یک‌شنبه 8 مهر 1403

اعتراضات به حق کارگری در ماجرای واگذاریهای غلط و مساله دار

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
اعتراضات به حق کارگری در ماجرای واگذاریهای غلط و مساله دار

تا کنون نمونه های متعددی از اعتراضات کارگران بعد از واگذارهای مساله دار مطرح شده که رهبر انقلاب نیز در دیدار با جمعی از کارگران، بر این موضوع مهر تایید زدند.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، صبح امروز آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیداری با کارگران داشتند که طی ان نکات مهمی در خصوص ابعاد مختلف اقتصاد ایران از جمله بحث خصوصی سازی‌های گذشته نیز مطرح شد.

رهبر انقلاب در دیدار کارگران: باید فرهنگ ثروتهای بادآورده در کشور متوقف شود / اعتراض‌های جامعه کارگری، بجاست

رهبر انقلاب برخی اعتراض‌ها در محیط کارگری از جمله اعتراض به تأخیر در پرداخت حقوق‌ها و یا واگذاری‌های غلط و فاسد را بجا دانستند و گفتند: این اعتراض‌ها در واقع کمک به دولت و نظام و آگاه کردن آنها است و در این موارد نیز هر جا دستگاههای مسئول مانند قوه قضائیه وارد شدند، دیدند که حق با کارگران است.

ماجرای واگذاریهای غلط و فاسد در سنوات اخیر چالهاش ی جدی برای اقتصاد کشور به همراه داشته است. اصل 44 قانون اساسی به عنوان یک راهبرد پیش رو در اقتصاد ایران مورد تایید جمع کثیری از اقتصاددان قرار گرفته بود عملا رویکردهای غلط در برخی واگذاریها هم در بعد کلان اقتصاد و هم از جنبه آسیب به محیط کارگری چالشهای عمده ای به همراه داشت. در ادامه به تعدادی از واگذارهای مساله دار از جمله هفت تپه، هپکو، اذر آب پتروشیمی کرمانشاه، نساجی مازندران و... که اعتراضات کارگری را نیز در پی داشت خواهیم پرداخت.

شرکت هپکو اراک که نخستین و بزرگ‌ترین کارخانه تولید ماشین‌آلات راهسازی، کشاورزی و معدنی در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود در سال 85 توسط سازمان خصوصی‌سازی در قالب مزایده به شرکتی تحت عنوان واگن‌سازی کوثر واگذار شد. تبعات این واگذاری تا همین یکی دو سال پیش نیز ادامه داشت و کشمکش های استانی و رفت و برگشت تیم‌های مدیریتی از دولت و بخش خصوصی آسیب جدی به این غول ماشین سازی کشور وارد کرد. در این بین مشخصا شاهد اعتراضات کارگران هپکو اراک هم بودیم.

مهم‌ترین استان‌هایی که در آنها واگذاری‌های ناموفق به چشم می‌خورد به ترتیب استان‌های آذربایجان شرقی، گیلان، فارس، مازندران، اصفهان، هرمزگان، زنجان، همدان، کرمانشاه، خوزستان، اردبیل، مرکزی و در نهایت قزوین است. مواردی که در استان آذربایجان شرقی به عنوان موارد ناموفق خصوصی‌سازی شناخته می‌شود شامل ماشین سازی تبریز، ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی بود. بیش از 30 واگذاری ناموفق در استان گیلان در استان گیلان مواردی مانند واگذاری رشت الکتریک گیلان، در دهه 80 حواشی و سر و صدای زیادی ایجاد کرد و ماجرای تصاحب کارخانه با نیت بهره جوی از زمین و املاک این مجموعه شهره خاص و عام شد.

خصوصی سازی نساجی سر لیست واگذاری‌های پردردسر استان مازندران واگذاری نساجی مازندران، هم چه در سطح استان و چه در سطح ملی حواشی مختلفی بدنبال داشت که در این بین نیز لطمات جدی متوجه قشر کارگر شد. آلومینیوم المهدی، هرمزآل، در استان هرمزگان، شرکت ایرانترانسفو در استان زنجان، پالایشگاه کرمانشاه و پتروشیمی بیستون در استان کرمانشاه، کشت و صنعت هفت‌تپه، در استان خوزستان نیز چالشهای جدی ایجاد کرد و کارگران نیز در ادامه اعتراضاتی را نسبت به وضعیت جدید شرکت‌ها مطرح کردند.

متأسفانه سازمان خصوصی سازی در زمان واگذاری، به اهلیت افراد توجهی نمی‌کند که در این راستا از دولت یک بار برای همیشه در خصوص سازوکارهای خصوصی سازی تصمیم گیری کند چرا که روند این سازمان تبدیل به روند رها سازی شده است و کارگران که در مجموعه های دولتی مشغول بودن بعد از گرفتاری ناشی از واگذاری‌های غلط و مساله دار با چالشهای جدی مواجه شدند.