پنج‌شنبه 19 مهر 1403

دوازدهم آذر و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دوازدهم آذر و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

استان‌ها - ایرنا - محدودیت‌های دو هفته‌ای کرونا در حالی به روزهای پایانی اجرای خود نزدیک می‌شود که هرچند اغلب شهرهای قرمز با مساعدت و همراهی مردم به نارنجی و زرد بهبود داده‌اند اما همچنان سایه سیاه کرونا روی برخی مناطق گسترده است.

یکم آذر ماه و با آغاز محدودیت‌های کرونایی محدودیت‌های جدید کرونایی 160 شهر با وضعیت قرمز، 208 شهر با وضعیت نارنجی و 80 شهر با وضعیت زرد قرار داشتند اما اکنون بررسی های وزارت بهداشت نشان می دهد تعداد شهرهای قرمز به 64 شهر کاهش یافته اما همچنان 278 شهر در وضعیت نارنجی و 106 شهر در وضعیت زرد قرار دارند. آنطور که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد، در سایه همکاری مردم در رعایت دستورالعمل‌ها و شیوه نامه های بهداشتی شرایط بهبود نسبی یافته‌است و از شنبه هفته آینده - 15 آذر ماه - در شهرهایی که تغییر وضعیت داده‌اند، محدودیت‌ها با توجه به وضعیت جدیدشان اعمال خواهد شد.

بر این اساس در شهرهای نارنجی و زرد اصناف و مشاغل محدودیت های کمتری برای فعالیت نسبت به شهرهای قرمز خواهند داشت؛ مناطق زرد با خطر شیوع متوسط، نارنجی پرخطر و قرمز خیلی پر خطر به شمار می‌آیند.

بی شک همراهی و مشارکت مردم و اصناف در اجرای محدودیت های اعمال شده، در بهبود وضعیت کرونایی کشور موثر بوده است اما با این همه، بیماری کووید 19 در شبانه روز گذشته جان 362 تن از هموطنان را گرفت و 13 هزار و 621 بیمار جدید را مبتلا کرد.

در این راستا، ستادهای استانی مقابله با ویروس کرونا و دانشگاه‌های علوم پزشکی با توجه به تغییر وضعیت پیش آمده در شهرهای مختلف، روز چهارشنبه تلاش کردند تا ضمن ارایه اطلاعات جدید کرونایی از وضعیت استان‌ها، مردم را به ادامه رعایت محدودیت‌ها ترغیب کنند تا روند نزولی آغاز شده، متوقف نشود.

طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، در مدت یازده روز اجرای محدودیت های کرونایی، 37 شهرستان با وضعیت قرمز به وضعیت نارنجی بهبود یافته‌اند اما در مقابل وضعیت 23 شهرستان نارنجی به قرمز تشدید شده است.

امروز دانشگاه علوم پزشکی قم از تغییر وضعیت این استان از قرمز به نارنجی خبر داد اما در عین حال تاکید کرد که هرگونه سهل انگاری منجر به قرمز شدن مجدد وضعیت قم خواهد شد؛ به گفته دکتر محمدرضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، رنگ نارنجی به معنی اتمام کرونا نیست و در صورت بی توجهی به مسائل بهداشتی و تذکرها هر لحظه ممکن است دوباره این استان به وضعیت قرمز بازگردد.

اما از استان مازندران آخرین خبر از افزایش تعداد شهرهای قرمز حکایت دارد یعنی با وجود اجرای محدودیت‌های جامع کرونایی، مناطق با وضعیت قرمز این استان به 6 شهرستان افزایش یافته است؛ در حالی که در ابتدای آذرماه سه شهرستان سری، آمل و بهشهر قرمز بودند، اکنون وضعیت شهرستان‌های گلوگاه، نور و محمودآباد که پیش از این نارنجی بودند هم قرمز شده است و شهرستان بابل هم در آستانه ورود به وضعیت قرمز است.

علاوه بر اینکه از استان کردستان خبر رسیده که همچنان دو شهرستان سنندج و قروه در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند، فرماندار آستارا نیز از افزایش شمار مبتلایان کرونایی، این شهر نیز به رنگ قرمز درآمده است و بنابراین در استان گیلان، شهرستان‌هایرشت، رودبار، آستارا و تالش قرمز هستند در حالی که پیش از این تنها رشت و رودبار قرمز بودند. رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری  نیز از کاهش حدود 25 درصدی بیماران کرونایی این استان خبر داده و گفته است: شهرستان‌های شهرکرد، فارسان، بروجن، لردگان، خانمیرزا و اردل در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های کوهرنگ و بن در وضعیت زرد و شهرستان‌های کیار و سامان در وضعیت قرمز قرار دارند.

از استان همدان نیز خبر رسیده که این استان از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، هیچ یک از شهرستان های این استان در وضعیت قرمز نیست و همگی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

در استان سیستان و بلوچستان سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان امروز اعلام کرد که شهرهای زاهدان و زابل همچنان قرمز هستند ولی وضعیت هشدار شهر خاش بهبود یافته و به وضعیت زرد رسیده است؛ در بوشهر دیگر استان جنوبی کشورمان نیز تنها شهر قرمز کرونایی آن یعنی بوشهر به وضعیت نارنجی تغییر کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی نیز امروز اعلام کرد وضعیت سه شهر استان شامل شوط، چایپاره و تکاب همچنان قرمز بوده و تعداد شهرهای نارنجی از هفت به 14 شهر افزایش یافته است.

بر اساس جدیدترین رنگ بندی شهرستان‌های استان اصفهان، سه شهرستان شهرضا، مبارکه و گلپایگان از وضعیت قرمز و حاد شیوع کرونا خارج و در وضعیت نارنجی قرار گرفتند؛ اکنون شهرستان‌های اصفهان، آران و بیدگل، اردستان، تیران و کرون، خمینی شهر، فریدن، فلاورجان، کاشان، لنجان، نایین و نطنز در وضعیت قرمز و حاد و سایر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی همه گیری کووید 19 قرار دارند.

همچنین در استان اردبیل که طی هفته های اخیر با وجود اعمال محدودیت ها، آمار مبتلایان و فوتی ها رو به افزایش بود، امروز دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اعلام کرد که بعد از دو هفته تعداد فوتی های کرونا تک رقمی شده است.

اما می توان گفت مهمترین خبر کرونایی امروز مربوط به استان تهران با توجه به جمعیت چند میلیون نفری آن بود که اعلام شد از وضعیت قرمز خارج و شرایط آن نارنجی شده است و به گفته رییس اتاق اصناف تهران از شنبه هفته آینده صاحبان واحدهای صنفی به جز گروه‌های 3 و 4 به شرط رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توانند مغازه‌های خود را باز کنند.

مشاغل گروه 3 شامل دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی است. گروه 4 نیز شامل برگزاری مراسم‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی برای ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی و کاراته و جودو، مدارس شبانه‌روزی، کافه، قهوه‌خانه و چایخانه با عرضه مواد دخانی، باغ وحش و شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی است.

تبدیل وضعیت شهرها از نارنجی به قرمز، به معنی پایان محدودیت های کرونایی نیست؛ امروز حسین ذوالفقاری رییس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: در هفته آینده همچنان در شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی منع تردد خودروهای شخصی یا سفرهای غیرضروری از ساعت 9 شب تا 4 صبح اعمال می‌شود. با وجود همه این امیدواری هایی که در سایه خبرهای خوش بهبود شرایط کرونایی استان‌ها به دست آمده، آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می دهد آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران همچنان روند صعودی خود را طی می کند به طوری که تاکنون 989 هزار و 572 بیمار قطعی مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شده و شمار جان‌باختگان قطعی آن به 48 هزار و 990 نفر رسید.

امروز سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت از بستری شدن دو هزار و 246 نفر بیمار کرونایی در مراکز درمانی طی شبانه روز گذشته خبر داد و در عین حال اعلام کرد: تاکنون 688 هزار و 54 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، با این حال پنج هزار و 828 نفر از بیماران مبتلا به کووید 19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون 6 میلیون و 212 هزار و 694 آزمایش تشخیص کووید 19 در کشور انجام شده است.

نگاهی به برخی گزارش های کرونایی از استان‌ها

خطر عادی پنداری وضعیت نارنجی کرونایی در قم

دورهمی خانوادگی، جامع‌تر از محدویت‌های کرونایی

فعالیت چراغ خاموش اصناف یار کمکی کرونا

کاسبان کرونایی

ضربه جدی کرونا بر باشگاه‌ها و مربیان ورزشی در انتظار نوشدارو

شهر در سکوت کرکره‌های نیمه‌باز؛ آفت رعایت محدودیت‌ها در آذربایجان‌غربی

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*