دوشنبه 9 مهر 1403

امیدبخشی و نشاط با ایجاد بیش از 84 هزار مترمربع فضای ورزشی در لرستان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
امیدبخشی و نشاط با ایجاد بیش از 84 هزار مترمربع فضای ورزشی در لرستان

خرم‌آباد - ایرنا - موفقیت چشمگیر ورزشکاران لرستانی در طول هشت سال گذشته نشان دهنده توجه دولت به ورزش این استان بوده و افزوده شدن بیش از 84 هزار مترمربع به سرانه فضای ورزشی استان، زمینه را برای حضور بیش از پیش جوانان این منطقه در عرصه‌های ملی و بین‌المللی فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا افزایش تعداد ورزشکاران سازمان یافته، سرانه ورزشی و اعتبارات، تکمیل چندین پروژه و اختصاص اعتبارات ویژه برای توسعه زیرساخت های ورزش لرستان بیانگر اهمیت دولت به ارتقای سطح کیفی ورزشکاران این استان است.

بهره‌برداری از طرح‌های ورزشی نقش مهمی در ترویج ایجاد نشاط و شادابی جامعه دارد که طی سال های اخیر تلاش شده است این مهم در لرستان اجرایی شود.

در عین حال با شیوع کرونا بسیاری از اماکن ورزشی و باشگاه‌ها تعطیل شدند و آسیب‌های بسیاری بر فعالان این عرصه وارد شده است که در این راستا نیز تسهیلات کرونا برای متقاضیان در نظر گرفته شد.

بیش از 63 هزار ورزشکار سازمان یافته در لرستان فعالیت دارند که باتوجه به شیوع ویروس کرونا انتظار می‌رفت تمدید سالیانه این افراد با مشکل مواجه شود اما باز هم شاهد استقبال ورزشکاران برای دریافت بیمه ورزشی هستیم.

95 میلیارد تومان طرح ورزشی در لرستان افتتاح شد

مسئول دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان لرستان گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون بیش از 95 میلیارد تومان طرح ورزشی به مساحت 84 هزار و 861 متر مربع توسط این اداره‌کل افتتاح شده است.

سجاد فلاح نژاد با اشاره به اینکه 9 پروژه دیگر تا پایان عمر دولت فعلی در لرستان به بهره‌برداری می‌رسد افزود: برخی از طرح های ورزشی توسط دستگاه‌های اجرایی مانند راه و شهرسازی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و همچنین سپاه پاسداران افتتاح و میزان سرانه آنها به زودی اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: طرح های ورزشی از سال 92 تاکنون در شهرستان های دورود، الیگودرز، دلفان، کوهدشت، خرم‌آباد، سلسله، بروجرد، چگنی، ازنا و پلدختر افتتاح شده است.

از سرگیری 18 طرح‌ ورزشی در لرستان

مدیر کل ورزش و جوانان لرستان نیز گفت: با کمک و رایزنی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، مسئولان وزارتی و استانی مسیر ورزش لرستان درحال اصلاح است و تعدادی از طرح‌های نیمه تمام عمرانی و ورزشی استان تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری می‌رسد.

حشمت الله امان الهی اظهار کرد: 55 پروژه ورزشی لرستان تعطیل بوده که از این تعداد 18 پروژه فعال و 15 پروژه هم مقدمات فعال شدن آنها انجام شده است و یا در مرحله مناقصه و استعلام هستند که به زودی فعال خواهند شد.

وی با بیان اینکه مشکل آبرسانی به دهکده المپیک خرم آباد پس از 15سال برطرف شده است بیان کرد: بخش زیادی از تمرکز ما توجه به بحث زیر ساخت ها است که استان از کمبودهایی در این حوزه رنج می برد و طی همین مدت اقدامات مطلوبی در بحث ورزش روستایی و شهری صورت گرفت.

امان الهی درباره پروژه دهکده المپیک خرم آباد با 252 هکتار وسعت گفت: این پروژه سال 86 با 26 طرح ورزشی تعریف شد که تاکنون یک سالن چند منظوره و سالن سرپوشیده دو و میدانی آن به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: توسعه ورزش همگانی، توجه ویژه به ورزش بانوان، توسعه و گسترش ورزش در مناطق روستایی و عشایری، توجه به ارزش‌های اخلاقی و پهلوانی در ورزش، حمایت از قهرمانان و ارتقای سطح آموزشی مربیان و داوران از اولویت های حوزه ورزش لرستان است.

امان الهی با تاکید بر لزوم حمایت از قهرمانان ورزشی استان اضافه کرد: ورزشکارانی که در المپیک و پارالمپیک شانس کسب مدال دارند مورد حمایت اداره کل قرار می گیرند و هیات‌های ورزشی نیز باید توجه بیشتری به آنها داشته باشند.

وی اظهار کرد: همچنین چندین طرح احداث چمن مصنوعی در بروجرد، الیگودرز و کوهدشت نیز برای امسال تامین اعتبار شده اند و در طول سال افتتاح می‌شوند.

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان با بیان اینکه کار احداث پیست تارتان خرم آباد و بروجرد نیز شروع خواهد شد اظهار داشت: اعتبار این طرح ها تامین و قرار داد آغاز بکار آنها نیز منعقد شده است.

امان الهی مجموعه ورزشی 15 هزار نفری خرم آباد را بزرگترین پروژه ورزشی استان دانست و بیان کرد: ورزش و جوانان استان بهره‌بردار این طرح ها و وزارت راه و شهرسازی مجری آن است که تا پایان دولت تکمیل، بهره برداری یا تعیین تکلیف می شوند.

وی اضافه کرد: پارسال مرحله اول ورزشگاه پنج هزار نفری چغا بهرام دورود افتتاح شد، مرحله اول پیست اسکی الیگودرز پس از سال‌ها به سرانجام و طرح‌های چمن مصنوعی خرم‌آباد، دورود، نورآباد و کوهدشت به بهره برداری رسید.

اتمام چهار پروژه چمن مصنوعی روستایی تا پایان اردیبهشت

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان تصریح کرد: اکنون سرانه ورزشی در این استان 61 سانتیمتر است و علاوه بر استفاده بانوان از همه اماکن دولتی در صبح، از 856 باشگاه استان، 315 مورد آن مختص بانوان و 265 مورد باشگاه مشترک با آقایان است.

وی اظهار داشت: باید 35 درصد کمک هایی که به هیات های ورزشی می شود به ورزش بانوان اختصاص یابد اما تلاش می شود که این کمک ها به 50 درصد برسد و حتی اعتبارات جداگانه ای برای هیات های ورزشی بانوان اختصاص یابد.

وی توجه به فعالیت های ورزشی در روستاها را از دیگر برنامه های این اداره کل عنوان کرد و افزود: چهار پروژه چمن مصنوعی در روستاها تا پایان اردیبهشت 1400 تمام می شود و زیرسازی چهار پروژه چمن مصنوعی نیز آغاز خواهد شد.

امان الهی با بیان اینکه تاکنون 40 خانه ورزش روستایی تجهیز و 10 خانه نیز در حال تامین اعتبار است خاطرنشان کرد: 12 زمین چمن در دست اجرا است و سعی می شود عملیات ساخت آنها در سال جاری آغاز شود.

ورزشگاه 15 هزار نفری خرم آباد امسال افتتاح می شود

وی همچنین اظهار داشت: عملیات اجرایی ورزشگاه 15 هزار نفری خرم آباد سال 86 شروع شده است، 84 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 50 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 16 میلیارد و 800 میلیارد تومان از مجموع 19 میلیارد تومان اعتبار مصوب این طرح تخصیص یافت تصریح کرد: تکمیل ورزشگاه 44 میلیارد تومان نیاز دارد که قرار است امسال به بهره برداری برسد اما پروژه جایگزین ورزشگاه تختی نخواهد شد و برنامه بازسازی و بهسازی ورزشگاه تختی در دستور کار قرار دارد.

احداث پیست اسکی الیگودرز

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان همچنین گفت: احداث این پیست بهمن 97 از محل اعتبارات ملی و استانی در مساحت 50 هزار مترمربع آغاز شد و اقداماتی نظیر اجرای دستگاه تله اسکی به طول 700 متر، تسطیح باند، احداث جاده دسترسی به طول حدود 650 متر، اجرای پارکینگ و شبکه برق رسانی پیست انجام شده است.

امان الهی با اشاره به هزینه کرد پنج میلیارد تومان برای بهره برداری مرحله اول پیست اسکی الیگودرز تصریح کرد: دستگاه برفکوب این سایت نیز خریداری و تکمیل ساختمان مدرسه اسکی شامل فضاهای آموزشی، خدماتی و رفاهی انجام شده است.

وی گفت: ایجاد امکانات رفاهی و احداث پد بالگرد درحال انجام است و مرحله دوم طرح شامل امکانات رفاهی، مدرسه اسکی و حصار کشی پنج میلیارد تومان نیاز دارد که با فعال شدن و آغاز مراحل دیگر این طرح، زیرساخت های اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای اهالی روستای فرسش و منطقه الیگودرز تامین خواهد شد.

سرانه ورزشی مدارس لرستان پنج درصد افزایش یافت

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش لرستان نیز در این راستا گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته سال گذشته سرانه ورزشی مدارس استان پنج درصد افزایش یافته است.

فرید بهرامی افزود: ورزش و تربیت جسمانی دانش آموزان یکی از مهمترین ارکان سند تحول بنیادین است و در این راستا سرانه ورزشی برای دانش آموزان استان در سال گذشته، 14 هزار و 144 متر افزایش داده شد.

وی اظهار داشت: در سال تحصیلی 97 - 98 سرانه ورزشی دانش آموزان لرستان 102 هزار و 628 متر بود که با تغییر کاربری مکان های کم یا بدون استفاده، این رقم در سال 99 به 116 هزار و 772 متر افزایش یافته است.

بهرامی افزود: با توجه به آمار بیش از 291 دانش آموز مدارس دولتی لرستان، سرانه ورزشی سال 98 حدود 35 درصد برای هر دانش آموز بود ولی این رقم در سال گذشته به 40 درصد افزایش یافت.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: با توجه به توزیع متوازن امکانات ورزشی در سطح استان و به خصوص مناطق محروم، ظرفیت های خوبی برای توسعه ورزش جوانان استان وجود دارد که باید برنامه ریزی لازم با رویکرد توجه، حمایت و استعدادیابی صورت گیرد.

2 ورزشگاه تا پایان فعالیت دولت در لرستان به بهره‌برداری می‌رسد

استاندار لرستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و تشریح بخشی از اقدامات ورزشی دولت تدبیر و امید اظهار داشت: ورزشگاه 15 هزار نفری خرم‌آباد و 10 هزار نفری بروجرد تا پایان دولت تدبیر و امید در این استان به بهره‌برداری می‌رسند.

سیدموسی خادمی گفت: در سفر سال گذشته محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به لرستان 30 میلیارد تومان به ورزشگاه 15 هزار نفری خرم‌آباد و 20 میلیارد تومان اعتبار جدید به ورزشگاه 10 هزار نفری بروجرد اختصاص یافت تا تکمیل این ورزشگاه ها تا پایان فعالیت دولت انجام شود.

وی افزود: یکی از پروژه های مهم عمرانی استان در حوزه ورزش مجموعه دهکده المپیک خرم آباد است که بخشی از آن را سالن منحصر به فرد دو و میدانی به عنوان بزرگترین سالن سرپوشیده غرب کشور تشکیل داده است.

وی گفت: این سالن ورزشی که با حضور وزیر ورزش و جوانان افتتاح شد و در اختیار ورزشکاران قرار گرفت 10 هزار متر مربع زیربنا دارد که با همت دولت تدبیر و امید تکمیل شده است.

وی ادامه داد: این سالن دارای پیست اصلی و تمرینی تارتان، اسکوربورد (صفحه نمایشگر اطلاعات و امتیاز بازی)، بخش بدنسازی، اداری و خدماتی است و ظرفیت یکهزار و 500 تماشاگر را دارد.

استاندار لرستان همچنین گفت: در حوزه ورزش از محل اعتبار 27 صدم ارزش افزوده، تعداد زیادی از زمین های ورزشی با چمن های مصنوعی در سطوح مختلف شهرستان و بخش های استان طی دولت تدبیر و امید افتتاح شد که سرانه ورزشی استان را افزایش داد.

خادمی اظهار کرد: همچنین پیست اسکی شهرستان الیگودرز که عملیات اجرایی آن در سال 97 آغاز شده بود در سال 98 به اتمام رسید، دهه فجر پارسال مورد بهره‌برداری قرار گرفت و بیش از 6 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه هزینه شده است.

تایید پرداخت تسهیلات کرونا به 230 باشگاه

مسئول امور باشگاه‌های ورزشی لرستان نیز گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، باشگاه داران استان حدود 100 میلیارد تومان متضرر شدند.

علیرضا معتمدی اظهار کرد: اکنون 856 باشگاه ورزشی دارای مجوز در لرستان فعالیت می کنند که از این تعداد بیش از 40 درصد را باشگاه های بدنسازی تشکیل می‌دهند و رشته های همگانی مانند آمادگی جسمانی و ایروبیک بانوان در جایگاه بعدی هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر این رشته های رزمی (کاراته، تکواندو، کیک بوکسینگ، ووشو)، فوتبال، فوتسال، والیبال، کوهنوردی، ژیمناستیک و سوارکاری بیشترین تعداد باشگاه ها را در لرستان تشکیل می‌دهند.

وی بدون اشاره به مجموع تسهیلات پرداختی بیان کرد: باتوجه به وارد شدن خسارت ناشی از کرونا به باشگاه داران، تسهیلات کرونایی در 2 مرحله پرداخت شد که ثبت نام مرحله دوم آن از آذرماه آغاز شد و تا پایان دی ماه گذشته ادامه داشت.

معتمدی گفت: 856 باشگاه ورزشی در لرستان وجود دارد که 483 باشگاه ثبت نام اولیه را انجام داده اند و فهرست متقاضیان تسهیلات به وزارت ورزش و جوانان و پس از آن به وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شده است.

وی افزود: از تعداد 483 باشگاهی که مراحل ثبت نام را انجام داده اند، 230 باشگاه تایید شده است و سقف تسهیلات پرداختی به باشگاه داران لرستانی از 80میلیون تا یک میلیارد تومان می باشد که بانک ها موظف به پرداخت آن هستند.

*س_برچسب‌ها_س*
امیدبخشی و نشاط با ایجاد بیش از 84 هزار مترمربع فضای ورزشی در لرستان 2
امیدبخشی و نشاط با ایجاد بیش از 84 هزار مترمربع فضای ورزشی در لرستان 3
امیدبخشی و نشاط با ایجاد بیش از 84 هزار مترمربع فضای ورزشی در لرستان 4