دوشنبه 9 مهر 1403

پیوستن بیش از310 شهرداری به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پیوستن بیش از310 شهرداری به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

تهران - ایرنا - با اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از خرداد 96 تاکنون دستگاه های اجرایی یکی پس از دیگری به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات متصل و تاکنون بیش از 310 شهرداری به این سامانه متصل شده واین روند هم اکنون شکل صعودی به خود گرفته است.

دستگاه های متصل ضمن پاسخگویی به درخواست های اطلاعات شهروندان و متقاضیان می توانند اسناد، آیین نامه ها، بخشنامه ها و مصوبات خود را برای دسترسی عمومی و شفافیت منتشر می کنند. تاکنون بیش از310 شهرداری به این سامانه متصل شده اند.

مطابق این قانون تمامی شهروندان می توانند اطلاعات مورد نظر خود را در سامانه ثبت و از مجرای آن پیگیری و مطالبه کنند.

با توجه به اینکه بسیاری از فعالیت های شهروندان در مناطق شهری به شهرداری ها مرتبط است دسترسی و انتشار به اطلاعات موجود در این سازمان ها اهمیت دارد.

شهرداری ها و شرکت های تابعه آنان که بیش از 50 درصد سهام آنها متعلق به شهردای باشد موسسه عمومی غیر دولتی محسوب می شوند و مشمول مقررات قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هستند.

به گزارش دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، در تازه ترین اتصال شهرداری های اهواز، ایلام، قم و شهرداری کاشان به این سامانه متصل شده اند.

همچنین استان خوزستان با 73 شهرداری، استان تهران 42 شهرداری و استان آذربایجانغربی با 40 شهرداری به عنوان سه استان فعال برای اجرای قانون محسوب می شوند.

از مجموع 32 شهرداری مراکز استان تاکنون اردبیل، تبریز، خرم آباد، یاسوج، زاهدان، ساری، شهرکرد و کرمان هنوز به این سامانه نپیوسته اند.

در دو ماه اخیر روند فعالیت و پیوستن موسسات و دستگاه های مشمول افزایش داشته و شهرداری های استان های کشور پیشرو بوده اند.

تاکنون بیش از هزار و هفتاد دستگاه به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات متصل شده اند.

فهرست سازمان ها، اطلاعات مربوط به اتصال و پاسخگویی دستگاه ها و گزارش اسناد منتشر شده آن ها از سایت کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به نشانی https://foia.iran.gov.ir /web/guest/home قابل مشاهده است.

گزارش اجرای قانون انتشار و دسترسی ازاد به اطلاعات

دسترسی مردم به اطلاعات در مواد 30 و 31 منشور حقوق شهروندی که در سال 1395 از سوی رئیس جمهور به عنوان برنامه و خط مشی دولت ابلاغ شد همه مسؤلان، کارگزاران و کارکنان نظام را ملزم می کند تا رعایت و اجرای قانون انتشار و دسترسی ازاد به اطلاعات را جدی بگیرند. در حال حاضر، سامانه انتشار و دسترسی ازاد به اطلاعات، مناسب ترین و سریع‌ترین راه برای ارائه اطلاعات به عموم مردم است و خوشبختانه، روز به روز بر تعداد مؤسساتی که خود را به ارائه اطلاعات از طریق این سامانه ملزم می بینند افزوده می شود و مطالبه عمومی اطلاعات از مؤسسات مذکور نیز در حال افزایش است.

کمیسیون انتشار و دسترسی ازاد به اطلاعات که به موجب ماده 18 قانون انتشار و دسترسی ازاد به اطلاعات به عنوان مرجع ناظر و پیشران قانون، برای نظارت بر حسن اجرای قانون، رفع اختلافات و بررسی سایر مسائل و موضوعات مرتبط با رعایت قانون از سوی مؤسسات عمومی تشکیل شده است برای بررسی مسائل و موضوعات مختلف مرتبط با اجرای این قانون، 9 جلسه در طول سال های 1396 و 1397 برگزار کرده و به ویژه چند شیوه نامه مهم برای تسهیل اجرای قانون تصویب کرده است.

به موجب ماده 20 قانون انتشار و دسترسی ازاد به اطلاعات، این کمیسیون باید هرساله گزارشی درباره رعایت قانون مذکور در مؤسسات مشمول این قانون و فعالیت های خود را به مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور تقدیم کند. هدف از تهیه این گزارش ان است که اجرای قانون پایش و ارزیابی شده و پیشرفت های صورت گرفته در اجرای قانون، موانع و چالش های موجود در برابر تحقق کامل ان و راهکارهای متناسب شناسایی، برنامه ریزی و عملیاتی شود. بر این اساس، گزارش حاضر در انجام این وظیفه قانونی و به عنوان نخستین گزارش ملی درباره رعایت قانون انتشار و دسترسی ازاد به اطلاعات، منتشر شده و در دسترس عموم قرار گرفته است.

*س_برچسب‌ها_س*