چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

صباح زنگنه: عربستان به دنبال اخلال در بازگشت آمریکا به برجام است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
صباح زنگنه: عربستان به دنبال اخلال در بازگشت آمریکا به برجام است

تهران - ایرنا - کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به درخواست عربستان برای حضور در مذاکرات احتمالی ایران با غرب گفت: ریاض می‌داند مذاکره مجددی در کار نیست و هدفش صرفا اخلال در بازگشت آمریکا به برجام است.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره موضع گیری اخیر عربستان و درخواست این کشور برای حضور در مذاکرات احتمالی تهران و طرف های برجام اظهار کرد: این همسایگان ما مثل کسی که دیر از خواب بیدار شده و می خواهد با دویدن به قطار برسد، رفتار می کنند.

وی گفت: واقعیت این است که قطار مذاکرات ایران و طرف های مقابل، حدود یک دهه پیش راه افتاد و بعد از عبور از فراز و نشیبهای فراوان در نهایت به ایستگاه پایانی رسید و علاوه بر کشورهای مذاکره کننده، شورای امنیت سازمان ملل هم آنرا با قطعنامه 2231 تایید کرده است.

هدف عربستان زیرسئوال بردن مشروعیت برجام است

زنگنه به تاکید مقامات ارشد ایرانی بر عدم نیاز به هر گونه مذاکره مجدد در خصوص برجام اشاره کرد و افزود: این کشورها یا خودشان را به بی توجهی می زنند یا واقعا قصد اخلال مجدد در روند بازگشت آمریکا به برجام را دارند.

وی تصریح کرد: تاریخ فراموش نکرده است که چگونه سعود الفیصل وزیر خارجه پیشین عربستان با حضور در وین به عنوان محل مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 و در شرایطی که برجام داشت به نتیجه می رسید، تلاش کرد تا در روند مذاکرات اخلال ایجاد کند.

این دیپلمات پیشین، رویکرد عربستان و متحدانش و در خواست آنها برای حضور در مذاکرات احتمالی آینده را شیطنت آمیز دانست و گفت: هدف این رویکرد زیر سئوال بردن مشروعیت مذاکرات گذشته ایران و گروه 1+5 و برجام به عنوان نتیجه این مذاکرات است.

ابتکار صلح هرمز آغاز خوبی برای حل اختلافات است

زنگنه تصریح کرد: اگر هدف عربستان و متحدان آن گفت‌وگوی سازنده درباره مسائل منطقه است، بارها جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که حاضر به مذاکره با کشورهای منطقه است که آخرین ابتکار مطرح شده در این مورد ابتکار صلح هرمز است.

وی، گفت‌وگو درباره تهدیدها و فرصت‌های مشترک موجود در منطقه با تاکید بر اشتراکات فرهنگی و تاریخی این کشورها را از مسائلی دانست که باید در مذاکرات منطقه ای لحاظ شود و افزود: کشورهای منطقه می توانند نیازها و خواسته های خود را در یک نشست جمعی به صورت شفاف مطرح و از دیگر کشورها برای حل آنها کمک بگیرند.

این کارشناس مسائل منطقه خواستار تعیین نقشه راهی از سوی کشورهای منطقه برای حل مشکلات در چارچوب گفت‌وگو شد و افزود: اگر شکل ارتباط کشورهای منطقه با یکدیگر اصلاح شود، این ارتباط در رابطه با سایر مناطق جهان نیز اصلاح خواهد شد.

امنیت کالای وارداتی نیست

وی خواستار تهیه برنامه ای جامع برای امنیت فراگیر در منطقه شد و افزود: تعریف یک برنامه جامع برای امنیت فراگیر منطقه ای نیازمند گفت‌وگو بین کشورهای منطقه است و ابتکار صلح هرمز می تواند آغازی برای شکل گیری چنین روندی باشد.

این دیپلمات پیشین با بیان اینکه امنیت جامع و فراگیر کالایی وارداتی نیست که از خارج از منطقه قابل تامین باشد، خاطرنشان کرد: تاریخ نیم قرن گذشته نشان داد که حضور قدرت های فرامنطقه ای مثل آمریکا و انگلیس در منطقه نه تنها صلح در منطقه را تضمین نکرد بلکه این منطقه انبار سلاح های این قدرت ها شد.

زنگنه، هفت جنگ رژیم صهیونیستی علیه کشورهای عربی - اسلامی و همچنین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و حمله بغداد به کویت را یادآور شد و گفت: قدرت های فرامنطقه ای همواره مشوق جنگ و نزاع در منطقه بودند و ابتدا صدام را تشویق به حمله به ایران کردند و بعد هم به بهانه حمله صدام به کویت، عراق را اشغال کردند و میلیون ها عراقی را به خاک و خون کشیدند.

وی، حملات رژیم صهیونیستی به فلسطین، لبنان و سوریه و همچنین جنگ یمن و شکل گیری گروه های تروریستی در سوریه و عراق را یادآور شد و افزود: وضعیت کنونی نتیجه حضور قدرت های فرامنطقه ای است و برای بهبود وضعیت کنونی، کشورهای منطقه باید با هم گفت‌وگو کنند و بر اساس رویه های منطقی و تجربه شده در دیگر مناطق دنیا اختلافات را حل یا حداقل کاهش دهند.

این دیپلمات با اشاره به عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم اسرائیل، از کشورهای عرب منطقه خواست تا تجربه های شکست خورده گذشته را تکرار نکنند و فکر نکنند که رابطه با رژیم صهیونیستی امنیت آنها را افزایش خواهد داد زیرا این رژیم محکوم به فروپاشی است و عوامل نابودی این رژیم در ذات آن است.

اتهام زنی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران سیاسی است

زنگنه، اتهام زنی های گذشته عربستان و متحدانش درباره آلودگی محیط زیستی نیروگاه هسته ای بوشهر را یادآور شد و افزود: ریاض و متحدانش همواره به بهانه های مختلف سعی کرده اند در پیشرفت های ایران در انرژی صلح آمیز هسته ای اخلال ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه کنوانسیون منطقه ای کویت بر محیط زیست دریایی خلیج فارس نظارت دارد، تصریح کرد: مساله ای درباره هرگونه احتمال آلودگی محیط زیستی از جانب فعالیت های هسته ای ایران در نشست های مربوط به این کنوانسیون مطرح نشده است.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با اشاره به تاثیرات مخرب آب شیرین کن های امارات، عربستان و بحرین بر محیط زیست خلیج فارس، خواستار رسیدگی کنوانسیون منطقه ای کویت بر محیط زیست دریایی خلیج فارس به موضوع افزایش نمک در این دریا شد.

زنگنه، هدف عربستان و متحدانش از طرح نگرانی های موهوم و تخیلی را سیاسی دانست و افزود: وضعیتی که آب شیرین کن های این کشورها برای زیستگاه موجودات دریایی در خلیج فارس ایجاد کرده فاجعه آمیز است.

وی، نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت های هسته ای ایران را یادآور شد و گفت: تمامی کشورهایی که از ابتدا در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر نقش داشته‌اند از جمله آمریکا، آلمان، ژاپن و روسیه عضو شورای حکام آژانس هستند و بازرسان و دوربین ها بر فعالیت های صلح آمیز ایران نظارت کامل دارند و مراقب هستند که استانداردهای ایمنی لازم رعایت شده باشد.

این تحلیلگر مسائل بین المللی، طراحی پروتکلهای ایمنی برای تضمین امنیت راکتورهای هسته ای را وظیفه آژانس بین المللی انرژی اتمی دانست و افزود: آژانس همواره در گزارش های خود ایمنی فعالیت های اتمی ایران را تایید کرده است.

زنگنه، امنیت منطقه ای را محدود به امنیت نظامی یا سیاسی ندانست و گفت: امنیت ابعاد مختلفی دارد و فقط نظامی یا سیاسی نیست بلکه ابعاد اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی هم دارد.

به گزارش ایرنا، طی هفته‌های اخیر برخی مقامات عربی خواستار آن شده بودند که در جریان مذاکرات احتمالی برجام قرار بگیرند و دغدغه‌های آنها هم مد نظر قرار گیرد. موضوعی که با واکنش محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه مواجه شد و وی در پاسخ به این اظهارات گفت: «به نظر می‌رسد برخی کشورهای همسایه از غرب درخواست کرده‌اند که بخشی از روند مذاکره با ایران باشند. ما با غرب در خصوص منطقه مذاکره نمی‌کنیم. مشکل اصلی، مداخله‌های آنان است. در عین حال ما همیشه آماده مذاکره با همسایگان هستیم و طرح‌هایی همچون امنیت منطقه 1986، مجمع گفت و گوی منطقه ای 2016 و اقدام صلح هرمز 2019 بیانگر این موضوع است.»

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*