چهارشنبه 18 مهر 1403

کرونا و فرصتی برای جلب اعتماد عمومی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا و فرصتی برای جلب اعتماد عمومی

تهران - ایرنا - یکی از مهم‌ترین بحران‌های دوران پساکرونا در ایران بحران اقتصادی خواهد بود در این راستا دولت باید برای کنترل مشکلات اقتصادی و معیشتی خانوارها برنامه‌های لازم را داشته باشد و یکی از ضروری‌ترین مسایلی که دولت می‌تواند به وسیله آن برنامه‌های خود را عملیاتی کند، زمینه‌سازی برای اعتماد بیشتر مردم به حاکمیت سیاسی است.

شیوع ویروس کرونا در ایران نیز تاثیر بسیاری بر اقتصاد داخلی داشته است زیرا علاوه بر آسیب‌های اقتصاد جهانی، اقتصاد ایران به دلیل وابستگی به نفت و تحریم‌های بین‌المللی آسیب‌های بیشتری دیده است. در گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس منتشر کرده آمده است: اقتصاد ایران در حالی با معضل کرونا مواجه شده که متغیرهای اقتصاد کلان وضعیت مناسبی را نشان نمی‌دادند. در چنین شرایطی، هزینه‌های تحمیل شده در اثر شیوع ویروس کرونا و همچنین کاهش تولید ناشی از آن می‌تواند اقتصاد را با تورم‌های بالاتر و رشدهای اقتصادی پایین‌تر مواجه سازد این در حالی است که چشم انداز روشنی از مهار این ویروس در جهان وجود ندارد و واکسن یا دارویی هم که بتواند در حل بحران به یاری مردم و دولت ها بشتابد تاکنون کشف و ساخته نشده است.

رسانه های اصلاح‌طلبان

مرگ تدریجی اصناف در عصر کرونا

خبرگزاری ایسنا به بازتاب سخنان عبدالمجید جلالی رئیس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان پرداخته و آورد: خبرگزاری ایسنا: اصناف و بازاریان همواره در تمام مقاطع تاریخی و عرصه‌های مختلف یار و همراه نظام و ملت بوده و در موضوع کرونا ویروس نیز از همان روزهای ابتدایی بسیاری از شاغلین صنفی به صورت خودجوش اقدام به تعطیلی فعالیت‌های کسبی و مشارکت در طرح پیشگیری از بیماری کرونا کردند. نماینده هرمزگان در اتاق اصناف ایران با بیان اینکه، برخی از صنوف نظیر آرایشگران، گیم نت ها و... در قالب صنوف پر ریسک همچنان در تعطیلی به سر می‌برند، تصریح کرد: بسیاری از فعالان صنفی ما در حوزه‌های مختلف نیازمند حمایت‌های جدی برای امرار معاش هستند. رئیس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان از مرگ تدریجی اصناف در وضعیت اقتصادی صنفی این بخش خبر داد و گفت: با توجه به برگزاری جلسه استانی ستاد مقابله با بیماری کرونا در استانداری، توقع می‌رفت اعضای این ستاد، مصوبه‌ای را برای کمک به اصناف پر خطر در قبال اجبار به تعطیل کسب و کار نیز نظر و مصوبه ای داشت. وی خواستار بومی‌سازی مصوبات ملی ستاد مقابله با کرونا در استان شد و ادامه داد: ساعات فعالیت مجتمع‌های تجاری و بازارهای استان هرمزگان با توجه به اقلیم، فرهنگ و آب و هوای استان‌های جنوبی نیازمند تغییر است که در گذشته در قالب پیشنهاد به ستاد استانی پیشگیری از کرونا ارائه شده بود. بازاریان از دولت توقع دارند که به ازای همکاری همه جانبه خود برای کنترل و مقابله با بیماری کرونا به صورت جدی‌تری حمایت شوند، افزود: تعطیلی واحدهای صنفی استان به معنای قطع درآمد این بخش از جامعه بوده و ادامه این روند علاوه بر تلنبار شدن بدهی، سر رسیدچک‌ها و اجاره‌بهای فعالان صنفی، حدود 40 هزار واحد کسب و کار را نیز در استان تهدید می‌کند. رئیس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان از صندوق خیریه امام رضا (ع) به عنوان اقدام مشترک اتاق اصناف و سازمان بسیج اصناف یاد کرد و گفت: هدف از راه‌اندازی این صندوق خیریه، حمایت از بازاریان نیازمند تعریف شده و با تقویت آن می‌توان، پاسخ‌گویی نیاز بخشی از خسارات وارده بر اصناف در پی بیماری کرونا بود.

برای جبران خسارت کرونا

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت:کرونا، کاهش درآمدهای نفتی و تسهیلاتی که به عنوان کمک‌های تکلیفی بر دوش دولت است، باعث تشدید نگرانی‌هایی در خصوص میزان کسری بودجه سال جاری شده است. به طور کلی مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود پس از یک رخداد، اقتصاد کشور بدین گونه متلاطم شود، نبود پایه‌های محکم برای منابع درآمدی، رانتی و تک محصولی بودن آن است. شاید برخی معتقد باشند، قیمت نفت کاهش می‌یابد یا صادارت آن کم می‌شود و ظاهرا اقتصاد نباید تغییرات زیادی ببیند و نوسانات شدید پیدا کند اما واقعیت این است که واردات قطعات مواد اولیه، درآمدهای مالیاتی و گمرکی نیز کم می‌شود. در واقع کاهش فروش نفت نه فقط درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه که تولید ناخالص داخلی را نیز پایین می‌آورد. زیرا بسیاری از کالاها و مواد اولیه‌ای که با استفاده از ارز نفتی به کشور وارد می‌شد یا وارد نمی‌شوند یا کمتر وارد می‌شوند. در این صورت تولید بخش‌ها و صنایعی که وابسته به واردات مواد اولیه است تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اگر تولید تغییر کند، درآمدهای ملی و در نتیجه مالیات‌ها نیز دستخوش تغییراتی می‌شوند. این توالی نشان‌دهنده وابستگی زیاد کشور به درآمد نفت است.

ویروس کرونا چه نسبتی با جهانی شدن‌دارد

روزنامه اعتماد در گزارشی دیگر می نویسد: کرونا عیب و بدی و مصیبت و اندوه و گرفتاری زیاد دارد اما چون نیک بنگری محاسنی هم به ضمیمه دارد. نیک و بد دنیا به هم درآمیخته‌اند، هیچ بدی‌ای نیست که با خوبی همراه نباشد و هیچ خوبی‌ای نیست که آلوده به بدی نشود. در مورد کرونا تجربه این دو، سه ماهه نیز تصدیق می‌کند - که خیر و شرش به هم درآمیخته و مثل سایر پدیده‌های عالم، از دور و از ارتفاعی بالاتر اگر نگاهش کنیم می‌بینیم که در سیر تکاملی بشر موثر است. البته، بی‌تردید زود است که آثار و تبعات کرونا را در حالی که هنوز ماسک به دهان داریم و دستکش دست کرده‌ایم و بوی الکل و مواد پلشت‌زدا فضای خانه و محل کار را پر کرده به قضاوت و تحلیل بنشینیم. هنوز فاصله ما با این ویروس تاجدار چنان کم است که توان دیدن - کلیت ماجرا که سهل است حتی توان دیدن و فهمیدن - ظاهرش را نداریم. هنوز دقیقا نمی‌دانیم از کجا آمده و به کجا می‌رود. هنوز اسرار زیادی دورتادور ویروس موسوم به چینی را در برگرفته، دانشمندان و پزشکان هم ندانسته‌های‌شان بر دانسته‌های‌شان غالب است. آن مثالی که از کوه‌های یخ می‌زنند و می‌گویند اصل و اساس‌شان از دیده پنهان است و ناظران تنها سفیدی قله‌ها را قادرند که ببینند در مورد ویروس مهلک کرونا هم مصداق دارد. مع‌الوصف تا اینجای قصه، مبتنی بر دیده‌ها و شنیده‌های‌مان درنگ مختصری می‌کنیم تا دریابیم آثار و تبعات این ویروس چقدر بیش از ابتلا و سرفه و شیوع و بیم و امیدهای سلامتی است. من اگر خدا بخواهد قصد کرده‌ام به مرور بعضی از این تبعات و آثار را برشمرم و درباره‌شان با شما گفت‌وگو کنم، زورم برسد جوانب مختلفش را به قدر وسع بسنجم.

محققان: کرونا در محیط های بدون تهویه بیشتر زنده می ماند

روزنامه عصر ایرانیان در گزارشی نوشت: نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که در اتاق‌ها یا محل‌های شلوغی که امکان تهویه هوا در آنها وجود ندارد، ویروس کرونا زمان بیشتری در فضا باقی می‌ماند. این پژوهش، فرضیه انتشار کرونا از طریق ذرات معلق در هوا را تقویت می‌کند. محققان دو بیمارستان در ووهان چین ذرات شناور آلوده به ویروس کرونا را در فضای توالت‌های بیمارستان و اتاق‌هایی که کادر پزشکی لباس‌ها و تجهیزات حفاظتی را عوض می‌کنند، یافته‌اند. نتایج این پژوهش روز دوشنبه منتشر شد اما در مورد احتمال انتقال کرونا از طریق ذرات آلوده معلق در هوا توضیحی نداد. محققان اعلام کرده‌اند که یافته‌های آنها اهمیت تهویه هوا، محدود کردن تجمع افراد و ضدعفونی دقیق محیط را یادآوری می‌کند. از زمان شیوع کرونا در ماه‌های اخیر، انتشار این ویروس از طریق هوا یکی از موضوعات مورد بحث بوده است. در حالی که کرونا تاکنون بیش از 3 میلیون نفر را در سراسر دنیا مبتلا کرده است، دانشمندان همچنان تلاش می‌کنند تا به اطلاعات تازه‌ای در مورد نحوه انتشار این ویروس دست پیدا کنند. همچنین بیش از 893 هزار نفر از مبتلایان بهبود یافته و حدود 209 هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

مسمومیت الکل همچنان قربانی می‌گیرد

روزنامه آرمان ملی در گزارشی نوشت: الکل بیشترین قربانی را بعد از کرونا (البته در ایران) گرفته و آمار مرگ و میر آن از تصادفات جاده‌ای نیز بالاتر رفته است. هنوز کسی نمی‌داند اولین بار چه کسی این باور غلط را در جامعه انتشار داد که چون ویروس کووید19 نسبت به الکل حساس بوده و با ضدعفونی دست و سطوح با الکل از بین می‌رود، بنابراین با شرب الکل نیز همین اتفاق داخل بدن می‌افتد و درواقع به شکلی نقش ضدعفونی‌کننده در بدن ایجاد می‌شود، درحالی که این یک باور و تصور غلط، غیرعلمی و غیربهداشتی است. البته این امر مختص بزرگسالان نیست و اوایل امسال بود والدین یک کودک پنج‌ساله به منظور پیشگیری از کرونا به فرزندشان الکل خوراندند که باعث نابینایی همیشگی این کودک شده است. افراد سودجو با ترکیب مواد مختلف و استفاده از الکل صنعتی محلول‌های بی‌شناسنامه‌ای تولید می‌کنند و با سوءاستفاده از نیاز مردم آن را به‌عنوان الکل سفید یا همان الکل طبی به فروش می‌رسانند. این درحالی است که بسیاری از متخصصان استفاده از الکل صنعتی را حتی برای ضدعفونی کردن سطوح مناسب نمی‌دانند و حتی در قدرت پاک‌کنندگی و گندزدایی آن هم تردید دارند. ماجرای مسمومیت‌های الکلی برای نخستین بار از بیمارستان لقمان تهران رسانه‌ای شد. رئیس بخش مسمومیت‌های این مرکز درمانی با هشدار نسبت به شکل‌گیری باور غلط، تاثیر مصرف خوراکی مواد ضدعفونی‌کننده مثل الکل در جلوگیری از بیماری کرونا اعلام کرد: «این روزها تعداد افراد مراجعه‌کننده به مراکز درمانی که به‌دلیل مصرف الکل دچار مسمومیت شده‌اند، رو به افزایش است.» ابراهیم قدوسی، رئیس اداره پیشگیری و کاهش آسیب مصرف مواد و الکل وزارت بهداشت، پیشتر گفته است: «عده‌ای سودجو با سوء استفاده از نیاز مردم، با اضافه کردن وایتکس به الکل‌های صنعتی رنگی، محلولی بی‌رنگ را به‌عنوان الکل طبی به بازار عرضه می‌کنند که موجب افزایش‌درصد مسمومیت‌ها شده است.» به‌تازگی آراز استادی، مدیرعامل یک شرکت در زمینه تولید کیت‌های آزمایشگاهی در آذربایجان غربی، از ساخت کیت تشخیص سریع متانول که برای انسان بسیار سمی است، خبر داده و گفته است: «این کیت تکنیکی ساده بوده و می‌تواند در زمان کمتر از پنج دقیقه متانول را در نمونه مورد نظر شناسایی کند.

چگونه زولبیا و بامیه را ضدعفونی کنیم؟

خبرگزاری برنا در گزارشی آورد: همزمان با شیوع ویروس کرونا و آغاز ماه مبارک رمضان سوالات بسیاری در خصوص استفاده از مواد غذایی مطرح می‌شود؟ آیا لازم است خرما، زولبیا و بامیه را در روزهای شیوع کرونا ضد عفونی کنیم؟ آیا ویروس کرونا روی خرما، زولبیا و بامیه می‌نشیند؟ شست‌وشوی آنها به چه صورت است تا از ویروس و باکتری پاک شوند؟ خرما، زولبیا و بامیه همواره پای ثابت سفره افطار هستند و حالا باید بدانیم چگونه آنها را ضد عفونی کنیم تا از ویروس‌ها به ویژه ویروس کرونا پاک شوند. خرما را فقط در بسته‌بندی‌های بهداشتی خریداری کنید و از خرید خرمای فله‌ای، بدون بسته‌بندی، فشرده و له شده خودداری کنید. اگر خرمای تازه له شده در دمای محیط نگهداری شود، چسبناک و نرم شده و مستعد انتقال عوامل آلوده کننده است. به سالم بودن بسته‌بندی، دارا بودن مجوز سازمان غذا و دارو و تاریخ مصرف آن توجه کنید. کیسه و جعبه مقوایی که برای بسته بندی محصول در نظر گرفته شده ممکن است آلوده به ویروس کرونا باشد بنابراین بسته بندی های خرما را پس از بازگشت به منزل، مانند سایر بسته های خریداری شده، قبل از استفاده بشویید و ضد عفونی کنید. قبل از مصرف، ابتدا خرما را بطور مجزا با آب سالم و پاکیزه بشوئید چراکه خرما از جمله خوراکی‌هایی است که باید پیش از مصرف شسته شود تا از آلودگی‌های احتمالی در زمان برداشت و بسته‌بندی و عرضه پاک شود. اگر از تمیز بودن خرما مطمئن نیستید بهتر است قبل از مصرف، خرماها را روی حرارت ملایم در قابلمه به گونه‌ای حرارت دهید که حرارت به همه نقاط خرما برسد. خرمای تازه باید در دمای یخچال و به دور از گرمای محیط نگهداری شود اما نگهداری خرمای خشک بیرون از یخچال و درون ظروف در بسته اشکالی ندارد. از مصرف زیاد خرما هم مثل سایر مواد قندی و شیرین خودداری کرده و به میزان متعادل و در حد دو، سه عدد در زمان افطار یا سحر میل کنید. به‌طور کلی توصیه می‌شود از مصرف زیاد زولبیا و بامیه که حاوی مقادیر زیادی قند، چربی، اسیدهای چرب اشباع و ترانس است و موجب چاقی، دیابت و اختلالات چربی خون می‌شود خودداری کنید. زولبیا و بامیه را از مراکز فروش و قنادی‌های معتبر و دارای پروانه بهداشتی خریداری کرده و دقت کنید فروشنده در هنگام بسته‌بندی، از انبرک با دستکش یکبار مصرف استفاده کند. بهتر است زولبیا و بامیه را قبل از مصرف، داخل ماکروفر یا روی حرارت اجاق گاز با هر وسیله گرماساز دیگر حرارت داده و سپس میل کنید.

چرا در ایران «دولت همیشه مقصر است»؟

خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت: اگر در این روزها گفته‌های فعالان فضای مجازی و برخی رسانه‌ها را دنبال کنید، متوجه یک گزاره مشترک می‌شوید و آن اینکه «دولت در مواجهه با کرونا هیچ تصمیم درستی نگرفته است». فضای انتقاد در دست منتقدان درباره همه تصمیمات دولت بشدت باز و رادیکال است و چنین فضایی، سوای همه مسائلی که در خصوص «اعتماد عمومی» در ایران مطرح می‌شود، خود از اعتماد عمومی نسبت به تصمیات حال و آینده دولت کم می‌کند. نگاهی به پیرامونمان نشان می‌دهد که امروز، یکی از مهم‌ترین جهت‌دهندگان افکار عمومی در ایران، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌های برخط و رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایرانند و در نتیجه وقتی کارشناسی خودخوانده در یک شبکه تلویزیونی خارجی، ایران را با تمام اقداماتی که در مقابله با کرونا انجام داده، با کشوری مثل ترکمنستان مقایسه می‌کند که در آن استفاده از واژه «کرونا» به طور کلی ممنوع و وجود بیماری انکار شده است و سپس ایران را تنها یک پله بهتر از این کشور می‌داند، بعید نیست که همین استدلال در کانال‌های تلگرامی و گروه‌های خانوادگی هم تکرار شود و مورد پذیرش قرار گیرد. پس جایگاه رسانه‌های داخلی در این وضعیت کجاست؟ مساله، تازه از اینجا شروع می‌شود! بخش بزرگی از رسانه‌های داخلی و در راس آنها صدا و سیما در آغاز این بحران و حتی تا چند هفته بعد از ورود بیماری کرونا به مرحله همه‌گیری در کشور، هنوز با سیاستی نامشخص با آن برخورد می‌کردند. وقتی دولت تصمیم گرفت در مواجهه با کرونا قاطعیت بیشتری به خرج دهد، این جریان رسانه‌ای هم دنباله‌روی دولت شد و شروع به «تمسخر» کسانی کرد که دستورات دولت را جدی نگرفته‌اند. اما غیر از این جریان، جریان کم‌نفس رسانه‌های مستقل هم وجود دارد که می‌توان و باید مواجهه آن با کرونا و تصمیمات دولت در این‌باره را مورد انتقاد قرار دارد. یکی از مشکلات کشور در مواجهه با بحران کرونا، قطعا مساله شروع بحران از «شرق» بود. نه در مطبوعات فارسی‌زبان کسی به زبان‌های شرقی مانند چینی و کره‌ای آگاه است، نه در هفته‌های اول بحران بیماری، مطبوعات غربی توجه چندانی به این بحران داشتند که از صدقه سر آنها، برخی متون ترجمه‌ای به رسانه‌های فارسی راه پیدا کنند. تحریریه‌های هر دو جریان رسانه‌ای هم که حالا بیش از آنکه از روزنامه‌نگاران تشکیل شده باشد، در اختیار «کارمندان رسانه‌نشین» قرار دارد، طبعا برای اتخاذ رویه‌ای در مواجهه با بحران کرونا، نیازمند نگاه به مطبوعات «غربی» بودند اما بحران قبل از آنکه به غرب برسد به ایران رسید و مطبوعات در مواجهه با آن، نه آزادی عملی داشتند، نه ایده‌ای!

رسانه های اصولگرا

علائم خاموش کرونا در سالمندان

خبرگزاری مشرق در گزارشی آورد:خبرگزاری مشرق: ویروس کرونا تاکنون با علائم متعددی از قبیل تب، سرفه خشک، بدن درد و غیره در افراد مبتلا بروز کرده است؛ اما به تازگی پزشکان از یک علامت خاموش در سالمندان مبتلا به ویروس کرونا خبر داده‌اند. در موارد مشاهده شده برخی از افراد سالخورده مبتلا به ویروس کرونا به جای تب و یا سرفه، بر اثر این ویروس، دچار سردرگمی شده‌اند. بر اساس اظهارات متخصصان، بیماری‌های مزمن زمینه‌ای می‌توانند علائم عفونت را پوشانده یا ایجاد تداخل کنند. برخی از افراد مسن، خواه به دلیل تغییرات وابسته به سن یا مسائل عصبی قبلی مانند سکته مغزی ممکن است رفلکس سرفه تغییر یافته داشته باشند، این امر می‌تواند سبب اختلال شناختی در تشخیص ویروس کرونا شود. به گفته یک پزشک، بسیاری از بیماران سالخورده مبتلا به ویروس کرونا برای اولین بار در بیمارستان با جراحات ثانویه بستری می‌شوند؛ به این صورت که بدن آن‌ها دچار ضعف و کمبود آب می‌شود و مثلا هنگام پیاده‌روی، نمی‌توانند تعادل خود را حفظ کنند و زمین می‌خورند که این اتفاق جراحت آن‌ها را در پی دارد و زمانی که مورد معاینه و آزمایش قرار می‌گیرند، علت اصلی این تغییرات اثر ویروس کرونا بر سیستم عصبی آن‌ها عنوان می‌شود.

حضور ایران در رقابت جهانی تولید واکسن کرونا

روزنامه مردم سالاری در گزارشی به بازتاب سخنان رییس جمهوری در مورد تولید واکسن کرونا پرداخته و آورد:رئیس‌جمهور با بیان اینکه «امروز مراکزی درحال کار روی درمان و ساخت واکسن کرونا هستند»، اظهار کرد: امروز فعالیت در حوزه درمان و کشف واکسن کرونا یک رقابت جهانی است و همه کشورها در حال فعالیت در این زمینه هستند؛ ایران نیز در این رقابت حضور دارد. حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در جلسه هم اندیشی با مدیران پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه مقابله با کرونا گفت: پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان با همه قدرت از روز اول مواجهه با ویروس کرونا به میدان آمدند و نیازمندی‌های کشور را در بخش‌هایی نظیر تولید ضد عفونی کننده‌ها و کیت‌های تشخیصی برطرف کرده‌اند. وی با بیان اینکه درمان کرونا زمان بر است، اظهار کرد: برای درمان و ساخت واکسن ویروس کرونا به زمان بیشتری نیاز داریم، اما کار آغاز شده است؛ امروز مراکزی درحال کار روی درمان و ساخت واکسن کرونا هستند و اگر به محصول برسیم، کار بزرگی است. رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: امروز فعالیت در حوزه درمان و کشف واکسن کرونا یک رقابت جهانی است و همه کشورها در حال فعالیت در این زمینه هستند؛ ایران نیز در این رقابت حضور دارد. روحانی در ادامه به ارائه پیشنهادی در زمینه فعالیت پارک های علم و فناوری در کشور در شرایط مواجهه کشور با کرونا پرداخت و گفت: باید بتوانیم در زمینه مقابله با کرونا برای نیازمندی‌های کشور تقسیم کاری انجام دهیم و هرکدام از پارک های فناوری در یک حوزه فعالیت‌های خود را متمرکز کنند؛ به این صورت که یکسری از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تشخیصی، بخشی از ظرفیت این شرکت‌ها در حوزه تولید تجهیزات مراقبتی و شرکت‌هایی نیز در دیگر حوزه‌های مورد نیاز کشور در شرایط کرونا فعالیت کنند و مورد حمایت قرار بگیرند. وی تاکید کرد: امروز اکثر نیازهای کشور در داخل تامین می شود و این موضوع نشان از خودکفایی، اقتصاد دانش بنیان و غیرت مومنانه مردم کشور است. امروز شاهد کار ارزشمندی توسط شرکت های دانش بنیان هستیم. رئیس جمهور با تاکید بر لزوم همکاری بخش خصوصی با پارک‌های علم و فناوری گفت: باید کاری کنیم که بخش خصوصی و تولید کنندگان ما به گونه ای تشویق شوند تا بدانند برای آینده خود باید به شرکت‌های دانش بنیان و پارکهای علمی و فناوری متصل شوند؛ خود شرکت‌ها باید سرمایه گذار اصلی در این زمینه باشند و اگر اتصال بین دانشگاه، پارک های علم و فناوری و شرکت‌ها برقرار شود، هر سه بهره می‌برند.

همچنان در خانه بمانید!

روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: با آنکه کارشناسان بهداشت و درمان همچنان بر فعال بودن ویروس کرونا در سطح کشور و بی‌رحمی آن در کشتار مردم تاکید کرده و در این‌باره هشدار می‌دهند اما خیلی‌ها با خوش‌خیالی، کاهش محدودیت‌های اجتماعی و باز شدن فروشگاه‌ها و اماکن کسب‌وکار را نشانه پایان شیوع این ویروس مرگبار می‌دانند و نسبت به رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گیری‌های اجتماعی بی‌تفاوتند، در حالی که اینچنین نیست. ضرورت رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی برای مقابله با ویروس کرونا با هدف قطع زنجیره انتقال این بیماری مرموز تا جایی است که رئیس‌جمهور نیز اخیرا به صراحت اعلام کرد چنانچه مردم به پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی بی‌توجه باشند و اصول بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت نکنند، بازگشت به محدودیت‌ها در کشور دور از ذهن نیست. علاوه بر سخنان رئیس‌جمهور، کارشناسان بهداشت و درمان نیز معتقدند جدی نگرفتن این بیماری خطرناک باعت خواهد شد شاهد موج دوم و سوم شیوع ویروس کرونا در کشور باشیم که می‌تواند مرگ بسیاری از هموطنان‌مان را در پی داشته باشد. هر چند آمار مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا طی چند روز اخیر با روندی کاهشی همراه شده است اما به عقیده کارشناسان کاهش مرگ‌ومیر نشانه ضعیف شدن ویروس کرونا و عدم سرایت آن به افراد جامعه نیست. طبق اعلام مسؤولان، شهر تهران وضعیت مناسبی ندارد و تعداد مبتلایان و مرگ و میر در پایتخت بیش از متوسط کشوری است. فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در این‌باره گفت: ممکن است حجم زیاد ترافیک، تراکم جمعیت در ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ترددهای غیرلازم در سطح شهر، آمارها را در هفته‌های پیش رو دستخوش تغییر کند.

درد عضلانی، نشانه ویروس کرونا نیست

سایت خبری باشگاه خبرنگاران جوان به گفت و گو با ذبیح الله حسن زاده متخصص ارتوپد پرداخته و آورد:دردهای اسکلتی - عضلانی نشانه ویروس کرونا نیست؛ بلکه این عارضه به دنبال درگیری تمام قسمت‌های بدن بروز می‌کند. بیماری کرونا بعد از مرحله نهفتگی وقتی بروز می‌کند، شامل علامت‌های شایع تنفسی، در بعضی موارد علائم گوارشی همراه با علائم نادر یا کم شایع استخوان و مفاصل است. میالژی یا درد عضلات و کوفتگی، خستگی، احساس ناراحت بودن و بی قراری در دست و پای افراد گاهی اوقات نشانه‌ای از بیماری‌های ویروسی است، اما نمی‌توان گفت فردی که این علائم را دارد حتما به ویروس کرونا مبتلاست، شاید دچار بیماری‌های ویروسی دیگری شده باشد که باید با مراجعه به پزشک مربوطه سلامت خود را بسنجد. بنابراین ویروس کرونا شایع‌ترین علائمی مانند علائم دستگاه تنفس فوقانی یا تحتانی مانند سرفه، سرفه‌های خشک و تب است که بالا 88 یا 90 درصد در افراد وجود دارند. این متخصص ارتوپد با بیان اینکه مبتلایان به کرونا در علائم گوارشی مانند تهوع، اسهال و استفراغ نادرتر هستند، گفت: در روزهای چهارم یا پنجم که اوج بیماری است، بیمار دچار علائم اسکلتی_ عضلانی می‌شود که معمولا با مسکن‌های سبک و استراحت نسبی بهبود می‌یابند. دردهای اسکلتی_ عضلانی علامت بیماری کرونا نیست؛ بلکه این عارضه به دنبال درگیری تمام قسمت‌های بدن بروز می‌کند و باید بدانیم که کوفتگی و درد علائم مشترک بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوانزا و ویروس‌های دیگر دستگاه تنفسی فوقانی یا تحتانی می‌توانند، باشند. بدن درد، ملاکی قطعی برای تشخیص ویروس نخواهند بود. این دردها حتما باید در کنار سایر علائم مثل ضعف، بی اشتهایی، تب، سرفه و... قرار بگیرند. علائم شایع بیماری کرونا تب، سرفه‌های خشک و تنگی نفس هستند که پزشک باید بتواند آن‌ها را تشخیص دهد.

اسامی دردسر ساز

روزنامه خراسان در گزارشی نوشت: ینس کوهن، متخصص ویروس‌های کشنده در موسسه ملی سلامت می‌گوید: «بزرگ‌ترین مشکل این است که بخش عمده‌ای از مردم متوجه نمی‌شوند نام‌ها فقط برچسب هستند.» برعکس ما دوست داریم جایی که نباید به دنبال معنا بگردیم و این بسیار خطرناک است. این همان بلایی است که در این گزارش به سراغ آن رفته ایم؛ اسامی دردسر سازی که آخرین نمونه آن "COVID-19" است که استفاده اش به اندازه کرونا در بین مردم جهان مرسوم نیست. نام های متعددی هستند که روی ویروس ها، افراد، محصولات، توفان ها و وقایع گذاشته شده اند و این نام ها یا شباهت های اسمی، چالش هایی را به وجود آورده است. نخستین قربانی کرونا کرونا (Corona) به معنای تاج است و چه کسی تصور می کرد این نام پس از قرار گرفتن روی یک ویروس چنین هزینه ساز باشد؟ نخستین قربانی تشابه اسمی کرونا، شرکت آنهویزر بوش بود که ماءالشعیر معروف «کرونا» را تولید می‌کند. این شرکت اوایل اسفند ماه اعلام کرده بود که در دو ماه نخست شیوع ویروس کرونا، 170 میلیون دلار زیان کرده است و سپس تولید خود را متوقف کرد. این میزان ضرر که ناشی از افت فروش این آبجوست، یکی از بدترین وضعیت‌های مالی این شرکت در 10سال گذشته را رقم زده است. اما دردسر به همین جا خلاصه نشد. این شرکت قرار بود کارخانه‌ای عظیم را برای تولید آبجو در یکی از مناطق مرزی مکزیک (شهر مخیکالی) برپا کند و بیش از 60 درصد از کارخانه نیز احداث شده بود. اما با افزایش انتقادها و ترس مردم شهر، رئیس جمهوری مکزیک، چهارم فروردین امسال ادامه فعالیت این پروژه یک و نیم میلیارد دلاری را لغو کرد. طلسم نام ویروسی برای خودرو شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان، از جنبه‌های مختلف صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار داده است؛ از کاهش فروش و تعطیلی کارخانه‌ها تا لغو برگزاری نمایشگاه‌های خودرو و رونمایی از مدل‌های جدید.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*