جمعه 30 شهریور 1403

پورمحمدی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری را بیشتر بشناسید

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
پورمحمدی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری را بیشتر بشناسید

بعد از اتمام فرآیند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، شورای نگهبان اسامی نهایی افراد تأییدصلاحیت شده را اعلام کرد.

دراین گزارش نگاهی اجمالی به کارنامه و زندگی‌نامه مصطفی پورمحمدی دبیر جامعه روحانیت مبارز وکاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خواهیم پرداخت:

مصطفی پورمحمدی در تاریخ 18 اسفند ماه سال 1338 در قم متولد شد پدر وی اصالتی رفسنجانی دارد و خیاط و مادرش اهل شهر یزد بود.

پورمحمدی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم در مدرسه حقانی خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند. او در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) در حوزه علمیه تحصیل کرده‌است. وی همچنین مؤلف دو جلد کتاب در رابطه با حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشه سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی است. وی همچنین مقالاتی علمی پیرامون حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی نگاشته‌است.

پورمحمدی در تاریخ 23 مرداد 1384 از سوی رئیس دولت نهم برای تصدی وزارت کشور به مجلس معرفی و در اردیبهشت 1387 از این مقام برکنار شد.

وی در تاریخ 24 مرداد 1392 از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت و وزیر دادگستری دولت یازدهم شد.

پورمحمدی در سال 1394 برای انتخابات مجلس خبرگان از استان البرز کاندیدا شد که صلاحیت وی مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفت.

وی در طول سال‌های گذشته سمت‌های مختلف در پست‌های حساس به ویژه در حوزه قضائی تجربه کرده است که از جمله این سمت‌ها می‌توان به دادستان انقلاب اسلامی خوزستان، بندرعباس، کرمانشاه و مشهد (1358 تا 1365)، دادستان انقلاب نظامی در مناطق غرب کشور (1365)، نماینده وزارت اطلاعات، رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات (1369 تا 1378)، مشاور ریاست دفتر و مدیرگروه «سیاسی - اجتماعی» دفترمقام معظم رهبری (1381 تا کنون)، معاون و جانشین وزیر اطلاعات (1366 تا 1378)، عضو هیئت مدیره جامعه الزهرا قم (1366 تا کنون)، عضو و رئیس هیئت امنا مرکز اسناد انقلاب اسلامی (1375 تا کنون)، عضو هیئت مؤسس حوزه علمیه مسجد سلیمان، استاد دانشگاه امام صادق ع (1379 تاکنون)، وزیر کشور در دولت احمدی‌نژاد (پس از دو سال و نیم کنار گذاشته شد)، ریاست سازمان بازرسی کل کشور به حکم شاهرودی رئیس قوه قضائیه و رئیس هیئت مؤسس مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر (1390 تا کنون). [15] و زیر دادگستری در دولت روحانی (1392 تا 1396) اشاره کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها