سه‌شنبه 1 خرداد 1403

خط مقدم ایران در دانشگاه کلمبیای نیویورک

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
خط مقدم ایران در دانشگاه کلمبیای نیویورک

مارک توث مورخ و کارآفرین عضو سابق هیات‌مدیره مرکز تجارت جهانی سنت لوئیس و جاناتان سوییت 30 سال به عنوان افسر سابق اطلاعاتی نظامی خدمت کرد و همین‌طور مدیر سابق بخش تعامل اطلاعات فرماندهی اروپای ایالات متحده در تحلیلی برای نشریه هیل نوشتند: ظاهرا «معامله» بین واشنگتن و تهران برای پایان دادن به بیش از 170 حمله به پایگاه های ایالات متحده و کشتیرانی تجاری در سراسر خاورمیانه از ماه اکتبر،...

دو روز پس از آنکه اسرائیل حمله تلافی جویانه خود را در 19 آوریل به ایران آغاز کرد، نیروهای محور مقاومت پنج راکت از شهر زمار عراق به سمت پایگاه آمریکایی در رومالین سوریه شلیک کردند. بر اساس گزارش ها، هواپیماهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده در عراق و سوریه این پرتابگر را منهدم کردند. آیا این همان پاسخی بود که علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران قبل از حملات اسرائیل به اصفهان اعلام کرد؟ شاید. تاکنون، واکنش تهران عمدتا معطوف به ایالات متحده بوده است نه اسرائیل. رویترز گزارش داد که در یک پست در شبکه اجتماعی توسط یک گروه تلگرامی وابسته به کتائب حزب الله آمده است: «جناح های مسلح در عراق پس از مشاهده پیشرفت اندک در مذاکرات برای پایان دادن به حضور ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در عراق، پس از یک وقفه تقریبا سه‌ماهه، تصمیم گرفتند حملات را از سر بگیرند.» البته در این حمله به پرسنل آمریکایی آسیبی نرسید.

در 25 آوریل، اسکله بشردوستانه که با بودجه ایالات متحده در حال ساخت در سواحل غزه است، مورد شلیک خمپاره‌ای قرار گرفت. همان اسکله ای که بایدن در جریان سخنرانی وضعیت اتحادیه به کنگره گفت که «به ارتش ایالات متحده دستور می‌دهد تا یک ماموریت اضطراری برای استقرار در دریای مدیترانه را رهبری کند.» آی24نیوز اسرائیل گفت: «در این حمله چند قطعه از تجهیزات مهندسی آمریکایی آسیب دید. علاوه بر این، یک نفر در حین دویدن به سمت منطقه حفاظت شده به طور جزئی مجروح شد.» آی24 نیوز مدعی شده است: «ما در اواسط ماه مارس هشدار دادیم که اسکله بایدن به یک هدف تبدیل خواهد شد و همین‌طور هم شد و احتمالا دوباره مورد حمله قرار خواهد گرفت. ناگفته نماند، در 24 آوریل، نیروهای حوثی در یمن حملات خود به کشتی های تجاری در دریای سرخ را تجدید کردند و یک موشک بالستیک ضد کشتی را به کشتی تجاری یورک تاون شلیک کردند. سپس در 26 آوریل، سه موشک به کشتی تجاری مایشا شلیک شد. همه با موفقیت درگیر و نابود شدند. کشتی تجاری آندرومدا استار نیز مورد اصابت موشک قرار گرفت، اما آسیب کمتری دید و توانست به مسیر خود ادامه دهد.

در 27 آوریل، نیروهای حوثی اعلام کردند که یک پهپاد دیگر آمریکایی «ام کیو 9 ریپر» را با موشک زمین به هوا بر فراز یمن سرنگون کرده اند. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تایید کرد که یک پهپاد MQ-9 نیروی هوایی آمریکا در یمن سقوط کرده و تحقیقات در حال انجام است. نیروهای محور مقاومت و همچنین خود ایران، از 7 اکتبر چند درس آموخته اند. به عنوان مثال اینکه اسرائیل ضربه می زند؛ همان‌طور که در یک آوریل اسرائیل ساختمان کنسولگری ایران را در دمشق که هفت مستشار نظامی ایران در آن حضور داشتند، هدف قرار داد.

حزب الله هم در حال آموختن همین درس است. روز چهارشنبه، توپخانه و جت های جنگنده اسرائیل 40 هدف دیگر را در جنوب لبنان مورد حمله قرار دادند که به عنوان انبارها و سامانه های تسلیحاتی به طور گسترده توسط نیروهای حزب الله مورد استفاده قرار می گرفت. از 7 اکتبر، حملات اسرائیل جان بیش از 250 نیروی حزب الله را در لبنان و 30 نفر دیگر را در سوریه گرفته است. به ادعای یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، «نیمی از فرماندهان حزب الله در جنوب لبنان ترور شده اند.»

روز جمعه، اسرائیل گزارش داد که نیروی هوایی این رژیم «مصعب خلف» را در منطقه‌ای در لبنان مورد حمله قرار داده و گفت که وی یکی از اعضای گروه جماعت اسلامی بوده و حملاتی را علیه اسرائیل انجام داده است. جماعت اسلامی حمله اسرائیل را پذیرفت و خلف را یک فرمانده میدانی توصیف کرد. به طور خلاصه، تهران تشخیص داده است که هدف قرار دادن اهداف ایالات متحده بهتر از اهداف اسرائیلی است. برای ایران، این هزینه تاکنون ارزش سرمایه‌گذاری را داشته است. نبرد ایران فقط درباره فلسطین نیست. ایران و حماس بارها این مساله را ثابت کرده اند اما دولت بایدن به سادگی این واقعیت را نمی‌پذیرد، صرف نظر از اینکه شواهد چقدر در مورد آن قوی باشد.

همان‌طور که ژنرال بازنشسته ارتش ایالات متحده، جک کین، مکررا و به درستی در فاکس نیوز مشاهده کرده است، «ایران خواهان جنگ با ایالات متحده نیست، اما اهداف استراتژیک ایران چیزی است که باعث می‌شود تصادم به وجود آید، آنها می خواهند بر خاورمیانه هژمونی یابند و برای این منظور اولا باید ایالات متحده را از خاورمیانه بیرون کنند ثانیا باید اسرائیل را از نظر سیاسی تضعیف کنند تا جایی که جمعیت‌اش دیگر تمایلی به زندگی در این منطقه نداشته باشد.»

تهران هر کاری که می‌تواند انجام می‌دهد تا بین آمریکا و اسرائیل و افکار عمومی آمریکا تفرقه بیندازد. بایدن از حمایت از هرگونه اقدام سخت علیه ایران امتناع کرده است، و همچنین دولت او در برابر تجمع معترضان طرفدار حماس در دانشگاه ها در سراسر ایالات متحده موضع‌گیری نکرده است. خطوط مقدم جبهه ایران به دانشگاه کلمبیای نیویورک و به دانشگاه های دیگر، از جمله موسسه فناوری ماساچوست، کالج امرسون، دانشگاه تگزاس در آستین و دانشگاه کالیفرنیا و برکلی، گسترش یافته است. فریادهای «من حماس هستم» و «از رودخانه تا دریا» رایج شده است. اعضای کنگره ایالات متحده بدون اقدام کاخ سفید از این اردوگاه های طرفدار فلسطین برای نشان دادن حمایت خود بازدید کرده اند. در همین حال، دانشجویان و اساتید یهودی تهدید می شوند و از دانشگاه ها دور می شوند که گویی مشکل خودشان هستند.

این نویسندگان در این مطلب نوشته اند: «تلاش برای راضی کردن هر دو طرف درگیری تنها به تجزیه بیشتر کشور ما کمک می‌کند. تامین آرا در میشیگان و مینه سوتا نباید بر امنیت ملی برتری داشته باشد. با این حال، این تصوری است که امروزه بسیاری از آمریکایی ها دارند.» آنچه در حال حاضر در دانشگاه های آمریکا در حمایت از حماس، حزب الله و ایران در حال وقوع است، غیرقابل باور است. اما ایران از این شرایط راضی است. همچنانکه مقامات ایران در 24 آوریل تصویری را در توییتر منتشر کردند که نشان می‌دهد پرچم حزب الله در شهر نیویورک به اهتزاز درآمده است.

--> اخبار مرتبط