دوشنبه 23 مهر 1403

تاکید بر ادامه راه قدس و همدلی آزادی خواهان ادیان ابراهیمی برای مقابله با ظلم رژیم صهیونیستی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تاکید بر ادامه راه قدس و همدلی آزادی خواهان ادیان ابراهیمی برای مقابله با ظلم رژیم صهیونیستی

مسکو - ایرنا - جمعی از مقامات، صاحبنظران، شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی ایران، روسیه، قرقیزستان و جمهوری آذربایجان در میزگردی که به همت سفارت ایران در روسیه برگزار شد ضمن تاکید بر تداوم راه قدس، اتحاد و همدلی مسلمانان، مسیحیان و یهودیان آزادی‌خواه جهان را تنها راه نجات ملت فلسطین از ظلم و ستم رژیم صهیونیستی دانستند.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا از مسکو، در این کنفرانس که با عنوان «قدس و معامله ادعایی قرن» برگزار شد کاظم جلالی به عنوان میزبان نشست با مضحک خواندن معامله قرن اظهار داشت: جریان مقاومت مانع توسعه طلبی رژیم صهیونیستی شده است.

وی با بیان اینکه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی باعث شد تا این رژیم نتواند طرح‌های اشغالگرانه خود در کشورهای منطقه را به اجرا درآورد، گفت: مساله فلسطین از جهات مختلف دارای اهمیت است. مطلب اول از بعد انسانی است. ملتی در سرزمین خود زندگی می کرد و این سرزمین سابقه طولانی تاریخی داشت اما متاسفانه شد اشغال و مردم فلسطین مورد شکنجه و قتل قرار گرفتند.

سفیر ایران گفت: مساله دوم ازجهت تمدن بشری خصوصا تمدن در عرصه ادیان ابراهیمی است. در یک مکانی که نشانه های ادیان ابراهیمی وجود دارد و بسیاری از پیامبران بزرگ الهی در آن به مقام پیامبری مبعوث شده بودند و بسیاری از اماکن عبادی بندگان خدا در آن ساخته شده است، مورد تعرض گروهی قرار گرفت.

جلالی با بیان اینکه این مکان به مسیحیان، یهودیان و مسلمانان تعلق دارد، ادامه داد: فاجعه این است که یک رژیمی چند سال است که تلاش‌های خود را بکار بسته تا نشانه‌ها و عمارت‌های سایر ادیان الهی در این منطقه را از بین ببرد.

وی افزود: مطلب سوم اینکه علی رغم اینکه در 70 سال اخیر خیلی‌ها تلاش کردند ابتکاراتی بکار ببرند تا به صلح و آرامش برسند اما سخن امام خمینی (ره) به اثبات رسید که با رژیم صهیونیستی نمی‌توان به صلح و عدالت دست یافت.

سفیر ایران گفت: برای اینکه این گذاره سوم را مورد ارزیابی قرار دهیم گذر کوتاهی به تاریخ 70 ساله (فلسطین) می‌اندازیم.

وی خاطرنشان کرد: در مقطع اول دولت‌های عربی بودند که به رهبری مصر با رژیم صهیونیستی جنگیدند. چهره‌های ناسیونالیست عربی مثل جمال عبدالناصر پیشتار مبارزه عربی با رژیم صهیونیستی شد. اما متاسفانه این روند مبارزه، با امضای پیمان کمپ دیوید عملا به پایان رسید.

جلالی ادامه داد: عملا دولت‌های عربی از صحنه مبارزه با رژیم صهیونیستی خارج شدند اما تلاش کردند ظاهر خود را حفظ کنند و قطعنامه‌های متعددی صادر کرده و به سخن گفتن درباره آن ادامه دادند اما این اقدامات برای مساله فلسطین هیچ نتیجه‌ای نداشت و روز بروز مساله فلسطین پیچیده‌تر شد.

وی گفت: در مرحله دوم برخی از مبارزان فلسطینی که از دولت‌های عربی نامید شده بودند سعی کردند ابتکار مبارزه با رژیم صهیونیستی را در دست بگیرند. نمونه برجسته آن سازمان آزادی‌بخش فلسطین به رهبری مرحوم یاسر عرفات است. آقای عرفات شخصیت مبارز فلسطینی بود که در دهه 90 میلادی به میز مذاکره آمد.

سفیر ایران با اشاره به مذاکرات عرفات با رژیم صهیونیستی در اسلو یک و اسلو دو گفت: بر اساس این مذاکرات قرار بود در سال 1997 دولت فلسطین تاسیس شود.

جلالی در ادامه به دیدار خود با یاسر عرفات در دوره وزارت کمال خرازی اشاره کرد و گفت: این دیدار در دوربان آفریقای جنوبی صورت گرفت و عرفاتی که پای میز مذاکرات با رژیم صهیونیستی حیثیت خود را گذاشت به تهدیدهای اسراییل اشاره کرد که مجبور می شود برای امنیت خود شب ها مکان خود را سه بار عوض کند.

سفیر ایران گفت: پس از آنکه دولت‌های عربی آنگونه کنار رفتند و عملا گروه‌های سابقه‌دار فلسطینی موفق نشدند، انتفاضه فلسطین شروع شد. به قول ایرانی‌ها، مردم فلسطین متوجه شدند که «کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من». پس روند انتفاضه که حالت تکمیل شده آن به نام مقاومت است با توجه به واقعیت‌های مربوط به مساله فلسطین و رژیم صهیونیستی شکل گرفت.

وی ادامه داد: اگر به جنگ‌های اسراییل و اعراب بنگریم شاهد شکست اعراب هستیم، اگر به مذاکرات گروه‌های فلسطینی با اسراییل نگاه کنیم جز شکست چیزی نمی‌بینیم. اما آنچه در دو دهه توانست برای مقاومت فلسطین ارمغان داشته باشد، مقاومت بود و جریان مقاومت در لبنان در شرایطی که ارتش رژیم صهیونیستی تا بیروت پیش آمده بود توانست قطعه به قطعه همه مناطق این کشور را آزاد کند.

جلالی افزود: نمونه ان جنگ 33 روزه بود که رژیم صهیونیستی با پیشرفته‌ترین ادوات جنگی آمده بود اما جنبش حزب الله دربرابر آن ایستادگی کرد و توانست اراضی لبنان را آزاد کند.

وی خاطرنشان کرد: در جنگ 22 روزه غزه نیز که باریکه کوچک غزه مورد محاصره سنگین قرار گرفت، این منطقه توانست دربرابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کند.

اگر به روند 72 سال تشکیل رژیم صهیونیستی نگاه کنیم بیشتر از دو راه برای حل مساله فلسطین به نظر نمی‌رسد. چون بقیه راه‌هایی که پیشنهاد داده شده با نگاه یکجانبه در حمایت از رژیم صهیونیستی ارائه شده اند.

معامله قرن پیشنهاد مضحک است

سفیر ایران در روسیه در ادامه کنفرانس ویدئویی گفت: معامله قرن که ترامپ مطرح کرد پیشنهاد مضحکی است. یعنی کشور کوچکی به نام فلسطین تشکیل می‌شود که فقط نامش کشور است چرا که اگر مردم آن بخواهند با همدیگر در دو منطقه ارتباط داشته باشند باید از زیرگذر و پلی عبور کنند که از نظر جغرافیایی دیگر نام آن کشور نیست.

وی ادامه داد: برای اینکه سر فلسطینی ها کلاه بگذارند پیشنهاد داده اند در طول چندین سال 50 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری بدهند که اصلا معلوم نیست این پول پرداخت می شود یا خیر.

دو راه حل برای مساله فلسطین

جلالی در مورد دو راه حل فلسطین گفت که یک راه حل دشوار و راه حل دیگر آسان است. راه سخت این است که جریان مقاومت باید تقویت شود و تنها راه مبارزه با رژیم صهیونیستی مقاومت است. من معتقدم که صهیونیست‌ها همچنان آرمان از نیل تا فرات را در یاد دارند.

وی افزود: عاملی که تحقق این آرمان رژیم صهیونیستی را به عقب انداخت جریان مقاومت بود که صهیونیست ها را در سرزمین‌های اشغالی گرفتار ساخت.

جلالی ادامه داد: راه دوم ابتکاری است که از سوی جمهوری اسلامی ایران و از زبان حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب مطرح شد. این پیشنهاد مبتنی بر همین شعارهای دمکراسی خواهی و رای مردم و مشارکت عمومی است.

سفیر ایران گفت: بر اساس این طرح، همه مردم این سرزمین اعم از مسلمان، مسیحی، یهودی و حتی بی‌دین ساکن سرزمین‌های اشغالی در یک روند دمکراتیک شرکت می‌کنند و در مورد آینده حکومت خود تصمیم می گیرند این یک روند دمکراتیک است و دمکراتیک تر از این پیشنهاد نمی‌توان راه حلی برای مساله فلسطین یافت.

اسراییل بزرگترین ناقض تصمیمات سازمان ملل است

قهرمان سلیمانی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز در این کنفرانس ویدئویی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی بزرگترین ناقض تصمیمات سازمان‌ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت است، اظهار داشت: قدس محل همزیستی مسالمت آمیز همه ادیان بوده است اما رژیم صهیونیستی آرامش این سرزمین را مختل کرده است.

رایزن فرهنگی ایران در روسیه اظهار کرد: ما امروز در مورد یکی از پیچیده ترین مسائل جهانی گفت وگو می کنیم که در حداقل 72 سال گذشته به بحرانی در جهان تبدیل شده که راه حل مثبتی برای آن پیدا نشده است.

وی افزود: از سال 1948 به این طرف اگر سازمان ملل را تجلی اراده جامعه جهانی بدانیم سالانه حداقل دو قطعنامه در مجمع عمومی و در شورای امنیت علیه رژیم فاسد صهیونیستی صادر کرده است.

سلیمانی ادامه داد: با حمایت مطلق برخی کشورها از رژیم صهیونیستی، مساله فلسطین همچنان لاینحل باقی مانده است.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه تصریح کرد: مساله فلسطین، مساله جامعه جهانی است. ممکن است حساسیت به آن در بین کشورهای اسلامی و عربی بیشتر باشد اما این واقعیت به هیچ وجه از مسئولیت جامعه جهانی در این مساله بغرنج نمی‌کاهد.

وی افزود: وجدان جامعه جهانی در مساله فلسطین همیشه معذب بوده که نتوانست برای آن راه حلی بیابد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: روز جهانی قدس روزی است که به جامعه جهانی یادآوری می‌کند که همه ما دربرابر سرنوشت مردم فلسطین مسئولیت داریم.

گفتنی است، روز جهانی قدس ابتکار امام‌خمینی (ره) به شمار می‌رود که به یک جریان ضداستکباری علیه مستکبران و در صدر آنها رژیم صهیونیستی تبدیل شد. در این روز مسلمانان جهان؛ ترور، غصب سرزمین و شکنجه بی‌گناهان را در سرزمین‌های اشغالی که به‌وسیله رژیم صهیونیستی اعمال می‌شود، محکوم می‌کنند و نابودی استکبار و نابودی کفر را فریاد می‌زنند.

سلیمانی در ادامه میزگرد اینترنتی خاطرنشان کرد:: برگزاری این میزگرد هم نشانه آن است که همه ما نسبت به مساله فلسطین احساس درد و ناراحتی می‌کنیم.

روز قدس زمان مقابله با شیطان و خادمین آن روی زمین است

ماکسیم شوچنکو نماینده سابق مجلس اجتماعی روسیه نیز در این کنفرانس ویدئویی گفت: روز قدس نه تنها علامت همبستگی با مردم فلسطین بلکه مقابله با شیطان و خادمین آن بر روی زمین است و مربوط به ایران، ونزوئلا و هر کشور دیگری می‌شود که با ابلیس مقابله می‌کند.

این کارشناس مطرح روسیه در امور خاورمیانه و رییس پیشین مرکز پژوهش های راهبردی مذاهب و سیاست‌های جهان معاصر روسیه اظهار داشت: از مردم و دولت ایران برای اینکه هر ساله مبارزه برای احقاق حقوق فلسطین را یادآوری می کنند تشکر می کنم.

وی افزود: روز جهانی قدس، روز مبارزه برای کسب حقوق فلسطین و عدالت و آزادی مردم این سرزمین است.

کارشناس روس با بیان اینکه سفیر ایران در روسیه به تفصیل مبارزه مردم فلسطین با اشغال این سرزمین و مراحل تاریخی آن را تشریح کرد، گفت: مبارزه مردم فلسطین، صرفا مبارزه یک ملت برای جایگاه خود بر روی کره زمین نیست هرچند که می تواند این گونه نیز تفسیر شود.

وی ادامه داد: مبارزه مردم فلسطین در واقع مبارزه نیکی با پلیدی و شر و مبارزه ملت ها با امپریالیسم است که ابزار در دست شیطان برای بردگی انسانهاست. امپریالیسم پول و ثروت را در جایگاه برتر بر انسانها قرار می دهد و استکبار را هدف خود قرار می دهد.

به گفته شوچنکو، سران کشورهای امپریالیستی به خود حق می‌دهند سرنوشت کشورهای دیگر را تعیین کنند.

کارشناس روس با بیان اینکه امپریالیست ها در جریان جنگ داخلی روسیه پس از انقلاب سال 1917 وارد روسیه شدند، افزود: جنگ داخلی روسیه در واقع جنگ مردم روسیه نبود بلکه امپریالیست ها ازجمله عوامل انگلیسی وارد این کشور شده بودند تا پس از پایان جنگ داخلی، روسیه را به حراج بگذارند.

نماینده سابق مجلس اجتماعی روسیه خاطرنشان کرد: مبارزه مردم فلسطین، مبارزه همه نیروهای سالم و مبارزه مردم ایران است که در واقع در خدمت مقدم مقابله با محور شرارت قرار دارد و با ابلیس و آمریکا مبارزه می کند و نیروهای حامی فلسطین در روز قدس متحد می شوند.

وی ادامه داد: مبارزه برای حمایت از مردم فلسطین در واقع مبارزه علیه نیروهای اشغالگر و امپریالیستی و نیروهایی است که می خواهند بشریت را به بردگی درآورند.

وی افزود: آنان فکر می کنند که فلسطین، ایران، روسیه و کشورهای دیگر بازار آنها است که می توانند بیایند تجارت کنند. ازنظر آنان (سران امپریالیست ها) ما منابع کاری هستیم و باید برای آنان کار کنیم. این آرزوی انگلیس استعمارگر است.

شوچنکو گفت: به همین خاطر روز قدس نه تنها علامت همبستگی با مردم فلسطین بلکه مقابله با شیطان و خادمین آن بر روی زمین است و مربوط به ایران، ونزوئلا و هر کشور دیگری می شود که با ابلیس مقابله می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد که مردم فلسطین سرانجام به پیروزی می رسند و صهیونیست ها متضرر خواهند شد و در بین یهودیان افراد زیادی وجود دارد که از عدالت حمایت می کنند.

نماینده سابق مجلس قرقیزستان: بسیاری از مسلمانان به لزوم دفاع از فلسطین آگاه نیستند

«تورسون بای باقر اوغلو» نماینده سابق مجلس قرقیزستان نیز در این کنفرانس ویدئویی اظهار داشت: دفاع از آرمان فلسطین و ملت این کشور وظیفه تمام مسلمانان جهان است اما متاسفانه بسیاری از مسلمانان به این مهم آگاه نیستند که در این زمینه باید کارهای بیشتری در کشورهای مختلف انجام شود.

وی گفت: قرقیزستان از جمهوریهای شوروی سابق است و این کشور (اتحاد جماهیر شوروی) از فلسطین حمایت می‌کرد.

وی ادامه داد: قبلا در دوره شوروی مانع اقدامات غارتگرانه و وحشیانه اسراییل در سرزمین های اشغالی فلسطین می‌شدیم.

باقر اوغلو که از رهبران سیاسی جامعه مسلمانان قرقیزستان است خطاب به سفیر ایران در روسیه گفت: شما در مورد یاسر عرفات رهبر فقید فلسطین یادآوری کردید ما قبلا از عرفات حمایت می‌کردیم و بر این باور بودیم که وی خواهان کسب استقلال برای کشور خود است.

وی افزود: متاسفانه چهار کشور ضمانت دادند که دو کشور اسراییل و فلسطین بوجود بیاید اما در سال 1948 اسراییل تاسیس شد اما حکومت فلسطین بوجود نیامد، ما از روسیه به عنوان میراث‌دار شوروی آزرده خاطر هستیم چون چهار کشور ازجمله انگلیس، فرانسه و آمریکا وعده خود را نقض کردند و حکومت فلسطین تاسیس نشد.

نماینده سابق مجلس قرقیزستان گفت: این کشورها که تاسیس حکومت فلسطین را تضمین کرده بودند با آرامش خاطر نظاره‌گر اقدامات اشغالگرانه اسراییل هستند و پس از روی کار آمدن ترامپ اسراییل به غصب بیشتر اراضی فلسطینیان می‌پردازد و پایتخت اسراییل به اورشلیم (بیت المقدس) منتقل شد.

وی افزود: ما از به رسمیت شناختن اورشلیم (بیت المقدس) به عنوان پایتخت اسراییل خودداری می‌کنیم و معتقدیم که موقعیت بین‌المللی این شهر باید حفظ شود. فلسطین حق دارد که اورشلیم (بیت المقدس) را پایتخت خود کند.

وی ادامه داد: ما با نسل کشی فلسطین و اشغالگری سرزمین‌های آن مقابله می‌کنیم و به نشانه اعتراض به این اقدامات، در بیشکک پایتخت قرقیزستان کنفرانس‌ها و اجتماعات اعتراضی برگزار می‌شود.

به گفته باقر اوغلو، مسلمانان قرقیزستان که احساس می کنند باید در مبارزه مردم فلسطین مشارکت کنند در روز جهانی قدس به حمایت از مردم مظلوم این سرزمین می‌پردازند و خدا را شکر سفارت ایران در قرقیزستان، در این عرصه بسیار فعال است.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از مسلمانان فکر می‌کنند مساله فلسطین به آنان هیچ ارتباطی ندارد و برای اینکه به این وضع پایان داده شود دو سال پیش در قرقیزستان انستیتوی بین‌المللی دفاع از حقوق مردم فلسطین ایجاد شد.

وی با بیان اینکه در بین کشورهای آسیای مرکزی، قرقیزستان به حمایت از مردم فلسطین می‌پردازد، اظهار داشت: ما از طریق کمیته بین‌المللی مسلمانان در این جمهوری صدای خود را در حمایت از مردم فلسطین بلند کردیم و امروز شاهدیم که مسلمانان قرقیزستان در همایش‌ها برای حمایت از فلسطین مشارکت می‌کنند و ما بطور جمعی به دفاع از مبارزات مردم فلسطین می‌پردازیم.

ایران الگوی کشورهای مسلمان در دفاع از قدس است

«شامیل سلطانف» نماینده پیشین مجلس دوما و رئیس مرکز مطالعات راهبردی روسیه و جهان اسلام هم در این کنفرانس ویدئویی گفت: جمهوری اسلامی ایران با مقاومت خود در برای دشمنان و گرامیداشت روز قدس و دفاع از ملت فلسطین به الگوی کشورهای اسلامی تبدیل شده است.

رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه روسیه که چندین سال ریاست گروه دیدگاه‌های راهبردی روسیه و جهان اسلام را برعهده داشته است، افزود: روز جهانی قدس حتی پس از پیروزی فلسطین برای همیشه جشن گرفته خواهد شد.

سلطانف خاطرنشان کرد: تصور کنیم 10 سال گذشته و فلسطین آزاد شده و اسراییل به عنوان رژیم صهیونیستی ازبین رفت آیا ما روز قدس را جشن می گیریم؟

وی افزود: می خواهم تصریح کنم بعد از آن روزها روز قدس جشن گرفته می شود زیر تصمیم آیت الله خمینی (ره) برای برگزاری روز قدس بعد ظاهری و بعد باطنی دارد.

پیام آشکار رهبر کبیر انقلاب اسلامی، احقاق حقوق پایمال شده فلسطینیان، آزادی فلسطین و قدس شریف و همبستگی با مردم فلسطین بود.

سلطانف تصریح کرد: جنبه دوم، ماهیت باطنی پیام امام خمینی (ره)، رسیدن به اهداف مسلمانان است. هر مسلمانی در واقع هدف مقدسی در زندگی دارد و خداوند در قرآن کریم می فرماید من انسان را برای سرگرمی نیافریدم و هر ملتی باید هدفی داشته باشد و به آن دست بیابد.

وی ادامه داد: روز قدس نماد پیام باطنی است و هر مسلمان هدفی دارد و در راه رسیدن به این هدف موانع و دشمنانی وجود دارد.

نماینده سابق دومای روسیه گفت: ایران نشان می دهد که چگونه باید مبارزه کنند و چگونه باید به اورشلیم (بیت المقدس) رسید و چگونه باید با دشمنان خارجی و داخلی مبارزه کرد.

وی افزود: بعد دیگر اقدام امام خمینی (ره) در مورد تعیین روز جهانی قدس، این است که نیاز به همبستگی و ایجاد انسجام در بین تمام مسلمانان وجود دارد و باید با دشمنان اسلام مبارزه کرد. پس از پیروزی فلسطین نیاز به همبستگی مسلمانان جهان همچنان وجود خواهد داشت و روز قدس برای همیشه جشن گرفته خواهد شد.

کارشناس جمهوری آذربایجان: روز قدس زمان مخالفت با اشغال قره‌باغ، عراق، کشمیر، افغانستان و میانمار است

«ایلقار ابراهیم اوغلو» کارشناس الهیات و رییس 'مرکز دفاع از آزادی اعتقاد دینی و وجدان' جمهوری آذربایجان نیز در این کنفرانس خبری گفت: روز جهانی قدس روز همه مستضعفان و مظلومان جهان است به همین دلیل می توان آن را روز مخالفت با اشغال قره‌باغ (منطقه ای که جمهوری آذربایجان و ارمنستان با هم اختلاف نظر دارند)، عراق، کشمیر، افغانستان و میانمار خواند.

اوغلو گفت: تصادفی نیست که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس تعیین شده است.

وی افزود: در واقع در شرایطی که مسلمانان در ضیافت الهی قرار دارند در پایان سه شب قدر، روز قدس برگزار می شود.

این عالم دینی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران روز جهانی قدس را تعیین کرد، گفت: روز قدس یک روز تاریخی نیست و به یک محدوده جغرافیایی مختص نمی‌شود بلکه نه بزرگی به اشغال همه سرزمین های اسلامی است.

ابراهیم اوغلو خاطرنشان کرد: روز قدس روز مخالفت با اشغال قره باغ، عراق، کشمیر، افغانستان و میانمار است، این روز روز حفظ مسئولیت و روز شکستن بت‌های معاصر ازجمله رژیم صهیونیستی است.

وی افزود: روز قدس روز بیداری و روز بازگشت بشریت به خود است و برای حل مشکلات واقعی بشریت و مقابله خیر با شر است زیرا استکبار جهانی می‌خواهد انسانها را به موجودات بی‌اختیار تبدیل کند.

ابراهیم اوغلو همچنین به اظهارات حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد که امت اسلامی تمدن اسلامی جدیدی را ایجاد می‌کند.

رایزن فرهنگی ایران در باکو: همه آزادگان باید برای آزادی قدس هم صدا شوند

"اصغر فارسی" رایزن فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان هم در این کنفرانس ویدئویی اظهار داشت: برای رهایی قدس از اشغال رژیم صهیونیستی، همه آزادگان جهان و پیروان ادیان ابراهیمی باید هم صدا شوند. هیچ یک از پیروان ادیان الهی حق ندارند سرزمین فلسطین را مصادره کنند.

وی با بیان اینکه بین صهیونیسم و یهود باید تفاوت قائل شد، اظهار کرد: جنبش صهیونیستی یک جنبش سیاسی است که از یهود استفاده ابزاری می‌کند.

فارسی ادامه داد: متاسفانه امروز شاهد رویدادهای عجیب و ناگوار در جهان هستیم و هر کسی که بیشتر از صلح دم می‌زند در عمل صلح را بیشتر از دیگران زیر پا می‌گذارد.

رایزن فرهنگی ایران در باکو با بیان اینکه قدس فقط یک مکان نیست، خاطرنشان کرد: هزاران سال است که ادیان الهی به آن می‌نگرند و مقصد بندگی همه پیروان ادیان الهی است و از زمان شکل گیری این مکان، هر گروه پلیدی تلاش کرده است آن را به بندگی خود بکشاند. آزادی قدس و تبدیل آن به بردگی با یکدیگر ارتباط داشته است.

وی خاطرنشان کرد: علامت آزادی قدس، آزادی عبادت همه پیروان ادیان است و نشانه اسارت و بردگی، قرنطینه شدن آن ازسوی عده ای عنادگر و نژادپرست خصومت جو است.

پرویز قاسمی رایزن فرهنگی سفارت ایران در قرقیزستان نیز در این کنفرانس گفت: امت اسلامی با حساسیت خاصی به روز قدس و مساله فلسطین می‌نگرد. اعلام روز جهانی قدس ابتکار تاریخی امام خمینی بود این روز در طول 40 سال برای امت اسلامی اهمیت فراوان داشت.

قاسمی گفت: روز جهانی قدس می‌تواند مساله فلسطین را حل کند. هر گونه تلاش برای حل مساله فلسطین با اولویت های ملی و قومی تحقق نخواهد یافت و بی ثمر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: قدس قلب جهان اسلام است و همواره در راس مسائل آن قرار خواهد داشت.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*