پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

توصیف جالب لیلاز از شرایط اقتصاد کشور / واکنش مجلس به افزایش قیمت ارز

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
توصیف جالب لیلاز از شرایط اقتصاد کشور / واکنش مجلس به افزایش قیمت ارز

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند کار دشواری است. بسته خبری تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

توصیف جالب لیلاز از شرایط اقتصاد کشور

هم‌میهن درباره انتقاد کیهان از رسانه‌های منتقد دولت رئیسی به دلیل ندیدن دستاوردهای دولت با سعید لیلاز گفتگو کرده است. لیلاز در این گفتگو نظرات جالبی درباره وضعیت اقتصاد کشور بیان کرده است: «واقعیت این است که من شرایط اقتصادی ایران را بیشتر از آنچه که به‌صورت عمومی در رسانه‌های منتقد دولت مطرح می‌شود، می‌بینم. هیچ حوزه‌ای در اقتصاد ایران وجود ندارد که شرایط آن نسبت به دو یا سه سال قبل به مراتب بهتر نباشد.

این به معنای آن نیست که اقتصاد کشور شرایط خوبی دارد. ما هنوز در شرایط بحران هستیم اما روندمان رو به بهبود است. وضعیت مالیات‌ستانی، بهبود شرایط عمومی کسب‌وکار و مانند آن شرایط بهتر است و در بعضی حوزه‌ها مثل رشد اقتصادی با سرعت نسبتاً کمتری رو به جلو حرکت می‌کنیم.

ما در حال تغییر وضعیت از حالت فوق‌بحرانی به وضعیت بحرانی هستیم. در این زمینه نیز سیاه‌نمایی صورت می‌گیرد. تولید خودروی ایران در سال 1397 بالغ بر 700 هزار دستگاه بود. این آمار در سال 1402 به یک میلیون و 400 هزار دستگاه رسید. علاوه بر اینکه چندهزار دستگاه خودرو از خارج از کشور وارد شد. این حوزه رشد 100 درصدی داشته است.

سوال من این است که چه کسانی این خودروها را می‌خرند؟ سرمایه‌دارها می‌خرند؟ سرمایه‌دارها که خودروی ایرانی سوار نمی‌شوند. به نظر می‌رسد وضعیت خرید در حال بهبود است. با وجود اینکه در 5 سال گذشته بیش از 3 میلیون دستگاه خودرو تولید شده، 500هزار نفر همچنان در صف خرید خودرو قرار دارند که ظرف 4 ماه آینده ماشین‌های خود را دریافت خواهند کرد.

در حال حاضر ماهانه یک‌ونیم میلیون دستگاه تلفن همراه وارد کشور می‌شود که نیمی از آن ارزش گمرکی 600 دلاری دارد که به معنی پیشرفته بودن این دستگاه‌هاست. مراجعه به آمارهای سینمایی و فروش بلیت‌های تئاتر نشان می‌دهد که این عرصه نیز با رونق بیشتری مواجه شده است.

آنچه شما مطرح کردید مبنی بر اینکه چرا ما به‌عنوان شهروندان این پیشرفت‌های اعلامی را در زندگی‌مان حس نمی‌کنیم، سه علت مادی و یک علت ذهنی دارد؛ اول، سرعت رشد اقتصادی ایران به اندازه نیاز کشور نیست. سرعت کم است و برای محسوس بودن آن به رشد بیش از 7 درصد نیاز داریم. این اعداد طی چهار و پنج سال گذشته 4 تا 5 درصد بوده است.

دوم، بخش مهمی از این رشد اقتصادی چاله‌های سقوط اقتصاد ایران در سال‌های 97 و 98 را پر کرده است. این همان چیزی است که اقتصاد‌دان‌ها و مقام رهبری اسم آن را دهه از‌دست‌رفته 90 گذاشته‌اند.

سوم، شکاف طبقاتی به‌ویژه در دوران اخیر بسیار افزایش پیدا کرده است. وقتی حرف از رشد اقتصادی می‌زنیم، طبقات فرادست آن را بیشتر از طبقات فرودست احساس می‌کنند. علت اصلی این شکاف طبقاتی، تورم لگام‌گسیخته 6 سال اخیر بوده است. بخشی از این شکاف طبقاتی به علت پرداخت یارانه‌های نقدی در حال ترمیم است.

دلیل ذهنی این وضعیت نیز این است که آقای رئیسی و نظام جمهوری اسلامی، جنگ نرم را باخته‌اند.»

***

نارضایتی اژه‌ای از وضعیت عفاف و حجاب

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در نشست با جمعی از مدیران مسئول رسانه‌ها اظهار کرد: در این محفل به گرد هم نشسته‌ایم تا نقد و نقادی کنیم و دلسوزانه و خیرخواهانه نواقص و کاستی‌ها را برطرف سازیم؛ من شخصاً از شنیدن نقد‌ها خوشحال می‌شوم و آن‌ها را در راستای رفع نواقص و کاستی‌ها به کار می‌بندم. البته قدر مسلم چنانچه بخواهیم فارغ از نقد‌ها و کاستی‌ها، از نقاط قوت نظام بگوییم، سخن و مطلب برای گفتن و نوشتن بسیار بیشتر از نقدهاست. رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: قطعاً به قوه قضاییه نقد وارد است و ما در این زمینه تعارف نداریم؛ ما ادعا نداریم که در تراز نظام در همه بخش‌ها ارتقا پیدا کرده‌ایم، لذا خود را محتاج نقد و رفع نواقص می‌دانیم.

رئیس عدلیه گفت: اختلاف نظر و اختلاف سلیقه همواره بوده و هست و خواهد بود؛ مهم آن است که علی‌رغم این اختلاف نظرات و اختلاف سلیقه‌ها بتوانیم در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم و این اختلافات سبب سوء استفاده دشمنان نشو‌د. گاهی مشکلی برای فردی پیش می‌آید که اگر چه همفکر من نیست، اما هم‌وطن من است و دوستدار نظام است؛ در اینجا باید به او کمک کنیم تا بر مشکلش غلبه کند نه اینکه، چون همفکر و هم‌جناح من نیست، خدای‌ناکرده بر مشکلش بیفزاییم و یا از مشکل او احساس شعف کنیم.

اژه ای در بخش دیگری از سخنانش به مقوله عفاف و حجاب و سیر ناظر بر تدوین لایحه مربوطه در این زمینه نیز گریزی زد و گفت: در قضیه عفاف و حجاب وضع خوبی نداریم؛ اگرچه در این رابطه یک سلسله اقداماتی انجام شده، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم؛ تاکید بنده از همان ابتدا آن بود که باید با به کارگیری قوانین فعلی (قوانین ناظر بر بر مسوولیت اتحادیه ها، صنوف، اماکن و....) در راستای بهبود وضع عفاف و حجاب اقدام کنیم. در فروردین سال گذشته من جلسه‌ای را با حضور مسئولان ذی‌ربط در این حوزه تدارک دیدم و در آن جلسه، کلیه قوانین موجود ناظر بر بهبود وضع عفاف و حجاب را احصاء و ابلاغ کردم و تاکید کردم که چنانچه به همین قوانین موجود عمل شود، مشکلات این حوزه تا میزان موثری مرتفع می‌شود؛ علی‌ایحال در شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوه قضاییه مکلف به تدوین لایحه‌ای در این رابطه شد و ما لایحه‌ای معطوف به هدف را در 9 ماده تنظیم کردیم که آن 9 ماده در دولت به 15 ماده و در مجلس به 71 ماده تبدیل شد و هنوز هم به سرانجام نرسیده است؛ علی‌ایحال کماکان معتقدم که با عمل به همین قوانین موجود، می‌توان وضعیت عفاف و حجاب را تا قبل از تصویب قانون مربوطه در این حوزه بهبود بخشید.

***

ساعت کار ادارات از 15 خرداد تغییر می‌کند

به گزارش ایسنا، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق اظهار کرد: برای تغییر ساعت کار ادارات، مصوبه هیات وزیران در سال گذشته را داریم که همچنان قابل اجراست و امسال نیز اجرایی می‌شود که براساس آن ساعت کار ادارات از 15 خرداد تا 15 شهریور تغییر می‌کند.

طبق اعلام وزارت نیرو، بر اساس مصوبه سال گذشته هیات وزیران و به منظور مدیریت مصرف برق در فصل گرم سال، ساعت کاری ادارات به 6 صبح تا 1 بعدازظهر تغییر یافت که این اقدام کاهش 850 مگاواتی اوج بار شبکه برق در تابستان 1402 را به همراه داشت.

***

واکنش مجلس به افزایش قیمت ارز

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس در پاسخ به تذکرات حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، شهباز حسن پور نماینده سیرجان و جواد نیک بین نماینده کاشمر اظهار کرد: درباره موضوع دارو مجلس شورای اسلامی چند جلسه نظارتی را برگزار کرد که جمع‌بندی‌هایی صورت گرفته، گزارش دیوان محاسبات و معاونت نظارت مجلس نیز تهیه شده و در دستور کار کمیسیون بهداشت قرار دارد.

وی اضافه کرد: احتمالا از هفته آینده روال برگزاری جلسات مجلس شورای اسلامی به قبل یعنی یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه بر می‌گردد. البته ما در جلسه هیات رئیسه دراین باره تصمیم‌گیری می‌کنیم و جلسات نظارتی سه‌شنبه تشکیل خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره موضوع ارز اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی چند ماه قبل درباره بازار ارز گزارشی به دولت داد و پیگیری‌هایی هم صورت گرفت دیروز نیز نامه دیگری از سوی کمیسیون اقتصادی ارائه شد. ما در مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای درباره ارز با مسئولان بانک مرکزی و اقتصادی دولت برگزار خواهیم کرد.

حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در تذکر خود گفت: مجلس شورای اسلامی به دولت برای بهبود وضعیت دارو فرصت داد که مهلت 2 ماهه تمام شده و هنوز شرایط اصلاح نشده است. در تامین برخی از داروها مشکل داریم از جمله داروهای پیوندی که بیماران یک هفته تا 2 هفته یکبار دارو دریافت می‌کنند.

حسن‌پور نماینده سیرجان نیز اظهار کرد: انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای درباره مشکلات کشور به خصوص نوسانات بازار ارز برگزار کند.

حجت الاسلام جواد نیک بین نیز در تذکری با تاکید بر لزوم بررسی موضوع ارز در مجلس گفت: یادم می‌آید که روزگاری در سال گذشته در همین مجلس وقتی ارز از 30 هزار تومان تجاوز کرد من و دوستان‌مان در مجلس گفتیم که رئیس جمهور باید به مجلس بیاید و از او طرح سوال شود و حتی او استیضاح شود.

***

واکنش مدیرعامل سازمان بنادر به اختلاس 108 میلیارد تومانی در بندر امام

به گزارش فارس علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر در جمع خبرنگاران در واکنش به اختلاس رخ‌داده در یکی از بنادر جنوبی کشور (بندر امام خمینی «ره») اظهار داشت: قبل از هر چیز بابت اختلاس رخ‌داده از مردم عذرخواهی می‌کنم و همه همت خود را انجام می‌دهیم تا این پول را برگردانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: شخصی به نام آرش اشتری شیادانه 108 میلیارد تومان پول را جابه‌جا کرده است، وی کارشناس مسئول یکی از بنادر تابعه بود‌.

وی افزود: حراست بندر چند روز بعد این اختلاس را کشف کرد و با حمایت سازمان‌های مربوطه از جمله اطلاعات سپاه، ردیابی‌ها وی در حال انجام است تا این رقم را برگردانیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: تمام همت ما این است که مبلغ را برگردانیم. اداره کل بنادر خوزستان اعلام کرده: به محض اینکه بتوانیم اطلاعات جدیدی بگیریم آنرا به اطلاع مردم می رسانیم.

***

واکنش وزارت اقتصاد به شایعه برکناری خاندوزی

به گزارش تسنیم، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ 1403/01/19 روزنامه هم میهن با تیتر «نه رفتن چاره است نه ماندن» و روزنامه آرمان ملی با تیتر «خاندوزی هست مثل مشکلات اقتصادی!» توضیح داد: شایعه برکناری برخی مسئولان اقتصادی دولت پیش از آنکه یک شایعه باشد با واکنش یک چهره سیاسی به شایعه‌ای که مشخص نیست اساساً وجود داشته؛ به طور گسترده در برخی رسانه‌ها منتشر شد و به دنبال همین خبر ساختگی، موجی از اخبار و تحلیل‌هایی برای بی‌ثبات جلوه دادن تیم اقتصادی دولت در مواجهه با مسائل اقتصادی منتشر شد.

دولت سیزدهم بدون شک و حتی به اذعان بسیاری از منتقدان در بهبود شاخص های اقتصادی کارنامه موفقی داشته است اما به هر حال عبور از اقتصاد بحران زده ای که به این دولت میراث رسید؛ علاوه بر آنکه آثار دراز مدتی خواهد داشت، زمان بر هم بوده است...

در زمینه تثبیت نرخ ارز نیز دولت در سال گذشته کارنامه قابل قبولی داشت و در کنار سیاست های دولت برای مهار تورم از طریق مهار رشد نقدینگی و انضباط بخشی مالی، تمام سناریوهای بدبینانه درباره نرخ ارز نیز با برنامه ریزی دولت در هم ریخته شد اما طبیعتا در جنگ اقتصادی و اقداماتی نظیر حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، جنگ ارزی نیز به قوت خود باقی است و دولت همزمان با تلاش برای باز گرداندن اقتصاد به ریل توسعه و رونق، در جبهه جنگ ارزی و تلاش طرف مقابل برای بی ثبات کردن اقتصاد در حال نبرد است. دولت در این کارزار، ایجاد آرامش و رفاه مردم را از اهداف اصلی خود می‌داند و در کنار بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور می کوشد تا از معیشت مردم در برابر جنگ اقتصادی محافظت کند.

در این میان شایعه سازی درباره تیم اقتصادی دولت که بی وقفه در حال تلاش برای عبور از این شرایط است؛ میتواند خواسته یا ناخواسته ابزار دیگری علیه دولت و مردم ایران در این جنگ تحمیلی اقتصادی باشد چرا که علی رغم تمام فشارها، القای بی ثباتی و نا اطمینانی خود به انتظارات تورمی دامن می‌زند.

***

«پایداری» و «شانا» برای دور دوم انتخابات مجلس «لیست مشترک» می‌دهند

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: مردم قطعاً برای دور دوم انتخابات مجلس هم احساس مسؤولیت کرده و در حوزه‌هایی که انتخابات به دور دوم کشیده شده است، پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.

وی افزود: برای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم پیش‌بینی می‌کنم که جبهه پایداری و شانا (شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی) لیست مشترک بدهند و امنا (ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) هم لیست جداگانه ارائه کند.

شورای وحدت در مرحله دوم انتخابات مجلس فهرست می‌دهد

ابوالقاسم رئوفیان عضو هیأت عالی شورای وحدت در گفت‌وگو با ایرنا، درباره اینکه آیا شورای وحدت برای دور دوم انتخابات فهرستی را ارائه می کند؟ گفت: به طور قطع شورای وحدت فهرست ارائه می‌کند و برای دور دوم برنامه دارد.

وی افزود: اما درباره اینکه آیا در تهران و یا سایر حوزه های انتخابیه فهرست می‌دهیم، هنوز به جمع بندی نرسیدیم و قرار است طی هفته جاری تصمیم نهایی در این باره اتخاذ شود.