دوشنبه 2 مهر 1403

23 اسفند ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
23 اسفند ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

استان ها - ایرنا - روزهای پایانی سال 1400 در حال سپری است و هموطنان در حال آماده شدن برای ورود به قرن جدید و مشغول خرید پذیرایی عید، لباس نو و دیگر مایحتاج زندگی اما فارغ از اینکه سویه اومیکرون در سراسر کشور بساط پهن کرده و می تواند طعم خریدهای آخر سال را تلخ کند.

بی تفاوتی به شیوه نامه های بهداشتی در آستانه سال نو و گشت و گذارهای خرید نوروزی بی تردید می تواند، منجر به افزایش دوباره شمار مبتلایان کرونا شود و لذت خریدی که این روزها دغدغه ها آنها است طعمی به تلخی کرونا داشته باشد.

امسال ستاد ملی کرونا اجازه داده تا سفرهای نوروزی با شرایط خاص و به شرط تزریق واکسن کرونا از سوی هم وطنانی که قصد دارند تا آب و هوایی عوض کنند، با رعایت شیوه نامه های بهداشتی انجام شود از این رو تدابیر لازم برای پذیرایی از مهمانان و گردشگران نوروزی در شهرستانهای مختلف و مراکز گردشگری فراهم شده و دستگاه های اجرایی و خدمات رسان نیز اکنون آماده خدمات رسانی به مسافران نوروزی هستند.

هرچند در2 سال گذشته با شیوع کرونا این سنت ها کمرنگ شد و دل مردم حال و هوای سنت ها را نداشت اما به لطف خدا، تلاش های کادر درمان، اقدام ارزشمند دولت سیزدهم در واکسیناسیون عمومی و همراهی مردم اکنون از تب کرونا کاسته شده و مردم امسال برنامه‌ریزی بیشتری برای استفاده از نوروز را اندیشیده‌اند.

بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در حال حاضر داشتن کارت واکسن کرونا برای سفرهای نوروزی ضروری است و از همین رو مسافران پیش از انجام سفر باید حتما نسبت به انجام واکسیناسیون اقدام کنند.

داروی فاویپیراویر جایگاهی در پروتکل درمانی کووید19 ندارد

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه استفاده از داروی فاویپیراویر هیچ جایگاهی در پروتکل درمانی کووید19 در کشور ندارد گفت: شواهدی وجود ندارد که این دارو تاثیری در درمان کرونا داشته باشد و توصیه‌ای هم برای استفاده از آن نداریم.

حمیدرضا جماعتی افزود: استفاده از داروی مولیپیراویر که سازمان جهانی بهداشت به صورت شرایطی، استفاده از آن را مطرح کرده، مورد بررسی قرار گرفت اما به اتفاق آرا، استفاده از این دارو در درمان کووید19 و ورود آن به پروتکل های درمانی کرونا در ایران تصویب نشد. وی اظهارداشت: علت عدم تصویب داروی مولیپیراویر این است که هنوز شواهد کافی وجود ندارد و مطالعات محدودی در مورد این دارو در شرایط خاص انجام شده همچنین در برخی مطالعات، مشخص شده که این دارو ممکن است باعث جهش‌های ژنتیکی شود و سازمان جهانی بهداشت نیز تاکید دارد که باید بررسی ژنتیکی در استفاده از این دارو انجام شود و از سوی دیگر مشخص نیست که کدام دسته از بیماران پرخطر باید از این دارو استفاده کنند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به امکان بستری تعدادی از بیماران با شدت خفیف که دارای سیستم ایمنی ضعیف یا مصرف کننده داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن هستند و نیاز به درمان کامل کرونا در بیمارستان‌ها ندارند افزود: مقرر شد تجویز سه روزه رمدسیویر تا نرسیدن به حد پایین موج ششم و شرایط عادی بر اساس پروتکل درمانی مصوب کمیته علمی و ابلاغی معاونت درمان ادامه یابد.

تازه ترین آمار از شرایط کرونایی کشور

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در 24 ساعت گذشته، 114 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به 139 هزار و 63 نفر رسید و 3813 هزار و 813 بیمار جدید کووید19 شناسایی شدند.

از دیروز تا امروز 23 اسفندماه 1400 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 3 هزار و 813 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که 665 نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید19 در کشور به 7 میلیون و 126 هزار و 906 نفر رسید. تا کنون 6 میلیون 785 هزار و 933 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

2 هزار و 871 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

48 میلیون و 323 هزار و 110 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است. تاکنون 63 میلیون و 589 هزار و 153 نفر دُز اول، 56 میلیون و 247 هزار و 745 نفر دُز دوم و 25 میلیون و 204 هزار و 367 نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 145 میلیون و 41 جهزار و 265 دُز رسید.

در شبانه روز گذشته 240 هزار و 511 دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است در حال حاضر 99 شهرستان در وضعیت قرمز، 186 شهرستان در وضعیت نارنجی، 154 شهرستان در وضعیت زرد و 9 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

مروری بر آخرین وضعیت کرونا و روند واکسیناسیون در استان ها

کهگیلویه و بویراحمد

شمار قربانیان کووید 19در کهگیلویه و بویراحمد با فوت یک بیمار مبتلا به کرونا طی 24 ساعت گذشته به یک هزار و 94 تن رسید و از مجموع 96 بیمار بستری در بیمارستان های کرونایی کهگیلویه و بویراحمد 16 بیمار به علت وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه درمان هستند.

24 ساعت گذشته 115 نمونه کرونا از آزمایشگاه‌های یاسوج و دهدشت دریافت شد که 52 نمونه آن مثبت بوده است. از مجموع مبتلایان به کووید 19 در کهگیلویه و بویراحمد بیش از 94 هزار نفر بهبود یافته اند.

لرستان 

در لرستان سه نفر دیگر طی شبانه روز گذشته بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و شمار قربانیان به 2 هزار و 788نفر رسید. طی شبانه روز گذشته 83 ابتلای جدید به کرونا در لرستان شناسایی شد و شمار مبتلایان نیز به 215 هزار و 19 نفر رسیده است.

180 بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری و تحت درمان هستند. اکنون شهرستان های خرم‌آباد، بروجرد و سلسله در وضعیت قرمز، ازنا، الیگودرز، دلفان، کوهدشت، پلدختر و دورود در وضعیت نارنجی همچنین چگنی و رومشکان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

اردبیل 

در ادامه تداوم روند نزولی شیوع کرونا، مجموع آمار مبتلایان بستری همزمان در مراکز درمانی استان اردبیل با 198 نفر کاهش نسبت به سه هفته قبل، به 118 نفر در شبانه روز گذشته رسید و آمار مبتلایان روزانه کووید.19 در استان اردبیل طی شبانه روز گذشته نیز به 17 نفر کاهش یافت.

طی شبانه روز گذشته با فوت سه نفر دیگر از مبتلایان کرونا در استان اردبیل، مجموع شمار جان‌باختگان 6 موج شیوع کرونا در استان اردبیل طی 2 سال گذشته را 2 هزار و 756 نفر رسید کرد.

هم‌اکنون شهرستان‌های مشکین‌شهر، پارس‌آباد، اردبیل، نیر، خلخال و سرعین در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های نمین، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار و کوثر نیز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

تاکنون 956 هزار 837 دُز واکسن نوبت اول با 97 درصد پوشش و 832 هزار و 238 دُز واکسن نوبت دوم با پوشش 88 درصد در این استان تزریق شده است.

تاکنون برای 369 هزار و 897 نفر از گروه‌های سنی واجد شرایط در استان اردبیل، دُز سوم واکسن کرونا تزریق شده و پوشش دُز سوم در این استان به 44 درصد رسیده است.

هرمزگان

در شبانه روز گذشته بافوت چهار نفر دیگر، شمار فوتی های کرونا در استان هرمزگان به 2 هزار و 593 نفر رسید. فوتی های شبانه روز گذشته سه مرد و یک زن 43 تا 85 سال از شهرستان های قشم، میناب، بندرعباس و حاجی آباد بودند.

در حال حاضر نیز 127 مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند، که از این شمار بستری، 40 نفر تحت مراقبت های ویژه قرار دارند که حال 12 نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

در حال حاضر سه شهرستان در هرمزگان شامل ابوموسی، حاجی آباد و رودان در وضعیت قرمز شیوع کرونا، بندرلنگه، سیریک و قشم در وضعیت زرد و بندرعباس، میناب، بستک، بشاگرد، بندرخمیر، پارسیان، جاسک، کیش و هرمز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

شیب شیوع کرونا در هرمزگان در دو هفته اخیر تا حدودی نزولی بوده اما شرایط پایدار نیست و در صورت بی توجهی مردم به تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکلهای بهداشتی، احتمال اوج گیری مجدد این ویروس وجود دارد.

روند انجام واکسیناسیون در استان روند مطلوبی بوده و هرمزگان جزو استان های پیشرو در تزریق واکسن کرونا بوده و تاکنون سه میلیون و 354 هزار و 74 دز واکسن در استان تزریق شده که از میزان 600 هزار و 755 دز در مرحله سوم تزریق شده است.

چهارمحال و بختیاری

در 24 ساعت گذشته مورد فوتی از کرونا در این استان به ثبت نرسید و فوتی‌های این ویروس در استان کماکان یک هزار و 831 نفر است. این در حالیست که در 24 ساعت گذشته 34 بیمار مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده است که از این تعداد 14 بیمار بستری شدند و 20 بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

بستری‌های کرونا در استان را 153 بیمار اعلام شده که از این تعداد حال عمومی 21 بیمار وخیم گزارش شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

بر اساس رنگبندی جدید شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان، خانمیرزا، اردل، فارسان و سامان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های کیار و بن در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان کوهرنگ در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

مرکزی 

تعداد جان باختگان ناشی از کرونا در استان مرکزی از زمان شیوع این ویروس تاکنون به 3 هزار و 175 نفر رسید. چهار مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا طی 24 ساعت گذشته در استان مرکزی گزارش شد.

بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی، شمار مبتلایان جدید به کرونا در 24 ساعت گذشته به 59 نفر رسید.9 نفر از این بیماران در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند. 50 نفر از بیماران جدید نیز به صورت سرپایی بوده‌اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده‌اندکه با احتساب 59 مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون به 122 هزار و 779 نفر رسیده است.

خراسان رضوی 

در حال حاضر افزون بر 540 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان خراسان رضوی بستری هستندکه از کل بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستانهای استان خراسان رضوی، 163 نفر از آنان بدحال بوده و در بخش‌های مراقبت های ویژه این بیمارستانها تحت درمان و مراقبت قرار دارند.

445 نفر از کل بیماران کرونایی بستری در خراسان رضوی مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که این دانشگاه علاوه بر کلانشهر مشهد، 15 شهرستان دیگر استان را زیر پوشش دارد.

همچنین روزانه حدود 145 بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری می‌شوند که سهم بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از این تعداد روزانه افزون بر 100 بیمار است.

روزانه 102 بیمار سرپایی مبتلا یا مشکوک به کرونا به پزشکان مراکز 16 ساعته خدمات سلامت زیر پوشش این دانشگاه مراجعه می‌کنند.

در 16 شهرستان خراسان رضوی 80 درصد از جمعیت 6 میلیون و 870 هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت 17 شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

البرز

33 بیمار بدحال کووید19 طی 24 ساعت گذشته در بیمارستان های استان البرز بستری شدند و اکنون 205 بیمار بدحال کووید 19 در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

با فوت 6 بیمار دیگر کووید19 در البرز کل جانباختگان این بیماری در استان به 6 هزارو 765 نفر رسید. 85 هزار و 548 بیمار کووید 19 از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان بستری شده اند که 78 هزار و 577 نفر بهبود یافته اند.

ایلام 

کرونا در 24 ساعت گذشته جان یک ایلامی دیگر را گرفت و مجموع فوتی های استان به هزار و 222 نفر افزایش یافت. همچنین در شبانه روز گذشته هشت بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود در استان 42 نفر است.

همچنین در 24 ساعت گذشته 44 ابتلای جدید کرونا شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به 78 هزار و 273 نفر افزایش یافته است.

شهرستان های ایلام، آبدانان، سیروان، هلیلان و دره شهر در وضعیت قرمز و شهرستان های بدره، چرداول، چوار، مهران و ملکشاهی نیز در وضعیت نارنجی و 2 شهرستان دهلران و ایوان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

همدان 

با فوت چهار بیمار دیگر در 24 ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونا در این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به سه هزار و 279 نفر رسید و با شناسایی 50 بیمار بستری جدید مشکوک و قطعی مبتلا به کرونا، شمار بیماران بستری در بیمارستان های استان همدان به 346 نفر رسید.

تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک و قطعی کرونا در 24 ساعت گذشته 2 هزار و 302 مورد بوده است. در این مدت زمان 17 بیمار جدید مبتلا به کرونا در بخش مراقبت های ویژه «آی. سی. یو» مراکز درمانی استان بستری شدند همچنین مجموع بیماران شناسایی شده تاکنون به 143 هزار و 126 نفر رسیده است.

تاکنون سه میلیون و 120 هزار و 784 دُز واکسن کرونا (نوبت اول، دوم و یادآور) برای جامعه هدف در استان همدان تزریق شده است.

از مجموع واکسن های تزریق شده در استان، یک میلیون و 373 هزار و 673 نفر دُز اول و یک میلیون و 202 هزار و 449 نفر دُز دوم و 544 هزار و 662 نفر نیز دُز سوم (یادآور) را دریافت کرده اند.

گزارش های کرونایی استان ها 

بساط امیکرون در خریدهای نوروزی خراسان شمالی

سرپل‌ذهاب آماده پذیرش مسافران نوروزی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی

رونق دوباره بازارچه ساحلی بندرترکمن پس از 2 سال رکود در ایام کرونایی

برچسب‌ها

پرونده خبری

23 اسفند ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها 2
23 اسفند ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها 3