شنبه 1 اردیبهشت 1403

واکنش کیهان به سخنان جدید سیدحسن خمینی / دفاعیات میرسلیم از خودروسازان داخلی / روایت خطیب‌زاده از پیشنهاد ایران برای ادامه مذاکرات وین

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
واکنش کیهان به سخنان جدید سیدحسن خمینی / دفاعیات میرسلیم از خودروسازان داخلی / روایت خطیب‌زاده از پیشنهاد ایران برای ادامه مذاکرات وین

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری - تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز 26 اردیبهشت ماه 1401 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 383 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی و 65 نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید19 در کشور به 7 میلیون و 228 هزار و 434 نفر رسید.

متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 8 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 141 هزار و 232 نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون 64 میلیون و 448 هزار و 736 نفر دُز اول، 57 میلیون و 724 هزار و 508 نفر دُز دوم و 27 میلیون و 342 هزار و 216 نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به 149 میلیون و 515 هزار و 460 دُز رسید.

در شبانه روز گذشته 40 هزار و 355 دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

واکنش کیهان به سخنان جدید سیدحسن خمینی

کیهان نوشت: «سید حسن خمینی گفت: امروز همه مسائل به سیاست خارجی گره خورده است (!)...

این اظهارات از جهات متعدد، مخدوش است. نخست اینکه نه امام و نه رهبری به حکم عقل و شرع، هرگز نگفتند همه مسائل کشور به سیاست خارجی گره خورده است! بلکه سیره امام و رهبری این بوده که از اتکای سیاست داخلی به خارج که سیره دست‌نشاندگان اجنبی بود، کاسته شود و انجام مسئولیت‌های داخلی با بهانه‌جویی، به دیپلماسی حواله داده نشود.

از سوی دیگر حضرت امام (ره)، ادبیات صریحی درباره نرفتن زیر بار تحریم‌ها و برخورد رمضانی و عاشورایی با تحریم‌کنندگان و تهدید‌کنندگان دارند که از اساس با نسخه قلابی طیف غربگرای مدعی اعتدال و اصلاحات در تقابل و تعارض است.

نکته سوم این است که حضرت امام با درایت تمام، آمریکا را شیطان بزرگ نامیدند و با نامه آقای هاشمی درباره لزوم مذاکره و رابطه با آمریکا صراحتاً مخالفت کردند. همان‌روز هم جریان تجدیدنظرطلب ادعا می‌کرد گره مشکلات کشور به واسطه رابطه با آمریکا حل می‌شود!

البته آمریکا و اروپا در چند دهه اخیر، بارها در دولت‌های‌هاشمی و خاتمی و روحانی، کلاهبرداری کردند و پس از آنکه خرشان در هر مذاکره از پل گذشت، به ملت ایران خیانت کردند و آخرین آن عهدشکنی‌ها، ماجرای عبرت‌آموز برجام و چند برابر شدن مشکلات اقتصادی در اثر سوء‌مدیریت جریان خوش‌بین به آمریکا بود که متاسفانه جناب حسن خمینی، به آن نمی‌پردازد.

در حقیقت ادعای گره‌خوردن مشکلات داخلی به سیاست خارجی و احتمال گشودن گره مشکلات اقتصادی از طریق مذاکره با آمریکا، ادعایی تاریخ مصرف گذشته و ابطال شده در پیشگاه واقعیات روز است.

به همین دلیل هم عجیب است که سید حسن خمینی، همان ادعای ابطال شده را به تقلید از غربگرایان مامور و معذور تکرار می‌کند. ایشان حتی اگر کارشناس دیپلماسی هم نبود که قطعاً نیست، می‌توانست به عنوان یک شهروند عادی، عبرت‌های آدرس غلط غربگرایان را ببیند. اما متاسفانه تقلید از آن جریان ناصالح و فاقد صداقت، موجب روایت غلط از واقعیت شده است.

نهایتاً اینکه مشفقانه باید به نوه حضرت امام توصیه کرد مکتب صریح و سدید آن حضرت را که برآمده از اسلام ناب محمدی (ص) است، فدای مطامع جریان انحراف و تحریف آرمان‌های انقلاب اسلامی نکند.»

***

دفاعیات میرسلیم از خودروسازان داخلی

مصطفی میرسلیم نماینده تهران در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، با اشاره به مصوبه دولت درباره واردات خودرو اظهارکرد: واردات 70 الی 80 هزارتایی خودرو، تاثیری بر تعدیل قیمت خودرو ندارد بلکه صرفا شرکتی در کنار شرکت‌های دیگری مانند کرمان خودرو ساخته خواهد شد.

وی افزود: برای تعدیل در قیمت خودروی داخلی نیازمند واردات نزدیک به 1میلیون خودرو هستیم اما اگر اقدام به واردات این تعداد خودرو کردیم، چگونه می‌خواهیم جواب خودروسازان داخلی و مهندسان و کارگران را بدهیم؛ یکی از دلایل بی کیفیتی خودروی داخلی، شرایط تحریمی کشور است که در بسیاری از قطعات به خارج از کشور وابسته هستیم. البته بسیاری از قطعات خودرو در کشور ساخته می‌شود اما ساخت برخی از قطعات، توجیه اقتصادی ندارد.

میرسلیم ادامه داد: من نزدیک به 50 سال است که در صنعت خودروسازی هستم و هیچکس به اندازه من نمی‌تواند به این حوزه نقد کند؛ کما اینکه بیشترین نقد را به حوزه خودروسازی انجام داده‌ام اما با افرادی مخالفم که گول وارادتچی ها را می‌خورند. درحال حاضر 14 خانواده وارداتچی در کشور داریم که دارای نمایندگی هستند و اقدام به واردات خودرو می‌کنند؛ آن هم خودروهایی که به هیچ وجه به درد توده مردم نمی‌خورد بلکه به درد پولدارها و ثروتمندان می‌خورد.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واردات خودروی 5هزار دلاری امری نشدنی است، تصریح کرد: با قیمت 5هزار دلار، تنها خودروهای بی کیفیت از کشورهایی مانند هند می‌توانیم وارد کنیم. ایران تنها کشوری در دنیاست قیمت خودرو بعد از خروج از کارخانه، حدود 80 تا 90 درصد گران می‌شود زیرا مردم خودرو برای نیاز نمی‌خرند بلکه به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تولید خودروهای داخلی در طول این چندسال ساخته شده، لج خودروسازان خارجی و واردکنندگان را در آورده است. سمند، رانا، دنا و تارا جزء خودروهای بسیار خوبی بودند که در طول این سال‌ها تولید شدند که نزدیک به 60هزار دستگاه از این خودروها به خارج از کشور صادر می‌شود. صنعت خودروسازی کشور در طول سالیان گذشته رو به پیشرفت بوده است و وارداتچی‌ها برای اینکه بر سر این پیشرفت بزنند، مدام درحال لگد پراکنی به این صنعت هستند. آن‌ها بزرگ نمایی چند ضعف، علیه صنعت خودرو سیاه نمایی می‌کنند.

میرسلیم در واکنش به ادعای بازنشدن ایربگ خودروهای داخلی در تصادفات جاده‌ای اظهارکرد: این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد و کسانی مدعی بازنشدن ایربگ خودروها هستند، خودشان در این تصادفات مقصرند. پلیس راهنمایی و رانندگی در جاده مه آلود از عبور و مرور خودروها جلوگیری نمی‌کند و بعد مدعی بازنشدن ایربگ‌ها می‌شود. حتی به فرض اینکه ایربگ خودروها هم باز نشود، یک نقص فنی است که باید برطرف شود. بازنشدن ایربگ 100 خودرو بین 900 هزار خودروی تولید شده، آماری ناچیز است.

وی افزود: البته منظور بنده این نیست که نباید این ضعف‌ها را برطرف کرد چرا که حتی نقص فنی در 100 خودرو هم زیاد است اما نقص فنی خودروهای داخلی، نباید بهانه‌ای برای واردات باشد. مسائل فنی خودرو بر سر جای خودش قابل حل است و دانشکده‌ها و دانشگاه‌های فنی می‌توانند این مشکلات را برطرف کنند. اگر متخصصان این حوزه را تخریب کنند، قطع به یقین آن‌ها به خارج از کشور مهاجرت خواهند کرد و در شرکت‌هایی بزرگی مانند بنز و فولکس واگن مشغول فعالیت می‌شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسائل مالی صنعت خودروسازی گفت: اغلب کارخانه‌های خودروسازی به دلیل اینکه قیمت تمام شده محصولاتشان، بیشتر از قیمت فروششان است، درحال ضرر هستند و به ناچار باید از بانک وام بگیرند. همچنین بعد از گرفتن وام، باید 20 الی 25 درصد بهره وام را پرداخت کنند که با این اوصاف چاره‌ای جز گران کردن محصولاتشان ندارند.

***

روایت خطیب‌زاده از پیشنهاد ایران برای ادامه مذاکرات وین

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد نتایج سفر انریکه مورا مسئول هماهنگ کننده مذاکرات وین به تهران و تلاشهای رژیم صهیونیستی در راستای عدم حصول نتیجه در جریان مذاکرات وین تصریح کرد: هر موقعی که ابتکاری انجام و تحرکی در حوزه دیپلماسی انجام می‌شود رژیم جعلی اشغالگر قدس تحریکات خود را ضد دیپلماسی انجام می‌دهد و این چیز جدیدی نیست.

وی تصریح کرد: در ادامه تماس‌ها که بین ایران و هماهنگ کننده مذاکرات وین انجام می شد آقای امیرعبدالهیان و آقای بورل در جریان مذاکره تفلنی خود توافق کردند تماس‌ها به صورت حضوری انجام شود و در همین چارچوب آقای مورا به تهران آمدند. مذاکرات جدی در طول این سفر و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از طرف ایران انجام شد. در این سفر آقای مورا و آقای باقری چندین دور گفت‌وگوی طولانی داشتند. در مورد برخی راه حل‌هایی که پیشنهاد شد اگر طرف آمریکایی پاسخ دهد ما می توانیم در موقعیتی قرار بگیریم که همه طرفها برای انجام توافق به وین برگردند.

خطیب زاده تصریح کرد: اگر امروز آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد و اعلام کند می توانیم گام مهمی را در راستای پیشرفت مذاکرات انجام دهیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر همین خبرنگار در ارتباط با اظهارات بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از سفر آقای مورا به تهران مبنی بر اینکه مذاکرات از بن‌بست خارج شده گفت: در مورد اظهارات ایشان به نظرم باید بیشتر جنبه ایجابی این اظهارات مدنظر قرار بگیرد. این که در یک یا دو نقطه اختلافاتی در مذاکرات داشته باشیم یک امر غیر طبیعی نیست. رفت و آمدهای پیام‌ها هیچ وقت در هیچ نقطه ای متوقف نبوده است و همانطور که گفتم مناسب است از منظر ایجابی به این اظهارات توجه کنیم.

وی افزود: ملاقات‌ها در تهران مسیر درستی را پیش آورده است حرکت رو به جلو بوده است ابتکاراتی که اعلام شده از سوی ایران قابل اجرا است و به نظر می‌رسد از نظر اتحادیه اروپا قابل اجراست. تنها منتظر تصمیم واشنگتن هستیم. ما اکنون نسبت به قبل از سفر آقای مورا در تهران در موقعیت بهتری قرار داریم.

خطیب زاده گفت: آن چه که امروز در دسترس است چند قدم جلوتر از قبل از سفر آقای مورا به تهران است.

مسکو: متن احیای برجام تقریبا آماده است

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی گفت که متن احیای توافق هسته ای تقریبا آمده است و تنها تصمیمات سیاسی باقی مانده است.

***

تولد یک نهاد اطلاعاتی جدید

شرق درباره تغییر ساختار نیروی انتظامی و تبدیل آن به فرماندهی کل انتظامی نوشت: «آن‌چنان که تاکنون معلوم شده، بر اثر این تغییر ساختار بسیاری از معاونت‌ها به سازمان تبدیل می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین‌هایش «معاونت اطلاعات ناجا» است که قرار است به سازمان اطلاعاتی ناجا تبدیل شود. به این ترتیب در کنار وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه یک سازمان اطلاعاتی دیگر در کشور متولد می‌شود.

اکنون و در تغییر ساختار جدید پلیس اطلاعات و امنیت عمومی نیروی انتظامی به دو مجموعه «سازمان اطلاعات» و «پلیس امنیت عمومی» تبدیل شده است.»

 نمایندگان مجلس به دنبال ارتقای سازمانی 74 نماینده مجلس شورای اسلامی طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه را تهیه و تدوین کرده اند؛ این طرح توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شده است. بر اساس این طرح «مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه» که در حال حاضر فعال است به سازمان ارتقا می‌یابد

***

وعده دوباره بهادری جهرمی به جاماندگان یارانه

به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در گفت‌وگوی تلفنی با رادیو گفت‌وگو با تصریح بر این‌که «90 درصد جمعیت کشور مشمول دریافت یارانه می شوند»، عنوان کرد: صرفا 10 درصد بنا است که حذف شده بمانند. البته عده ای از مردم به دلیل فعال نبودن سامانه ثبت نام از سال 1393 برای دریافت یارانه ثبت نام نکرده اند، نتوانستند برای دریافت یارانه در این سال ها ثبت نام کنند و به همین جهت مشخص نشده که این افراد استحقاق دریافت یارانه هستند یا خیر.

وی افزود: هر کسی که نسبت به دهک بندی درخواست بازبینی داشته باشد، درخواست ها ثبت و رسیدگی می شود. البته ممکن است دهک بندی ها در طول زمان تغییر پیدا کند و امکان بازبینی باز هم وجود خواهد داشت.

وی در پاسخ به گلایه‌ای در خصوص گران فروشی به بهانه حذف یارانه ها اشاره کرد: تدابیر لازم در این خصوص صورت گرفته است. با اجرای حذف یارانه های چهار قلم، اعلام شد افزایش قیمت ها با تدریج صورت بگیرد. در این زمان با صف های خریدی مواجه شدیم زیرا مردم قصد داشتند کالاها با قیمت قدیم را خریداری کنند. همین امر سبب افزایش تقاضای مصرف شد در حالی که حتی ممکن بود آن خانواده ها به روغن و مرغ نیاز نداشته باشند.

بهادری جهرمی افزود: مجموعه های تولیدی درخواست داشتند یارانه ای که به روغن یا مرغ اختصاص داده شده است محاسبه شود و به حساب یارانه های مردم واریز شود و همه فروش ها به قیمت جدید صورت بگیرد تا مشکلات نیز بین خریدار و فروشنده به وجود نیاید.

وی در پاسخ به سوالی درباره ثبت نام جدید یارانه ها نیز گفت: از سال 1393 ثبت نام جدیدی متاسفانه صورت نگرفته است و این عقب ماندگی در این سال ها باید جبران شود. به زودی از طریق پیامک و لینک سامانه مربوطه، اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت. مردم بابت این موضوع نگرانی نداشته باشند زیرا دولت می داند چه کسانی یارانه دریافت کرده اند و چه کسانی یارانه دریافت نکرده اند. در این مرحله مردم فعلا اعتراض خود را ثبت می کنند و در مرحله بعد به مواردی اعتراضی به صورت جزئی رسیدگی می شود.

خبرگزاری تسنیم: وضعیت جاماندگان یارانه نیازمند بررسی دوباره است

تسنیم نوشت: «با توجه به افزایش قابل توجه رقم یارانه کمک معیشتی که احتمالا از ماههای آینده به صورت سازوکار کالابرگ الکترونیک ادامه پیدا خواهد کرد، لازم است دولت یک تصمیم اساسی برای تعیین تکلیف وضعیت جاماندگان و انصرفی‌ها اتخاذ کنند. از یک سو بر اساس قانون بودجه دولت ملزم به حذف 3 دهک بالایی یارانه بگیران شده است و از طرف دیگر طی یک دهه اخیر وضعیت معیشتی بسیاری از مردم متحول شده و جا به جایی خانوارها در دهکهای درامدی یک امر مشهود و انکار نشدنی است.

اگر به سابقه بحث پرداخت یارانه نقدی در انتهای دهه 80 شمسی بازگردیم که در پی اجرای طرح هدفمندی، پرداخت یارانه 45 هزار تومانی اغاز شد، از همان ابتدا گروهی از مردم از دریافت یارانه نقدی جا ماندند، در اوایل دهه 90 نیز دولت وقت در پی برخی تنشهای بودجه ای از مردم درخواست کرد که به صورت خودخواسته از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند، بر این اساس حتی گروههایی که ممکن بود به یارانه نقدی همچنان نیاز داشته باشند در پی درخواست دولت جمهوری اسلامی از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند. این درحالی است که این روزها وضعیت معیشتی مردم دچار تحولات اساسی شده و مشخص نیست این گروههای حذف شده که در سامانه های مختلف مرتبط با یارانه هیچ مشخصاتی از انها ثبت نشده با چه وضعیتی رو به رو هستند.

بر این اساس دولت بایستی برای تعیین تکلیف 3 گروه از مردم که در یک دهه اخیر از مسیر دریافت یارانه کنار رفته اند یک تدبیر مشخص اتخاذ کرده و در مرحله بعد برای اجرا یا عدم اجرای نهایی حکم قانون بودجه مبنی بر حذف 3 دهک بالای درامدی اقدام کند.»

***

زمان اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان

به گزارش تسنیم، علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت تدوین آئین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در هیئت دولت، گفت: پس از ابلاغ قانون وزارت آموزش و پرورش یک‌ماه فرصت داشت این آئین‌نامه را تدوین و به هیئت دولت ارائه کند.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش این آئین‌نامه را تدوین و 23 فروردین به هیئت دولت ارائه کرده است، افزود: جلساتی نیز در کمیسیون‌های زیربنایی دولت برای تصویب این آئین‌نامه برگزار شده است و مقرر شده در ظرف چند روز آینده این آئین‌نامه به هیئت وزیران برای تصویب ارائه شود.

نماینده تبریز در مجلس تصریح کرد: پس از تصویب در صحن هیئت دولت آئین نامه برای اجرا ابلاغ خواهد شد و بر اساس آن رتبه‌بندی معلمان اجرایی خواهد شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره زمان دقیق اجرای رتبه بندی، اضافه کرد: با سرعتی که روند اجرایی شدن قانون به خود گرفته است تا اواخر خرداد رتبه‌بندی معلمان نهایی و رتبه آنها مشخص می‌شود.

***