چهارشنبه 11 مهر 1403

جنگ کرونا باید روایت شود / اقدامات دانشجویان در راستای مبارزه با کرونا

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
جنگ کرونا باید روایت شود / اقدامات دانشجویان در راستای مبارزه با کرونا

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست خبری جشنواره دانشجویی روایت حضور با هدف توضیح ابعاد اقدامات استانی طرح روایت حضور و اعلام اختتامیه این جشنواره در باغ نگارستان دانشگاه تهران و با حضور سردار بذرافکن معاون فرهنگی سپاه پاسداران، احمدی پژوهشگر و فعال رسانه‌ای و حجت‌الاسلام تنها به عنوان قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه تهران برگزار شد. جنگ کرونا باید روایت...

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست خبری جشنواره دانشجویی روایت حضور با هدف توضیح ابعاد اقدامات استانی طرح روایت حضور و اعلام اختتامیه این جشنواره در باغ نگارستان دانشگاه تهران و با حضور سردار بذرافکن معاون فرهنگی سپاه پاسداران، احمدی پژوهشگر و فعال رسانه‌ای و حجت‌الاسلام تنها به عنوان قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه تهران برگزار شد.

جنگ کرونا باید روایت شود

در ابتدای نشست امین‌فر، مسئول روابط استانی جشنواره نکاتی را در خصوص اهداف و روند شکل‌گیری جشنواره بیان کرد: در راستای مطالبه جدی مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه سال 99 مبنی بر ثبت و تولید آثاری که جهاد عظیم و عمومی در مقابله با بحران کرونا را نشان دهد، تعدادی از دانشجویان دانشکده ادبیات وعلوم انسانی و پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در جهت ایجاد حرکتی برآمدند تا در جامعه دانشگاهی کشور تلاشی مؤثر و فراگیر در این زمینه صورت گیرد. ظرفیت‌های فراوان و خلاقی در جامعه دانش‌آموختگان ما به ویژه دانش‌آموختگان رشته‌های ادبی و هنری وجود دارد. در دوسال اخیر ما شاهد برگزاری جشنواره‌هایی با موضوع کرونا بوده‌ایم اما پررنگ بودن رویکردهای گزارش‌محور و سازمانی در این جشنواره‌ها و نبود دستاورد آموزشی و تربیتی مطلوب، از کیفیت این جشنواره‌ها می‌کاهد. همچنین به واسطه عمومیت مخاطبی که در برخی از جشنواره‌ها وجود داشت سبب می‌شد که نگاه تخصص‌گرا در آثار کاهش پیدا کند و جشنواره‌ها صرفا به سمت جمع‌آوری و یا تولید آثار در زمینه مدنظر حرکت کنند. از این رو جشنواره‌ای با رویکرد تخصصی و دانشجویی می‌توانست این خلاء را پر کند. معتقدیم پاندمی کرونا داخل کشور مانند یک جنگ تحمیلی بود و همه مردم از اقشار مختلف برای دفاع حضور پیدا کردند؛ درست مثل دوران دفاع مقدس. همانطور که دفاع مقدس باید روایت می‌شد این جنگ هم باید روایت شود. اساسا مسئله‌ی ما در این جشنواره مسئله‌ی جنگ روایت ها بود و اینکه اگر روایت نکنیم روایت خواهیم شد. مسئله مهمی که در جشنواره برای ما اهمیت داشت، فراگیری و وسعت روایت‌گری در عرصه کرونا بود که با ایجاد شعبه‌هایی در استان‌ها محقق می‌شد چرا که تمام استان‌های کشور میدان مبارزه با کرونا بودند و این موضوع منحصر به یک استان نیست. روایت حضور تاکنون در قریب به 30 استان شرکت‌کننده دارد و شناخته شده‌است.

اقدامات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در راستای نقش‌آفرینی در عرصه کرونا

در ادامه، جابری، مسئول خواهران علوم پزشکی تهران به اقداماتی که دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در راستای نقش‌آفرینی در عرصه کرونا انجام دادند پرداخت که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: دبیری ستاد مقابله با کرونا در بسیج دانشجویی تهران بزرگ، ساماندهی مرکز واکسیناسیون شهید کسری اسماعیلی در مجموعه 13 آبان (سفارت سابق آمریکا) با ظرفیت بیش از 2 الی10 هزار دوز در روز، به کارگیری نیروهای حاصل از فراخوان 600 نفره از بدنه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سازماندهی بیش از 300 نیروی داوطلب بسیجی در 7 مرکز واکسیناسیون دانشگاه علوم پزشکی تهران، سازماندهی و استقرار بیش از100 نیروی پرستار و همیار سلامت در بیمارستان‌های بهارلو و شریعتی، سازماندهی و اعزام بیش از 25 تیم واکسیناسیون سیار به مناطق جنوبی تهران، برپایی 5 دوره پویش نذر ماسک و ارسال بیش از 150 هزار ماسک به سراسر تهران از جمله سیستان و بلوچستان به ارزش بیش از 3 میلیارد ریال، توزیع بسته‌های معیشتی به ارزش 6 میلیارد ریال در مناطق محروم تهران.

در ادامه ریاحی، مسئول واحد خواهران دانشگاه شیراز و دبیر فرهنگی ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس به طرح نکات و اقدامات صورت گرفته در این استان پرداخت: ابتدا متوجه اهمیت این جشنواره نبودیم اما کم‌کم با جلساتی که برگزار شد متوجه اهمیت موضوع شدیم و بعد کار را شروع کردیم. دوستان بسیج دانشجویی استان فارس و مابقی دانشجویان این استان در ایام کرونا هر کاری از دستشان بر می‌آمد انجام دادند؛ از تبدیل بعضی قسمت‌های دانشگاه‌ها به کارگاه ماسک یا ضدعفونی کردن معابر گرفته، تا تهیه بسته‌های معیشتی شامل گوشت و مرغ و غذای گرم و اقلام ضروری. رویداد مهم‌تر راه‌اندازی اردوهای جهادی بود که در بیمارستان‌های ویژه بیماران کرونایی برگزار می‌شد و سپس منتهی به اردوهای جهادی بعدی شد که دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در خط مقدم این جهاد بودند. در این ایام تعدای از پرستاران و دانشجویانی که در مسیر جهاد قدم گذاشتند به شهادت رسیدند که روایت حضور فرصت خوبی بود برای بازتاب این حماسه‌ها.

اقدامات دانشجویان استان زنجان در مقابله با کرونا

در ادامه نشست حسینی، دانشجوی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان و رابط استانی جشنواره، توضیحاتی از اقدامات صورت گرفته در ایام پاندمی در استان زنجان ارائه کرد: اولین اقدام انجام شده تشکیل هسته داوطلبی و قرارگاه ضدکرونا توسط دانشجویان، بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی و سایر تشکل‌ها بود. در ابتدای شیوع کرونا شاهد کمبود تجهیزات و امکانات لازم در سطح استان بودیم. لذا طی 24 ساعت ابتدایی شیوع ویروس، هسته داوطلبی در دو گام به تهیه و بسته بندی 13000 محلول ضد عفونی‌کننده در ساختمان دانشکده داروسازی پرداخت و محصولات تهیه شده به بیمارستان ها و سطح شهر ارسال شد. گام بعدی هسته، تولید روزانه 200 الی300 شیلد محافظتی برای کادر درمان و پرسنل بیمارستان‌ها بود. در ادامه کار در طرح پویش نذر ماسک، دانشجویان در قالب تیم‌های دو نفره به داروخانه‌های سطح استان می‌رفتند و لیست اقلام بهداشتی موجود در داروخانه‌ها را ثبت، منتشر و بروزرسانی می‌کردند تا در دسترس عموم مردم قرارگیرد. حضور اعضای هسته داوطلبی در مراکز بهداشتی سطح استان و تریاژ تلفنی و کمک به مراقبین سلامت و آموزش حدود 90000 خانواده در سطح استان و ثبت اطلاعات این افراد در سامانه سیب و نیز حضور دانشجویان در مراکز تشخیصی و درمانی در خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا، نصب پوسترهای راهنمای رعایت بهداشت، تهیه لیست افراد مشکوک و مبتلا به کرونا، کمک در دفن اجساد مبتلا به کرونا، نمونه‌برداری از آب مناطق مختلف جهت کلرسنجی، عملیات رسانه‌ای، انجام فعالیت‌های درمانی در منازل جهت کاهش تردد، برگزاری مسابقات فرهنگی هنری با محوریت پویش در خانه می‌مانیم و تعاون در پاسخگویی در سامانه 4030، مدیریت و ایجاد مراکز واکسیناسیون و تشکیل تیم واکسیناسیون از دانشجویان، گوشه‌ای از اقداماتی بود که توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ایام کرونا صورت گرفت. پس از وقفه‌ای که کرونا در برگزاری اردوهای جهادی دانشگاه‌ها ایجاد کرد، فرصتی جهت برگزاری اردو‌های جهادی به شکل جدید به‌وجود آمد. گروه جهادی «حیان» که متشکل از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان است، در ایام کرونا فعالیت‌های خود را ادامه دادند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به توزیع اقلام بهداشتی میان400 خانوار در روستاهای جزیمق، کلهین و اسدآباد در مهرماه 99، اجرای طرح ویزیت رایگان و غربالگری، توزیع اقلام بهداشتی و دارو و انجام تست تشخیصی پی‌سی‌آر در طرح شهید سلیمانی، ذیل عنوان سه شنبه‌های مهدوی اشاره کرد. همچنین اردوی جهادی در اربعین سال 1399 توسط این گروه برگزار و در آن به انجام فعالیت‌های بهداشتی درمانی، شامل خدمات پزشکی، مامایی، توزیع دارو و... پرداخته شد.

گروه جهادی حیان در مهرماه سال 1400 با تجهیز تیم پزشکی، دندانپزشکی، مامایی، دارو واکسیناسیون، اردوی جهادی خود را در منطقه ماهنشان زنجان برگزار کرد. ویزیت رایگان450 نفر از ساکنان، توزیع رایگان دارو، واکسیناسیون 500 نفر از اهالی روستاهای صعب‌العبور، ارائه رایگان خدمات دندانپزشکی، تهیه گوشی موبایل، تجهیز گرمایشی منازل، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان جا‌مانده از تحصیل، شناسایی وضعیت محرومین، تکمیل شناسنامه اطلاعاتی منطقه‌بندی روستای ماهنشان، برگزاری کلاس‌های اشتغال‌زایی و مهارتی و... از جمله فعالیت‌های صورت گرفته در این اردو بود.

در ادامه سرگلزایی به عنوان سرتیم استان سیستان و بلوچستان به طرح نکات خود پرداخت: بسیج دانشجویی در دوره کرونا فعالیت‌های متعددی را با همراهی خود دانشجوها انجام داد. تشکیل ستاد کرونا، توزیع بسته‌های معیشتی، کمک به خانواده‌های کم بضاعت، کارگاه‌های تولیدی ماسک خانگی و مسجد‌محور، توزیع میوه و آبمیوه میان بیماران کرونایی، فعالیت در بیمارستان‌ها و کمک به کادر درمان از جمله این اقدامات بود.

حماسه‌آفرینی استان کردستان در مواجهه با کرونا

در ادامه نشست جشنواره ادبی هنری روایت حضور، برزویی، به عنوان سرتیم استان کردستان اقدامات انجام شده در این استان را شرح داد: در ابتدای شروع جشنواره سعی ما بر این بود که تمامی دانشگاه‌های استان را دخیل کنیم؛ بنابراین با توجه به ارتباط قبلی که با دانشگاه‌های استان داشتیم تمامی موارد را خدمتشان توضیح دادیم و آن‌ها نیز مشتاق به همکاری شدند؛ سعی بر این شد جشنواره روایت حضور به گوش کل دانشجویان استان‌ها رسانده بشود؛ بالاخص استان کردستان. تاکید ما بر این بود که حتما با استان‌هایی که شدیدا با ویروس درگیر شده بودند تماس گرفته شود و با شرح هدف جریان اصلی جشنواره، از دانشگاه‌ها دعوت شود تا به روایت حضور بپیوندند .

استان کردستان هم مثل هر استان دیگری در روزهای مبارزه با این ویروس منحوس حماسه آفرید. یکی از کارهای خوب دانشجویان استان، تولید مواد ضدعفونی‌کننده در موقفی بود که کشور با کمبود در این حوزه مواجه بود و مردم نیازمند به این مورد بودند. دانشجویان توانستند 16 هزار لیتر ماده تحویل مردم مناطق محروم بدهند‌. در بحث تولید ماسک هم فراخوان داده شد و دانشجویان، داخل کارگاه‌هایی که خودشان احداث کرده بودند تولید ماسک و لباس های ایزوله بیمارستانی راه انداختند. علاوه بر تولید اقلام بهداشتی در سطح استان در بخش همدلی، چندهزار خانواده کم بضاعت در محدوده شهرستان سنندج و مرکز استان شناسایی شدند و کمک‌هایی در قالب بسته‌های معیشتی در روزهایی از سال به ویژه شب عید صورت گرفت. در کنار این موارد تمام سعی دانشجویان بر این بود که مردم از شر ویروس کرونا در امان باشند. پس تصمیم گرفتند ایستگاه‌هایی در سطح شهر دایر کنند و به توزیع ماست بپردازند.

ماسک‌هایی که خواهران در کارگاه‌ها با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی تولید می‌کردند و با مشارکت برادران در سطح شهر توزیع می‌شد. این حرکت خیلی خوبی بود که مورد استقبال مردم قرار گرفت. در بحث همکاری در طرح واکسیناسیون عمومی و حضور در حوزه‌های واکسیناسیون و البته فرهنگ‌سازی این طرح و اقناع مردم نیز دانشجویان درخشیدند. در زمینه امیدآفرینی نیز اقدامانی چون مسابقه‌ها و جشنواره‌ها به قوت خود باقی‌ماند. یکی دیگر از فعالیت‌های جهادی دانشجویان، پشتیبانی کسانی بود که اضطراب و فشار روانی ابتلا به ویروس را داشتند. در این مسیر آموزش‌های ابتدایی به مردم داده شد تا هم از ابتلا به ویروس جلوگیری شود و هم میزان استرس به حداقل برسد. علاوه بر بخش دانشجویی، کادر درمان استان و سایر سازمان‌ها و نهادها از هیچ کاری برای مبارزه با این ویروس دریغ نکردند. این تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های دانشگاه‌های مختلف استان بود. ان شاءالله یک روز برای همیشه سایه این ویروس از زندگی مردم محو شود و روایت کرونا، روایتی ماندگار و الگویی برای نسل بعدی ما باشد.

پس از گزارش نمایندگان استانی جشنواره، رکنیان، سرپرست جشنواره روایت حضور، به بیان روند داوری آثار و نحوه حمایت دستگاه‌ها پرداخت: تیم دانشجویی روایت حضور قریب به دوسال روی مسئله بسترسازی و سازماندهی تیم‌های روایت کرونا در سطح کشور کار کرده‌اند و سخنرانی اخیر رهبری در دیدار با پرستاران تاکیدی است بر اهمیت این امر. تا کنون بیش از 1200 اثر به دبیرخانه رسیده و داوران هر 9 بخش همگی از اساتید طراز اول رشته خود هستند. علت این امر حفظ کیفیت داوری و تبیین ملاک بیان هنرمندانه روایت بحران کرونا توسط تیم داوران بود. اختتامیه این جشنواره نیمه دی ماه برگزار خواهد شد. در این نشست جای برخی از سازمان‌ها و مدعیان و متولیان فرهنگ و هنر و رسانه کشور خالی است؛ متاسفانه برخی از دستگاه‌های مربوط، نسبت به اهمیت و ضرورت این اقدام در زمینه روایت آگاه نیستند؛ برخی نیز در عین آگاهی و با وجود اینکه این مسئله مطالبه جدی رهبر انقلاب است، هیچ حمایتی از این طرح نکردند.

پس از سخنان سرپرست جشنواره، دکتر بذرافکن، معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن تقدیر از بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و تیم روایت حضور جهت تحقق درخواست رهبر معظم انقلاب مبنی بر روایت هنری مجاهدت و مشارکت مردمی در مبارزه با کرونا، ایجاد شبکه مردمی دانشجویی در سراسر کشور را از افتخارات این جشنواره دانستند و مقابله با جریان تحریف را رسالت جنبش دانشجویی خواندند. ایشان همچنین بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و تیم روایت حضور را محقق‌کننده آرزوهای رهبری خواندند و به حضور جوانان مخلص بسیجی علی الخصوص بانوانی که در این حماسه نقش آفرینی می‌کنند افتخار کردند.

آقای سهیل احمدی، پژوهشگر و فعال رسانه‌ای نیز بر رسالت کار ایجابی کردن جنبش دانشجویی و پرهیز از ورودهای سیاست زده و پیاده نظام شدن برای گروه‌ها و جریان های سیاسی تاکید کردند و از بسیج دانشگاه تهران به خاطر حضور ایجابی و برگزاری جشنواره روایت حضور تشکر کردند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین تنها، قائم مقام نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران به ضرورت بحث روایت و جهاد تبیین اشاره کردند و ضمن تشکر به واسطه روایت مجاهدت‌های مردمی دوران کرونا بر اهمیت روایت مجاهدت‌های مدافعان حرم تاکید کردند.

ایشان شبکه‌سازی روایت حضور در استان‌ها و دانشگاه‌های کشور را مصداق تحقق خواسته رهبری در ایجاد لایه‌های میانی دانستند و در پایان انتخاب مبحث روایت را انتخابی به‌جا و دقیق برای بانوان بسیجی دانستند و این کار را کاری زینب‌گونه خواندند.

جنگ کرونا باید روایت شود / اقدامات دانشجویان در راستای مبارزه با کرونا 2
جنگ کرونا باید روایت شود / اقدامات دانشجویان در راستای مبارزه با کرونا 3
جنگ کرونا باید روایت شود / اقدامات دانشجویان در راستای مبارزه با کرونا 4
جنگ کرونا باید روایت شود / اقدامات دانشجویان در راستای مبارزه با کرونا 5
جنگ کرونا باید روایت شود / اقدامات دانشجویان در راستای مبارزه با کرونا 6
جنگ کرونا باید روایت شود / اقدامات دانشجویان در راستای مبارزه با کرونا 7