جمعه 10 فروردین 1403

از «بحران بانکی آمریکا» تا «تنظیم لایحه مالیات مسکن»

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نوزدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نوزدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

19 اردیبهشت 1216 (9 می 1837)، یکی از بزرگ ترین بحران های بانکی در آمریکا آغاز شد و تا اوایل دهه 1840 ادامه یافت. این بحران از جمله وقایع مخرب قرن نوزدهم بوده که تاثیر زیادی در افزایش بیکاری و رکود معاملات تجاری داشته است.

19 اردیبهشت 1306، مجلس شورای ملی، مصوبه الغای کاپیتولاسیون را اعلام کرد و به همه دولت هایی که از حق کاپیتولاسیون استفاده می کردند یک سال وقت داد که در قراردادهای خود تجدیدنظر و این امتیاز را لغو کنند.

19 اردیبهشت 1339، مهندس رزم آرا معاون صنعتی وزارت صنایع و معادن به خبرنگاران گفت: تلاش های همه جانبه ای برای به ثمر رسیدن احداث کارخانه کود شیمیایی شیراز توسط دولت در دست انجام است. او گفت: عملیات لوله کشی گاز گچساران، شیراز و کارخانه کود شیمیایی شیراز در دست ساخت است و در پاییز خاتمه می یابد و شیراز دارای نفت و گاز خواهد شد و کارخانه ها و موسساتی که مایل باشند، خواهند توانست از گاز و نفت برای مصارف حرارتی و... استفاده کنند، ولی کارخانه کود شیمیایی که مصرف کننده اصلی گاز نفت مزبور است در سال 1340 تکمیل می شود و دولت برای رسیدن نفت گاز به این کارخانه 33 میلیون دلار در نظر گرفته است که تاکنون نصف آن به مصرف رسیده است.

19 اردیبهشت 1389، رییس جمهور ضمن رانندگی با خودروی جدید «تیبا» اعلام کرد که این اولین خودرو با ویژگی های ایرانی است؛ چون خودرویی است که خود ایرانی ها طراحی کرده اند.

19 اردیبهشت 1390، هیات دولت با تصویب جزئیات ادغام شش وزارتخانه در یکدیگر، به طور غیررسمی حکم به خروج سه وزیر از کابینه داد؛ بر اساس مصوبه ای که گفته شده در هیات وزیران تصویب و ابلاغ شده است، «وزارت نفت در وزارت نیرو»، «وزارت صنایع در وزارت بازرگانی» و «وزارت رفاه در وزارت کار» ادغام شد.

19 اردیبهشت 1391، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 91، 5 درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی کشور و با مهلت بازپرداخت 10 ساله در اختیار شرکت های خصوصی قرار می گیرد.

19 اردیبهشت 1394، ایرانی ها در سفرهای خارجی خود رقمی بالغ بر 7 میلیارد و 517 میلیون دلار هزینه کرده اند؛ این آمار را مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بنابر گزارش خلاصه آماری 2014 و 2015 سازمان جهانی جهانگردی اعلام کرده است.

19 اردیبهشت 1395، نمایندگان در واپسین جلسات علنی مجلس دهم، ایرادات شورای نگهبان به مصوبات بودجه ای سال 95 را اصلاح کردند. مجلسی ها در بررسی ایرادی که می‌توان آن را مهم ترین ایراد شورای نگهبان به مصوبات بودجه ای سال 95 خواند، درآمد خانوار را ملاک حذف از دریافت یارانه نقدی قرار دادند.

19 اردیبهشت 1397، نمایندگان مجلس بررسی جزئیات «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»؛ یکی از لوایح سه‌گانه مربوط به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را آغاز کردند. 5 ماده از مجموع 13 ماده لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در جلسه علنی مجلس بررسی و تعیین تکلیف شد و ادامه بررسی این لایحه نیز به جلسه بعد موکول شد. مجلسی‌ها در یک گام، ترکیب اعضا و وظایف شورای عالی مبارزه با پولشویی را تعیین کردند. ریاست این شورا با وزیر اقتصاد و با عضویت وزرای صنعت، اطلاعات، کشور، دادگستری، امور‌خارجه، نماینده رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور یا نماینده وی و رئیس سازمان بازرسی کل کشور یا نماینده وی، 3 نماینده از کمیسیون های اقتصادی، شوراها و قضایی مجلس، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان اطلاعات سپاه تشکیل می شود.

19 اردیبهشت 1398، معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه مالیات‌های بخش مسکن نباید باعث فرار سرمایه از این بخش شود، گفت: در ماه‌های آینده لایحه‌ای در این خصوص در دولت تنظیم و به مجلس ارسال می‌شود.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد