یک‌شنبه 15 مهر 1403

سیمای رسانه ملی در «وعده صادق دو»/ از سیلی مقتدرانه موشکی تا خطبه‌های تاریخی رهبر انقلاب

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
سیمای رسانه ملی در «وعده صادق دو»/ از سیلی مقتدرانه موشکی تا خطبه‌های تاریخی رهبر انقلاب

از لحظه شروع عملیات «وعده صادق 2»، پخش اغلب شبکه‌ها با این محوریت نقش بست و با شروع عملیات «وعده صادق 2» طبق برنامه ریزی صورت گرفته در معاونت سیما، پخش ویژه برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفت. آنتن شبکه‌های سیما انعکاس دهنده لحظه به لحظه این رویداد بزرگ بود و همزمان با ارتباط زنده با استان‌های مختلف شادی مردم را منعکس کرد. همچنین در روز جمعه 13 مهر ماه قاب‌های ماندگار از حضور باشکوه و تاریخی مردم در «مراسم بزرگداشت شهید سید حسن نصر الله» و اقامه نماز جمعه به امامت رهبر معظم انقلاب، از شبکه‌های سراسری رسانه ملی به تصویر کشیده شد.

شبکه یک شبکه یک سیما از شب آغاز عملیات وعده صادق 2 به صورت زنده به در قاب‌های متعدد به پوشش این رویداد و انعکاس شادی مردم پرداخت. همچنین در این ویژه برنامه کارشناسان و تحلیل گرانی حضور داشتند که به تبیین این جریان پرداختند. برنامه‌های زنده «ایران عزیز»، «ثریا»، «جریان» و «ایران امروز» در روز‌های پس از عملیات وعده صادق نیز به تحلیل و بازتاب این رویداد پرداختند. برنامه «تیتر یک»، مستند «معادله نصر» و «ساعت به وقت قدس» نیز در این خصوص در جدول پخش شبکه یک جانمایی و پخش شد. همچنین برنامه‌های «سیمای خانواده» و «صبح بخیر ایران» با رویکرد این موضوع روی آنتن رفتند. دوربین‌های شبکه یک به صورت زنده و مستقیم اقامه نماز ظهر جمعه را نیز به تصویر کشید. گفتنی است شبکه یک مستند «طوفان آزادی» که روایتی تماشایی از طوفان الاقصی تا وعده صادق 2 بود را نیز امروز، یکشنبه 15 مهرماه ساعت 19 پخش خواهد کرد.

شبکه دو در پی عملیات وعده صادق 2 و از لحظات اولیه آن شبکه دو با برنامه‌ها و گفتگو‌های ویژه تلفنی همراه مخاطبان این شبکه بود. این شبکه با برنامه زنده «زمانه» و گفتگو‌های حضوری و تلفنی با کارشناسان و همچنین پخش نماهنگ‌های مختلف و میان برنامه‌های ویژه از جمله «عماد مغنیه و جنگ سی و سه روزه» مخاطبان را در جریان لحظه‌ای این عملیات قرار داد. برنامه «زمانه» با اجرای امین سلیمی، سحر دانشور، محسن آزادی، مونا اورعی هر روز با پخش ویژه در چند نوبت با موضوع وعده صادق 2 روانه آنتن شبکه دو سیما شد. این برنامه به صورت روتین شنبه تا دوشنبه حوالی ساعت 23:15 پخش شد. برنامه «نوسان» که به مرز بازدید سه میلیونی در تلوبیون رسیده است، نیز از دیگر ویژه برنامه‌های شبکه دو سیما در این ایام بود. همچنین مستند‌هایی از جمله مستند «تنبیه»، «عملیات اسارت»، «دروازه تموز»، «دیوار شکسته»، «قصه‌های قدس» و «معادله نصر» از آنتن شبکه دو سیما پخش شد. همزمان با جمعه نصر و حضور رهبر انقلاب در نماز جمعه تهران؛ شبکه دو سیما با آغاز مراسم با پوشش کامل بیانات رهبری و تصاویری از حضور با شکوه امت اسلامی همراه مخاطبان این شبکه بود. همچنین برنامه‌های «زمانه» و «پاورقی» با برگزاری پویش‌های ویژه به صورت جداگانه با موضوع جمعه نصر و حضور مردم در آنها و ارسال عکس‌های خانوادگی این مراسم باشکوه را به زیبایی به تصویر کشیدند. پخش مجموعه «عملیات اقتدار» با محوریت مبارزات نیرو‌های مقاومت فلسطین همزمان با سالگرد عملیات طوفان الاقصی نیز از دیگر برنامه‌های شبکه دو سیما در این ایام است.

شبکه سه شبکه سه با برنامه «سیاست خارجی» به پوشش زنده و مستقیم عملیات وعده صادق پرداخت. این برنامه با کارشناسان به تبیین این واقعه پرداخت و همچنین بازتاب این عملیات در عرصه بین الملل نیز در این برنامه پوشش داده شد. پخش زنده نماز جمعه و تبیین و تحلیل این نماز به صورت زنده با حضور کارشناسان از دیگر برنامه‌های این شبکه بود. همچنین برنامه «آغاز نصرالله» نیز از دیگر تدارکات شبکه برای این رویداد بود. شبکه سه در پویشی با نام «جمعه نصر» از مردم خواست تا از حضورشان در نماز جمعه عکس و فیلم بفرستند، تا در فواصل برنامه‌ها پخش شود. گفتنی است برنامه «سلام صبح بخیر» نیز به تاثیرات نماز جمعه و عملیات وعده صادق پرداخت.

شبکه چهار طی روز‌های سه شنبه تا جمعه 10 تا 13 مهر ماه پخش عادی برنامه‌ها از شبکه متوقف شد و حمله موشکی سپاه به رژیم اشغالگر و اقامه نماز جمعه به امامت رهبر معظم انقلاب به عنوان محور برنامه‌های شبکه چهار قرار گرفت. اطلاع رسانی از اخبار حمله موشکی ایران به رژیم اشغالگر و ارائه تصاویر اصابت موشک‌های سپاه از ساعت 20 روز سه شنبه و پوشش زنده از بازخورد و شادی مردم از این واقعه در قاب‌های چندگانه از شهر‌های مختلف کشور و پخش برنامه «وضعیت جنگی» به طور زنده با حضور کارشناسان مسائل منطقه تا ساعت 24 روز سه شنبه 10 مهر ادامه داشت. پخش زنده برنامه «وضعیت جنگی» از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه آغاز و تا ساعت 24 در بخش‌های مختلف ادامه یافت و بازخورد‌ها و ارائه تحلیل‌های مرتبط با حمله موشکی با حضور کارشناسان موضوع در برنامه زنده به مردم ارائه گردید. پخش میان برنامه‌های دعوت به نماز روز جمعه در فواصل برنامه‌ها در روز پنجشنبه و برنامه زنده با محوریت دعوت به شرکت در نماز جمعه و پوشش مراسم از ساعت 7 صبح روز جمعه تا پایان نماز و پس از آن پخش برنامه «وضعیت جنگی» تا ساعت 20 در چند نوبت در روز به صورت زنده پخش شد. همچنین در این چند روز در فواصل بین برنامه «وضعیت جنگی» مستند‌هایی مرتبط با تاریخ و مبارزات مردم فلسطین و حزب الله لبنان با رژیم صهیونیستی به نمایش در آمد.

شبکه نسیم در پی شهادت سید مجاهدت و جمعی از فرماندهان مقاومت و مردم مظلوم لبنان، شبکه نسیم پخش برنامه‌های طنز خود را متوقف کرد و با پخش برنامه‌هایی از جمله سریال «گشت ویژه»، «برمودا»، «از سرگذشت»، «خانه جلال» و «نسیم آوا» به پوشش برنامه‌های خود در این فقدان پرداخت. همچنین کلیپ و وله‌های مناسبتی از شبکه نسیم در کنار برنامه‌های اصلی به روی آنتن رفت. در راستای حمله ایران به اسراییل ویژه برنامه «وعده صادق 2» به تهیه کنندگی و اجرای پرهام عمرانی به صورت زنده و مستقیم از شبکه نسیم به روی آنتن رفت. این برنامه به واکنش مردمی و هنرمندان، شوخی‌های فضای مجازی، ابراز احساسات و خوشحالی مردم از حمله ایران به رژیم اسرائیل پرداخت. شبکه نسیم در روز جمعه 13 مهرماه برپایی نماز جمعه و سخنرانی به امامت رهبر انقلاب معظم را با پخش مستقیم برای مخاطبان به اشتراک گذاشت.

شبکه آموزش برنامه «مثبت آموزش» با دعوت از سرداران و کارشناسان به موضوع دفاع مشروع ایران و قدرت موشکی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران پرداخت. همچنین برنامه «دوربین هفت» گزارشی از مردم و حضورشان در نماز جمعه را پخش کرد. نماهنگ، صراط، سخنان شهید، آیتم‌های کوتاه و زیرنویس نیز در فواصل برنامه‌ها روی آنتن رفت. برنامه «وعده صادق 2» در 9 قسمت دو دقیقه‌ای به موضوع حمله موشکی ایران در عملیات وعده صادق پرداخت.

شبکه قرآن و معارف شبکه قرآن و معارف سیما اقامه نماز جمعه به امامت مقام معظم رهبری و مراسم بزرگداشت پرچمدار مقاومت را به طور زنده پوشش داد. برنامه «ایران عزیز» و برنامه «قرارگاه» با حضور کارشناسان مختلف نیز از دیگر ویژه برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما در روز جمعه بود. همچنین این شبکه با پخش مستند «معادله نصر» یاد شهید سیدحسن نصرالله را گرامی داشت. مجموعه مستند «معادله نصر» بازخوانی ناگفته‌های شهید سیدحسن نصرالله، درباره مکاتبات، مراودات و دیدار‌های خصوصی ایشان با رهبر معظم انقلاب اسلامی از روز شنبه تا پنجشنبه 14 تا 19 مهرماه هرشب ساعت 20 بر روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود. ویژه برنامه گفتگو محور «آرمان» هم با نگاهی به راه و بینش و زندگی آن شهید والامقام جبهه مقاومت، و برنامه «بینا» با موضوع شهادت سیدحسن نصرالله از شبکه قرآن و سیما پخش شد. در این راستا، مراسم گرامیداشت شهید سیدحسن نصرالله در حرم امام رضا (ع) با حضور مردم و مسئولین آستان قدس رضوی و مراسم تقدیم هزاران گل توسط مردم به یادمان شهید سید حسن نصرالله در میدان فلسطین تهران در قاب شبکه قرآن و معارف سیما قرار گرفت. «آغاز نصرالله»، «به یاری خدا» با کلام حجت الاسلام رمضانی، سخنرانی آیت الله فاضل لنکرانی و سخنرانی آیت الله اراکی به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله و پخش موشن گرافی‌های مختلف و کلیپ آغاز نصرالله نیز از دیگر برنامه‌های این شبکه بود. پخش مستند «قلب الامین» روایتی از زندگی شهید سید حسن نصرالله، مستند «قله‌های برفی» گزارشی درباره تحولات و وقایع‌های لبنان از گذشته تا کنون و اقدامات مهم حزب الله لبنان در خاورمیانه و کشور‌های اسلامی و خدمات سید حسن نصرالله و کلیپ سخنان شهید سردار حاج «قاسم سلیمانی» و مصاحبه با شهید ابومهدی المهندس در خصوص سیدحسن نصرالله هم از دیگر تدارک شبکه قرآن و معارف سیما برای بینندگان بود.

شبکه تهران شبکه تهران از همان دقایق اولیه حمله موشکی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، عملیات رسانه‌ای خود را با تدارک برنامه‌های مختلف پوشش تصویری داد. ویژه برنامه زنده «آغاز نصرالله» از همان دقایق اولیه با حضور مجریان مرتضی پرنیان و محمد حسین مولایی روی آنتن شبکه تهران رفت. در این ویژه برنامه با کارشناسان مسایل سیاسی گفتگو و زوایای مختلف عملیات وعده صادق 2 برای مخاطبان تشریح شد. همچنین در این ویژه برنامه گزارشی از جشن و شادی مردم از میادین مختلف کلانشهر تهران مانند تجریش، فلسطین، خراسان و هفت حوض و... به تصویر کشیده شد. گفتگوی حضوری با دکتر سید مرتضی محمودی نماینده مجلس و سخنگوی فراکسیون مقاومت مجلس در خصوص وعده صادق 2 از دیگر بخش‌های این ویژه برنامه بود. همچنین زیرنویس‌های متناسب با حمله موشکی ایران و اخبار لحظه‌ای و اطلاعیه‌های سپاه پاسداران (وعده صادق) از آنتن شبکه تهران در اختیار مخاطبان قرار گرفت. پخش نماهنگ‌های متناسب با حمله موشکی ایران (وعده صادق) در فواصل زمانی مختلف در جدول پخش شبکه تهران جانمایی شد. ارتباط مستقیم با استودیو ثانیه و گفتگو با دکتر محمودی دکترای حقوق استراتژیک به همراه تصاویر از جشن و شادی مردم به صورت دو قاب تقدیم نگاه مخاطبان شد. برنامه تحلیلی و زنده «تهران 20» نیز با دعوت از مسئولان و چهره‌های سیاسی درباره شهادت سیدحسن نصرالله و انتقام جمهوری اسلامی از رژیم صهیونیستی گفتگو کرده و پوشش تصویری حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سرزمین‌های اشغالی در قاب‌های مختلف روانه آنتن پایتخت شد.

شبکه نمایش شبکه نمایش با پخش زیرنویس و نماهنگ‌های مرتبط با عملیات وعده صادق 2 با مخاطبان خود همراه بود.

شبکه افق شبکه افق با پوشش زنده حمله ایران از ثانیه اول با مخاطبان خود همراه بود. همچنین برنامه «به افق فلسطین» و شکستن آنتن در دقایق اول و حضور سخنگوی اسبق وزارت خارجه آقای عاصفی در استودیو تا ساعت 3 بامداد پخش شد. پوشش همزمان اتفاقات و گفتگو‌ها در کانال شبکه افق به صورت در لحظه و تولید اولین واکنش مردم در شبکه و فضای مجازی به حمله ایران از دیگر اقدامات این شبکه بود. برنامه گفتگو محور و تحلیلی «به افق فلسطین» در این یک هفته مستمر و برنامه تحلیلی و گفتمانی «جهان آرا» هر شب به صورت زنده پخش شد. همچنین برنامه «کافه مستند» نیز با حضور مستندسازان بحران از زمان شروع اتفافات اخیر لبنان به صورت روزانه روی آنتن رفت. پخش آیتم‌ها و مستند‌های تامینی مرتبط با اتفاقات روز، ارتباطات مستمر با میدان و خبرنگاران اعزامی مختلف در لبنان نیز از دیگر اقدامات این شبکه بود. همچنین شبکه افق مراسم سخنرانی رهبر انقلاب و حاشیه نگاری این مراسم را به صورت زنده پوشش داد.

گفتنی است این شبکه در آستانه سالگرد عملیات طوفان الاقصی و یک سالگی برنامه پر مخاطب «به افق فلسطین»، ویژه برنامه‌ای را از ساعت 21 یکشنبه 15 مهر ماه آغاز و به مدت 24 ساعت به روی آنتن می‌فرستد.

شبکه سلامت شبکه سلامت نیز مانند دیگر شبکه‌های سیما همزمان با آغاز عملیات وعده صادق در دو قاب این عملیات را پوشش داد. پخش زیرنویس‌های مداوم و نماهنگ‌های مرتبط از دیگر اقدامات این شبکه بود. همچنین این شبکه در روز جمعه 13 مهرماه بخش‌هایی برپایی نماز جمعه و سخنرانی به امامت رهبر انقلاب معظم را پخش کرد.

شبکه مستند شبکه مستند از سه شنبه 10 مهر تا جمعه 13 مهر؛ مستند‌های «تنبیه»، «وعده»، «جنگ‌های کثیف»، «پرچمدار»، «مردی با آرزو‌های بزرگ»، «نبرد امواج» را پخش کرد. همچنین با پخش میان برنامه‌هایی همچون برشی از مستند، خبر مستند، عکس مستند، فرانما، نماهنگ و... با موضوعات قدرت دفاعی، امنیت و اقتدار ایران اسلامی و تاریخچه تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی سعی در پوشش این واقعه داشت.

شبکه ورزش شبکه ورزش در شب آغاز عملیات وعده صادق در تک قاب و دو قاب به پوشش این عملیات پرداخت. همچنین در روز نماز جمعه نیز این اقدام صورت گرفت. تحولات در منطقه، به صورت لحظه‌ای از این شبکه زیرنویس شد و همچنین بیانیه تمامی جامعه ورزش نیز به صورت کامل زیرنویس شد.

شبکه امید شبکه امید نیز همپای دیگر شبکه‌های سیما با آغاز عملیات وعده صادق در قاب‌هایی این عملیات و شادی مردم را پوشش داد. همچنین در روز جمعه و اقامه نماز ظهر جمعه توسط رهبر انقلاب، ویژه برنامه «جمعه نصر» به صورت زنده به پوشش نماز جمعه و حواشی آن پرداخت.

شبکه جام جم در پی انجام عملیات وعده صادق 2، شبکه جهانی جام جم نیز همگام با سایر شبکه‌های داخلی، منطبق با رسالت فرامرزی خود، برنامه‌های ویژه‌ای را به روی آنتن برد. 41 قسمت کلیپ‌های ویژه عملیات وعده صادق 2 شامل نماهنگ، تصاویر، سخنان مقامات مقاومت اسلامی در منطقه؛ پوشش زنده نماز جمعه نصر با حضور رهبر انقلاب و مراسم بزرگداشت شهید سید حسن نصرالله؛ پخش متناوب زیرنویس شبکه خبر؛ 17 قسمت پخش بیانات مقام معظم رهبری با موضوع جهاد فی سبیل الله از برنامه‌های این شبکه بود. همچنین پخش دو قاب با تصاویر مرتبط با شهادت سید حسن نصرالله به صورت همزمان (یک قاب شبکه خبر و یک قاب شبکه جام جم) از ساعت 00:30 بامداد تا 15:40 و پوشش زنده تجمع آغاز نصرالله در میدان فلسطین تهران، حرم رضوی و قم؛ پخش مستقیم سخنان رییس جمهور در سازمان ملل درباره غزه و لبنان و پایان خشونت ها؛ 47 قسمت، ویژه شهادت سید حسن نصرالله در قالب «نماوا»؛ 12 قسمت پخش ویدیو‌های مخاطبان فارسی زبان از سراسر دنیا، و ابراز احساسات و نظرات آنها درباره شهادت سیدمقاومت نیز در این ایام پخش شد. برنامه‌های «تار و ترنج»، «جهانگرد»، «مثبت آموزش» و مستند‌های «دوربین 7» و «باریکه نور» و فیلم سینمایی «تاتوره» و سریال «هفت سنگ» نیز در جدول پخش این شبکه قرار داشت.

مرکز صبا مرکز پویانمایی صبا نیز پویانمایی «آغاز نصرالله» را به تهیه کنندگی کامل حسن زاده و کارگردانی علیرضا پورشکوری با تکنیک موشن گرافیک تولید کرد و از شبکه‌های سیما به پخش رساند.

مرکز سیمرغ با آغاز عملیات غرور آفرین وعده صادق دو تیم‌های واکنش سریع در شهر‌های مختلف به پوشش حمایت مردم پرداختند. از همین رو 9 اثر حماسی کوتاه در شهر‌های مشهد، کرمان (مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی)، تهران، زنجان، قم، تبریز و اصفهان تولید گردید. بعد از این عملیات واکنش سریع، دو نماهنگ یکی به زبان فارسی با نام «وعده امید» و یکی هم به زبان عربی به نام «ناتی» برای رجز خوانی در مقابل دشمن صهیونیستی در دستور کار قرار گرفت و در اولین روز بعد از عملیات به صورت گسترده از شبکه‌های سیما پخش شد.

تولیدات آثار کوتاه (تاک)

در دوران شهادت شهید سید حسن نصرالله دفتر تولید آثار کوتاه سیما (تاک) حدود 13 کلاکت از میان برنامه‌های مختلف در قالب‌های نماهنگ، کلیپ، تایپوگرافی با موضوعات سخنان رهبری در مورد جبهه مقاومت و جنایت‌های رژیم صهیونیستی، سخنان شهید حسن نصرالله در ایام مختلف با رویکرد‌های حماسی و احساسی، تولید و در اختیار پخش شبکه‌ها قرار داده است. همچنین در ایام عملیات وعده صادق 2 نیز، 15 کلاکت میان برنامه در قالب کلیپ‌های مختلف تولید و از شبکه‌های سیما پخش گردید. در ادامه، دو مجموعه‌ی موشن گرافی «آغاز نصرالله» با نگاهی گذرا به زندگی شهید نصرالله و «تار و طوفان» به مناسبت فرا رسیدن سالگرد عملیات طوفان الاقصی با رویکرد بررسی تاریخ منحوس رژیم صهیونیستی در دوران مختلف، به ویژه شرایط این رژیم در دوران بعد از عملیات طوفان الاقصی در حال تولید است، که به صورت هفته‌ای یک کلاکت برای پخش، در اختیار شبکه‌های سیما و استانی قرار داده می‌شود.