پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

پیش بینی؛ ادامه ریزش قیمت طلا در هفته جاری / سبزپوشی بورس پس از انتخابات / بودجه وام ودیعه مسکن تعیین شد / خبر مهم یک مقام مسئول برای بازنشستگان / سمت و سوی نرخ دلار پس از انتخابات

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع
پیش بینی؛ ادامه ریزش قیمت طلا در هفته جاری / سبزپوشی بورس پس از انتخابات / بودجه وام ودیعه مسکن تعیین شد / خبر مهم یک مقام مسئول برای بازنشستگان / سمت و سوی نرخ دلار پس از انتخابات

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کامیون‌ها در صدر جدول افزایش تولید، چین به راه اندازی اولین ارز دیجیتال دولتی جهان نزدیکتر شد، ابلاغ آیین نامه اجرایی طرح ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی، بیش از 900 بنگاه صنعتی راه‌اندازی شد و ریزش گسترده ارز‌های دیجیتالی را در بر دارد.

*س_سبزپوشی بورس پس از انتخابات_س*

در حالی که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، 26 خرداد ماه) با چهار هزار واحد کاهش به عدد یک‌میلیون و 147 هزار واحد رسید و کمتر از یک درصد افت داشت، امروز و در دقایق نخست شروع فعالیت بازار، نماگر کل با رشد بیش از 7 هزار واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر از بازار امروز

*س_پیش بینی؛ ادامه ریزش قیمت طلا در هفته جاری_س*

بانک مرکزی آمریکا وحشت شدیدی را در بازار فلزات ارزشمند به راه انداخت و اگرچه همچنان خوش بینی وجود دارد اما بعضی از تحلیلگران می گویند مدتی زمان خواهد بود تا طلا از فشار فروش رهایی پیدا کند.

جدیدترین نظرسنجی هفتگی طلای کیتکونیوز نشان داد با سقوط 100 دلاری طلا در هفته گذشته، فضا در بازار فلزات ارزشمند تغییر چشمگیری پیدا کرده است. این فلز ارزشمند با بدترین عملکرد هفتگی خود از 13 مارس سال 2020 که بازارهای مالی به دلیل شیوع همه گیری کووید 19 دچار فروپاشی شده بودند، روبرو شد. خوش بینی در میان سرمایه گذاران غیرحرفه ای به پایینترین حد از اوایل آوریل رسید که قیمت طلا تازه روند صعودی دو ماهه خود را آغاز کرده بود. کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت سرمایه اس آی ای اظهار کرد: اگرچه این حرکت نزولی قابل توجه است اما تعجب آور نیست. از نظر تکنیکی، قیمت طلا در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا وضعیت بیش خرید پیدا کرده بود. همچنین دلار آمریکا بیش از حد کاهش پیدا کرده بود. حرکت قیمت اخیر یک اصلاح قیمت بزرگ برای همه بازارهای مالی است. وی در ادامه افزود: کل بازار به دنبال بهانه ای برای متوازن شدن دوباره بود و این بهانه را در بانک مرکزی آمریکا پیدا کرد. تصور می کنم طلا همچنان فضا برای کاهش بیشتر قیمت دارد اما عقب نشینی به 1700 دلار، خریداران زیادی را جلب خواهد کرد. در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت 18 نفر شرکت کردند که از میان آنها، 10 نفر معادل 56 درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و چهار نفر معادل 22 درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند و به همین میزان نظری نداشتند.

*س_کامیون‌ها در صدر جدول افزایش تولید_س*

گزارش عملکرد تولید انواع خودروها براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری نشان می‌دهد که به ترتیب کامیون‌ها (کامیون، کامیونت و کشنده)، وانت، انواع سواری و کمباین (ماشین‌های برداشت محصولات دانه‌دار کشاورزی) رشد 6.9 درصد تا 45.5 درصد داشته‌اند. در بخش خودروهای مسافری اتوبوس، مینی‌بوس و ون 2.3 درصد و تراکتور 23.3 درصد افت تولید نسبت به دوماهه سال 1399 داشته‌اند.

از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه امسال 127 هزار و 700 دستگاه از انواع خودرو سواری تولید شده که نسبت به تعداد دستگاه سواری تولید شده در دوماهه ابتدایی سال گذشته (117 هزار و 300 دستگاه)، رشد 8.8 درصدی را تجربه کرده است. میزان تولید وانت نیز در مدت مذکور سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12.9 درصد افزایش یافته و از 8392 دستگاه به 9477 دستگاه رسیده است. طی دو ماه نخست سال 1400 بیشترین میزان افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته مختص کامیون‌، کامیونت و کشنده است که از 657 دستگاه با افزایش 45.5 درصدی به 956 دستگاه رسیده است. برخلاف همیشه که کمباین‌ها در صدر افزایش تولید هستند، اینبار کمترین میزان افزایش تولید انواع خودروها متعلق به کمباین‌هاست که رشد 6.9 درصدی نسبت به آمار تولید این خودروها در دوماه نخست سال گذشته رقم زده و 62 دستگاه تولید شده است. در مجموع دو ماه ابتدایی سال گذشته 58 دستگاه از این مدل خودروها تولید شده بود.

*س_چین به راه اندازی اولین ارز دیجیتال دولتی جهان نزدیکتر شد_س*

دولت چین یک برنامه آزمایشی را آغاز کرده است که به مصرف کنندگان امکان می دهد ارز "یوان دیجیتال" را در چندین فروشگاه در شهر پکن خرج کنند. بانک ارتباطات چین روز چهارشنبه طی مراسمی از برنامه آزمایش ارز رنمینبی renminbi (RMB) خود در شهر پکن رونمایی کرد. اعضای کارکنان این بانک برخی از اطلاعات را به بازدیدکنندگان ارائه و سپس به آنها توصیه کردند که برنامه RMB دیجیتال را بارگیری کنند، کیف پول RMB دیجیتال را باز کنند و اولین خریدهای خود با ارز دیجیتال را در یک شهربازی انجام دهند.

ماه گذشته، در اولین نمایشگاه بین المللی "محصولات مصرفی" چین که در استان هاینان برگزار شد، بسیاری از بانک ها به طور آزمایشی محل هایی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دادند که استفاده از رمز دیجیتال RMB را تجربه کنند. دولت چین پیش از این چندین آزمایش یوان الکترونیکی را به عنوان بخشی از آزمایش ارز دیجیتال خود انجام داده است و قصد دارد این برنامه آزمایشی را در آینده گسترش دهد. سال گذشته، بانک مرکزی چین (PBOC) برنامه هایی را برای آماده سازی ارز دیجیتال دولتی خود به موقع برای بازی های المپیک زمستانی 2022 اعلام کرد. بانک مرکزی چین همچنین اعلام کرد این ارز جدید که هنوز نام رسمی ندارد اما با نام اختصاری خود یعنی DCEP شناخته می شود، دارای برخی ویژگی های مشترک با ارزهای رمزپایه است. پیش بینی شده است که یوان الکترونیکی جایگزین پول نقد در گردش مالی این کشور شود. *س_ریزش گسترده ارزهای دیجیتالی_س*

ارزش بیشتر ارزهای دیجیتالی به میزان زیادی کاهش یافت. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در ادامه مخالفت های بانک مرکزی انگلیس با بیتکوین، این بار مدیر بخش فناوری های مالی این بانک با ناکارآمد دانستن بیتکوین گفته فناوری ارزهای دیجیتالی بانک های مرکزی ده ها هزار برابر کارآمدتر از انجام تراکنش ها با استفاده از بیتکوین خواهد بود. تام ماتن گفته است تا زمانی که مردم دوست دارند از وجه نقد استفاده کنند باید از در دسترس بودن آن اطمینان حاصل کنیم.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر 1510 میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل 5.46 درصد کمتر شده است. در حال حاضر 51 درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و 17 درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین 12 سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال 2009 معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت 13 ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی 10 ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

1- بیت کوین

قیمت: 36 هزار و 694.50 دلار

تغییرات قیمتی 24 ساعت گذشته: 4.43 درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: 0.11 درصد کاهش

2- اتریوم

قیمت: 2244.46 دلار

تغییرات قیمتی 24 ساعت گذشته: 4.98 درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: 5.85 درصد کاهش

3- تتر

قیمت: 1.00 دلار

تغییرات قیمتی 24 ساعت گذشته: 0.01 درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: 0.01 درصد کاهش

4- بایننس کوین

قیمت: 338.57 دلار

تغییرات قیمتی 24 ساعت گذشته: 4.06 درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: 4.39 درصد کاهش

5- کاردانو

قیمت: 1.42 دلار

تغییرات قیمتی 24 ساعت گذشته: 4.24 درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: 3.37 درصد کاهش

6- دوج کوین

قیمت: 0.294 دلار

تغییرات قیمتی 24 ساعت گذشته: 3.65 درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: 6.23 درصد کاهش

7- ریپل

قیمت: 0.80 دلار

تغییرات قیمتی 24 ساعت گذشته: 4.45 درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: 5.43 درصد کاهش

8 - یو اس دی کوین

قیمت: 1.00 دلار

تغییرات قیمتی 24 ساعت گذشته: 0.01 درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: 0.01 درصد کاهش

9- پولکا دوت

قیمت: 21.24 دلار

تغییرات قیمتی 24 ساعت گذشته: 6.67 درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: 0.82 درصد کاهش

10- یونی سواپ

قیمت: 20.61 دلار

تغییرات قیمتی 24 ساعت گذشته: 6.56 درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: 6.61 درصد کاهش

*س_ابلاغ آیین نامه اجرایی طرح ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی_س*

اسحاق جهانگیری تصویب‌نامه هیئت دولت در خصوص آئین نامه اجرایی طرح اقدام ملی مسکن را به وزرای راه و شهرسازی، تعاون، اقتصاد، نیرو، نفت و صنعت و همچنین رؤسای سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی ابلاغ کرد. بر اساس این آئین نامه، تسهیلات ساخت مسکن ذیل طرح اقدام ملی برای 600 هزار واحد مسکونی، 150 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. دوره مشارکت مدنی این تسهیلات (مدت زمانی ارائه تسهیلات به سازنده تا زمان تحویل واحد به متقاضی) 3 سال و مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات از سوی دارنده واحد مسکونی، 12 سال در نظر گرفته شده است. نرخ سود این تسهیلات برای متقاضیان عادی، نرخ سود شورای پول و اعتبار (18 درصد) و برای متقاضیان عضو گروه‌های کم درآمد 5 درصد در نظر گرفته شده است؛ مابه التفاوت این دو نرخ سود از محل تبصره 14 بودجه سنواتی به بانک‌ها پرداخت می‌شود. کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف به تهیه زیرساخت‌های لازم برای این طرح اعم از انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب شده اند. هزینه خدمات جانبی اجرای این طرح از محل منابع داخلی شرکت‌ها و دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی تا سقف 50 میلیارد تومان تعیین شده است.

*س_بودجه وام ودیعه مسکن تعیین شد_س* بر اساس آنچه ستاد ملی مقابله با کرونا به بانک مرکزی ابلاغ کرده، بانک ها تا سقف 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن به مستأجران پرداخت می کنند. *س_خبر مهم یک مقام مسئول برای بازنشستگان_س* بر اساس بخشنامه سازمان برنامه و بودجه، امکان استفاده بازنشستگان از امکانات نقدی و غیر نقدی دستگاهها فراهم شد. محمد باقر نوبخت در بخشنامه ای به کلیه دستگاههای اجرایی اعلام کرد، در اجرای تبصره 2 ماده هفت و ماده 18 ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1400 کل کشور موضوع تصویب نامه 4/2/1400 هئیت وزیران، دستگاههای اجرایی موظفند در حدود تکالیف قانونی به ارائه امکانات اعم از نقدی و غیر نقدی به بازنشستگان، موظفین و مستمری بگیران خود در سقف اعتبارات ابلاغی مربوطه اقدام کنند. *س_بیش از 900 بنگاه صنعتی راه‌اندازی شد_س*

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در دو ماهه امسال برای 919 بنگاه پروانه بهره‌برداری صادر شده و زمینه اشتغال بیش از 17 هزار و 103 نفر فراهم شده است.

بر اساس این آمار در دو ماهه امسال برای 6489 بنگاه جواز تاسیس و برای 919 بنگاه پروانه بهره برداری ایجادی و توسعه‌ای صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 27 درصد و 20.8 درصد افزایش داشته است. سرمایه پیش بینی شده در این مدت برای جوازهای تاسیس معادل 131 هزار و 670 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 99.6 درصد افزایش داشته است. میزان سرمایه پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده در دو ماهه امسال نیز 11 هزار و 284 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 51.6 درصد افزایش داشته است. همچنین بر اساس این آمار پیش بینی شده با اجرای پروژه‌هایی که جواز تاسیس آن‌ها در دو ماه اول امسال صادر شده برای 176 هزار نفر شغل ایجاد شود که نسبت به این رقم در مدت مشابه پارسال با افزایش 50.2 درصدی مواجه بوده است. پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده در این مدت نیز زمینه اشتغال 17 هزار و 103 نفر را فراهم کرده که نسبت به دو ماهه پارسال حدود 15.1 درصد افزایش داشته است.

*س_سمت و سوی نرخ دلار پس از انتخابات_س*

دنیای اقتصاد نوشت: تحلیلگران فنی باور دارند، در صورت تثبیت دلار بالای محدوده 24 هزار و 200 تومان، خریداران جدیدتری در ابتدای هفته جاری وارد بازار خواهند شد. با این حال، انتظارات متفاوتی درباره جریان دلار پس از انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد. دسته‌ای باور دارند، نگرانی‌های سیاسی و ابهام در مورد آینده موجب خواهد شد که معامله‌گران بیشتری برای خرید ارز به بازار مراجعه کنند. عده‌ای نیز عنوان می‌کنند، بازارساز پس از انتخابات عرضه آرام‌تری را صورت خواهد داد و این عامل زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار خواهد شد. از نگاه آنها، پیش از انتخابات، بازارساز انگیزه زیادی داشت که قیمت دلار رشد معناداری را تجربه کند و این انگیزه پس از انتخابات کاهش خواهد یافت. در این میان، بسیاری از فعالان باور دارند، بازار پس از انتخابات، نوسانات معناداری را تجربه نخواهد کرد و در ثبات نسبی به سر خواهد برد. از نگاه آنها در دو دوره پیشین نیز دلار نوسانات قابل توجهی را پس از انتخابات تجربه نکرد. سال 92 دلار پس از انتخابات با افت نسبی مواجه شد و در سال 96 نیز افزایش دلار پس از انتخابات قابل توجه نبود. البته عده‌ای اعتقاد دارند، وضعیت بازار در سال 1400 با دوره‌های گذشته متفاوت است. از نگاه آنها اندازه کسری بودجه دولت، افزایش سرعت نقدینگی، محدود بودن فروش نفت و ابهام در مورد سرنوشت برجام از جمله عواملی هستند که می‌توانند، محرک رشد قیمت دلار در سال جاری باشند.

در مقابل این گروه، دسته‌ای قرار دارند که معتقدند، برجام به زودی احیا خواهد شد و با افزایش درآمدهای نفتی، سمت عرضه ارز به اندازه‌ای قوی خواهد شد که فرصت رشد معنادار برای دلار به وجود نیاید. در کنار این گفته می‌شود که احیای برجام و لغو تحریم‌ها، انتظارات تورمی را نیز پایین خواهد آورد و فعالیت سفته‌بازان را محدود نگه خواهد داشت. با این حال، چنان‌که گفته شد بخشی از معامله‌گران باور دارند، دلار بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، رشد قیمت را تجربه خواهد کرد. چنین دیدگاهی موجب شده است که در هفته گذشته، سطح خریدها در بازار ارز تا حدی رشد کند و قیمت بالای مرز 24هزار تومانی نوسانات خود را به ثبت برساند. اسکناس آمریکایی در هفته‌ای که گذشت، با 2درصد رشد در صدر جدول بازدهی قرار گرفت. وضعیت در بازار سکه و طلا چندان برای سرمایه‌گذاران مطلوب نبود و سکه‌های کوچک‌تر حتی شاهد افت قیمت بودند. دلیل اصلی نزول بازار سکه، کاهش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود.