سه‌شنبه 10 مهر 1403

تکاپوی احزاب سیاسی برای مشارکت حداکثری در انتخابات 1400

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تکاپوی احزاب سیاسی برای مشارکت حداکثری در انتخابات 1400

تهران - ایرنا - کمتر از یک سال تا برگزاری انتخابات 1400 باقی مانده اما 2 جریان سیاسی کشور تاکنون برنامه‌ای برای چگونگی حضور در این ماراتن ارایه نکرده‌اند به نظر می‌رسد به منظور ایجاد انگیزه در مردم برای شرکت گسترده و پرشور در این انتخابات، احزاب و جریان‌های مختلف سیاسی می‌بایست از هم اکنون نسبت به طراحی و مواضع سیاسی و اقتصادی کاندیداهای خود اقدام کنند.

در شرایطی که چندین ماه به سیزدهمین دوره انتخابات در خرداد 1400 خورشیدی باقی مانده است، احزاب و جریان های سیاسی مختلف بایستی به مدیریت فضای حاکم بر جامعه بپردازند تا بدین وسیله در انتخابات، مشارکت حداکثری را شاهد باشیم. البته ایجاد امید در جامعه نیاز به دگرگونی های اساسی در خط مشی‌ها و راهکارهای عمومی کشور دارد و در نهایت نیز باید به اصلاح ساختارها و سیستم‌های معیوب دست زد. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی از هم اکنون به بررسی جنبه های مختلف انتخابات ریاست جمهوری پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

تغییرات اساسی در سیاست ها، منجر به حضور حداکثری در انتخابات می شود

خبرگزاری ایسنا به گفت و گو با غلامرضا انصاری فعال سیاسی اصلاح طلب پرداخته و آورد: جامعه ما در سال های اخیر دچار اندک سالاری شده و دایره محدود مدیران و مقامات سیاسی روز به روز تنگ تر شده است. بر همین اساس شاهد حضور چهره های تکراری در عرصه سیاسی هستیم که این موضوع یکی از دلایل بی تفاوتی مردم به عرصه سیاست و افزایش تندروی و رادیکالیسم از سوی دیگر شده است. وقتی عنصر تندروی بر مدارا و گفت و گو غالب گردد، عقل جمعی و تجربه تاریخی کارایی خود را از دست می‌دهد و مورد توجه قرار نخواهد گرفت؛ خود این موضوع هم یکی از عوامل بازدارنده در حرکت علمی و تجربی است. این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه ناکارآمدی مدیریتی و عدم تناسب جایگاه با اختیار، از نکات دیگری است که ظرفیت عرصه اجرایی و سیاسی ما را به حداقل رسانده است، در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: از سوی دیگر گروه‌های سیاسی خارج از دولت که می‌توانند به مردم پاسخگو نباشند هم در میان هستند. دقیقا با امضا سند برجام اولین مخالفت ها با ورود سرمایه‌های خارجی خصوصا از نوع سرمایه آمریکایی به کشور آغاز شد و توانست جریان ضد برجام را در آمریکا هم تقویت کند، نتیجه این اتفاقات روی کارآمدن ترامپ شد. تحریم های حداکثری آمریکا و هم‌پیمانانش بر علیه کشور و همچنین مسائل و مشکلاتی که کرونا برای جامعه ما رقم زده از عوامل دیگری است که می‌بینیم در طول دو سال گذشته اقتصاد کشور ما را گرفتار رکود تورمی کرده است.

سایت خبری اعتماد آنلاین به گفت و گو با صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی پرداخته و آورد: اصولگرایان تندرو با کارهایی که در این سه سال کردند عملا به 24 میلیون نفری که در 29 اردیبهشت 96 رأی دادند این پیام را رساندند که حضورتان در پای صندوق رأی بی‌فایده است. اصلاح‌طلبان اصلا و ابدا نمی‌توانند به فکر انتخابات 1400 باشند زیرا مردم دیگر به اصلاح‌طلبان رأی نمی‌دهند و به همین دلیل آنها هیچ شانسی نخواهند داشت. در واقع مردم در دوم اسفند 98 نشان دادند به هیچ وجه با رویکرد فعلی جریان اصلاحات موافق نیستند. به نظر من جبهه اصلاحات باید برای خروج از این شرایط چاره‌اندیشی کند؛ یعنی اصلاح‌طلبان باید این را بپذیرند که چاره‌ای جز انتقاد از خود ندارند تا از این طریق دریابند چرا مردم از آنها روی برگرداندند و اصلاح‌طلبان چرا دیگر چهره‌های محبوبی نیستند. در واقع برای این طیف یک راه مانده و آن چیزی جز این نیست که به سمت مردم برگردند. تنها راه بازگشت به جامعه و جلب مجدد رأی و توجه مردم این است که اصلاح‌طلبان پرچم آزادی‌خواهی را بلند کنند.

آیا دلایل ردصلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری 1400 اعلام خواهد شد؟

خبرگزاری برنا به بازتاب سخنان ابوالفضل ابوترابی‌فرد، نماینده نجف آباد در مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد: با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، در اولویت کمیسیون قرار دارد. در رابطه با اصلاح قانون انتخابات، کمیته‌ای در این خصوص در کمیسیون شوراها و امور داخلی تشکیل شد. در حال حاضر اصلاح قانون انتخابات شوراها، اصلاح قانون انتخابات مجلس و اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را داریم. با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، در اولویت کمیسیون قرار دارد. اعضای کمیسیون لطف داشتند و من را به عنوان رئیس کارگروه اصلاح قانون انتخابات شوراها و ریاست جمهوری انتخاب کردند. دو جلسه در خصوص اصلاح قانون انتخابات شوراها برگزار کردیم، این هفته یا هفته آینده کارگروه اصلاح قانون انتخابات شوراها به سرانجام می‌رسد. اتفاقات مبارکی در حال انجام است؛ 5 آسیب شناسی را در اصلاح انتخابات ریاست جمهوری و شوراها داشتیم. اول نظارت پسین و دوم نظارت پیشین است، عدم آموزش شوراها و تعارض منافع از دیگر آسیب شناسی ها در این اصلاح قانون انتخابات است. نکته مهم و اخر اینکه بنا داریم دلایل رد صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری به مردم اعلام شود. البته منوط به این است که کاندیداها در ابتدای ثبت نام اعلام کنند که اگر رد صلاحیت شدند تمایل دارند که دلایل به اطلاع مردم برسد یا خیر، این مسئله بر دوش کاندیداها است تا پس از رد صلاحیت، کاندیداها مظلوم‌نمایی نکنند. کاندیدا اگر رد صلاحیت شد و تمایل داشت دلایل رد صلاحیت، به مردم اعلام می‌شود اگر هم، تمایلی نداشت که مردم بدانند لابد ریگی به کفش دارد.

اگر راست می گویید؛ برنامه بدهید نه شعار

روزنامه آرمان ملی به گفت و گو با سیدمصطفی هاشمی‌طبا سیاست‌مدار اصلاح‌طلب پرداخته و نوشت: اگر اصلاح‌طلبان و اصولگرایان راه‌حلی برای بهبود شرایط مملکت دارند بگویند. آن موقع است که مردم از آنها استقبال می‌کنند. مجلسی که الان در دست اصولگراها است، راه‌حلی ندارد. اصلاح‌طلبان نیز به همین منوال راه‌حلی ندارند. تنها راهی که برای هر دو طیف وجود دارد و می‌تواند مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کنند این است که برنامه‌ای دقیق و مدون ارائه بدهند. وی افزود: هیچ‌کس حرف یا راه‌حلی برای اداره کشور ندارد. حالا که نه اصولگراها و نه اصلاح‌طلب‌ها برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند، باید همگی برویم و بمیریم. هنگامی که طبقه برگزیده مملکت راه‌حلی برای ارائه دادن ندارند، اوضاع بهبود پیدا نمی‌کند و همه چیز به همین منوال باقی خواهد ماند. هاشمی‌طبا گفت: من بارها گفتم در چنین شرایطی که در تحریم قرار داریم، یا باید تسلیم آمریکا بشویم یا اقتصاد ریاضتی پیشه کنیم. نه اینکه شعارهای بی‌خاصیت بدهیم. اگر قرار بر مقاومت است به مردم بگویید که باید ریاضت بکشید. اگر هم معتقد به ولنگاری هستید پس با آمریکا سازش کنید. زمینه این اقتصاد ریاضتی را هم مسئولان کشور باید فراهم کنند.

ائتلاف فراگیر، بدون جامعه روحانیت مبارز به جایی نمی‌رسد

سایت خبری نامه نیوز به گفت و گو با غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز پرداخته و آورد: سازوکاری برای ورود به انتخابات مناسب است که مجموعه احزاب و شخصیت‌های مشهور جریان انقلابی را کنار هم آورد تا بتوانند با هم تفاهم کنند. البته شخصا معتقدم که در چنین حرکتی اگر بخواهند به یک ائتلاف فراگیر و جامع ایجاد کنند، بدون همراهی جامعه روحانیت مبارز به جایی نمی‌رسند و تجربه قبلی انتخابات مجلس هم این را نشان داد». «در جریان انتخابات مجلس یازدهم دیدیم که اختلافات همچنان برپا بود و تا 48 ساعت قبل از انتخابات در یک فرصت بسیار کوتاهی به توافق رسیدند. به نظر من این چنین اقداماتی خوب نیست و از در واقع اقدام از روی اضطرار و ناچاری است و بهترین نتیجه را به بار نمی‌آورد.» «در سایر انتخابات‌ها مثل انتخابات ریاست جمهوری هم اینطور بود که بعد از سال 84 همواره این طور بوده که جریان اصولگرا دائما با کاندیداتوری اشخاص بدون اینکه از این سازوکاری بیرون آمده باشند؛ مواجه شده است. یعنی این طور نیست که صبر کنند و اجازه دهند که مجموعه جریان یک حرکت منسجم و هماهنگی را آغاز کند و بعد کاندیداتوری خود را به آن سازو کار اعلام کنند. روال این بوده که از طریق رسانه‌ها اعلام کاندیداتوری کرده و مجموعه جریان را با دشواری مواجه می‌کردند.» «چه می‌توان کرد وقتی مثلا سه نفر خودشان اعلام حضور کرده و حتی اعلام کرده‌اند که ائتلاف کردیم تا به یک نفر برسیم؟ دیدیم هم که با ناکامی روبه‌رو بودند. حرف این است که چنین اقداماتی اجازه نمی‌دهد یک سازوکار مناسب پدید آید و یک اقدام سنجید، هماهنگ و موثر در انتخابات انجام شود».

تأکید کدخدایی برحزبی شدن انتخابات

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: سخنگوی شورای نگهبان وجود قانون انتخابات مؤثر و کارآمد را سبب بهتر شدن کارنامه این شورا به عنوان مرجع بررسی صلاحیت داوطلبان دانست و گفت اگر بخواهیم در انتخابات به یک نقطه مطلوب برسیم هم باید قوانین را اصلاح کنیم و هم فرهنگ مردم تغییراتی کند و هم باید برخی ساختارها را تغییر دهیم. وی ابزار و امکانات شورای نگهبان برای انجام وظیفه نظارتی را ناکافی عنوان کرد و گفت: شاید می‌توانستیم مراحل دیگری را هم پیش‌بینی کنیم و مکانیزم دیگری را در نظر بگیریم که بتوانیم فشار ناشی از ثبت نام گسترده را کاهش دهیم. در انتخابات مجلس 16 هزار نفر ثبت نام کردند که در عرض 50 روز باید به این تعداد پاسخ دهیم. طبیعی است که در چنین شرایطی اشتباه هم داشته باشیم. او با این پیشنهاد که به موجب قوانین، نهادهای معینی در استان‌ها برای شورای نگهبان ایجاد شود و این نهادها بتوانند کارهای مقدماتی را انجام دهند و شورا در مرحله نهایی وارد شود، خواستار افزایش فرصت هیأت‌های نظارت استانی و شورای نگهبان از 50 یا 70 روز به یک سال برای انتخابات مجلس شد. کدخدایی با اذعان به ناتوانی شورای نگهبان در احراز صلاحیت های مدیریتی در تأیید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، از حزبی شدن انتخابات دفاع کرد و افزود: در کشورهای دیگر احزاب شرایط یک فرد را ارزیابی می‌کنند که می‌تواند نماینده حزب باشد یا نه. بعد از مردم می‌خواهند به وی رأی بدهند؛ یعنی انتخابات دومرحله‌ای است. او در ادامه گفت در حال حاضر فردی داوطلب می‌شود اما تیم اقتصادی ندارد و ما هم هیچ وقت از او سؤال نمی‌کنیم که برنامه‌ات چیست. اما اگر حزبی بود، حزب برنامه را می‌گرفت و بررسی می‌کرد.

پارلمان های محلی را تضعیف نکنید

روزنامه ایران به گفت و گو با قاسم میرزایی نیکو، نماینده مجلس دهم پرداخته و نوشت:در شرایطی که اتفاق نظری در بین نهادهای مختلف و گروه‌های سیاسی بر سر ضرورت اصلاح قانون انتخابات وجود دارد، کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس اخیرا کلیات طرحی را تصویب کرده که در صورت تصویب نهایی، مکانیسم انتخابات شوراهای شهر و روستا زیر و رو می‌شود. حال آنکه انتخابات شوراها به نسبت انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری که نظارت بر آنها برعهده شورای نگهبان است، کمتر محل انتقاد بوده است. دولت لایحه جامع انتخابات را قبل از انتخابات مجلس یازدهم به مجلس دهم ارسال کرد اما نه این لایحه به نوبت بررسی رسید و نه یکی دو طرح دیگری که نمایندگان مجلس دهم برای اصلاح انتخابات تصویب کرده بودند، مورد موافقت شورای نگهبان قرار گرفت. حال در چنین شرایطی اعضای کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس اصولگرا انگشت اصلاح را روی انتخاباتی گذاشته که روند بررسی صلاحیت‌ها و نظارت بر آن برعهده مجلس شورای اسلامی است و تنها انتخاباتی است که شورای نگهبان ورودی به آن ندارد. با این طرح اما به گفته ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد، قرار است روند بررسی صلاحیت‌ها به کمیسیونی با عنوان کمیسیون ملی انتخابات سپرده شود که سه عضو آن اعضای شورای نگهبان، 2 عضو دیگرش نمایندگانی از قوه قضائیه و تنها 3 عضوش نمایندگان مجلس باشند. کلیات طرحی برای اصلاح فرآیند برگزاری انتخابات شوراها در کمیسیون شوراهای مجلس تصویب شده است. محور این طرح را انتقاداتی تشکیل می‌دهد که نسبت به نحوه برگزاری دوره قبل وارد می‌کنند. پاسخ شما چیست؟ البته این طرح هنوز به صحن نیامده و تصویب نشده است، اما همان موقع ما ساز و کارهای مختلفی را پیش‌بینی می‌کردیم تا نگرانی‌هایی که وجود داشت، برطرف شود. در آن زمان این بحث مطرح بود که باید لایحه جامع انتخابات مدنظر قرار بگیرد. این لایحه به عمر مجلس دهم نرسید و چون نزدیک به انتخابات بود، تنها بخشی از آن که مربوط به انتخابات استانی بود تکمیل شد که شورای نگهبان آن را رد کرد.

پیشنهاد محمود صادقی برای جلوگیری از کاهش مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری1400

خبرگزاری ایسنا به بازتاب سخنان محمود صادقی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها پرداخت و آورد: کرونا پدیده ای خیلی ویژه و بی سابقه است که همه دنیا را تحت تاثیر قرار داده است، اما این پدیده در کنار تهدید هایش، فرصت هایی هم فراهم کرده است از جمله اینکه بسیاری از مشاغل از فضای مجازی استفاده می کنند. دانشگاه ها نیز در فضای مجازی فعالیت می کنند و دانشجویان از منزل خود در امتحانات شرکت می کنند هرچند فرصت حضور در کلاس ها را از دست می دهند. تشکل های سیاسی هم از فضای مجازی برای برگزاری جلسات خود می توانند بهره گرفته و جلسات خود را منظم برگزار کنند. وی درباره تهدیدهای کرونا در حوزه اقتصادی تصریح کرد: بخاطر تحریم ها، مشکلات اقتصادی زیادی ایجاد شده است که کرونا بر این مشکلات افزوده و برخی کسب و کارها تعطیل شده است. این وضعیت آثار روحی و روانی منفی، اضطراب، استرس عدم اطمینان به آینده برای مردم ایجاد کرده است. این فعال سیاسی با بیان اینکه کرونا موجب محدودیت برای حضور در اجتماعات رسمی و غیر رسمی شده است، خاطرنشان کرد: اگرچه ممکن است تصور شود که حضور کمتر مردم در عرصه های سیاسی یک فرصت است اما این مسأله در طولانی مدت آسیب زا خواهد بود و به واگرایی منجر شود. بخش زیادی از فعالیت سیاسی، مستلزم ارتباط و تعامل است، اما وقتی تعاملات قطع شود، افراد دچار انزوا و واگرایی می شوند. در حال حاضر به خاطر شرایط موجود فعالیت همه طیف های سیاسی دچار اختلال شده است. اگر وضعیت همینگونه ادامه یابد، انتخابات 1400تحت تاثیر قرار می گیرد و مشارکت کاهش می یابد، مگر اینکه انتخابات الکترونیک برگزار شود. اگر شدت بیماری کاهش نیابد، حتما باید فکری برای انتخابات کرد.

رسانه های اصولگرا

گزینه های اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات

روزنامه صبح نو در گزارشی نوشت: کاملا محتمل به نظر می‌رسید که اصلاح‌طلبان بخواهند، نام معاون اول رییس‌جمهوری را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، بر سر زبان‌ها بیندازند. دیروز یکی از این فعالان اصلاح‌طلب، آمادگی جهانگیری برای حضور در انتخابات را رسما اعلام کرد. علی صوفی، وزیر تعاون دولت اصلاحات و از فعالان جبهه اصلاح‌طلبی، آمادگی جهانگیری برای حضور در آوردگاه انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد. صوفی در این باره تصریح کرد: «آقای جهانگیری برای انتخابات ریاست جمهوری‌1400 صراحتا اعلام کرده که کاندیدا خواهد شد.»... اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، که در دولت‌های سازندگی و اصلاحات نیز سابقه استانداری و سکانداری وزارتخانه دارد، از چهره‌های نزدیک به طیف عمل‌گرای اصلاحات محسوب می‌شود. او پیش از محسن هاشمی، رییس کنونی شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، این سمت را عهده‌دار بود اما به‌دلیل آنچه مشغولیت در دولت عنوان شد، رفته‌رفته از این سمت کناره گرفت... درگرفتن دوقطبی میان طرفداران بهزاد نبوی و عبدالله نوری برای ریاست بر تشکیلات سیاسی و انتخاباتی اصلاح‌طلبان، مناقشه و چالش دیگری است که رفرمیست‌ها را درگیر خود کرده است.

*س_برچسب‌ها_س*