باید این تفکر تغییر کند.

او با بیان اینکه کاهش آسیب های اجتماعی دغدغه رهبر معظم انقلاب است تاکید کرد: نسبت به بعد فرهنگی و روانی جامعه غفلت شده است و بیشترین آسیب‌های جامعه هم در این موارد گزارش می‌شود. گذشت شاکی پس از 13 سال زندانی بیجاری را آزاد کرد

در ماه اخیر، خبرهای خوب زیادی از حوزه زندان و بخشش و آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در کردستان منتشر شد.

دادستان عمومی و انقلاب بیجار روز سه‌شنبه هفته قبل بود که گفت: محکوم یک پرونده در این شهرستان با رضایت شاکی بعد از 13 سال از زندان آزاد شد.

ذکریا جهانگیری اظهار داشت: با حضور معاونین دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان در زندان شهرستان بیجار، این زندانی که به اتهام ضرب و جرح عمدی به پرداخت دیه محکوم شده بود، با رضایت شاکی و کمک خیرین از زندان آزاد شد و به آغوش خانواده بازگشت.

وی ادامه داد: این زندانی که از سال 1387 در زندان محبوس بود، در سه پرونده محکومیت به دیه داشت که یکی از پرونده ها منجر به رضایت شاکی، دیگری با کمک خیر و سومی با تقسیط و تعدیل تقسیط با تلاش دادسرا و زندان بیجار از زندان این شهر آزاد شد. برخورد اتوبوس و تریلر در کردستان 2 فوتی و 17 مصدوم بر جای گذاشت

هفته گذشته هم خالی از خبر تصادف نبود. معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر کردستان روز چهارشنبه 12 آبان گفت: بامداد امروز در حادثه برخورد یک دستگاه اتوبوس با تریلر (دستگاه کشنده) در محور دیواندره - سقز 2 نفر فوت و 17 نفر مصدوم شدند.

مهدی خوشقدم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این حادثه بامداد امروز، در محور دیواندره - سقز، حدفاصل منطقه ایرانخواه و صاحب، بین یک دستگاه اتوبوس و تریلر (دستگاه کشنده) صورت گرفته بود که به محض اطلاع، پنج تیم عملیاتی جمعیت هلال احمر دیواندره و سقز به این منطقه اعزام شدند. وی افزود: به علت شدت حادثه، رهاسازی افراد مصدوم چندین ساعت طول کشید و مصدومان به مراکز درمانی منتقل شدند. معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر کردستان با اشاره به اینکه در این تصادف به 24 نفر حادثه دیده امدادرسانی صورت گرفت، ادامه داد: در این حادثه یک نفر سر صحنه تصادف و یک نفر دیگر در مرکز درمانی به دلیل شدت جراحت وفات کردند. وی اضافه کرد: پنج نفر در صحنه تصادف به صورت سرپایی مداوا و 17 نفر مصدوم نیز با همکاری فوریت های پزشکی 115 و آتش نشانی سقز به مراکز درمانی منتقل شدند. زنگ استکبارستیزی در مدارس کردستان طنین انداز شد

دانش آموز که بودیم همیشه مراسم راهپیمایی 22 بهمن و 13 آبان برایمان شور و حال خاصی داشت.

امسال هم در آستانه فرا رسیدن 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش آموز، زنگ استکبار ستیزی در مدارس استان کردستان طنین انداز شد.

آیین نمادین زنگ استکبار ستیزی روز چهارشنبه با حضور جمعی از مسوولان فرهنگی، کادر آموزشی و تعداد محدودی از دانش‌آموزان در دبیرستان دخترانه شهیده ژیلا مقبل سنندج برگزار شد.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کردستان در این آیین گفت: یوم الله (13 آبان) یادآور سه حادثه بزرگ است که هرکدام نقش موثری در پیشبرد نهضت امام خمینی (ره) داشته است.

حجت‌الاسلام سید محمد سادات افزود: این رویدادها فرصت مناسبی برای انتقال آموزه‌ها به نسل جوان و نوجوان است تا بدانند که ما چه عقبه ای را پشت سر گذاشته ایم که به امروز و این درجه از عزت و سربلندی برسیم. آموزگار کردستانی نامزد جایزه بهترین معلم جهان شد

از آنجایی که پدرم معلم بوده و حالا بازنشسته است، با زندگی، تلاش، از خودگذشتگی و دلسوزی معلمان به خوبی آشنایی دارم. هرچقدر از تلاش این عزیزان تقدیر شود باز هم ارزش یک ساعت تدریس و زحمت آنان برای تعلیم و تربیت دانش آموزان را ندارد. خبر نامزد شدن آموزگار کردستانی (اهل بیجار) برای دریافت جایزه بهترین معلم جهان را که خواندم، یاد تلاش و دلسوزی‌های بی دریغ معلمان افتادم.

خانم مطهرنیا از شهرستان بیجار استان کردستان، معلم کردستانی است که حالا نامزد دریافت جایزه بهترین معلم جهان است. پیش از او معلم ایرانی دیگری به نام فردوس حاجیان که بسیاری از کودکان دهه 80 او را به نام عمو فردوس می‌شناسند، نامزد جایزه جهانی بهترین معلم در سال 1395 بود.

جایزه جهانی بهترین معلم، یک جایزه نفیس است که توسط بنیاد "وارکی" وابسته به یونسکو به معلمی اهدا می‌شود که سهم قابل توجهی را در این حرفه داشته‌است، "ثریا مطهرنیا" آموزگار کردستانی اهل بیجار در جمع 10 معلم برتر جهان، نامزد این رقابت شد.

جایزه جهانی بهترین معلم به ارزش یک میلیون دلار است که فقط به بهترین معلم جهان تعلق خواهد یافت و نامزدهای دریافت جایزه ابتدا در جمع معلمان که معیارهای خاصی را داشته باشند نامزد و سپس معلمان منتخب ابتدا به یک لیست 50 نفره راه می یابند و بعد از آن مورد ارزیابی آکادمی قرار می گیرند.

پس از بررسی ها و کارشناسی عملکرد هر یک از نامزدان توسط اعضای رسمی بنیاد "وارکی" که گروهی متشکل از معلمان سرپرست، متخصصان آموزش، مفسران، روزنامه‌نگاران، مقامات دولتی، کارآفرینان فنی، مدیران شرکت و دانشمندان از سراسر جهان است، یک گروه 10 نفره نامزد دریافت جایزه ویژه به مرحله نیمه نهایی راه می یابند.

نخستین عمل اندومتریوز به روش لاپاراسکوپی در کردستان انجام شد

اما روز چهارشنبه خبری هم در حوزه پزشکی منتشر شد که پیشرفتی برای این حوزه در استان بود.

متخصص جراحی عمومی فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته در کردستان گفت: برای نخستین بار عمل جراحی اندومتریوز به صورت لاپاراسکوپی روی خانم 38 ساله در این استان انجام شد.

دکترعطاالله محمدی اظهار داشت: جراحی اندمتریوز به صورت لاپاراسکوپی روی خانم 38 ساله که درگیری شدید هر 2 تخمدان وکف لگن، حالبها و رکتوم با چسپندگی شدید رحم و لوله های رحمی و تخمدانهابه کف لگن، که باعث نازایی شده بود با موفقیت انجام شد.

وی افزود: این عمل جراحی برای اولین بار در استان کردستان به صورت لاپاراسکوپی انجام شده است و قبل از این بیماران برای جراحی اندومتریوز به صورت لاپاراسکوپی به تهران یا سایر شهرهای بزرگ کشور مراجعه می‌کردند.

متخصص جراحی عمومی فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته در کردستان در مورد بیماری اندومتریوز نیز گفت: اندومتریوزیس نوعی بیماری است که در آن بافت نابجای رحمی به علت ناشناخته در قسمتهای مختلف شکم قرار گرفته وباعث درد شدید در زمان پریود زنان خواهد شد. کردستان الگوی عملی تعامل علمای شیعه و سنی باشد

روز چهارشنبه کردستان یک مهمان ویژه داشت. مدیر حوزه‌های علمیه کشور در سفری 2 روزه وارد سنندج شد.

آیت‌الله علیرضا اعرافی در فرودگاه سنندج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کردستان الگو و نمونه عملی تعامل علمی، معرفتی و عاطفی علمای اهل سنت و تشیع شود.

وی اضافه کرد: بررسی وضعیت حوزه‌های علمیه استان در زمینه‌های زیرساختی و نرم افزاری و دیدار با مردم و مسوولان استان از اهداف این سفر است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر لزوم تقویت تعامل علمای شیعه و سنی کردستان افزود: یکی از برنامه‌های این سفر و حوزه‌های علمیه این است که تعامل علمای اهل سنت و حوزه‌های تشیع بیش از پیش تقویت و ارتقا یابد.

آیت‌الله اعرافی تاکید کرد: مردم کردستان در طول تاریخ در ایران جایگاه والایی داشته‌اند و امیدواریم روز به روز از عزت و عظمت بیشتری برخوردار شوند.

آیت الله علیرضا اعرافی در سفر 2 روزه خود به کردستان با نماینده ولی فقیه و استاندار کردستان دیدار کرد و جلسه‌ای با علما و روحانیون اهل سنت و تشیع نیز داشت. شکست آمریکا در دزدی نفت ایران نشانه زبونی استکبار جهانی است

مدیر حوزه‌های علمیه کشور شامگاه چهارشنبه در نشست علما و فضلای اهل تشیع و تسنن کردستان گفت: در آستانه روز ملی مبارزه با استکبار، سربازان ملت ایران و پاسداران سرافراز قدرت دریایی ایران اسلامی را با شکست دزدی نفت توسط آمریکای جهانخوار به رخ دنیا کشیدند.

آیت‌الله علیرضا اعرافی اظهار داشت: این شکست نشانه زبونی دولتی است که ادعای ابرقدرتی دنیا را دارد.

وی با بیان اینکه این پیروزی‌ها تاکید دارد که حوزه‌های علمیه هم باید منطق تمدنی داشته باشند، اضافه کرد: باید در راستای گسترش علوم دینی، به مردم، انقلاب و اسلام خدمت کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: امام ما در قالب مکتب اسلام و آموزه‌های اسلامی به ما آموخت که می‌توان تحولی بزرگ در دنیا ایجاد کرد، ضمن اینکه امام راحل پیش از آنکه معمار تمدن بزرگ جهانی باشد، معمار جان و نفس خود بود و ما نیز باید معمار دل و جان خود باشیم. کارنامه آمریکا در برابر ملت ایران سرشار از شکست است

امسال براساس تصمیم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، مراسم 13 آبان به صورت تجمع و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در شهرهای مختلف کشور برگزار شد.

این آیین روز پنجشنبه در سنندج نیز با حضور پرشور اقشار مختلف مردم برگزار شد.

معاون سیاسی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سخنران این آیین، گفت: امروز کارنامه آمریکا سراسر جنایت و خیانت و در برابر ملت ایران هم سراسر شکست است و تاکنون در هیچ صحنه‌ای در مقابل کشور ما پیروز نشده است.

سردار یدالله جوانی اظهار داشت: در این سال ها آمریکا به شیوه های مختل بدنبال بازیابی استیلای خود را بر ملت ایران بوده تا نگذارد الگوی مستعضفان جهان شود.

وی اضافه کرد: اگر آمریکایی های تصور می کنند با حرکت هایی می توانند ضربه‌ای به ایران بزنند بدانند سخت اشتباه می کنند و باید بپذیرند با بیداری ملت ها دوران ابرقدرتی و زورگویی و سلطه گری انها پایان یافته است.

سردار جوانی یادآور شد: نتیجه اشغالگری امریکایی ها 20 سال در افغانستان مجبور به فرار خفت بار شدند در عراق راهی جز فرار و خارج شدن نداد باید بپذیرید در جغرافیای سیاسی قدرتش را از دست داده است.

وی بیان کرد: امید قاطع داریم امریکایی ها در منطقه دریایی ما امکان ادامه حضور ندارد و دوران اینکه با برحرکت درآوردن ناوهای خود ملت ها را می ترسانند تمام شده است. کردستان به قطب علمی بین‌المللی تبدیل شود

همانطور که قبلا اعلام شد، مدیر حوزه‌های علمیه کشور روز چهارشنبه به کردستان سفر کرد. آیت‌الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در دومین روز سفر خود به کردستان در نشست با نهادهای فرهنگی استان اظهار داشت: کردستان در بعد دانشگاهی و حوزوی قابلیت‌های بسیاری دارد که با توسعه زیرساختهای لازم، این استان باید به قطب علمی بین‌المللی تبدیل شود.

وی ادامه داد: نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی باید در تدوین برنامه هفتم توسعه تلاش کنند تا برنامه‌هایی برای استان در زمینه تقویت زیرساختهایی که منجر به توسعه پایدار می شود به ویژه در حوزه علم و فرهنگ در نظر گرفته شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب تمدنی و جهانی نام برد و افزود: ذات اندیشه ای انقلاب اسلامی متعالی است و در فرهنگ و سنت تاریخی اسلامی و ایرانی ریشه دارد که اگر به درستی به جهان عرضه شود، خریداران بسیاری دارد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه ایران اسلامی از یک منظر محور مقاومت در جهان است، افزود: ایران اسلامی زیربنای جریان بسیاری قوی یک اندیشه نو و معرفتی در دنیا شده است و در کنار آن نمادی از نظامی مقاوم، شجاع و پیشرو به شمار می رود که همین مسوولیت در این نظام را سنگین‌تر کرده است. کارگاه بسته‌بندی و دستمال کاغذی در سنندج افتتاح شد

پنجشنبه در حوزه صنعت و معدن استان هم رویداد خوبی اتفاق افتاد و کارگاه بسته‌بندی و دستمال کاغذی در روستای آساوله از توابع شهرستان سنندج با حمایت مالی بنیاد برکت به بهره‌برداری رسید.

روستای آساوله در بخش مرکزی شهرستان سنندج و در پنج کیلومتری شهر سنندج واقع شده است که نزدیکی آن به این شهر باعث شده طی چند سال اخیر جمعیت آن چند برابر شود. علاوه بر این نزدیکی این روستا هم به شهرک‌های صنعتی شماره یک و سه سنندج موجب رونق ایجاد واحدهای تولیدی در این منطقه شده است و امروز پنجشنبه کارگاه بسته بندی و دستمال کاغذی که با حمایت بنیاد برکت شروع بکار کرده افتتاح شد.

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در استان کردستان در مراسم افتتاح این کارگاه اظهار داشت: این کارگاه با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و 200 میلیون ریال ایجاد شده که از این مبلغ 800 میلیون ریال آن در قالب تسهیلات با نرخ بهره چهار درصد توسط بنیاد برکت تامین شده است.

مهدی طالبی با اشاره به اینکه در حال حاضر پنج نفر در این کارگاه مشغول بکار شدند، اضافه کرد: با توجه به رشد فعالیت و رونق تولید در این واحد برای توسعه آن اعطای پنج میلیارد ریال تسهیلات دیگر برای این کارگاه مصوب کردیم. 40 مدرسه سقز در آستانه فرسودگی است

رییس آموزش و پرورش سقز روز پنجشنبه در نشست خبری گفت: 40 مدرسه در این شهرستان در آستانه فرسودگی است که باید با همت خیریان مدرسه‌ساز و اداره نوسازی مدارس این معضل را برطرف کنیم.

فیروز عارفی اظهار داشت: قدمت بناهای آموزشی سقز طبق بررسی های اخیر به سال های 1347 تا 1367 بر می گردد بنابراین طول عمر مفید 40 مدرسه سقز در حال اتمام است که امیدواریم با همت خیرین مدرسه ساز، اصحاب رسانه و شهروندان نیک اندیش مدارس جدید در این شهرستان نوسازی و ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه جذب و دعوت از خیرین مدرسه ساز را تنها به افراد بومی و سقزی ها معطوف نکنیم، افزود: بلکه برای جذب این افراد نیک اندیش از جغرافیای سقز خارج شویم و از سایر خیران مدرسه ساز استانهای دیگر استفاده کنیم. اعضای باند سرقت خودرو در بیجار دستگیر شدند

هفته پیش خبرهای حوزه انتظامی کردستان نسبت به دیگر حوزه‌ها کمتر بود اما روز جمعه خبری راجع به سرقت منتشر شد.

فرمانده انتظامی بیجار از شناسایی و دستگیری اعضای باند پنج نفره سارقان خودرو در این شهرستان خبر داد و گفت: ماموران انتظامی شهرستان بیجار در این رابطه سه دستگاه خودروی سواری پژو 405 و یک دستگاه خودروری سواری پراید سرقتی را در حوزه استحفاظی با استفاده از شگردهای خاص پلیسی کشف کردند.

سرهنگ شهریار قربانی افزود: مأموران پس از توقیف چهار دستگاه خودرو سواری، چهار سارق مرد و یک سارق زن را در این رابطه دستگیر و پس از تکمیل پرونده به مرجع قضائی تحویل دادند.

امام جمعه سنندج: دریادلان سپاه درس بزرگی به آمریکایی‌ها دادند

این روزها صحبت از دلاورمردان نیروی دریایی سپاه و ممانعت آنان از سرقت نفتکش ایرانی توسط آمریکایی‌ها در دریای عمان زیاد شنیده می‌شود.

امام جمعه سنندج هم در خطبه‌های نماز جمعه سنندج به همین موضوع اشاره کرد و گفت: تلاش نیروهای آمریکایی برای سرقت نفتکش ایران در چند روز اخیر، باز هم بی‌اخلاقی این دولت را نشان داد اما دریادلان سپاه با ممانعت از این کار، درس خوبی به آنان دادند تا بدانند جوانان این کشور همیشه آماده دفاع از منافع ملت هستند.

ماموستا فایق رستمی اظهار داشت: نیروی دریایی سپاه، شجاعانه اقدام آمریکایی‌ها برای سرقت نفتکش ایرانی را ناکام گذاشتند و باز هم شکستی مفتضحانه برای استکبار رقم خورد.

وی از حضور پرشور مردم کردستان در تجمع 13 آبان تقدیر کرد و افزود: مردم استان به ویژه سنندجی‌ها نشان دادند که هر وقت دشمن بخواهد لطمه‌ای به میهن اسلامی بزند، با قدرت در برابر آن خواهند ایستاد.

امام جمعه سنندج بر لزوم افزایش توان دفاعی در برابر دشمن، طبق فرموده قرآن، تاکید و اضافه کرد: دانشجویان خط امام (ره) در روز 13 آبان 1358 و با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، سرمشق بزرگی برای مردم جهان از جمله ملت‌های مظلوم جهت ایستادگی در برابر استکبار شدند.

ماموستا رستمی در بخش دیگری از خطبه‌ها به مشکلات مردم به ویژه در حوزه افتصادی و معیشتی اشاره کرد و گفت: دغدغه امروز مردم به ویژه جوانان، بیکاری و تامین مسکن است، چرا که برخی توان نه خرید، بلکه حتی اجاره مسکن هم ندارند، لذا مسوولان باید برای رفع این مشکل جدی اقوام کنند. دور رفت رقابت های لیگ برتر کشتی فرنگی باشگاه‌های کشور در سنندج برگزار شد

روز گذشته شاهد برگزاری رویداد مهم ورزشی در استان کردستان بودیم. دور رفت بیست و یکمین دوره مسابقات لیگ برتر کشتی فرنگی باشگاه های کشور گروه د - جام یادگار امام (ره)، جمعه 14 آبان ماه در سالن 6 هزار نفری مجموعه ورزشی 22 گولان سنندج برگزار شد و با صدرنشینی تیم امیدهای لرستان پایان یافت.

این رقابت ها در گروه چهارم برگزار می شود و تیم زاگرس سنندج نماینده استان کردستان در این مسابقات با تیم های سازین سعید اندیمشک، آریوبرزن بهبهان و امید لرستان هم گروه است.

در پایان دور رفت این رقابت‌ها و در رده بندی تیمی، امیدهای لرستان صدرنشین شد، سعید اندیمشک در جایگاه دوم قرار گرفت، زاگرس سنندج رده سوم را بدست آورد و آریوبرزن بهبهان رتبه چهارم را به خود اختصاص داد.

استان کردستان با یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت، 10 شهرستان، 30 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 677 روستای دارای سکنه دارد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
اختتامیه جشنواره تئاتر مریوان و رویدادهای مهم کردستان در هفته گذشته 2
اختتامیه جشنواره تئاتر مریوان و رویدادهای مهم کردستان در هفته گذشته 3
اختتامیه جشنواره تئاتر مریوان و رویدادهای مهم کردستان در هفته گذشته 4
اختتامیه جشنواره تئاتر مریوان و رویدادهای مهم کردستان در هفته گذشته 5