چهارشنبه 4 مهر 1403

رئیس‌جمهور فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را به مجلس معرفی کرد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
رئیس‌جمهور فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را به مجلس معرفی کرد

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، فهرست وزرای دولت سیزدهم را جهت اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کرد.

اسامی پیشنهادی غیر رسمی کابینه سیزدهم امروز به صورت غیر رسمی به مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر ظهر امروز محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر از ارائه غیررسمی لیست کابینه پیشنهادی دولت سید ابراهیم رئیسی به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

در این گزارش سوابق وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را می‌خوانید.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

لیست پیشنهادی وزرای کابینه دولت سیزدهم تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است و طبق لیست غیررسمی که انتشار یافته حسین باغگلی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است.

حسین باغگلی را می‌توان از وزرای جوان دولت سیزدهم به حساب آورد که بخشی از بار جوانگرایی در این دولت را به پیشنهاد رئیس جمهور به دوش خواهد کشید. وی متولد 1357 و دارای دکترای علوم تربیتی (فلسفه تعلیم و تربیت) از دانشگاه فردوسی مشهد و هم اکنون عضو هیئت علمی این دانشگاه است.

از سوابق اجرایی وی می‌توان به مدیرعاملی بنیاد فرهنگی رضوی از سال 1397 تا کنون اشاره کرد. وی در سال 97 توسط دکتر ابراهیم رئیسی به این عنوان منصوب شد و سابقه همکاری مستقیم با دکتر رئیسی را دارد. این بنیاد مدیریت مجموعه مدارس آستان قدس رضوی (مدارس امام رضا (ع)) و پردیس تربیتی توانا با رویکرد عام‌المنفعه را بر عهده دارد که شامل 19 مدرسه و بیش از 7 هزار دانش‌آموز در مناطق مختلف شهر مشهد و برخی دیگر از شهرهای خراسان رضوی به ویژه در مناطق محروم و کم‌بضاعت است. 60 درصد از کادر این مدارس کارمندان رسمی آموزش و پرورش هستند و بخشی را نیز خادمان تربیتی داوطلب تشکیل می‌دهند.

دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم

دکتر محمدعلی زلفی گل به عنوان وزیر پیشنهادی علوم توسط حجت الاسلام ابراهیم رئیسی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

وی سال 1345 در روستای صالح آباد از حومه شهرستان آشتیان (استان مرکزی) متولد شد. مدارک کارشناسی را در سال 1369 از دانشگاه اراک، کارشناسی ارشد را در سال 1372 از دانشگاه صنعتی اصفهان و دکترای خود را در سال 1376 از دانشگاه شیراز اخذ کرد.

زلفی گل تاکنون در چاپ بیش از 530 مقاله در مجله‌های بین‌المللی تحت نمایه ISI مشارکت جدی داشته که اکثر این مقالات در سمینارها و همایش‌های علمی ملی و فراملی نیز ارائه شده است. وی تجربیات علمی خود را در کتابی با عنوان "مبانی سنتز ترکیبات آلی با نگرشی نوین" تدوین و تألیف نموده که این کتاب تا کنون چهار بار تجدید چاپ شده و به عنوان تنها منبع فارسی در سرفصل رشته‌های شیمی و شیمی آلی مورد تأیید شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کشور از سال 1394 معرفی شده است.

سید رضا فاطمی امین گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صمت

سید رضا فاطمی امین قرار است در دولت سیزدهم به وزارت صنعت، معدن و تجارت برود. فردی که پیش از این قائم مقام ابراهیم رئیسی در آستان قدس رضوی بود.

فاطمی امین سال 1353 در شاهرود متولد شد؛ وی دارای مدرک مدیریت راهبردی دانش از دانشگاه عالی دفاع ملی است. فاطمی امین در سن 23 سالگی و از سال 75 به جمع مدیران کشور اضافه شد و مدیرعامل مؤسسه نورالثقلین شد.

از سوابق اجرایی که او می‌توان به معاونت وزیر صمت، ریاست ستاد تحول صنایع و معادن و مشاور و مدیریت سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های آستان قدس رضوی اشاره کرد و مسئولیت اخیر وی قائم مقامی آستان قدس رضوی است که توسط آیت الله ئیسی به این سمت منصوب و جایگزین بختیاری شد.

سیدرضا فاطمی امین مدیرعامل سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی بود که اکنون به عنوان به عنوان قائم مقام کار خود را ادامه می‌دهد.

رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

رستم قاسمی متولد 1343 در استان فارس، فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران بوده و به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) اجرای پروژه‌های ملی و بزرگ کشور در بخش‌های مختلف شامل نفت، گاز، پتروشیمی، راه و راه‌آهن، بندرسازی و فولاد را مدیریت کرده است.

برخی پروژه‌های مرتبط با حوزه راه شهرسازی که قاسمی در دوران فرماندهی قرارگاه خاتم آنها را مدیریت کرده پروژه‌های راهسازی، سدسازی، احداث خطوط راه آهن، بندر و اسکله سازی و... است.

قاسمی همچنین در دولت یازدهم به وزارت نفت رسید و مشاور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در امور تجارت با عراق را بر عهده داشت.

آخرین پست رستم قاسمی، مشاور عالی و اقتصادی فرمانده کل سپاه پاسداران بود.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو

علی اکبر محرابیان در سال 1348 در شهرستان خوانسار به دنیا آمد. وی مدرک مهندسی عمران خود را از دانشگاه علم و صنعت اخذ کرده است.

محرابیان در سال 1386 (دولت نهم) بعد از برکناری علیرضا طهماسبی، سرپرست و سپس وزیر صنایع و معادن شد.

محرابیان در شهریور 1388 در کابینه دوم احمدی نژاد نیز با عنوان وزیر صنایع و معادن راه یافت و تا سال 1390 که این وزارتخانه با وزارت بازرگانی ادغام شد، عهده دار این مسئولیت بود.

مشاور رئیس جمهور و رئیس ستاد طرح‌های ویژه در دولت نهم، طراح لایحه ساماندهی مصرف سوخت و گسترش حمل و نقل عمومی و حمایت از صنعت خودروسازی و صنایع جانبی و بسط این لایحه در قالب تبصره 13 قانون بودجه، نماینده ویژه رئیس جمهور در کارگروه مسکن کشور، عضو شورای عالی فنی کشور و مشاور شهردار تهران از جمله سوابق محرابیان است.

وزیر پیشنهادی دادگستری

رحیمی در حال حاضر معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه را بر عهده دارد. وی متولد 47 است و دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق عمومی از دانشگاه تهران است. وی در سابقه خود ریاست بر دیوان محاسبات کشور را دارد و در مجلس هشتم نیز به عنوان نماینده مردم ملایر حضور داشته است. رحیمی در کارنامه خود سمت‌هایی ازجمله قاضی، معاون رئیس کل دادگاه انقلاب تهران و دادگاه‌های عمومی و عضو هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین در مجلس نهم را نیز دارد.

رئیس‌جمهور فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را به مجلس معرفی کرد 2
رئیس‌جمهور فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را به مجلس معرفی کرد 3
رئیس‌جمهور فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را به مجلس معرفی کرد 4
رئیس‌جمهور فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را به مجلس معرفی کرد 5
رئیس‌جمهور فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را به مجلس معرفی کرد 6
رئیس‌جمهور فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را به مجلس معرفی کرد 7