شنبه 5 آبان 1403

واکنش شریعتمداری به پیشنهاد اژه‌ای برای گفتگو با منتقدین / توصیه وزیر ارتباطات به مردم درباره عدم استفاده از فیلترشکن / تاکید رئیسی بر تقویت پلتفرم‌های داخلی

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
واکنش شریعتمداری به پیشنهاد اژه‌ای برای گفتگو با منتقدین / توصیه وزیر ارتباطات به مردم درباره عدم استفاده از فیلترشکن / تاکید رئیسی بر تقویت پلتفرم‌های داخلی

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری - تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز 27 مهرماه 1401 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 345 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی و 67 نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 4 بیمار مبتلا به کووید19 در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به 144 هزار و 531 نفر رسید.

در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز نیست. 19 شهرستان در وضعیت نارنجی، 203 شهرستان در وضعیت زرد و 226 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون 65 میلیون و 105 هزار و 991 نفر دُز اول، 58 میلیون و 509 هزار و 432 نفر دُز دوم و 31 میلیون و 287 هزار و 592 نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 154 میلیون و 903 هزار و 15 دُز رسید.

***

واکنش شریعتمداری به پیشنهاد اژه‌ای برای گفتگو با منتقدین

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان درباره اعلام آمادگی اژه‌ای برای گفتگو با منتقدین نوشت: «بدیهی است که منظور و مقصود جناب اژه‌ای، گفت‌و‌گو با اغتشاشگران نیست. ایشان با بیانی روشن و صریح - و هوشمندانه - اغتشاشگران را «‌عوامل شناخته‌شده آمریکا و اروپا و صهیونیست‌ها‌» معرفی کرده و از ضرورت برخورد قاطع و سخت با آنها سخن گفته‌اند. عوامل آشوب و اغتشاش به وضوح نشان داده‌اند که در حال انجام ماموریتی هستند که از سوی سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه به آنها دیکته شده است (اعتراف صریح مزدوران دستگیر‌شده، علاوه‌بر ده‌ها سند غیر قابل انکار دیگر‌).

در کجای دنیا، آتش زدن اموال عمومی، بریدن گلوی مامور انتظامی، حمله به مساجد و حسینیه‌ها، سوزاندن قرآن، کشیدن چادر از سر زنان محجبه، قتل مردم کوچه و بازار، به آتش کشیدن آمبولانس‌ها که تعدادی از آنها حامل بیمار بوده‌اند، دزدی اموال مردم و غارت فروشگاه‌ها و ده‌ها جنایات شرم‌آور دیگری از این دست، اعتراض نامیده می‌شود؟!

در این میان برخی از حامیان آشوب که باید پاسخگوی خسارت‌ها و خون‌های بر زمین ریخته شده باشند، اظهارات روشن و خالی از ابهام ریاست محترم قوه قضائیه را تحریف کرده و از آن با عنوان آمادگی جناب ایشان برای گفت‌و‌گو با اغتشاشگران یاد کردند و مثل همیشه به روی نامبارک و پلشت خود نیاوردند که آقای اژه‌ای یا هر مسئول دیگر نظام با اغتشاشگران قاتل و ماموران مزدور صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها چه گفت‌و‌گویی می‌تواند داشته باشد؟! و اساساً مگر آنها از خود اختیاری دارند که اگر آنها اهل گفت‌و‌گو بودند که دست به جنایت‌های هولناک نمی‌زدند! و‌...

گفت‌و‌گو با افراد، گروه‌ها، جریانات سیاسی که به قول جناب اژه‌ای ابهام و سؤال و انتقادی دارند، اقدام شایسته و بایسته‌ای است ولی در حالی که مشتی آشوبگر قاتل و مزدور، دست تعرض به جان و مال و ناموس مردم گشوده‌اند و غیر از تخریب و آتش‌سوزی و کشتار و جنایت در قاموسشان نیست، سخن از گفت‌و‌گو به میان آوردن، دقیقاً مانند آن است که در هنگامه غروب عاشورا و فاجعه‌ای که حرامیان با قتل عام آل‌الله پدید آورده‌اند، کسانی نگران گُم شدن خنجر شمر ملعون باشند! با این بهانه که حفظ امانت واجب است، حتی اگر این امانت، خنجری باشد که با آن سر مطهر مولای مظلوم‌ما حضرت سید الشهداء‌(ع) را از بدن جدا کرده‌اند!»

***

توصیه وزیر ارتباطات به مردم درباره استفاده از فیلترشکن

به گزارش ایرنا، عیسی زارع پور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره عدم برخورد با فروشندگان فیلترشکن ها گفت: همانطور که بارها کارشناسان اعلام کرده اند، استفاده از ابزارهای موسوم به فیلترشکن حتما آسیب جدی برای دستگاه ها و گوشی ها و لپ تاپ ها و رایانه اینگونه ادوات دارد زیرا راه رخنه هکرها را به گوشی های مردم‌تسهیل می کند و به عنوان کارشناس به مردم توصیه می کنم تا جایی که می توانند، از این ابزارها استفاده نکنند.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: باید گفت که فروش فیلترشکن غیر مجاز است اما متاسفانه جرم انگاری نشده است؛ البته تلاش هایی صورت می گیرد که جرم انگاری شود البته این جزو وظایف من نیست و نهادهای مربوطه باید دنبال کنند اما استفاده از اینها با ایجاد ناامنی در ادوات و ابزارها همراه می شود.

به گفته وی، اکنون تلاش هایی صورت می گیرد که فروش این ابزارها علاوه بر غیرمجاز بودن، جرم انگاری شود.

زارع پور همچنین با تاکید بر اینکه در یک ماه گذشته به هیچ وجه اینترنت سراسری قطع نشده بود و محدودیت‌های مقطعی اعمال شده و خسارت مشترکین جبران می‌شود، اظهار داشت: چند روز است که محدودیت ها به جز در مورد دو پلت فرم که بنا به تصمیم نهادهای امنیتی بسته است، برداشته شده است و تصمیم درباره ادامه فعالیت این دو نیز در مجموعه متولی کار انجام می شود که وزیر ارتباطات عضوی از آن است.

***

صولت مرتضوی وزیر کار شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز به سیدصولت مرتضوی برای به عهده گرفتن مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتماد کردند. نمایدگان مخالف از بی‌تناسب بودن تحصیلات و سابقه مرتضوی با وزارتخانه رفاه گفتند و موافقان از مدیریت راهبردی و انگیزه وی تمجید کردند.

به گزارش ایسنا مهدی طغیانی نماینده اصفهان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مخالفت با وزیر پیشهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: صولت مرتضوی انسان شریف، باشخصیت و دوست‌داشتنی است اما آیا این معیارها برای اداره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کافی است؟ ایشان در دانشگاه حقوق عمومی خوانده و در پردیس خودگردان دانشگاه بهشتی ادامه تحصیل داده... تمام سوابق ایشان به وزارت کشور باز می‌گردد حال ما می‌خواهیم سکان وزارتی را به ایشان بدهیم که 30 درصد داروی کشور، 10 درصد نفت و گاز کشور و 12 درصد بازار سرمایه در دست این وزارتخانه است. زمانی که وزیر با اصطلاحات تخصصی آشنا نباشد دورش می‌زنند.

حبیب الله دهمرده نماینده زابل نیز در مخالفت با مرتضوی با بیان اینکه در نمازجمعه تهران آقای مرتضوی به او گفته که قرار است به عنوان وزیر کار معرفی شود، گفت: همان موقع به آقای مرتضوی گفتم که برای وزارتخانه گزینه پیشنهادی نشو، این وزارتخانه کار سنگینی دارد و تو نمی‌توانی در آن موفق شوی. اولین دلیل آن است که سوابق تحصیلی او با کارکرد این وزارتخانه تناسبی ندارد.

در نهایت نماینذگان مجلس با 176 رای موافق، 64 رای مخالف، 13 رای ممتنع و 5 رای باطله از مجموع 258 آرای ماخوذه به سیدصولت مرتضوی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتماد کردند.

***

تاکید رئیسی بر تقویت پلتفرم‌های داخلی

سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت، رفع مشکلات و خدمت به آحاد مردم و تلاش برای مضاعف شدن سرعت پیشرفت کشور را، مهمترین ماموریت دولت دانست و تاکید کرد: هیچ مسئله و حاشیه‌ای، نباید عمل به مسئولیت‌ها و ماموریت‌های اصلی دستگاه‌های دولتی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

رئیسی انجام به موقع و به تاخیر نیفتادن کارها را بارزترین وجه اقتدارآفرینی در کشور توصیف و تصریح کرد: کار و تلاش مضاعف مسئولان در حوزه مسئولیتی خود، بهترین راه مقابله با دشمنی است که امروز از به اغتشاش کشیدن خیابان‌ها ناامید شده و به دنبال بهانه برای ایجاد نارضایتی است.

دکتر رئیسی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به نیازهای مردم بویژه فعالان اقتصادی در استفاده از پلتفرم‌های اینترنتی، دستگاه‌های متولی را مکلف کرد همه تلاش خود را برای تقویت و ارتقای کارآمدی پلتفرم‌های ارتباطی داخلی به کار بگیرند تا پاسخگوی همه نیازهای مردم باشند.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با برنامه وزارت ارشاد برای معرفی یک پلتفرم قابل اعتماد برای مردم، اظهار کرد: در اتفاقاتی که افتاد و تصمیماتی که از سوی مراجع امنیتی گرفته شد مهمترین بحث این بود که در حوزه سرویس های داخلی پلتفرم ها و شبکه های پیام رسان، چند مسأله را باید برای مردم تامین کنیم.

وی اضافه کرد: یکی اینکه به موجب این تصمیم باید بتوانیم خدماتی که مردم لازم دارند در اختیارشان قرار داده شود و نکته بعد اینکه حس اعتماد عمومی را هم داشته باشد که بسیار اهمیت دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این بحث در مراجع مختلف تصمیم‌گیری مطرح است و ما و دوستان که در تامین محتوا مسئولیت داریم نیز موضوع را پیگیری می کنیم.

***

استیضاح وزیر صمت اعلام وصول شد

به گزارش ایسنا، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در جلسه علنی امروز تقاضای تعدادی از نمایندگان برای استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را به شرح زیر قرائت کرد:

«در اجرای مواد 220 و 221 آیین‌نامه داخلی، مجلس شورای اسلامی، طرح استیضاح تعدادی از نمایندگان محترم از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت؛ برادر عزیزمان جناب آقای سید رضا فاطمی امین که در مورخ 1401.7.19 به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داده شده بود.

با توجه به پایان مهلت قانونی و داشتن نصاب لازم اعلام وصول می‌شود که طبق آیین‌نامه مجلس مطابق با ماده 223 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی وزیر محترم حداکثر ظرف مدت 10 روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی مجلس خواهد بود.»

***

صداوسیما بهترین بستر برای گفتگوست

خراسان نوشت: «هر چند خیلی ها معتقدند اساسا در شرایط التهاب فعلی گفت وگو تاثیری نخواهد داشت و هر گفت وگویی باید پس از فرونشستن غبارها و فروکش کردن التهابات به جریان بیفتد اما تجربه نشان داده اتفاقا باید با اتکا به ضرورتی که شرایط این چنینی پدید می آورد روند گفت وگو را در کشور نهادینه کرد.

چرا که به طور مثال اگر کرسی های آزاد اندیشی مورد توصیه رهبری را یکی از شاخص ترین راهکارها ونمادهای نهادینه کردن گفت وگودر جامعه بدانیم عملا در طول این سال ها فقط شاهد سخن گفتن مسئولان دراین باره بوده ایم و این توصیه به جایی نرسیده وفقط در شرایطی مانند اکنون دوباره درباره آن سخن به میان می آید.

یا این که صدا وسیما که متاسفانه عملا در سال ها و ماه های گذشته هیچ برنامه به معنای واقعی گفت و گومحور را در کنداکتور خود نداشته اکنون حداقل دو برنامه قابل تامل در این حوزه را در حال پخش دارد.

اما برای آن که یک گفت وگو سر بگیرد قاعدتا باید آدابی رعایت شود. مهم ترین اصل سر گرفتن گفت وگو وجود احترام و شرایط برابر است...

درکنار آن نهادینه شدن گفت وگو به بستر هایی هم نیاز دارد. بسترهایی که کاربردی ترین آن را می توان رسانه دانست. صداوسیما با این که مدت هاست فقط یک صدا در آن شنیده می شود و راهی برای ظهور و بروز سلایق دیگر در آن نبوده است، عملا در حال تجربه کردن هر چند ناچیز فواید میزبانی یک گفت وگوی آزاد و واقعی است شاید این شب ها بتوان برنامه شیوه را یکی از برنامه هایی دانست که بسیاری از افرادی را که مدت ها پای تلویزیون ننشسته بودند به مخاطبان خود افزوده است.»

***

عذرخواهی دو مقام ارشد امنیتی بابت وقایع دانشگاه شریف

در پی وقایع ناگوار عصر یکشنبه دهم مهرماه 1401، هیئت رئیسه دانشگاه شریف با صدور اطلاعیه‌ای ضمن عذرخواهی بابت مشکلات ایجاد شده برای دانشجویان و اعضای خانواده شریف، به تشریح برخی از اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در این زمینه پرداخت.

در این اطلاعیه بخش هایی از اقدامات انجام شده توسط هیئت رئیسه دانشگاه اینگونه فهرست شده است:

- تلاش گسترده و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود جهت آزادی دانشجویان دستگیر شده دانشگاه و تحقق آن. - جلسه با یکی از اعضای شورای عالی امنیت ملی، شرح اتفاقات و طرح درخواست‌های دانشگاه. - ارتباط با دانشجویان آسیب دیده ورودی 1401 و دلجویی از آن‌ها. - جلسه با دو مقام ارشد امنیتی با حضور اکثریت اعضای شورای دانشگاه در دانشگاه و بیان اتفاقات و شرح جزئیات وقایع که منجر به قبول کوتاهی و عذرخواهی ایشان شد.

***

توضیحات بهادری جهرمی درباره حضور در دانشگاه علامه

به گزارش فارس، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت درباره حضور روز گذشته‌اش در دانشگاه علامه طباطبایی و گفت‌وگو با دانشجویان این دانشگاه گفت: حضور دولتمردان در مجموعه‌های مردمی و به ویژه دانشگاه‌ها، از تکالیف آنان است و حضور در بین مردم و دانشجویان از تاکیدهای رئیس‌جمهور بوده است. امروز هم رئیس‌جمهور تأیید کردند که اعضای دولت در جمع مردم به‌مانند سفرهای استانی حضور یابند و این حضور ادامه یابد. یکی از شعارهای این دولت، برداشتن دیوارهای بین دولت و مردم بود و این رویه ثابت ماست.

بهادری جهرمی ادامه داد: روز گذشته جلسه خوبی با دانشجویان دانشگاه علامه داشتیم و افراد با سلایق مختلف سوالات خود را بیان کردند و مباحثه داشتیم. در ابتدا به من اطلاع دادند برخی دانشجویان سلیقه گفت‌وگو را نپسندیدند و خواستند تجمع محدودی در مجاورت ساختمان برگزاری جلسه داشته باشند، و من بعد از این جلسه خواستم که به بین آنها برویم و بین آنان رفتم و گفتم هرکسی هر سوالی دارد را پاسخگو هستم و با آنان هم گفت‌وگو کردم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما اعلام کردیم که در هر دانشگاهی می‌توانیم حضور یابیم و خط قرمزی هم برای سوالات نداریم و روز گذشته جلسه خوبی داشتیم. برخی رسانه‌های معاند به اعلام روایت‌های دروغین عادت دارند و این چیز جدیدی نیست و این حضور ادامه خواهد داشت.

***

برخی از مسئولان درک درستی از مقوله مصلحت ندارند

احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی در هم‌میهن نوشت: «رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تهران گفته است؛ «هیچ مسئولی در هیچ جایگاهی حق عقب‌نشینی در حوزه حجاب را ندارد.»

سیدمحسن محمودی افزوده است: «مگر ما مرده باشیم که کسی بخواهد برخلاف وصیت شهدا عمل کند.»

سخنان آقای محمودی از جهات مختلف قابل نقد است، اما از منظر ساختار سیاسی حاکم بر ایران، مهمترین اشکال و ایراد این نوع سخن گفتن، مغایرت کامل آن با مبانی فقه سیاسی بنیانگذار جمهوری اسلامی در مورد «دولت اسلامی» است.

بنیانگذار جمهوری اسلامی اگر نگوییم مؤسس لااقل احیاگر «فقه المصلحه» در تاریخ معاصر ایران است. از نظرگاه وی، «مصلحت نظام» که قابل تعبیر به «مصلحت عمومی» است، اولویت نخستِ هرگونه سیاست‌گذاری در ایران به شمار می‌رود و بر هر اصل و فرع شرعی رجحان دارد...

در حوزه سیاست، مصلحت در برابر حقیقت قرار نمی‌گیرد، بلکه در مقابل «مفسده» می‌ایستد. جوهر سیاست‌ورزی کشف مصلحت و عمل بر مبنای آن است. دولت یا حکومتی که مصلحت‌اندیش و مصلحت‌سنج نباشد، کارش به مفسده می‌کشد و دوام هم نمی‌آورد...

اینکه رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفته است، هیچ مسئولی در هیچ جایگاهی حق عقب‌نشینی در حوزه حجاب را ندارد، نوعی تعرض به مبانی فقه سیاسی آیت‌الله خمینی و حتی عملکرد او به‌شمار می‌رود. آیت‌الله بحث مصلحت و تعطیلی احکام شرعی بر حسب آن را به عنوان موضوعی فرعی و استثنایی مطرح نکرده و از آن یک قاعده برای حکمرانی ساخته است. بنابراین، از جایگاه رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بی‌اطلاعی از این قاعده یا مقابله عامدانه با آن، بسیار تعجب‌آور است.»