یک‌شنبه 8 مهر 1403

تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس)

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس)

لیست کامل فیلم‌های جشنواره فجر سی و هشتم همراه با عوامل، بازیگران، اتفاقات و حاشیه‌های از زمان تولید تا زمان نمایش در جشنواره.

روز شنبه 12 بهمن آغاز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر است، لیست تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره سی و هفتم، در 2 بخش سودای سیمرغ (مسابقه اصلی) و نگاه نو (فیلم‌های اول)، به شرح زیر است (به ترتیب حروف الفبا):

«آبادان یازده 60» / سودای سیمرغ کارگردان: مهرداد خوشبخت؛ تهیه‌کننده: حسن کلامی

مهرداد خوشبخت را شاید بیشتر با سریال‌های تلویزیونی‌اش بشناسید؛ او همان کسی است که «آچمز»، «گشت پلیس»، «غیرعلنی» و... را در قاب تلویزیون به تصویر کشیده است. البته او دست به ساخت فیلم سینمایی هم زده است؛ مثل پروژه فاخر «عقاب صحرا» در سال91 که البته هنوز رنگ اکران به خود ندیده است.

خوشبخت در تدوین فیلم سینمایی «به وقت شام» نیز ابراهیم حاتمی‌کیا را در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر یاری داده بود و حالا با فیلم سینمایی «آبادان یازده 60» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد؛ فیلمی که حتی نامش شما را به یاد سال‌های جنگ می‌اندازد.

این فیلم با موضوع دفاع مقدس ساخته شده و در آن بازیگرانی همچون علیرضا کمالی، حسن معجونی، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی، ویدا جوان و نادر سلیمانی ایفای نقش می‌کنند. خوشبخت خود درباره این تجربه‌اش گفته است: «من در این سال‌ها فیلم‌های زیادی ساخته‌ام ولی همیشه دلم می‌خواست دینم را به مردم آبادان و مهم‌تر از آن به مردم شهرم ادا کنم و حالا فیلم «آبادان یازده??» به نوعی بخش کوچکی از دین من و در واقع سینمای ایران به مردم آبادان و خوزستانی‌های عزیز است.»

این فیلم محصول سازمان اوج است که در سال‌های اخیر به یکی از ارگان‌های مهم فیلمسازی در ایران تبدیل شده و در همین جشنواره سه فیلم دیگر به جز «آبادان یازده 60» را هم در ویترین فجر دارد.

«آتابای» / سودای سیمرغ کارگردان: نیکی کریمی؛ تهیه‌کننده: نیکی کریمی

«آتابای» فیلمی به زبان ترکی به کارگردانی نیکی کریمی است که پیش از این «شیفت شب» را در مقام کارگردان به سی و سومین جشنواره فیلم فجر آورده بود و در سال 95 هم به‌عنوان بازیگر و تهیه‌کننده «آذر» را به کارگردانی محمد حمزه‌ای در این رویداد سینمایی داشت. به نظر می‌رسد نیکی کریمی در این سال‌ها علاوه بر بازیگری علاقه‌مند به کسب تجربه در بدنه سینما و چرخه تولید و کارگردانی هم شده‌است.

اما شاید هنوز هم که هنوز است عده‌ای او را با فیلم «عروس» بشناسند، روزگاری که نامش تیتر یک رسانه‌ها و تصویرش چهره برتر سردر سینماها بود. حالا باید دید «آتابای» به عنوان پنجمین تجربه او در زمینه کارگردانی باز هم نام او را بر سر زبان‌ها می‌اندازد به گونه‌ای که با آوردن نام نیکی کریمی اولین فیلمی که از او به یادمان می‌آید «آتابای» باشد؟

از نکات جالب درباره «آتابای» این است که با ترکیب اعلام‌شده فیلم‌ها، نیکی کریمی امسال تنها فیلمساز زنی است که در مقام کارگردان باید در این جشنواره با سایرین به رقابت بپردازد و شاید این کمترین سهم حضور کارگردانان زن در چند سال اخیر در جشنواره فیلم فجر بوده است. فیلمنامه این فیلم هم به قلم هادی حجازی‌فر و بر اساس طرحی از نیکی کریمی نوشته شده و در شهر خوی فیلمبرداری شده است. در خبرهایی که از «آتابای» منتشر شده از آن به عنوان یک فیلم اجتماعی یاد شده است اما باید دید این فیلم ارتباطی با زندگی سرلشکر هادی آتابای از نظامیان دوران رضاشاه دارد یا نه.

هادی حجازی‌فر، سحر دولتشاهی، جواد عزتی، دانیال نوروش، یوسفعلی دریادل و مه‌لقا می‌نوش ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

«آن شب» / سودای سیمرغ؛ نگاه نو  کارگردان: کوروش آهاری؛ تهیه‌کننده: محمد درمنش

کوروش آهاری فیلمساز ایرانی_آمریکایی است که تا قبل از ساخت «آن شب»، تهیه کنندگی، کارگردانی و نویسندگی چند اثر غیر ایرانی را بر عهده داشته است. او «نسل‌ها» را با حمایت تام هنکس هنرمند مطرح آمریکایی ساخته که از آثار مهم این فیلمساز به حساب می‌آید. آهاری سال پیش پروژه «آن شب» را با حضور عوامل ایرانی و خارجی جلوی دوربین برد که یکی از اهداف مهم و اولیه فیلم، اکران در ایران بود. این فیلم محصول کمپانی‌های «ماموت پیکچرز» و «ندای هفت آسمان» است و مراحل تولید و فنی در آمریکا انجام شده. شهاب حسینی از سال 94 وارد مسیر تازه‌ای شد و با کارگردان‌های جوان زیادی برای ورود به سینما و حمایت از آنها همکاری کرد. «آن شب» محصول شرکت دوقلوی حسینی در آمریکاست و اولین تجربه بازیگری ستاره‌ی محبوب سینما در این کشور رقم خورده است. او با «آن شب» بعد از چهار سال به جشنواره فجر بازگشته و به احتمال زیاد و طبق شنیده‌ها، باید منتظر تماشای بازی متفاوتی از او باشیم. نیوشا جعفریان دیگر بازیگر فیلم است و نکته جالب، حضور امیرعلی پسر کوچک شهاب حسینی در «آن شب» است. از حواشی دیگر فیلم، به شرایط نمایش آن در ایران باید اشاره کرد. در مراحل تولید، تهیه‌کنندگی «آن شب» را دو سینماگر آمریکایی یعنی الکس بروتو با همراهی جفری الارد برعهده داشتند اما براساس اعلام سازمان سینمایی تنها نام محمد درمنش به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم ثبت شده است. همچنین تری جرج که سابقه دریافت جوایز گلدن گلوب و اسکار را دارد، مشاور تهیه‌کنندگان این فیلم بوده است. «آن شب» یک فیلم ترسناک، پیچیده و روانشناختی درباره یک زوج ایرانی و فرزند یکساله آنها در آمریکاست که با حادثه وحشتناکی در یک شب تمام نشدنی مواجه می‌شوند. حضور یک فیلم ترسناک از جذابیت‌های این دوره از جشنواره می‌تواند باشد خصوصا اینکه کارگردانش فضاهایی پر تنش را در آثار قبلی خود به تصویر کشیده و به نظر می‌رسد این جنس از فیلمسازی را به خوبی می‌شناسد. با وجود حساسیت‌های بالای کوروش آهاری برای ساخت فیلم، این احتمال وجود دارد که او جایزه فیلمنامه و کارگردانی را در بخش نگاه نو کسب کند. حالا و با با اعلام اسامی فیلم های سودای سیمرغ باید نام شهاب حسینی را هم در لیست اسامی که شانس دریافت جایزه دارند اضافه کرد.

______________________________________________

بیشتر بخوانید: 

سرگذشت سینماگران انقلاب / آوینی، مخملباف، ملاقلی‌پور، حاتمی‌کیا و مجیدی چه می‌خواستند و چه کردند؟ (فیلم)

واکنش کانون کارگردانان به اظهارات دبیر جشنواره فیلم فجر: متعجب شدیم

برترین‌های سینما به انتخاب منتقدان / «سرخ‌پوست» بهترین فیلم

________________________________________________

«ابر بارانش گرفته» / سودای سیمرغ کارگردان: مجید برزگر؛ تهیه‌کننده: مجید برزگر

مجید برزگر امسال در هر دو بخش جشنواره به عنوان تهیه‌کننده فیلم دارد ولی فیلم «ابر بارانش گرفته» در بخش سودای سیمرغ را کارگردانی هم کرده تا چهارمین تجربه فیلمسازی‌اش روانه جشنواره شود. آخرین حضور مجید برزگر در جشنواره فیلم فجر به دوره سی و چهارم آن با فیلم «ممیرو» در کسوت تهیه‌کننده و البته فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» در همان دوره اما این بار با کارگردانی و تهیه‌کنندگی توأمانش برمی‌گردد.

مجید برزگر بعد از پنج سال این بار با «ابر بارانش گرفته» به جشنواره فیلم فجر آمده و گویا طی یک سالی که مشغول ساخت آن بوده، دوست نداشته خبری از آن را منتشر کند و ترجیح داده است این فیلم را در سکوت خبری بسازد. برزگر خود گفته است فیلمش هنرمند نام آشنایی ندارد، نقش اول آن را نازنین احمدی ایفا کرده و اتفاقا یک فیلم آرام، بی ادعا و جمع و جور است. برزگر سه فیلم اخیرش در مدیوم سینما را با حال و هوای تجربی جلوی دوربین برده و ساخته‌هایش نشان داده اساسا کارگردانی است که دوست دارد مدام در این بخش تجربه کسب کند. حالا به نظر می‌رسد «ابر بارانش گرفته» هم در همین فضا ساخته شده است.

فیلمنامه این فیلم توسط مجید برزگر و آرمان خوانساریان نوشته شده و نازنین احمدی، مزدک میرعابدینی، علی ثانی فر، ارشیا نیک‌بین بازیگران اصلی آن هستند. در خلاصه داستان «ابر بارانش گرفته» آمده است: سارا، پرستار 35 ساله و مجرب، به بیمارانش کمک می‌کند تا آرام شوند. حتی آنها که امیدی به زنده ماندنشان نیست...

«پوست» / سودای سیمرغ؛ نگاه نو  کارگردان: بهمن ارک، بهرام ارک؛ تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح

بهمن و بهرام ارک در یکی دوسال گذشته از پرچمداران دریافت جایزه از جشنواره‌های خارجی با فیلم کوتاه و فرم گرای «حیوان» بوده‌اند. دو برادر دوقلوی تبریزی که فیلم کوتاهشان اقبال بلندی در جشنواره‌های داخلی هم داشته و توانسته جوایز زیادی کسب کند.

«پوست» که به زبان ترکی در ژانر وحشت یکی از مهجورترین ژانرهای سینمای ایران ساخته شده در بخش نگاه نو این رویداد سینمایی هم حضور دارد. موضوع فیلم «پوست» عشق، جادو و خرافه‌پرستی است و درباره خانواده‌ای است که شامل یک مادر و پسر هستند و زندگی آن‌ها به دلیلی دچار مشکل می‌شود.

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده این فیلم درباره فضای داستانی آن گفته است: «فیلم «پوست» که یک داستان عاشقانه را با الهام از افسانه‌های محلی در فضایی آمیخته با سحر و جادو تعریف می‌کند تلاش کرده تا عجایب نگاری داشته باشد. این فیلم بدون استفاده از اسامی و چهره‌های شناخته شده، جذابیت‌های زیادی برای مخاطبان دارد و پیشنهادهای جدیدی برای مسیر آتی سینمای ایران ارائه می‌دهد. من معتقدم فیلم «پوست» شروعی برای دوری از انحصار سینمای بدنه و ورود به فضای هنری است.»

این فیلم بازیگر سرشناسی ندارد و از بازیگران بومی تبریز در آن استفاده شده، به نظر هم می‌رسد «پوست» هم مانند «حیوان» فضای فرم گرایی داشته باشد.

«تومان» / سودای سیمرغ کارگردان: مرتضی فرشباف؛ تهیه‌کننده: سعید سعدی مرتضی فرشباف کارگردان «سوگ» و «بهمن»، سومین فیلم بلند خود را با نام «تومان» سال گذشته در بندر ترکمن و گنبد کاووس جلوی دوربین برد. پروانه ساخت «تومان» با نام اولیه «کوچ» سال 96 صادر شد و در زمان پیش تولید، عوامل آن مذاکراتی هم با چند بازیگر مطرح سینما داشتند اما در نهایت فیلم با ترکیب متفاوت دیگری جلوی دوربین رفت. مجتبی پیرزاده و پردیس احمدیه بازیگران چهره این فیلم هستند که هر دو در «مجبوریم» رضا درمیشیان هم، بازی کرد‌ه‌اند، اما این فیلم به جشنواره امسال راه پیدا نکرد. میرسعید مولویان بازیگر اصلی «تومان»، از هنرمندان تئاتر است که این فیلم از اولین تجربه‌های جدی او در سینما به حساب می‌آید‌. پیش از این، نام سعید ملکان به عنوان یکی از تهیه کنندگان فیلم رسانه‌ای شده بود، اما اکنون سعید سعدی تنها تهیه کننده فیلم است. سعدی آخرین بار با فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» در جشنواره فجر حضور داشت که از آثار بحث برانگیز و تحسین شده دوره سی و ششم بود. مرتضی فرشباف کارگردان فیلم «بهمن» با بازی فاطمه معتمد آریا که در جشنواره سی و سوم حضور داشت، چند روز پیش اعلام کرد که با توجه به مشورت‌های همایون اسعدیان عضو هیئت انتخاب جشنواره سی و هشتم، به این نتیجه رسیده «تومان» را به نسبت نسخه‌ای که برای هیات انتخاب فرستاده بوده، کوتاه‌تر کند و به احتمال زیاد فیلم با تغییراتی اندک در جشنواره اکران می‌شود. فیلم مرتضی فرشباف درباره جاه طلبی جوانان و فردی است که از راه قمار و شرط بندی تلاش می‌کند یک شبه طبقه اجتماعی خود را تغییر دهد و از طبقه پایین به طبقه بالا بیاید. همین سوژه متفاوت و نو می‌تواند در جشنواره فجر با واکنش‌های زیادی همراه باشد. بر خلاف آثار قبلی فرشباف، «تومان» از ریتم بالایی برخوردار است و با مخاطبان عام خصوصا قشر جوان نیز ارتباط برقرار می‌کند. بازیگران جوان فیلم خصوصا مجتبی پیرزاده و پردیس احمدیه شانس زیادی دارند تا در این دوره بازی‌هایشان در جشنواره دیده شود.

«خروج» / سودای سیمرغ کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا؛ تهیه‌کننده: حبیب‌اله والی‌نژاد

آرزوی ساخت «خروج» از ده سال پیش بر دل ابراهیم حاتمی‌کیا مانده بود؛ از زمانی که گفته شد ابراهیم حاتمی‌کیا قصد دارد در سال جاری فیلمی بسازد گمانه‌زنی‌های زیادی درباره قصه فیلم او مطرح شد، گاه او را به ساخت فیلمی از کتاب معصومه آباد نسبت می‌دانند و گاه عنوان می‌کردند او دوباره به سراغ ساخت اثری از دفاع مقدس رفته اما مورد وثوق‌ترین داستانی که از «خروج» منتشر شده مربوط به تعدادی کشاورز می‌شود که زمین هایشان را سیل از بین برده است.

گفته می‌شود «خروج» فیلمی جاده‌ای با تم اعتراض مردمی به دولتمردان است. این سومین همکاری ابراهیم حاتمی‌کیا با سازمان اوج بعد از «بادیگارد» و «به وقت شام» است. در این فیلم فرامرز قریبیان به‌عنوان کاراکتر اصلی به ایفای نقش پرداخته است که در پنج سال اخیر به دلیل گزیده‌کاری اش هیچ فیلمی از او روی پرده سینما نرفته است. قریبیان با بازی در نقض اصلی این فیلم پس از چند سال دوباره به سینما و جشنواره فجر برگشته تا نقش یک جانباز شیمیایی دوران جنگ تحمیلی را بازی کند.

پانته‌آ پناهی‌ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پورایمان و محسن صادقی نسب نیز از دیگر بازیگران این اثر سینمایی هستند. یکی از فیلم‌های احتمالا پر سر وصدای امسال بیستمین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا خواهد بود که یکی از تولیدات سازمان اوج در جشنواره هم هست.

«خوب، بد، جلف 2: ارتش سری» / سودای سیمرغ کارگردان: پیمان قاسم خانی؛ تهیه کننده: محسن چگینی

پیمان قاسم خانی بعد از تجربه‌های موفق فیلمنامه نویسی برای سینما و سریال‌های مطرح طنز، با اولین تجربه فیلمسازی‌اش در سینمای کمدی نمره قابل قبولی گرفت. خیلی ها با تماشای «خوب، بد، جلف» به آینده این سینماگر در عرصه فیلمسازی امیدوار شدند و برخی دوستان مطبوعاتی او نیز توصیه می‌کردند که از این به بعد خودش فیلمنامه‌های کمدی‌اش را کارگردانی کند. او حالا بعد از سه سال با سری دوم فیلم میلیاردی‌اش به جشنواره فجر آمده است. مثل هر فیلمسازی نسبت به تجربه اولش پخته تر شده و البته کارش سخت تر. «خوب، بد، جلف 2: ارتش سری» دنباله‌ی سری اول است اما طبق شنیده‌ها با فضایی متفاوت و مفرح تر مواجه خواهیم بود. این فیلم از آثار پربازیگر این دوره است که به غیر از زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی بقیه بازیگران در سری دوم تغییر کرده‌اند.

سال گذشته خبرهایی مبنی بر ساخت سریالی به نویسندگی پیمان قاسم خانی در شبکه خانگی منتشر شد. این بار قرار بود سری دوم «خوب، بد، جلف» به سریال تبدیل شود و حتی با بهروز افخمی و ابوالحسن داوودی هم مذاکره شده بود، اما در نهایت ساخت این پروژه منتفی اعلام شد. قاسم خانی چند ماه بعد، بلافاصله پس از پایان کارش در «هیولا» برای ساخت سینمایی «خوب، بد، جلف2» دست به کار شد. این فیلم ابتدا قرار بود اواخر آبان ماه اکران شود اما در نهایت عوامل به این نتیجه رسیدند که اولین نمایش آن در جشنواره فیلم فجر باشد. .

«خوب، بد، جلف 2» تنها کمدی جشنواره امسال است و حضور آن تنوع مضامین این دوره را تکمیل می‌کند. داستان متفاوت این سری، حضور مجدد زوج محبوب پژمان جمشیدی و سام درخشانی و اضافه شدن بازیگران جدید هر یک به تنهایی می‌توانند از جذابیت‌های این کار باشند. سری اول این فیلم دیپلم افتخار بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره سی و پنجم را کسب کرد و در دو بخش نامزد سیمرغ شد. فیلم قاسم خانی شانس زیادی دارد تا این بار هم درصدر آرای مردمی جشنواره قرار بگیرد و در برخی رشته‌ها خصوصا بازیگری نامزد سیمرغ بلورین شود. «خوب، بد، جلف?» به احتمال زیاد پس از جشنواره، برای اکران در نوروز 99 آماده می‌شود.

«خورشید» / سودای سیمرغ کارگردان: مجید مجیدی، تهیه‌کننده: امیر بنان، مجید مجیدی

چندی پیش بود که عوامل تولید فیلم سینمایی «خورشید» با انتشار فراخوانی اعلام کردند نیاز به یک نوجوان برای ایفای نقش اصلی این فیلم سینمایی را دارند که متعاقب با آن مشخص شد مجید مجیدی قصد دارد دهمین فیلم سینمایی خود را در چندماه آینده جلوی دوربین ببرد.

مجیدی بعد از پروژه عظیم «محمد رسول‌الله (ص)» این‌بار به سراغ فیلمی با موضوع کودکان کار رفته است و عمده نقش‌های فیلم جدیدش را کودکان ایفا می‌کنند. فیلمنامه «خورشید» را مجید مجیدی با همراهی نیما جاویدی نوشته است؛ فیلمساز جوانی که سال قبل فیلم تحسین شده «سرخپوست» را در ویترین جشنواره فجر داشت.

گفته می‌شود مراحل ساخت این فیلم سینمایی که اتفاقا مجید مجیدی دوست داشت آن را در سکوت خبری بسازد، تمام نشده است اما با قرارگیری این فیلم در فهرست آثار سودای سیمرغ گروه در چند روز باقی مانده به کارهایشان سرعت بیشتری می‌دهند. مجید مجیدی یادآور فیلم‌های «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا»، «آواز گنجشک ها» و... است که اتفاقا کودکان همیشه در آثارش نقش محوری را داشته‌اند.

سرمایه‌گذاری فیلم سینمایی «خورشید» را مجید مجیدی و امیربنان برعهده دارند. در این فیلم جواد عزتی نقش اصلی را ایفا کرده است.

_________________________________________

اخبار مرتبط با این موضوع: 

دبیرجشنواره فیلم فجر سی و هشتم: تحریمی ندیدیم / از کسی نمی‌پرسیم که دوتابعیتی است یا خیر؟

پردیس چارسو میزبان هنرمندان در جشنواره فیلم فجر شد

نمایش قطعی 11 فیلم از جشنواره فجر در سینماهای مشهد

__________________________________________

«خون شد» / سودای سیمرغ کارگردان: مسعود کیمیایی؛ تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی پس از تولید فیلم پرحاشیه «قاتل اهلی» و فراهم نشدن امکان ساخت «تبعید سایه ها»، مسعود کیمیایی سراغ فیلم «خون شد» رفت. «خون شد» سی امین اثر مسعود کیمیایی کارگردان فیلم‌های جریان ساز سینمای ایران است که زمان پیش تولید حواشی درباره شباهت آن با یکی از آثار مهم او منتشر شد. پرسوناژ اصلی این فیلم با بازی سعید آقاخانی، قرار است قهرمان زمان حال باشد؛ قهرمانی از جنس «قیصر» با بازی به یاد ماندنی بهروز وثوقی مسعود کیمیایی که در هفتمین دهه فیلمسازی‌اش قرار دارد چند هفته پیش در واکنش به سقوط هواپیمای اوکراین، آغازگر یک موج و حرکت در سینمای ایران لقب گرفت. او در واپسین لحظات شنبه گذشته اعلام کرد که هیچ وقت اهل جشنواره نبوده و برای همدردی با مردم نمی‌خواهد فیلمش در جشنواره فجر نشان داده شود. جدا از اینکه حرکت او موافقان و مخالفانی داشت، چند ساعت بعد تهیه کننده «خون شد» با احترام به نظر کیمیایی، تقاضا کرد که فیلم در بخش کارگردانی داوری نشود و در مابقی رشته‌ها مورد قضاوت قرار گیرد. اما دو روز از این اتفاق نگذشته بود که هایده صفی یاری تدوینگر و سعید آقاخانی بازیگر فیلم نیز در یادداشتی از کناره‌گیری خود از جشنواره فجر خبر دادند. اما از نکات حاشیه‌ای دیگر، ترکیب بازیگران فیلم است که به غیر از سیامک انصاری و اکبر معززی، بقیه برای اولین بار با مسعود کیمیایی همکاری می‌کنند. نکته دیگر عدم حضور پولاد کیمیایی است که پس از سالها همکاری مجدد با پدرش در این فیلم بازی ندارد. «خون شد» درباره‌ی مردی است که می‌خواهد آرامش را به خانه برگرداند و در این راه خون می‌ریزد و خون می‌دهد؛ این داستان یک خطی، خاصه برای هواداران کیمیایی می‌تواند از جذابیت بالایی برخوردار باشد. کیمیایی پیش از این در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود: داستان «خون شد» به مثابه خانه‌ای قدیمی است که همه چراغ‌هایش خاموش بوده و هیچ‌کس نیز در اتاق‌هایش ساکن نیست در این میان یکی از ساکنین این خانه می‌آید و همه چراغ‌ها را روشن می‌کند.

سرمایه گذار فیلم محمدصادق رنجکشان است و سعید آقاخانی، سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برق‌نورد، سیامک صفری و... گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

«درخت گردو» / سودای سیمرغ کارگردان: محمدحسین مهدویان؛ تهیه‌کننده: سیدمصطفی احمدی

«درخت گردو» عنوان تازه فیلم محمدحسین مهدویان است، کارگردانی که نشان داده است به تاریخ معاصر تسلطی خوب دارد و می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند. این پنجمین حضور پی در پی او در ماراتن فجر است که البته رکوردی از یک کارگردان به شمار می‌آید.

«ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، «لاتاری»، «ماجرای نیمروز رد خون» آثاری هستند که نام او را در سینمای ایران پرآوازه کردند و به واسطه آنها توانست هم فروش در گیشه را تجربه کند و هم طیفی از مخاطبان را با شیوه جدید فیلمسازی‌اش همراه کند.

بعد از «ماجرای نیمروز؛ رد خون» بود که اعلام کرد دیگر قصد ندارد تا سال‌ها فیلم سیاسی بسازد، فشارهای مختلف از سوی همکارانش و البته سازمان‌های مختلف باعث شد او این تصمیم را بگیرد. «درخت گردو» تجربه‌ای متفاوت برای او محسوب می‌شود؛ فیلمی که از همان روزهای نخست ساخت، عنوان شد درباره بمباران شیمیایی سردشت است و عاشقانه‌ای در دل خود دارد.

سیدمصطفی احمدی، تهیه‌کننده پروژه‌های اخیر مهران مدیری این بار در قامت تهیه‌کننده فیلم مهدویان حاضر شده است و مهران مدیری و پیمان معادی هم به عنوان بازیگران این فیلم انتخاب شده‌اند.

«دوزیست» / سودای سیمرغ کارگردان: برزو نیک‌نژاد، تهیه‌کننده: سعید خانی برزو نیک نژاد کارگردانی در سینما را با «ناخواسته» شروع کرد‌. فیلمی که اولین بار در سی و دومین جشنواره فجر به نمایش در آمد و نامزد بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو شد. نیک نژاد همزمان با فعالیت در سینما برای تلویزیون هم فعالیت می‌کرد و مجموعه «دردسرهای عظیم 1 و 2» پرمخاطب‌ترین سریال او در تلویزیون است. نیک نژاد پس از ساخت دو فیلم کمدی «زاپاس» و «لونه زنبور»، حالا با فیلم اجتماعی «دوزیست» به جشنواره فجر آمده است. این فیلم دومین تجربه همکاری نیک نژاد با سعید خانی است. «دوزیست» از فیلم‌های پربازیگر این دوره است که ترکیب جالبی هم دارد. جواد عزتی و پژمان جمشیدی هر دو قبل از این با نیک نژاد تجربه همکاری داشته‌اند و برخلاف تجربه‌های قبلی‌شان با این فیلمساز، این بار در نقش‌های جدی جلوی دوربین رفته‌اند. سعید پور صمیمی بازیگر پیشکسوت و گزیده کار سینما نیز از نقش‌های مهم این فیلم را بازی می‌کند. نکته مهم دیگر، گریم بازیگران خصوصا هادی حجازی فر است که با ظاهری متفاوت در این فیلم حضور دارد. با وجود اینکه پیش از جشنواره خبرهایی از رایزنی سازندگان «دوزیست» برای اکران پاییزی به گوش می‌رسید، اما در نهایت به این تصمیم رسیدند اولین نمایش فیلم در سی و هشتمین جشنواره فجر باشد. «دوزیست» در آخرین لحظه‌ها به جشنواره فیلم فجر رسید. همانطور که از اسم فیلم نیک نژاد پیداست خلاصه داستان متفاوتی هم دارد و به نظر می‌رسد با فیلم خاصی رو به رو باشیم. «دوزیست» با ترکیب عوامل حرفه‌ای سینما ساخته شده و شانس زیادی دارد تا در رشته‌های مختلف نامزد سیمرغ شود. تیم بازیگران فیلم از پژمان جمشیدی که پیش از این نامزد سیمرغ بهترین بازیگر شده تا جواد عزتی، مانی حقیقی، سعید پورصمیمی و... هر کدامشان ممکن است در لیست نامزدهای نقش اول و مکمل قرار بگیرند. ضمن اینکه از فیلمنامه «دوزیست» هم نباید غافل شد.

«روز بلوا» / سودای سیمرغ کارگردان: بهروز شعیبی؛ تهیه‌کننده: محمدرضا تخت‌کشیان

بهروز شعیبی پس از فیلم‌های «دهلیز»، «سیانور» و «دارکوب» چهارمین سال حضورش در جشنواره فجر رقم می‌خورد. او با ساخت «دهلیز» و دریافت جایزه سیمرغ بهترین فیلم از بخش نگاه نو سی و یکمین جشنواره فجر، جایگاه مناسبی در سینما و میان فیلمسازان دغدغه‌مند جوان پیدا کرد. «روز بلوا» جدیدترین فیلم بهروز شعیبی است که شهریور ماه امسال فیلمبرداری آن در تهران آغاز شد. این فیلم در مورد شخصیت مذهبی است که توسط پلیس با اتهام‌هایی مواجه می‌شود. گروه بازیگران «روز بلوا»، ترکیب تازه‌ای در سینمای ایران است؛ از حضور بابک حمیدیان و لیلا زارع که هر بار نامزد سیمرغ بازیگری شدند گرفته تا زکیه بهبهانی (بازیگر با استعداد «بدون تاریخ، بدون امضا») و مسعود دلخواه (کارگردان برجسته تئاتر) و از همه مهمتر داریوش ارجمند. ارجمند که در سال‌های گذشته حضور کمرنگی در سینما داشته و اخیرا با نقش حشمت فردوس در فصل سوم سریال «ستایش» به یکی از چهره‌های محبوب تلویزیونی تبدیل شد، با نقش مکمل متفاوتی در «روز بلوا» به سینما بازگشته است. اما بازیگر اصلی این فیلم بابک حمیدیان که با «مغز استخوان» هم در بخش مسابقه حضور دارد، چند روز پیش به دلیل همدردی با خانواده‌های دادغدار حادثه هواپیمای اوکراین، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جشنواره فجر شرکت نمی‌کند. این موضوع با حواشی بسیاری در فضای مجازی همراه بود. خط داستانی فیلم جدید بهروز شعیبی کنجکاوی برانگیز و جنجالی است و جدا از اینکه، با واکنش‌های متعددی در جشنواره همراه خواهد شد، شانس زیادی دارد که اسم آن در میان نامزدهای بهتر فیلمنامه قرار بگیرد. اما پیش بینی می‌شود بازیگران اصلی و مکمل‌های فیلم هم هر کدام با وجود کارنامه موفق‌شان، از مدعیان سیمرغ باشند. در خلاصه داستانش آمده است: عماد استاد دانشگاهی خوشنام و یک چهره تلویزیونی مورد توجه است، او ناگهان توسط پلیس با اتهام هایی جدی مواجه می‌شود که خود و خانواده اش را در موقعیت پیچیده‌ای قرار می دهد.

«روز صفر» / سودای سیمرغ ؛ نگاه نو کارگردان: سعید ملکان؛ تهیه‌کننده: سعید ملکان

«روز صفر» از پروژه‌های کنجکاوی‌برانگیز جشنواره سی‌وهشتم است که علاوه‌بر بخش «سوادی سیمرغ» پیش از این در بخش «نگاه نو» نیز نامش ثبت شد بود. اولین تجربه کارگردانی سعید ملکان بعد از سال‌ها فعالیت در حوزه چهره‌پردازی و تهیه‌کنندگی، مرتبط با سوژه‌ای ملتهب است و به همین دلیل مراحل تولید آن در سکوت خبری سپری شده است.

سعید ملکان پیش از این به‌عنوان تهیه‌کننده و چهره‌پردازی شاخص در سینمای ایران شناخته شده بود. او که بالغ بر50 فیلم سینمایی را در مقام چهره‌پرداز در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، تهیه‌کنندگی سینما را از سال 91 و با فیلم سینمایی «آسمان زرد کم‌عمق» به کارگردانی بهرام توکلی آغاز کرد. او در دهه 90 همکاری مستمری با توکلی داشته و در دو پروژه موفق و تحسین‌شده اخیر این فیلم ساز یعنی «تنگه ابوقریب» و «تختی» هم به‌عنوان تهیه‌کننده حضور داشته است.

«روز صفر» یکی از پروژه‌های مهم سینمای ایران در ماه‌های اخیر محسوب می‌شود که تلاش بسیاری شد فرآیند ساخت آن در سکوت خبری طی شود. فیلم روایتی از یک اتفاق ملتهب معاصر است و اعلام شد تصویربرداری آن در ایران و چند کشور خارجی پیگیری خواهد شد.

امیر جدیدی و ساعد سهیلی دو نقش اصلی فیلم «روز صفر» هستند و در کنار آن‌ها چند بازیگر خارجی و چندین بازیگر تئاتر هنرنمایی می‌کنند.

«سه کام حبس» / سودای سیمرغ کارگردان: سامان سالور؛ تهیه‌کننده: ساسان سالور

«ساکنین سرزمین سکوت»، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین»، «ترانه تنهایی تهران»، «آمین خواهیم گفت»، «سیزده 59» و «تمشک» از ساخته‌های پیشین سامان سالور است. فیلمسازی که حالا «سه کام حبس» را به جشنواره سی‌وهشتم رسانده است. گویا «سه کام حبس» که موضوعی ملتهب و متفاوت از زندگی های پیچیده امروز را روایت می کند، به عنوان اولین فیلم جشنواره فجر در سالن رسانه‌ها به نمایش در می آید. محسن تنابنده و پری‌ناز ایزدیار پیش از این در مجموع 4 سیمرغ بلورین بازیگری را از جشنواره فجر دریافت کردند و سامان سالور هم نامزدی در جشنواره را تجربه کرده و پیش بینی می‌شود این فیلم مورد استقبال منتقدان و خبرنگاران قرار گیرد.

در مورد این فیلم اطلاعات بیشتری در دسترس نیست.

سینما شهر قصه / سودای سیمرغ کارگردان: کیوان علی‌محمدی، علی‌اکبر حیدری؛ تهیه‌کننده: کیوان علی‌محمدی

کیوان علیمحمدی را تا پیش از این همواره در همراهی‌اش با امید بنکدار به یاد می‌آوردیم؛ دو فیلمسازی که به صورت مشترک فیلم‌های «شبانه»، «شبانه روز»، «ارغوان» و «گیلدا» را کارگردانی کرده بودند و جنس خاصی از سینما را پیگیری می‌کردند که البته مخاطبان خاص خود را هم داشت.

حالا علیمحمدی در اولین تجربه مستقل کارگردانی‌اش از یار همیشگی، با همراهی علی‌اکبر حیدری «سینما شهر قصه» را کارگردانی و تهیه کرده است. از بازیگران آن می‌توان به حامد کمیلی، آناهیتا درگاهی، بابک کریمی، فرخ نعمتی و... اشاره کرد.

این فیلم از آثار کمتر رسانه‌ای شده جشنواره است که به‌طور کامل در سکوت خبری ساخته شده و اطلاعات چندانی درباره محتوا و ساختار آن هنوز رسانه‌ای نشده است.

«شنای پروانه» / سودای سیمرغ؛ نگاه نو  کارگردان: محمد کارت؛ تهیه‌کننده: رسول صدرعاملی

«در جنوب شهر، شنای پروانه طوفان به پا می‌کند»؛ این خلاصه داستان رسمی منتشر شده از اولین تجربه فیلم‌سازی بلند محمد کارت است. فیلمسازی که سال قبل و با فیلم کوتاه «بچه‌خور» توانمندی خود در فضاسازی در جنوب شهر تهران را به اثبات رسانده بود.

محمد کارت که در عرصه سینمای مستند کارگردانی شناخته شده است و فیلم‌هایی مثل «آوانتاژ» و «بچه‌خور» را در کارنامه داشته، اولین فیلم سینمایی خود را با نام «شنای پروانه» و بازی جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، مه‌لقا باقری، نادر شهسواری و با معرفی آبان عسکری ساخته است.

فیلمنامه این فیلم که مضمونی اجتماعی دارد، توسط محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری نوشته شده است. تهیه‌کنندگی این فیلم را رسول صدرعاملی (فیلمساز با سابقه) برعهده دارد و از آثاری است که علاوه‌بر بخش «سودای سیمرغ» در بخش «نگاه نو» نیز روی پرده می‌رود و داوری می‌شود.

«عامه پسند» / سودای سیمرغ کارگردان: سهیل بیرقی؛ تهیه‌کننده: سهیل بیرقی

«عامه پسند» سومین فیلم سهیل بیرقی کارگردان «من» و «عرق سرد» است که پاییز امسال در شهرضا و تهران جلوی دوربین رفت. بیرقی جزو کارگردانان جوان و دغدغه مند سال های اخیر سینما قرار می‌گیرد که با فیلم «من» نگاهی نو و متفاوت را وارد جریان فیلمسازی کرد. او دو سال بعد از ساخت فیلم موفق و تحسین شده «عرق سرد»، به سراغ فیلمی رفته که شیوه فیلمنامه نویسی و کارگردانی آن شباهتی با دو فیلم قبلی ندارد و برخلاف نامش فضای خاص تری نسبت به آنها دارد. فاطمه معتمد آریا به همراه هوتن شکیبا و باران کوثری ترکیب بازیگران اصلی جدیدترین ساخته بیرقی را تشکیل می دهند. یکی از نکات جالب «عامه پسند»، فیلمبرداری اغلب سکانس‌های فیلم در شهرضا یکی از شهرهای استان اصفهان است که زادگاه خود سهیل بیرقی بوده. بر خلاف دو اثر قبلی بیرقی این بار تهیه کنندگی «عامه پسند» را هم خودش بر عهده داشته است. اما یکی از نکات کنجکاوی برانگیز، حضور هوتن شکیبا در این فیلم است که سال گذشته سیمرغ نقش اول مرد را برای بازی در «شبی که ماه کامل شد» به دست آورد. «عامه پسند» تنها فیلمی بود که او بعد از سیمرغ بازی کرد. فاطمه معتمد آریا از همان ابتدای نوشتن فیلمنامه گزینه اصلی سهیل بیرقی برای بازی در نقش فهیمه میربد بوده است. معتمد آریا در این فیلم نقش زنی را بازی می‌کند که از سن?? سالگی به بعد می‌خواهد زندگی بر خلاف باور عامه داشته باشد. طبق شنیده‌ها، فهیمه میربد نقشی کاملا متفاوت در کارنامه بازیگری او است. از آنجایی یکی از نقاط قوت «عامه پسند» مانند فیلم‌های قبلی بیرقی بازی بازیگران فیلم است و دو دوره قبل همه بازیگران فیلم «عرق سرد» نامزد سیمرغ شدند، بعید نیست باران کوثری و هوتن شکیبا هم نامزد سیمرغ شوند. همچنین طبق شنیده ها کارگردانی و فیلمنامه سهیل بیرقی از ویژگی های مثبت فیلم است که در کنار هایده صفی یاری، کریستف رضاعی و حسین جعفریان شانس زیادی دارند که امسال از برگزیده های جشنواره باشند.

«قصیده گاو سفید» / سودای سیمرغ کارگردان: بهتاش صناعی‌ها، تهیه‌کننده: سیدغلامرضا موسوی

«قصیده گاو سفید» دومین فیلم سینمایی بهتاش صناعی‌ها بعد از «احتمال باران اسیدی» است که آبان ماه امسال با بازی مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر و پوریا رحیمی سام در تهران جلوی دوربین رفت. این فیلم که از فیلمهای کنجکاوی برانگیز جشنواره امسال است داستان زنی را روایت می کند که پس از قصاص شوهرش متوجه بیگناهی او میشود. «قصیده گاو سفید» توسط غلامرضا موسوی تهیه کننده پیشکسوت سینما تهیه شده است. بهتاش صناعی‌ها با «احتمال باران اسیدی» پا به عرصه سینما گذاشت که موفقیت‌های مهمی در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی به دست آورد. حضور شمس لنگرودی چهره‌ی فرهیخته و شاعر مشهور نیز از نقاط قوت آن فیلم بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. ابتدا قرار بود شهاب حسینی نقش اصلی فیلم «قصیده گاو سفید» را بازی کند اما در ادامه صناعی ها ترکیب دیگری از بازیگران را برای فیلمش در نظر گرفت و در این مسیر علیرضا ثانی‌فر جایگزین شهاب حسینی برای ایفای نقش اصلی مرد فیلم شد. فیلم صناعی‌ها که از داستانی ملتهب و جنجالی برخوردار است زمان زیادی صرف گرفتن مجوزهایش شده و به نظر میرسد سراغ موضوعی رفته که برای اولین بار در سینمای ایران بر پرده نقش میبندد. مریم مقدم همسر صناعی ها عهده دار نقش اصلی زن فیلم است که در «احتمال باران اسیدی» هم بازی کرده بود و از شانس‌های کسب سیمرغ بهترین بازیگر زن جشنواره سی و هشتم است. نکته مهم دیگر، همکاری بهتاش صناعی‌ها با مریم مقدم و مهرداد کوروش نیا در نگارش فیلمنامه این فیلم است. بهتاش صناعی ها اعلام کرده که «قصیده گاو سفید» حاصل 9 سال تلاش است؛ همین که یک فیلمساز این همه سال برای ساخت یک فیلم صبر کرده نکته قابل تاملی است که انتظارهای مخاطبش را هم از او بالا می‌برد. طبق شنیده ها فیلمنامه، کارگردانی و بازی های «قصیده گاو سفید» از نقاط قوت فیلم است که می تواند در جشنواره امسال مورد توجه قرار گیرد.

«مردن در آب مطهر» / سودای سیمرغ کارگردان: نوید محمودی، تهیه‌کننده: جمشید محمودی

برادران محمودی با عاشقانه «چند متر مکعب عشق» وارد مسیر حرفه‌ای فیلمسازی شدند. اولین بار با این فیلم به جشنواره آمدند و موفق به کسب سیمرغ بهترین فیلم و کارگردانی در بخش نگاه نو شدند. اما پس از ساخت چند فیلم و فعالیت همزمان در تلویزیون، تابستان امسال جدیدترین فیلم خود را با نام «مردن در آب مطهر» مقابل دوربین بردند. علی شادمان، متین حیدری نیا و ندا جبرئیلی بازیگران شناخته شده این فیلم هستند که در ساخته جدید برداران محمودی بازی می‌کنند. مهاجرت این بار هم مضمون فیلم جدید دو برادر فیلمساز است که در ادامه ساخته‌های قبلی درباره‌ی افغان‌ها قرار دارد. شرایط پذیرفته شدن چند جوان مهاجر در اروپا، یکی از نکات مهم فیلم است که نگاه دغدغه مند محمودی‌ها، برای قشر جوان می‌تواند جذاب و تاثیر گذار باشد. شخصیت اصلی فیلم جوان مسلمانی است که برای مهاجرت در اروپا باید مسیحی شود و این اتفاق در ادامه قصه، او را با چالش‌ها و تناقض‌های زیادی مواجه خواهد کرد. نوید محمودی کارگردان فیلم نیز چند روز پیش و در شرایطی که تعدادی هنرمندان از حضورشان در جشنواره فجر انصراف داده بودند، از تاثیر انکار ناپذیر جشنواره فجر روی سرنوشت فیلم‌ها صحبت کرده بود. علی شادمان از بازیگران جوان موفقی است که همزمان با حضور در سینما به فعالیت های تئاتری هم ادامه می‌دهد. او که این روزها فیلم «جان دار» را روی پرده دارد، ایفاگر یکی از چند جوان فیلم «مردن در آب مطهر» است و شانس خوبی برای دیده شدن دارد. همچنین قصه و چالش‌های دراماتیک آن می تواند با توجه منتقدان و داوران جشنواره فجر همراه باشد.

«مغز استخوان» / سودای سیمرغ کارگردان: حمیدرضا قربانی، تهیه‌کننده: حسین پورمحمدی

حمیدرضا قربانی کار خود را در سینما به عنوان دستیار کارگردان، برنامه‌ریز و تدوینگر آغاز کرد و سال‌ها به عنوان دستیار یک و برنامه‌ریز اصغر فرهادی با او همکاری داشت. قربانی در سال 94 نخستین فیلم خود را با نام «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» بر اساس قصه‌ای درباره قتل و قصاص جلوی دوربین برد و با واکنش مثبت منتقدان در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر مواجه شد. او چهار سال بعد از تجربه اولش در فیلمسازی، مهر ماه امسال دومین فیلمش را با حضور ستاره‌های سینما جلوی دوربین برد؛ فیلمی با نام «مغز استخوان» که توسط علی زرنگار، یکی از نویسنده های فیلم تحسین شده «بدون تاریخ، بدون امضا» به نگارش درآمده است. ابتدا نقش اصلی مرد «مغز استخوان» به پارسا پیروزفر پیشنهاد شده بود اما بعد از قطعی نشدن حضور این بازیگر، بابک حمیدیان جایگزین او شد، اما یکی از نکات حاشیه‌ای دیگر، به بیاینه چند هفته پیش بابک حمیدیان بر می‌گردد که در آن به عدم حضورش در جشنواره به دلیل احترام به خانواده‌های داغدار هواپیمای اوکراین اشاره کرده بود. این انصراف با واکنش متفاوت حسین پورمحمدی تهیه کننده فیلم «مغز استخوان» همراه شد. طبق صحبت‌های حسین پور محمدی در گفتگوی اخیرش، «مغز استخوان» فیلمی به شدت نفس گیر است که با وجود قصه و فضای تلخ اما خسته کننده نیست. این فیلم یکی از مهمترین آثار اجتماعی جشنواره امسال است که طبق شنیده‌ها موضوع آن برای اولین بار در سینمای ایران به تصویر کشیده می‌شود. فیلم حمیدرضا قربانی شانس زیادی دارد تا در بخش‌های مهم، مانند بازیگر اصلی و مکمل، فیلمنامه و کارگردانی نامزد سیمرغ شود و جوایز کسب کند. ترکیب بازیگران فیلم از پری ناز ایزدیار و بابک حمیدیان و جواد عزتی که هر کدام با چند فیلم در این دوره حضور دارند تا نوید پورفرج بازیگر با استعداد «مغزهای کوچک زنگ زده» و بهروز شعیبی که امسال به عنوان کارگردان «روز بلوا» در بخش مسابقه حضور دارد، از نکات کنجکاوی برانگیز «مغز استخوان» است.

«من می‌ترسم» / سودای سیمرغ  کارگردان: بهنام بهزادی، تهیه‌کننده: بهنام بهزادی

بهنام بهزادی از کارگردانان موفق و البته کم کار سینمای ایران است که با اولین فیلمش «تنها دو بار زندگی می کنیم»، مورد تحسین سینماگران و منتقدان قرار گرفت. پس از ساخت سه فیلم سینمایی و کسب جوایز متعدد داخلی و خارجی، آذر ماه سال گذشته «من می ترسم» را با ترکیب متفاوتی از بازیگران شاخص سینما و هنرمندان جوان تئاتر جلوی دوربین برد. طبق شنیده‌ها، ساخته جدید بهزادی به یک بحران مهم اجتماعی می‌پردازد و حریم خصوصی چالش مهم قصه است. پس از پایان مراحل تولید «من می ترسم» در خبرها عنوان شد که اولین نمایش فیلم در جشنواره های بین المللی خواهد بود اما عوامل تصمیم گرفتند تا فیلم در جشنواره فجر امسال به نمایش درآید. «من می ترسم» اردیبهشت ماه امسال پروانه نمایش گرفت و بهزادی در گفتگویی که همان زمان با یکی از روزنامه‌ها انجام داد به این نکته اشاره کرد که فیلم جدیدش فضایی متفاوت تر نسبت به آثار قبلی‌اش دارد و در عین اینکه همه جست‌و‌جوها را برای رسیدن به بیان سینمایی هنری دارد اما برای عموم مخاطبان هم فیلم جذابی خواهد بود. آخرین حضور بهزادی در جشنواره فجر، به دوره سی و چهارم با فیلم «وارونگی» بر می‌گردد. اما در سالی که رقبای سر سختی مانند «ابد و یک روز» و «بادیگارد» در جشنواره حضور داشتند نه تنها «وارونگی» بلکه بسیاری از فیلم‌ها نیز از نگاه داوران فجر مغفول ماندند. «وارونگی» اما در زمان اکران و انتشار در شبکه نمایش خانگی مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت و در فستیوال‌های معتبری مانند بخش نوعی نگاه فستیوال کن حضور پیدا کرد. فیلم جدید بهزادی با توجه به فضای متفاوتی که دارد، شانس زیادی برای دیده شدن در بخش کارگردانی و بازیگری خواهد داشت خصوصا که شنیده می شود نقش دو بازیگر اصلی فیلم یعنی الناز شاکردوست و امیر جعفری بسیار متفاوت از کارهای قبلی آنها خواهد بود. الناز شاکردوست، پوریا رحیمی‌سام، امیرجعفری، ستاره پسیانی، مهران احمدی بازیگران اصلی «من می ترسم» هستند که هر کدام در نقش‌های متفاوتی جلوی دوربین رفته‌اند.

فیلم‌های بخش نگاه نو (فیلم اول کارگردان)

در بخش «نگاه نو» 10 فیلم انتخاب شده است که از این میان 4 فیلم در بخش «سودای سیمرغ» هم به رقابت می‌پردازند و آنها را معرفی کرده‌ایم. 6 فیلم دیگر که فقط در بخش نگاه نو حاضر هستند عبارتند از:

«بی‌صدا حلزون» / نگاه نو کارگردان: بهرنگ دزفولی‌زاده؛ تهیه‌کننده: مرتضی شایسته

بهرنگ دزفولی‌زاده پیش از این به عنوان عکاس سینمایی شناخته می‌شد و عکاسی بیش از?? فیلم سینمایی را از کارگردانان مختلف در کارنامه خود دارد. دزفولی‌زاده در کنار فعالیت اصلی خود در عرصه عکاسی، در قالب فیلم کوتاه و مستند، کارگردانی را هم تجربه کرده بود و حالا با «بی‌صدا حلزون» اولین تجربه جدی خود در زمینه ساخت فیلم بلند داستانی را تجربه کرده است.

کارگردان «بی‌صدا حلزون» سازنده 9 فیلم کوتاه مستند و داستانی است که این آثار در جشنواره‌های خارجی و داخلی هم حضور داشته و موفق به دریافت جایزه هم شده است. فیلم کوتاه «استون» ساخته دزفولی‌زاده بهار امسال در قالب مجموعه «فیلم‌های کوتاه روز» در گروه هنر و تجربه اکران عمومی شده است.

براساس خلاصه داستان رسمی منتشر شده درباره «بی‌صدا حلزون»، این فیلم داستان زندگی زنی است که در تصمیم‌گیری بین عقل و احساس دچار تضاد شده است. هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی، محسن کیایی، علیرضا جلالی‌تبار، بهنوش بختیاری، بیژن بافکار، شیرین ولی‌پور و مجتبی شکری بازیگران «بی‌صدا حلزون» هستند.

از نکات قابل توجه درباره اولین فیلم دزفولی‌زاده محوریت ناشنوایان در داستان و روایت فیلم است. فیلم از این منظر می‌تواند یکی از آثار متفاوت جشنواره سی‌وهشتم باشد.

«پدران» / نگاه نو کارگردان: سالم صلواتی؛ تهیه‌کننده: شهرام مسلخی

سالم صلواتی پیش از این در حوزه کارگردانی فیلم‌های کوتاه فعالیت داشت و اتفاقا جزو چهره‌های شناخته شده سینمای کوتاه بود. صلواتی سال گذشته جایزه ویژه هیات داوری جشنواره «ماکائو» چین را برای فیلم «آینه‌های پریده رنگ» دریافت کرده بود که زمستان سال گذشته در سری سوم اکران‌های سراسری فیلم کوتاه با عنوان «زمستانه فیلم کوتاه» در گروه «هنروتجربه» روی پرده رفت.

صلواتی که پیش از این فیلم بلند «زمستان آخر» را در قالب ویدئویی کارگردانی کرده بود، درباره «پدران» گفته است: «در فیلم‌های کوتاه و داستانی دیگرم، مثل «اگر بروم»، «رویاهای برفی» و یا «زمستان آخر» به روابط انسانی و فاصله بین افراد، پرداخته‌ام. اینجا هم از منظری دیگر که قرار است تاثیر دیگری بر مخاطب خود داشته باشد، به این رابطه‌ها می‌پردازم با این تفاوت که این بار قصه فیلم با توجه به همان دغدغه‌ها، در فضایی غیر از کردستان و با زبانی غیر از زبان کردی تعریف می‌شود.»

در خلاصه داستان فیلم «پدران» آمده است: «رویارویی 2 نسل می‌تواند حادثه بیافریند؛ در پدران حادثه‌ای 2 نسل را رو در روی یکدیگر قرار می‌دهد.» ایده اولیه این فیلم سینمایی متعلق به محمدرضا گوهری از فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران است و داستان آن در فضایی شهری روایت شده است.

علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

نکته‌ها: به‌واسطه کارگردانی فیلم «زمستان آخر»، حضور نام فیلم «پدران» در فهرست فیلم‌های اول جشنواره سی‌وهشتم با این انتقاد مواجه شد که سالم صلواتی پیش از این تجربه کارگردانی داشته است، اما بنابر فراخوان جشنواره احتمالا به جهت نداشتن پروانه ساخت سینمایی، آن فیلم نمی‌توانسته مانع راه‌یابی «پدران» به این بخش از جشنواره شود.

از دیگر نکات جالب درباره «پدران» اینکه سالم صلواتی بالای پنج سال به‌دنبال ساخت این فیلم بود و سینماگران شناخته شده‌ای از رضا میرکریمی تا پوران درخشنده در مقاطع زمانی مختلف به‌دلیل علاقه به متن فیلمنامه به‌عنوان تهیه‌کننده با او همراه شدند اما هر بار این پروژه به دلایلی به نتیجه نمی‌رسید. حالا «پدران» به تهیه‌کنندگی شهرام مسلخی و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی به جشنواره فجر رسیده است.

«دشمنان» / نگاه نو کارگردان: علی درخشنده؛ تهیه‌کننده: مجید برزگر

علی درخشنده پیش از این به عنوان دستیار اول کارگردان در فیلم‌های مختلفی از جمله «یک شهروند کاملا معمولی» حضور داشته است. درخشنده حالا برای اولین تجربه خود در زمینه کارگردانی فیلم بلند داستانی دست روی یک داستان اجتماعی گذاشته است.

در خلاصه داستان رسمی این فیلم سینمایی آمده است: «آدم فکر می‌کنه هر چی سن و سالش بالاتر میره قوی‌تر میشه اما نه، ما هر روز حساس‌تر می‌شیم؛ حتی بیشتر از وقتی که جوان بودیم تنهایی و غم و شادمانی رو حس می‌کنیم با یه فرق کوچیک، می‌دونی که منظورم چیه؟ و هر دو سکوت کردند.»

درخشنده خود پیش از این درباره فضای داستانی اولین فیلمش گفته بود: «دشمنان» فیلمی با موضوع اجتماعی و درباره تنهایی انسان‌ها است. به‌طور کلی تنهایی موضوعی است که همه به نوعی درگیر آن هستند و می‌خواهند یک حریم شخصی و خصوصی داشته باشند اما کمتر چنین موقعیتی برای افراد پیش می‌آید زیرا به محض اینکه کسی تنها می‌شود دیگران می‌خواهند علت را بیابند و ببینند که چرا او تنها است.

در این فیلم بازیگرانی چون رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی‌غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند حضور دارند.

«ریست» / نگاه نو کارگردان: محمدرضا لطفی؛ تهیه‌کننده: سیدامیر سیدزاده

محمدرضا لطفی منتقد و روزنامه‌نگار شناخته‌شده‌ای است که چند سال پیش با کارگردانی فیلم متفاوت «روایت ناپدید شدن مریم» وارد عرصه کارگردانی شد. لطفی که اولین فیلمش در حال و هوای تجربه‌گرا و در ژانر وحشت به ثبت رسیده بود، توانست با اکران «روایت ناپدید شدن مریم» در گروه سینمایی «هنروتجربه» توجه منتقدان و علاقمندان سینما را به سمت خود جلب کند.

در خلاصه داستان رسمی این فیلم آمده است: «احساس می‌کنم دیوونه شدم... یه جورایی به تمام دوربین‌های مداربسته که دارن آدم رو کنترل می کنن حساسیت پیدا کردم... اونقدر توی این ماجرا غرق شدم که احساس می‌کنم پشت همه این دوربینا یه نفره... یه نفر که چهار چشمی داره منو نگاه می کنه!»

در این فیلم بازیگرانی چون رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، حامد رحیمی نصر، پریسا محمدی و رقیه افشین پور حضور دارند.

فیلمبرداری «ریست» سال گذشته انجام شد و به دلیل ویژگی‌های خاص ساختاری، مراحل پس از تولید و تدوین آن در زمانی طولانی انجام گرفت و در حال حاضر به روزهای پایانی نزدیک شده است.

محمدرضا لطفی هم برای حضور در جمع فیلم‌اولی‌های جشنواره سی‌وهشتم با چالشی مشابه سالم صلواتی مواجه شده است؛ برخی معتقدند که «روایت ناپدید شدن مریم» اولین اثر سینمایی این فیلمساز است و از نگاه هیأت انتخاب جشنواره و احتمالا به استناد همان نکته پروانه ساخت سینمایی، «ریست» را باید فیلم اول او محسوب کنیم.

از ویژگی‌های ساختاری هم مهمترین نکته فیلم «ریست» این است که از دریچه دوربین‌های مداربسته روایت و فرم و ساختار آن برای اولین بار در ایران پیاده می‌شود درواقع ساختار این فیلم به این شکل است که ما به فراخور صحنه، بعضی جاها با 7، بعضی مواقع با 5 دوربین و... داستان را روایت می‌کنیم ولی زاویه نگاه کلی فیلم از دریچه دوربین‌های مدار بسته است.

کشتارگاه / نگاه نو کارگردان: عباس امینی؛ تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی

عباس امینی پیش از ساخت فیلم سینمایی «کشتارگاه»، فیلم «والدراما» را ساخته بود که این فیلم موفق به دریافت جوایز مختلفی از جشنواره‌های جهانی شده بود. همچنین «هندی و هرمز» و «من اینجا هستم» را کارگردانی کرده است.

در خلاصه داستان «کشتارگاه» آمده است: «امیر چند ماهی است که از فرانسه دیپورت شده است، او به‌خاطر پدرش شریک یک جنایت هولناک می‌شود. رفیق: اینجا صلیب سرخی‌ها بهت میگن چیتا؟ امیر: چی؟ رفیق: چیتا... یوزپلنگ»

مانی حقیقی، امیرحسین فتحی، باران کوثری و حسن پورشیرازی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

عباس امینی هم مانند سالم صلواتی و محمدرضا لطفی هرچند به‌عنوان فیلمساز اول در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد، اما پیش از این دو فیلم «والدراما» و «هندی و هرمز» را هم در چرخه اکران داشته و هم در حضورهای جشنواره‌ای با آن‌ها خوش درخشیده است.

«لباس شخصی» / نگاه نو امیرعباس ربیعی؛ تهیه‌کننده: حبیب والی‌نژاد

امیر عباس ربیعی جزو فیلمسازانی کار اولی است که با سرمایه‌گذاری سازمان رسانه‌ای «اوج» اولین تجربه‌اش را در ویترین جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر رونمایی می‌کند. ربیعی پیش از این کارگردان فیلم بلند داستانی «بعد از ظهر» را در کارنامه خود داشته است.

در خلاصه داستان «لباس شخصی» آمده است: «بهترین حربه برای ضربه، دوستی است. چون پیچیدگی در سادگی اوست. به لباس شخصی‌ها بیشتر شک کن!» این خلاصه داستان اما زمانی کنجکاوی‌برانگیز شد که اولین تصاویر از فیلم منتشر و مشخص شد سازمان اوج در ادامه پروژه‌های جنجالی سال‌های اخیر خود در حوزه روایت تاریخ معاصر این بار نیز دست بر روی یک مقطع حساس تاریخی گذاشته است.

«لباس شخصی» بنابر خبرهای منتشر شده روایتی مرتبط با فعالیت حزب توده در دهه 60 است و از این منظر می‌تواند یکی از فیلم‌های جنجالی جشنواره سی‌وهشتم محسوب شود.

مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری.

از نکات قابل توجه درباره فیلم «لباس شخصی» ترکیب حرفه‌ای عوامل پشت دوربین آن به‌رغم کار اولی بودن کارگردان است. عوامل پشت صحنه این فیلم سینمایی در مجموع بیش از 12 سیمرغ و جایزه سینمایی معتبر را در کارنامه خود دارند.

«لباس شخصی» از آنجا که با سرمایه‌گذاری سازمان «اوج» به ویترین جشنواره راه پیدا کرده احتمالا به‌صورت ویژه‌تر زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار خواهد گرفت، به خصوص که پروژه‌های این سازمان در سال‌های اخیر غالبا جزو آثار خبرساز جشنواره فجر بوده‌اند.

منابع: مهر، فیلم نیوز، ایسنا، ایلنا، سلام سینما

لینک کوتاه: asriran.com/002z6D
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 2
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 3
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 4
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 5
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 6
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 7
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 8
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 9
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 10
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 11
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 12
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 13
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 14
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 15
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 16
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 17
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 18
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 19
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 20
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 21
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 22
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 23
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 24
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 25
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 26
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 27
تمام فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال / شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیه‌ها و... (+ عکس) 28