چهارشنبه 18 مهر 1403

زنجان در هفته‌ای که گذشت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زنجان در هفته‌ای که گذشت

زنجان - ایرنا - مالکیت دولت بر پسماند روی در زنجان با رأی دستگاه قضا، اهدای سه ارگان یک کودک چهار ساله مرگ مغزی شده به بیماران نیازمند و رتبه نخست زنجان در فرآوری محصولات کشاورزی در کشور از جمله مهمترین رویدادها و عناوین خبری این استان در هفته گذشته بود.

** پس از سال‌ها کشمکش و جدال دولت و بخش خصوصی بر سر مالکیت پسماند روی انبار شده در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان، بالاخره با رای دستگاه قضا مالکیت آن به دولت واگذار شد تا مردم استان زنجان از عواید آن بهره‌مند شوند.

انبار پسماند روی واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان (15 کیلومتری جنوب شهر زنجان)، علاوه بر نگرانی و دغدغه‌هایی که به لحاظ آسیب و خطراتی که بر محیط زیست و سلامت مردم داشت، موجب اختلاف بین دولت و بخش خصوصی در تملک این کیک‌ها شده بود و انتقال این مواد و دفع اصولی و بهداشتی آن نیز مدت‌ها به عنوان مطالبه عمومی مردم این استان مطرح می‌شد تا اینکه در جریان سفر شهریور ماه سال گذشته رییس قوه قضاییه به استان زنجان به صورت جدی مطرح شد و با دستور رییس دستگاه قضا، تعیین تکلیف پسماند روی در کنار چند موضوع مهم دیگر در دستور کار قرار گرفت.

** مسؤول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: سه ارگان یک کودک چهار ساله مرگ مغزی شده شامل کبد و کلیه‌ها به بیماران نیازمند اهدا شد تا دومین مورد اهدای عضو سال جاری در این استان به ثبت برسد.

** رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: بررسی ها بیانگر آن است که با وضعیت کنونی و شاخص‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان‌های این استان مساعد برگزاری مراسم و نماز جماعات نیست.

** رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: سال گذشته با میزان فرآوری 50 درصدی محصولات کشاورزی در این استان، زنجان در این زمینه رتبه نخست را در بین استان‌های کشور کسب کرد.

** مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان گفت: با دریافت اعتبارات مورد نیاز از سوی سازمان بیمه سلامت کشور مطالبات سال 97 علوم پزشکی استان به طور کامل و مطالبات سال 98 نیز تا دی و در مجموع به میزان 140 میلیارد تومان پرداخت شد.

دکتر خدیجه ابراهیم‌خانی افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا پرداختی مطالبات سازمان بیمه سلامت به دانشگاه‌های علوم پزشکی به ویژه در استان زنجان که به دلیل کسری بودجه معوق مانده بود، سرعت بیشتری به خود گرفت.

** فرمانده انتظامی شهرستان خدابنده گفت: عامل انتشار تصاویر خصوصی یک زن در فضای مجازی، از سوی پلیس فتا این شهرستان دستگیر شد.

** مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: کارفرمایانی که برای معلولان اشتغالزایی کنند و آنها را در مجموعه‌های خود به کارگیرند، از تسهیلات با نرخ بهره چهار درصد بهره‌مند می‌شوند.

محمد محمدی با بیان اینکه حمایت‌های بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی با هدف ایجاد بسترهای لازم جهت ثبات و پایداری اشتغال های ایجاد شده، از طریق کمک به پرداخت سهم بیمه انجام می‌شود، افزود: کارفرمایان به ازای به کارگیری هر یک معلول می توانند تا 2 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کنند.

**سه کتاب‌فروشی در شهر زنجان و یک کتاب‌فروشی در شهر ابهر آمادگی خود را برای اجرای طرح "بهارانه کتاب 99" که از 20 تا 30 اردیبهشت جاری اجرا می‌شود، اعلام کردند.

سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: "کتابکده فرهنگ" در چهار راه انقلاب، "شهر کتاب" در چهار راه سعدی و "پاتوق کتاب" جنب امامزاده حضرت ابراهیم (ع)، کتابفروشی های مجری طرح " بهارانه کتاب 98 " در شهر زنجان هستند.

محمود علیمحمدی افزود: "کتابفروشی بهمن" نیز واقع در بلوار طالقانی جنوبی شهر ابهر مجری طرح بهارانه کتاب 99 در این شهر است.

** مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان از برپایی و راه اندازی پنج آشپزخانه اطعام مهدوی به مناسبت ماه مبارک رمضان در این استان خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است طی ماه رمضان دست کم 60هزار پرس غذای گرم طبخ و بین نیازمندان توزیع شود.

** مسوؤل بسیج سازندگی سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان گفت: در مرحله دوم رزمایش کمک مومنانه، 10 هزار بسته معیشتی تهیه و در اختیار اقشار آسیب پذیر و نیازمند این استان توزیع خواهد شد.

** مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان اظهار داشت: در راستای ثبت جهانی زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله، کتاب مرجع 2 زبانه (فارسی و انگلیسی) در خصوص معرفی و مستندنگاری این رشته، در این استان تدوین و چاپ می‌شود.

** معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: ثبت نام صاحبان مشاغل فرهنگی و هنری متقاضی بسته‌های حمایتی جبران خسارت کرونا بر اساس رسته‌های مشخص شده از 16 تا 21 اردیبهشت انجام می‌شود.

** مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان نقش صنعت برق در رونق اقتصادی، جهش تولید، ارتقای آسایش و رفاه اجتماعی را حیاتی عنوان کرد و گفت: 71 درصد مصرف انرژی استان زنجان در بخش مولد مصرف می‌شود.

** رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: سال گذشته محصولات لبنی این استان شامل خامه، دوغ، ماست و پنیر به میزان سه هزارو 356 تن و به ارزش 4 میلیون و 925 هزار دلار به خارج از کشور صادر شد.

جواد تاراسی افزود: عراق، آذربایجان، افغانستان، پاکستان، قطر، بحرین و کویت از جمله مقصدهای صادرات محصولات لبنی استان زنجان بودند.

*س_برچسب‌ها_س*