شنبه 7 مهر 1403

آغاز موضع‌گیری‌های سیاسی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آغاز موضع‌گیری‌های سیاسی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری

تهران - ایرنا - با نزدیکی به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری گمانه‌زنی برای ورود رجال سیاسی به عرصه این رقابت جدی‌تر و حساس‌تر شده‌است، جدالی که می‌تواند تا روز انتخابات افرادی را حذف یا جذب این کارزار سیاسی کند.

گمانه زنی برای حضور فعالان سیاسی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری 1400 با نزدیکی به این رقابت سیاسی افزون تر و حساس تر می شود. چالشی که از هم اکنون می تواند اصولگرایان و اصلاح طلبان را به موضع گیری های عجولانه ای برای تصمیم گیری در تعیین کاندیدای خود یا چگونگی حضور در این کارزار سیاسی وادار سازد. از سویی نظریه پردازان سیاسی نیز با توجه روند جریانات اخیر در انتخابات مجلس یازدهم به گمانه زنی ها یا شاید پیش داوری دست زده اند که می تواند حتی در تصمیم گیری جریان های سیاسی در نحوه شرکت در این انتخابات موثر باشد. بنابراین در این مجمل، مطالب مربوط به انتخابات ریاست جمهوری به صورت گزیده‌وار انتخاب و گردآوری شده است.

رسانه های اصلاح طلب

چرا اصولگرایان از آمدن احمدی‌نژاد نگرانند؟

روزنامه شرق در گزارشی آورده است: مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا و چهره نزدیک به قالیباف، مدعی شده که احمدی‌نژاد برای 1400 در حال رایزنی با شورای نگهبان است تا تأیید صلاحیت خودش را بگیرد؛ اتفاقی که بعید است رخ دهد، چراکه سیاست نشان داده تکلیفش را با احمدی‌نژاد روشن کرده است. بعد از پاسخ صریح رهبری به تمایل رئیس سابق دولت به دوباره آمدن و نامه احمدی‌نژاد در تبعیت از نظر ایشان، ثبت‌نامش برای انتخابات ریاست‌جمهوری 96 بسیار عجیب بود و کاملا قابل پیش‌بینی بود که صلاحیت خودش و نزدیکانش تأیید نشود. سابقه و تجربه هم نشان داده که یک فرد بیش از دو دوره قرار نیست رئیس‌جمهوری شود. شاهدش ردصلاحیت هاشمی در سال 92 است. فارغ از اینها، گفته‌ها و شواهد هم حاکی است که اراده بر نیامدن احمدی‌نژاد است.

این احتمال وجود دارد که احمدی‌نژاد که مدعی است بین مردم محبوبیت و اقبال دارد، از این ادعا به‌عنوان یک اهرم فشار استفاده کند تا شورای نگهبان را مجبور به عقب‌نشینی کند. این در حالی است که شورای نگهبان هم در این وادی فعال مایشاء نیست و حتی اگر همه اعضای حقوق‌دان و فقیه شورای نگهبان هم تمایل به تأیید صلاحیت احمدی‌نژاد داشته باشند، به مسائل و مواردی استناد می‌کنند که به واسطه آن تاکنون بسیاری را ردصلاحیت کرده‌اند. همان سال 96 هم که احمدی‌نژاد ردصلاحیت شد، بحثی مطرح شد مانند اینکه ممکن است با حکم حکومتی تأیید شود، اما عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در یک برنامه تلویزیونی اضافه کرد که «بعید است» از میان نامزدهای ردصلاحیت‌شده فردی با «حکم حکومتی» تأیید شود.

حالا سؤال اینجاست که چرا مرتضی طلایی، چهره نزدیک به قالیباف، باید از تلاش‌های احمدی‌نژاد برای تأیید صلاحیت‌گرفتن خبر بدهد؟ آیا او رئیس سابق دولت را رقیب بالقوه‌ای برای قالیباف، دیگر نامزد احتمالی 1400 می‌داند؟ آیا او به‌واقع تصور می‌کند که احمدی‌نژاد ممکن است تأیید صلاحیت شود؟ آیا اصولگرایان واقعا از احمدی‌نژاد می‌ترسند؟ آیا خبر یا اطلاعی ویژه از این رایزنی‌ها دارند؟ پاسخ این سؤال را البته یک نفر دیگر هم باید بداند؛ عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان. در صورتی که احمدی‌نژاد به دنبال رایزنی باشد، او باید در این زمینه اطلاعاتی داشته باشد. تماس‌های خبرنگار ما برای کسب اطلاع از کدخدایی در روز گذشته البته به جایی نرسید.

حتی خود خاتمی هم در انتخابات 1400 شانسی ندارد

در گفت و گوی پایگاه خبری نامه نیوز با صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی، آمده است: صادق زیباکلام اظهار داشت: «فرقی نمی‌کند که کاندیدای اصلاح‌طلبان در 1400 آقای جهانگیری باشد یا هر فرد دیگری. نه آقای جهانگیری، نه آقای عارف و نه حتی خود آقای خاتمی هیچ شانسی در انتخابات 1400 ندارند زیرا بدنه اجتماعی که به اصلاح طلبان باور داشت و به آنان رای می‌داد... اعتقاد و باور خود را از دست داد. بنابراین اینکه الان اصلاح طلبان بگویند ما می‌خواهیم اسحاق جهانگیری را کاندیدا کنیم یا عارف و یا مرعشی و محسن هاشمی را کاندید می‌کنیم و... هیچ فرقی ندارد».

وی تاکید کرد: «مهم نیست که اصلاح طلبان چه کسی را کاندید می‌کنند مهم این است که بدنه اجتماعی این جریان به صندوق رای پشت کرده و این را به وضوح در انتخابات اسفند 98 دیدیم. قطعا این در خرداد 1400 هم تکرار خواهد شد لذا مساله مهم این نیست که نامزد اصلاح طلبان کیست، مساله مهم این است که بدنه اجتماعی این جریان پای صندوق نخواهد آمد».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه در پاسخ به اینکه نتیجه روی کار آمدن مجلس و دولت اصولگرا برای اصلاح طلبان چه خواهد بود؟ گفت: «برخی از اصلاح طلبان معتقدند که اساسا شرکت ما در انتخابات بیهوده است برای اینکه غیر اسم بدنامی و آش نخورده و دهان سوخته شدن، نتیجه‌ای ندارد. دلیلش این است که برخی می‌گویند اصلاح طلبان در انتخابات حضور دارند درحالی که چیزی عوض نمی‌شود بنابراین وقتی می‌دانیم تغییر و اصلاحی ایجاد نمی‌شود نباید به مشارکت در انتخابات اصرار داشت».

زیباکلام در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا روی کار آمدن دولت اصولگرا به معنی یک فرصت چهارساله برای اصلاح طلبان و امکان بازیابی بدنه اجتماعی است؟ گفت: «روی کار آمدن دولت اصولگرا لزوما به معنی بازیابی بدنه رای جریان اصلاح طلب نیست. اصلاح طلبان باید ببینند و بگویند که چه شد که از دوم خرداد 76 به این سو، اقبال مردم را از دست دادند. باید دید که چرا اعتماد اقشار تحصیل‌کرده و شهرنشین از بین رفته است. اصلاح طلبان باید این مسائل را بررسی و حل کنند. واگذاری انتخابات 1400 در نتیجه عدم مشارکت لزوما به بازگشت مردم به سوی اصلاح طلبان ختم نمی‌شود بلکه سبب می‌شود که مردم همچنان در انتخابات‌ها شرکت نکنند».

یأس مردم از اصلاح‌طلبان از بین نمی‌رود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز در گفت و گو با عباس سلیمی نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی، آورده است: عباس سلیمی نمین، در تحلیل وضعیت موجود سیاسی با نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده گفت: «من با طرح زودهنگام مسائل انتخاباتی مخالفم زیرا باعث دور شدن کشور از مسائل اصلی می‌شود. اما در تحلیل فضای سیاسی کشور باید گفت که در انتخابات اخیر مجلس همه شاهد یک وزن‌کشی سیاسی میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و حتی میان طیف‌هایی از اصولگرایان بودیم تا بعد از این دیگر برخی نیروهای سیاسی با توهمات خود سهم‌خواهی نکنند».

او درباره جایگاه اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 هم اظهار کرد: «پایگاه رأی اصلاح‌طلبان دچار تزلزل جدی شده است؛ البته ممکن است که در انتخابات سال آینده بخشی از سبد رأی آنها احیا شود و تا حدی تغییر در وضعیت آنها نسبت به انتخابات مجلس ایجاد شود اما این تغییر در حدی نخواهد بود که یأس مردم از اصلاح‌طلبان از بین برود. آنها در سال‌های اخیر دولت و بخش زیادی از مجلس را در اختیار داشتند و در تمام این سال‌ها نتوانستند کارنامه خوبی از خود ارائه دهند؛ هرچند دولت اخیرا در موضوع کرونا قدری مناسب عمل کرد اما در بسیاری از زمینه‌ها مشکلات عدیده همچنان وجود دارد؛ بنابراین این تصور که در انتخابات ریاست‌جمهوری تغییری فاحش در سبد رأی اصلاح‌طلبان ایجاد شود، درست و واقعی نیست».

تفکر آیت‌ا... هاشمی رونق اقتصادی بود؛ نه تجمل‌گرایی

روزنامه آرمان ملی در قسمتی از گفت وگو با محمد هاشمی، فعال سیاسی این گونه آورده است:

بسیاری بر این عقیده‌اند که باید اندیشه آیت‌ا... هاشمی بسط و گسترش پیدا کند و اساسا زنده شدن تفکر آیت‌ا... در گرو چه مسائلی است؟ زمانی پس از مجلس چهارم که انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد از سال 68 به بعد بحث سازندگی در کشور توسط آقای هاشمی رونق گرفت، البته ریشه سازندگی در تفکر امام (ره) بود و امام (ره) آن موقع سیاست‌های کلی سازندگی را در جمع سران 3 قوه و حاج احمدآقا و جلسات گفتند و حتی چیزی مکتوب شده بود. آقای هاشمی این اندیشه‌ها را در دوران سازندگی پیاده کرد و از طرف مردم نیز به سردار سازندگی لقب گرفت. هرچند آقای هاشمی خدمات و آثار زیادی دارد. در آن زمان بحث رئیس دولت اصلاحات و اینها مطرح نبود جریان اصولگرا که به‌دنبال صندلی رئیس‌جمهوری بود به ارزش‌ها چسبیده بود و در مخالفت با سازندگی می‌گفت اگر پل ساختن ارزش است مالزی از ما بیشتر پل ساخته و اینگونه با تفکر سازندگی برخورد می‌کردند، اما آقای هاشمی می‌گفت ما نباید فقر را تقسیم کنیم بلکه باید تولید و امکانات را زیاد کنیم تا به جای فقر رفاه را بین مردم تقسیم کنیم. آقای هاشمی با این تفکر که یک نان را هشت قسمت کنیم و به هشت نفر بدهیم مخالف بود و می‌گفت باید حداقل نیازهای زندگی مردم را تامین کنیم تا مردم در رفاه نسبی باشند. اما این تفکر، مخالفین زیادی داشت چون می‌گفتند با ارزش‌ها سازگار نیست و اگر رفاه بیاید یکی بیشتر و دیگری کمتر دارد. آقای هاشمی در اواخر دولت خود در سال 75 لایحه‌ای را با نام افق 1400 تنظیم کرد که در سال 1400 ایران باید چگونه باشد. این لایحه را به مجلس دادند اما در دولت اصلاحات این لایحه را که آقای هاشمی برای فقرزدایی داده بود از مجلس پس گرفتند. آقای هاشمی پس از ریاست جمهوری به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد و از آنجایی که رابطه خوبی با مقام معظم رهبری داشت این لایحه از طریق ایشان به مجمع واگذار شد تا مجمع لایحه افق 1400 را بررسی کند. 3 تا 4 سال طول کشید تا لایحه ایران در افق 1400 به تصویب رسید. البته آنچه که مایه تفکر آقای هاشمی بود و زیر بنایش نیز از آن امام (ره) بود از نظر علمی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و...

در افق 1400آمده که آن زمان فرستادند و مقام معظم رهبری نیز تایید و ابلاغ کردند. اما با ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد وی در اولین کار با هر نوع مصوبات مجمع مخالفت کرد. مثلا در برنامه چهارم که در دولت اول آقای احمدی‌نژاد اجرا شد 70‌درصد انحراف از برنامه وجود داشت. چراکه آقای هاشمی می‌گفت ما باید ماهیگیری به مردم یاد بدهیم نه اینکه به‌دستشان ماهی دهیم. مردم باید خودشان اشتغال و عزت داشته باشند. روستایی در روستا و شهری در شهر کار کند و اینگونه نباشد بیش از 11‌میلیون نفر حاشیه‌نشین در شهرها داشته باشیم. این‌ها همه خلاف فکری است که آقای هاشمی داشت.

با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی و نارضایتی مردم که نمود خود را در انتخابات 98 نشان داد شرایط انتخابات 1400 را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ در انتخابات مجلس در بررسی صلاحیت‌ها مسائلی وجود داشت که شائبه رفتار جناحی به وجود آمد. در بررسی صلاحیت‌ها کسانی تایید یا رد شدند که مورد انتظار مردم نبود و انتخابات بدون رقابت، نمی‌تواند خود را از برخی شائبه‌ها دور کند. مردم نیز وقتی این وضع را دیدند در انتخابات شرکت نکردند، چراکه مردم ایران به لحاظ سیاسی توجه و تحلیل دارند. وقتی که دیدند چنین وضعی است گفتند چه شرکت کنیم چه نکنیم نتیجه یکسان خواهد بود. انتخابات 1400 نیز به همین قضیه بازمی‌گردد که صحنه انتخابات چگونه باشد. اگر صحنه به معنای واقعی کلمه رقابتی باشد و کاندیدای مورد نظر مردم که وابستگی جناحی کمتری دارند و منافع گروه خاصی را دنبال نمی‌کند به صحنه بیاید مردم شرکت خواهند کرد اما اگر به‌نحوی باشد که مردم برسند به این نتیجه که حضور یا عدم حضور ما تاثیری در نتیجه نخواهد داشت شرکت نخواهند کرد و همه چیز به صحنه انتخابات بستگی دارد.

به همکاری دولت و مجلس برای کاهش مشکلات کشور نیاز داریم

خبرگزاری ایسنا در گفت و گو با جواد امام دبیرکل حزب مجمع ایثارگران، آورده است: جواد امام با اشاره به ضرورت همکاری دولت و مجلس برای حل مشکلات کشور اظهار کرد: هدف دولت و مجلس باید همکاری برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باشد. تعامل این دو نهاد موجب می شود که شرایط کشور سخت‌تر از این نشود. دولت دست خود را برای همکاری با مجلس دراز کرده است، اما موضع گیری برخی نمایندگان نشان می‌دهد آنها خیلی بنای همکاری ندارند، زیرا اگر دولت در یک سال منتهی به انتخابات 1400 موفقیتی کسب کند، فضا به نفع دولت و جریان حامی دولت می شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: مجلس باید منافع جریانی خود را کنار بگذارد و منافع ملی را در اولویت قرار دهد. صرف نظر از اینکه موفقیت‌ها به نفع چه کسی است، دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم با یکدیگر تعامل کنند. اگر منافع ملی در اولویت باشد، حتما شاهد موفقیت‌های کشور خواهیم بود، زیرا شرایط کشور به گونه‌ای است که به همکاری قوا مخصوصا دولت و مجلس برای کاهش مشکلات نیاز داریم. من معتقدم برخی نمایندگان مجلس یازدهم همراه دولت نخواهند بود، البته معتقد هم نیستم که آنها دنبال ساقط کردن دولت هستند، زیرا این نمایندگان حاضر نیستند چنین هزینه‌ای را بپردازند.

رسانه های اصولگرا

همه نامزدهای احتمالی 1400

باشگاه خبرنگاران جوان در این گزارش آورده است: تقریبا یک سال تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 مانده است و بازار پیش بینی‌ها درباره نفرات حاضر در این انتخابات بسیار داغ است. گزینه‌های شناخته شده زیادی در بین گزینه‌های مطرح شده وجود دارد که هر کدام در نوع خود محل بحث و بررسی هستند. اما نکته‌ای که در بین گزینه‌های مطرح شده وجود دارد، حضور اغلب چهره‌های تازه کار و جدید در رقابت برای رسیدن به پاستور است؛ چهره‌هایی که شاید فعالیت سیاسی خوب و قابل قبولی داشته باشند، ولی برای نخستین بار است که از حضور آنان در انتخابات ریاست جمهوری صحبت می‌شود. در این گزارش به برخی از گزینه‌های احتمالی که در این روزها حضورشان در بین نامزدهای ریاست جمهوری پیش بینی می‌شود را به همراه سوابق آنان بررسی می‌کنیم.

علی لاریجانی

علی لاریجانی یکی از گزینه‌هایی است که عزمش برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 1400 از همان روزهایی که برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام نکرد مشخص شد. او که این روزها گمانه زنی‌های زیادی در خصوص حضورش در هر منصب دیگری مطرح می‌شود و گفته شده به شورای عالی امنیت ملی یا دانشگاه می‌رود، امروز نامش به عنوان یکی از گزینه‌ها با احتمال بالا برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود. رئیس سابق مجلس شورای اسلامی که سابقه سه دوره ریاست مجلس را در کارنامه سیاسی خود دارد، در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 84 به عنوان یکی از نمایندگان جریان اصولگرا شرکت کرد.

علی مطهری

حضور یا عدم حضور علی مطهری در انتخابات سال آینده هنوز رد نشده است و او در پاسخ به اینکه آیا در انتخابات شرکت خواهد کرد یا خیر گفت: بستگی به شرایط دارد؛ اگر احساس کنم که باید بیایم و در صورت آمدن رای خواهم داشت ممکن است در انتخابات حضور پیدا کنم.

محمدجواد ظریف

شاید تا قبل از تصدی پست وزارت خارجه، نام زیادی از او در رسانه‌ها برده نمی‌شد و چهره‌ای ناشناخته بود. اما پس از رسیدن به سمت وزیر خارجه، در سال‌های اخیر توانست با عملکردی که از خود به جای گذاشت، به یکی از مهره‌های کلیدی دولت‌های یازدهم و دوازدهم تبدیل شود و محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کند. ظریف پیش از رسیدن به وزارت خارجه در سال 92، در سال‌های 71 تا 81 به عنوان معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه در دولت‌های خاتمی و هاشمی رفسنجانی فعالیت می‌کرد و پس از آن در سال 81 به عنوان سفیر دائم ایران در سازمان ملل انتخاب شد و تا سال 86 در این سمت مشغول فعالیت بود. اگرچه او چندی پیش اعلام کرده بود عضو هیچ گروه و جناح خاصی نیست، ولی به گفته علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات، گرایشات سیاسی محمدجواد ظریف اصلاح طلبانه محسوب می‌شود و اگر نگوییم اصلی‌ترین گزینه، پیش بینی می‌شود به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای جناح اصلاح طلب وارد میدان انتخابات خواهد شد.

محمود احمدی‌نژاد

خبر حضور احمدی نژاد در انتخابات 1400 به قدری در روزهای اخیر سر و صدا کرد که تقریبا باید منتظر رئیس دولت‌های نهم و دهم در این انتخابات باشیم. اگر چه برخی اقدامات محمود احمدی نژاد در سال‌های اخیر او را تا حدی به حاشیه برده است، ولی خدمات او در دولت‌های نهم و دهم هنوز از یادها نرفته است و او هنوز از محبوبیت زیادی در بین مردم برخوردار است و در صورت تصمیم به حضور در انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند تا حد زیادی برای رقبای خود خطر آفرین باشد.

اسحاق جهانگیری

معاون اول رئیس جمهور در این سال‌ها یکی از نفراتی است که نامش در بین گزینه‌های ورود به انتخابات ریاست جمهوری در بین اصلاح طلبان مطرح می‌شود. او که در انتخابات سال 96 حضور پیدا کرده بود و با اقبال خوب مردم مواجه شد، پیش بینی می‌شود در انتخابات 1400 حاضر شود.

سعید جلیلی

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی از دیگر نفراتی است که گمانه‌های زیادی در خصوص حضورش در رقابت‌های ریاست جمهوری 1400 وجود دارد. سعید جلیلی که هم اکنون عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است، در سال 92 در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و با کسب حدود 4 میلیون رای بعد از حسن روحانی و محمدباقر قالیباف قرار گرفت. پیشنهاد تشکیل دولت در سایه یکی از برنامه‌هایی بود که سعید جلیلی بعد از انتخابات‌های 92 و 96 مطرح کرد و مورد توجه قرار نگرفت، ولی اخبار فعالیت‌های آن جسته و گریخته منتشر می‌شود.

محمدرضا عارف

رئیس فراکسیون امید در مجلس دهم و رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان از دیگر گزینه‌هایی است که برخی اصلاح طلبان این روزها از او برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده یاد می‌کنند و شرکت نکردنش برای حضور در مجلس یازدهم، این گمانه زنی‌ها را تقویت کرد. عملکرد ضعیف عارف در مجلس و شورای عالی سیاست‌گذاری به قدری در کاهش جایگاه اجتماعی و حزبی او نقش داشتند که حضور او در انتخابات 1400 نمی‌تواند خطر جدی برای سایر نامزدها محسوب شود و احتمالا او به عنوان یک نامزد پوششی وارد این عرصه خواهد شد.

ژست ریاست جمهوری

روزنامه خراسان به نقل از پایگاه خبری نامه نیوز در روزنامه امروز خود آورده است: محمد مهاجری فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند روی گزینه‌هایی مانند اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی رفسنجانی حساب کنند یا خیر؟ گفت که «آقای جهانگیری به احتمال زیاد به انتخابات ریاست‌جمهوری وارد نمی‌شود و برای آقای هاشمی هم زود است که ژست ریاست‌جمهوری به خود بگیرد.» مهاجری همچنین درباره حضور سعید جلیلی در انتخابات سال آینده ونامزدی اش در 1400 معتقد است که اگرچه جلیلی «شخصی مؤمن، انقلابی و مأخوذ به حیاست.» اما «توان رئیس‌جمهور شدن را ندارد.»

مجلس «لایحه جامع انتخابات» را برای انتخابات 1400 تصویب کند

خبرگزاری مهر در گفت و گو با احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس آورده است: نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: لایحه قانون جامع انتخابات از سوی دولت به مجلس دهم ارائه شد اما متأسفانه مجلس دهم تلاش داشت در آستانه انتخابات، مهندسی‌هایی را انجام دهد به همین جهت آنچه به عنوان طرح اصلاح قانون انتخابات از سوی کمیسیون شوراها به مجلس ارائه شد طرحی انحراف یافته بود و در واقع کمیسیون شوراها به دنبال استانی شدن انتخابات بود که در راستای تحقق اهداف آحاد ملت ایران نبود.

وی اظهار داشت: با استانی شدن انتخابات کانون توجه نمایندگان مردم، مراکز استان‌ها و شهرستان‌هایی می‌شد که رأی بیشتری برای نمایندگان داشت بنابراین ساکنان مناطق دوردست و محروم کشور در محرومیت بیشتری قرار می‌گرفتند و نماینده‌ای مشکلات آنها را دنبال نمی‌کرد. به نظر می‌رسید هدف از ارائه این طرح اعمال سلیقه برای بیرون آمدن گروه خاصی از صندوق‌های رأی بود.

این نماینده مجلس گفت: اولویت دارترین موضوعی که کمیسیون شوراها باید در مجلس یازدهم سریعا در دستور کار قرار دهد، بررسی لایحه جامع انتخابات با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است که باید چراغ راه مجلس در افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری باشد. مجلس یازدهم باید قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این لایحه را به تصویب برساند، بررسی این لایحه بسیار ضروری است. قانون انتخابات ریاست جمهوری و مجلس کاستی‌های زیادی دارد و ادامه روند کنونی ظلم به مردم است.

نامزد اجاره‌ای اصلاح‌طلبان برای ریاست جمهوری؛ این بار با بازی علی لاریجانی

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، احمد شریف عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان باز هم به سراغ کاندیدی اجاره ای از جریان رقیب خواهند رفت گفته است: معتقدم دیگر اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیدند که اگر قرار است که کاندیدایی برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کنند، حتما باید شناسنامه اصلاحات داشته باشد و سابقه روشن و شفافی در گذشته داشته و معتقد به اصلاح‌طلبی باشد تا در صورت احراز پست ریاست جمهوری برنامه‌های اصلاح‌طلبان را اجرایی کند.

اما یدالله طاهرنژاد در این باره گفته بود: «اگر به این نتیجه برسیم که امور زندگی و معیشت مردم با حمایت ما از آقای لاریجانی بهتر می‌شود، احتمال دارد که اصلاح‌طلبان از آقای علی لاریجانی حمایت کنند. هر کس بتواند کشور را به درستی اداره کند، ما مخلص او هستیم». در سال 98 هم محمد عطریانفر گفت: «درباره آقای لاریجانی باید این را در نظر داشت که شرایط او نسبت به سال 84 در کل فرق کرده است؛ به هر حال تجربه سه دوره ریاست مجلس کافی است تا او به‌عنوان یکی از نامزدهای اصلی و شاخص انتخابات 1400 مطرح شود».

*س_برچسب‌ها_س*