دوشنبه 16 مهر 1403

مروری بر اخبار و گزارش‌های مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مروری بر اخبار و گزارش‌های مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

زنجان - ایرنا - رسانه‌ها و مطبوعات استان زنجان در هفته جاری موضوعات مختلفی را در سرخط اخبار و صفحات نخست خود انعکاس دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به غیرقانونی بودن افزایش قیمت شیر در زنجان و افت 70 سانتی‌متری آب در دشت‌های استان اشاره کرد.

روزنامه صدای زنجان در خبری از قول مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان نوشت: با وجود اینکه طی 2 سال اخیر میزان بارندگی‌ها مطلوب بوده است اما متوسط افت آب در دشت‌های استان 71 سانتی‌متر گزارش شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان زنجان اجرای طرح‌های تعادل بخشی را از اقدامات مقابله‌ای در جلوگیری از افت سطح آب‌های زیرزمینی در استان زنجان عنوان کرد و افزود: این طرح‌ها به صورت مرتب در استان زنجان انجام می‌شود و انسداد چاه‌های غیرمجاز نیز از دیگر اقداماتی است که در راستای صیانت از آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود.

وی جلوگیری از اضافه برداشت‌ها و نصب کنتورهای حجمی را از دیگر اقدامات انجام شده توسط شرکت آب منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: بحثی هم که وجود دارد این است که خود مردم هم باید به موضوع خطرات خشکسالی و استفاده بهینه از منابع آبی توجه داشته باشند.

افشاری بر لزوم برنامه‌ریزی در حوزه کاشت محصولات کشاورزی دارای ارزش‌افزوده بالا تاکید کرد و با اشاره به کشت محصولاتی نظیر هندوانه و گوجه‌فرنگی که سالانه دورریزی بالایی دارند، گفت: امیدواریم مسوولان امر به این مهم توجه داشته و در برنامه‌ریزی‌های خود به مصرف بهینه آب توجه جدی داشته باشند

پایگاه خبری موج رسا در مطلبی از غیرقانونی بودن افزایش قیمت شیر در زنجان خبر داد و از قول نایب رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان زنجان در این باره نوشت: مصوبه‌ای در مورد افزایش قیمت شیر در زنجان ابلاغ نشده و افزایش قیمت خارج از مصوبه بوده و غیرقانونی و خودسرانه است.

وی با تاکید براینکه باید جلوی افزایش قیمت شیر در زنجان گرفته شود تصریح کرد: افزایش قیمت به دلیل کمبود نهاده‌ها اتفاق افتاده ولی این افزایش قیمت‌ها به صورت خودسرانه و غیرقانونی بوده و مصوبه‌ای در خصوص افزایش قیمت اعلام نشده است.

نایب رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان زنجان با تاکید براینکه در مجموع قیمت شیر در بازار زنجان غیرقانونی است افزود: قیمت‌هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد غیرکارشناسی بوده و روند قانونی را طی نکرده است.

در یادداشتی با عنوان "زنجان را کلانشهر بنامیم؟ که در پایگاه همدلی زنجان پیرامون عضویت شهرداری زنجان در مجمع کلانشهرهای کشور منتشر شده، آمده است: به نظر می رسد به دلیل نداشتن تعریف حقوقی واحد از کلان‌شهر در ایران فقط شهرهای بالای یک میلیون نفر می‌توانند از مزایای قانون مالیات بر ارزش افزوده بهره بیشتری ببرند. با تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری شهرهای زیر یک میلیون نفر می‌توانند به صورت قانونی و رسمی کلان‌شهر شوند اما نمی‌توانند از قانون مالیات بر ارزش افزوده بهره بیشتری ببرند.

در حال حاضر شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه به صورت رسمی کلان‌شهر محسوب می‌شوند.

حضور زنجان در بین شهرهای عضو مجمع کلانشهرهای کشور به طور طبیعی امتیاز مهمی برای توسعه شهر زنجان محسوب نمی شود. اعتبارات خاص و ویژه دولتی نیز نمی تواند برای زنجان اختصاص داده شود. اما زنجان می تواند از این فرصت برای چانه زنی جهت مشکلات مهم خود بهره ببرد. از جمله موضوعات مهمی چون حمل و نقل عمومی و استفاده از برخی ظرفیت ها در جذب منابع دولتی که برای زنجان می تواند امتیاز مهم محسوب شود.

*س_برچسب‌ها_س*