سه‌شنبه 10 مهر 1403

انتخابات 1400؛ سرآغازی برای تحول همه جانبه مدیریتی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
انتخابات 1400؛ سرآغازی برای تحول همه جانبه مدیریتی

تهران - ایرنا - انتخابات ریاست‌جمهوری، رویدادی از جنس دیگر انتخابات‌ها نیست، بلکه عرصه‌ای به مراتب مهم‌تر و تاثیرگذارتر در سطح داخلی و به ویژه بین‌المللی است، بنابراین باید تمام جریان‌ها و احزاب سیاسی تمام همت و تلاش خود را برای افزایش میزان مشارکت مردم بکار بندند.

در حالی به انتخابات 1400 نزدیک می شویم که همچنان ایجاد شور و نشاط برای مشارکت مردمی، مهم‌ترین دغدغه متولیان امر انتخابات است چراکه گرم‌شدن تنور انتخابات منوط به حضور چهره‌هایی شاخص است که می‌توانند به این روند کمک کنند و رد صلاحیت این افراد مشارکت را مانند انتخابات مجلس یازدهم پایین خواهد آورد. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی از هم اکنون به بررسی جنبه های مختلف انتخابات ریاست جمهوری پرداخته اند.

مهمترین محورهای انتخاباتی از نگاه رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا

رسانه اعتدالی خبر آنلاین و همشهری در شبانه روز گذشته در مطالب خود به بازتاب سخنان حسن سبحانی، کاندیدای اقتصاددان انتخابات ریاست جمهوری و حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پرداختند و مسایل مختلف انتخابات 1400 را مورد بررسی قرار دادند. رسانه‌های اصلاح طلب نیز در مطالب و گفت وگوهایی مختلف بر ضرورت اعتمادسازی برای مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید کردند و مشکلات پیش‌رو در این امر خطیر را مورد بررسی قرار دادند و در مطلبی با عنوان تا «مشارکت پذیری» هست نگذاریم کارها به بن بست برسد این موضوع را بررسی کردند. همچنین برخی از روزنامه های این جریان به حضور احتمالی برخی چهره های سیاسی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری پرداختند و آنها را مورد نقد و تحلیل قرار دادند، برای نمونه روزنامه شرق کاندیدا شدن سعید محمد و حواشی پیرامون این تصمیم را تجزیه و تحلیل کرد در این بازه زمانی روزنامه همدلی هم در یادداشتی به تحلیل وضعیت اردوگاه اصلاح طلبان پرداخت. رسانه‌های اصولگرا از جمله فارس و خراسان نیز در مطالب خود ضمن تاکید بر مشارکت حداکثری مردم؛ خبر از کاندیداتوری سعید محمد و علی لاریجانی و برنامه های آنها دادند.

رسانه‌های اعتدالی

شانس پیروزی ام در انتخابات 1400 کم نیست

خبرگزاری خبرآنلاین به گفت وگو با حسن سبحانی، کاندیدای اقتصاددان انتخابات ریاست جمهوری 1400 پرداخت و آورد:

* حوزه سیاست خارجی بیشتر در حیطه نحوه اجرای قانون اساسی است که بازیگران آن مجلس، رهبری و دولت می باشند. بنابراین رییس‌جمهور نمی‌تواند به تنهایی درمورد سیاست خارجی متعهد شود.

*برای برجام زحمات زیادی کشیده شد و باید احیا شود.

* الان ما به هر دلیلی آنقدر گرفتار هستیم که از هر عاملی که روابط ما را با دیگران بدتر کند باید پرهیز کنیم. برجام هم از جمله مقولاتی است که برای آن زحمت کشیده شده و حداقل تا آن زمانی که برقرار بود اوضاع اقتصادی ما را بدتر نکرد، یعنی این حداقل چیزی است که درباره برجام می‌توان گفت و اگر چنین گفته نشود، بی انصافی است. بنابراین برای احیاء برجام باید تلاش شود.

* نگاه کشور به منافع ملی باید مشمول باز تعریف‌های متوالی باشد یعنی ما هر سال و هر نوبت باید بگوییم، منافع ملی ما چیست و در آن کنکاش و عنداللزوم تجدیدنظر کنیم.

* امروز امنیت ملی در امنیت اقتصادی نهفته است. همانطور که می دانید کشورهای بزرگ هم با اقتصاد خودشان، امنیت خودشان را تامین می‌کنند، بنابراین توسعه اقتصادی باید برای ما هدف باشد، توسعه اقتصادی در درون کشور مردم را راضی نگه می‌دارد و قدرت ما را برای تاثیرگذاری بر بیرون تقویت می‌کند. هر عاملی که باعث تقویت توسعه و پیشرفت ایران شود به نظر من یک عامل امنیت ملی است.

جامعه مدرسین مصداقا وارد انتخابات می شود

روزنامه همشهری به بازتاب سخنان حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پرداخت و نوشت:

* زمینه انتخاب صالح ترین فرد برای انتخابات را مهیا کنیم و در این میان، مجمع عمومی جامعه مدرسین، مصداقا به انتخابات ریاست جمهوری ورود پیدا می کند.

* مجمع عمومی جامعه مدرسین همان طور که در انتخابات قبلی ریاست جمهوری ورود تمام عیار کرد، در این دوره نیز در وقت مناسب به شکل مصداقی ورود می کند و نظر خود را اعلام می دارد. ما با جلساتی که می گیریم و رایزنی هایی که خواهیم داشت و البته رأی مصوب هیات رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین، نظرمان را در وقت خود اعلام می کنیم.

* دغدغه مندان ارزشی نظام و انقلاب در آستانه انتخابات حساس ریاست جمهوری، با هم تعامل و همفکری کنند و در عین التزام به اهداف خود، بر نکات اشتراکی تأکید نمایند، چرا که با توجه به اشتراک اهداف برای نیروها و گروه های دغدغه مند نظام، با رایزنی و گفت‌وگو می توان به تفاهم رسید و نقطه عطف اثرگذار در انتخابات را شکل داد؛ نقطه عطفی که همه دغدغه های این سال ها و مباحث را مورد توجه قرار داده و باعث بهترین نتیجه برای انقلاب و نظام شود.

* باید زمینه افزایش اقتدار و آبروی نظام در عرصه جهان اسلام و بین الملل را فراهم کرد و تلاش کرد، فردی سکاندار قوه مجریه شود که دل مستضعفین جهان اسلام را شاد کند و باعث خشنودی روح امام و شهدا شود.

* جریان ها و گروه ها باید به دنبال شخصی باشند که وقتی حرف می زند حرف نظام و ولی فقیه و شهدا و امام عزیز باشد، نه حرف دل دشمنان ما که نمی خواهند این عزت و عظمت ملت ما را ببینند.

رسانه‌های اصلاح طلب

 تا «مشارکت پذیری» هست نگذاریم کارها به بن بست برسد

روزنامه آرمان ملی به گفت وگو با آزادارمکی پرداخت و نوشت:

*وضعیت جامعه ایران در سال1400 با سال96، 92 و88 متفاوت است. مهمترین دلیل این وضعیت نیز این است که مردم از یک‌طرف تجربه‌های مختلفی در زمینه انتخابات دارند و از سوی دیگر تجربه اشکال مختلفی از جمهوری اسلامی. مردم ایران با یک جمهوری اسلامی مواجه نیستند و اشکال مختلفی از جمهوری اسلامی در گذشته وجود داشته است.

* امروز جامعه ایران پهن شده و باز شده و متکثر از جریان‌ها و نیروهای اجتماعی است که در برخی نقاط به هم پیوند می‌خورند و در برخی نقاط در تضاد و تزاحم با هم قرار می‌گیرند. هنگامی که با چنین جامعه‌ای مواجه هستیم باید در نظر داشته باشیم که اراده این جامعه برای مشارکت در انتخابات نسبت به گذشته متفاوت است.

*در گذشته جامعه ضعیف‌تر بوده و به همین دلیل باید کنش سیاسی همگرایانه‌تری داشته است. به همین دلیل هر چه جامعه بازتر و پهن‌تر شده، کنش سیاسی شکل همگرایانه خود را از دست داده است.

*نیروهایی که امروز در جامعه وجود دارند، هم‌صدا و هم‌رأی نیستند. به همین دلیل نباید انتظار داشته باشیم اصولگرایی و اصلاح‌طلبی به عنوان 2 جریان سیاسی بتوانند همگرایی ایجاد کنند.

* هنوز کشور در وضعیت انتخاباتی قرار ندارد و به همین دلیل نیز نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، میزان مشارکت پایین خواهد بود. این در حالی است که هنگامی که انتخابات کلید بخورد، این احتمال وجود دارد که میزان مشارکت بالا یا حتی بسیار بالا باشد.

*باید اجازه بیشتری به مردم داد تا با کاندیدای انتخاباتی گفت‌وگو کنند و کاندیداها نیز دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.

* مشخص نیست چرا همه‌چیز در این کشور به لحظه آخر کشیده می‌شود و همه نگاه‌ها متوجه شورای نگهبان است که در نهایت چه تصمیم خواهد گرفت.

* یک سیاستمدار نمی‌تواند در چند هفته برنامه‌های خود را برای مدیریت کشور با مردم مطرح کند. این به معنای آن است که ما جامعه را قبول نداریم و به دنبال این هستیم که طی یک مدت کوتاه یک نفر را به عنوان رییس‌جمهور به مردم معرفی کنیم.

دغدغه حضور مردم و مشروعیت نظام

روزنامه آرمان ملی یادداشتی به قلم صادق ملکی تحلیلگر مسایل سیاسی منتشر کرد و نوشت:

* در واقع انتخابات این دوره ریاست‌جمهوری ایران از منظری بیش از یک انتخابات، به مثابه یک رفراندوم هم تلقی می‌شود؛ لذا شرکت یا عدم‌شرکت در آن باید با درک و پذیرش این پیش فرض باشد.

* جای بسی تاسف است که در شرایط کنونی که ایران در نتیجه فشارهای تحریم‌ها و معضلات متعدد در داخل در وضعیت بسیار دشوار و بحرانی قرار دارد و وفاق ملی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، برخی خبرها از روندی حکایت دارد که در پی یک‌کاسه‌کردن است.

* اصولگرایان دیروز مخالف برجام، امروز خواهان احیای کامل آن هستند و این بیش از هر چیزی حاصل فشار تحریم‌ها و تلاش برای رهایی و بخوانید بقا بوده و هست.

*نبود احزاب به معنای واقعی که در ایران امری ریشه‌ای است، تجلی رقابت‌های سیاسی را به قالب اصلاح‌طلب و اصولگرا برده و ظاهرا برخی درصدد هستند با حذف اصلاح‌طلبان با تکیه بر اندک رای به قدرت برسند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان عامل مشروعیت نظام از نگاه بین‌المللی هستند و آنها از منظر بیرونی نزدیک‌ترین عناصر حاکمیتی به هنجارهایی جهانی بوده و هستند.

*حذف اصلاح‌طلبان از پروسه انتخابات ریاست‌جمهوری و کاهش مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری بی‌شک بیش از آنکه به اصلاح‌طلبان صدمه بزند، به اصولگرایان صدمه خواهد زد.

* اگر انتخابات ریاست‌جمهوری با حذف یا با مشارکت اصلاح‌طلبان فیک و با مشارکت اندک برگزار شود، بیش از همه آمریکا، اسرائیل و دشمنان منطقه‌ای مترصد فرصت جشن پیروزی خواهند بود.

* با انتخاباتی بی‌فروغ، ایران و ایرانی را وارد ریسک‌ها و خطرات جدی حاصل از عدم‌مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری نکنیم.

سعید محمد چقدر شانس دارد؟

روزنامه شرق در گزارشی به بررسی بررسی کارنامه و موقعیت سیاسی - اجتماعی سعید محمد کاندیدای انتخابات 1400 پرداخت و نوشت:

* در جریان اصولگرایی هم برخی چهره‌ها به صراحت گفته‌اند به نفع هیچ فردی کنار نخواهند رفت. غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت گفته که اگر رییسی نیاید، نمی‌دانیم چطور می‌توانیم به نامزد واحد برسیم و احتمال تشدید اختلاف بین اصولگرایان زیاد است.

* تا قبل از سال 99، سعید محمد چندان شناخته شده نبود. اما در این سال کم‌کم نامش بر سر زبان‌ها افتاد به‌ویژه وقتی سخن از دولت جوان انقلابی می‌شد، خیلی‌ها می‌گفتند که او می‌تواند مصداق درست و خوب این گزاره باشد.

*همه چیز حتی در حد شایعه برای این فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا تا پایان 99 به‌ظاهر به‌خوبی پیش می‌رفت تا اینکه در نخستین ماه سال جدید خبر استعفایش رسانه‌ای شد و بعد هم اظهارنظرهایی که به خبر برکناری‌اش به جای استعفا رسمیت بخشید.

*سعید محمد تا الان جوان‌ترین نامزد شناخته‌شده جریان اصولگرایی است و این شانس را داشته که نامش حتی بعد از حاشیه‌های اخیر درباره استعفایش در بین 10 نامزد اصلی شورای وحدت اصولگرایان دیده شود.

*جوان‌بودن محمد، هم می‌تواند برگ برنده او حساب شود هم پاشنه‌آشیل او. جوانی و ناشناس‌بودن در سیاست، کنجکاوی‌برانگیز است.

*جدای از اینکه این جوان‌بودن می‌تواند یک امتیاز یا جذابیت ایجاد کند، نکته مهم‌تر این است که او چون کارنامه و سابقه سیاسی - اجرائی زیادی ندارد به نسبت رقبا کمتر در تیررس قضاوت از سوی مردم و تخریب از سوی سایر نامزدها قرار می‌گیرد.

*سال 84 هم احمدی‌نژاد جوان‌ترین گزینه در بین رقبای اصولگرایش بود و دقیقا از همین خلأ ناشناختگی سیاسی بهره برد به‌ویژه اینکه از توانایی فردی خودش هم‌زمان با بهره‌گیری از نمادهای گفتمان عدالت‌خواهانه، در استراتژی انتخاباتی تبلیغاتی‌اش هم بهره برد و برند احمدی‌نژاد را ایجاد کرد.

* اگر سعید محمد هم بتواند از ابزارهای خلاقانه مناسب و اختصاصی خودش استفاده کند، قطعا بین رقبایی که سال‌هاست مردم با حرف‌ها و چهره و عملکردشان خو گرفته‌اند، توجهات را به سمت خودش جلب خواهد کرد.

*دنبال‌کردن سعید محمد از این منظر که کیست و چه می‌گوید حتی برای مخالفان سیاسی‌اش هم قطعا جذاب‌تر است تا مثلا رستم قاسمی! برخی معتقدند که شاید پیشینه نظامی او به‌ویژه آنکه متأخر هم هست یک امتیاز منفی برایش محسوب شود. این در حالی است که با توجه به تعدد نامزدهای اصولگرا با سابقه نظامی در انتخابات آتی، به نظر می‌رسد اصولا برای بدنه مردمی جریان اصولگرایی برخلاف بدنه مردمی حامی جریان اصلاح‌طلبی خیلی این گزاره «سبقه نظامی» یا «نامزد نظامی» دغدغه نیست.

تحلیل وضعیت اردوگاه اصلاح‌طلبان

روزنامه همدلی یادداشتی به قلم مهدی روزبهانی روزنامه‌نگار منتشر کرد و نوشت:

*اصلاح‌طلبان خود را در یک بن‌بست سیاسی قرار داده‌اند. فهرست اولیه‌ای که از نامزدهای آنان منتشرشده نشان می‌دهد که آنان نه می‌توانند گامی به پیش بگذارند و نه می‌توانند عقب بنشینند. در عین حال هم اعلام کرده‌اند که ممکن است که از اعضای این لیست کم شود، ولی بر اساس سازوکاری که تعریف کرده‌اند، شخصی نمی‌تواند به آن اضافه شود.

*پنج نفر اول این لیست محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، مصطفی تاجزاده، مسعود پزشکیان و محمدرضا عارف هستند. نگاهی به نام‌های پنج نفر اول لیست نشان می‌دهد که چرا اصلاح‌طلبان در بن‌بست هستند.

* محمدجواد ظریف عملا حیات سیاسی‌اش در ایران وارد چالش جدی شده است. هرچند همچنان برخی درباره او ابراز امیدواری می‌کنند، اما واقعیت این است تاکنون که رهبری از او حمایت می‌کرد، به‌شدت مورد انتقاد مخالفان دولت بود، اما پس از سخنان اخیر رهبری بعید است مخالفان بگذارند که او حرکت موثری در عرصه سیاست داشته باشد. *مصطفی تاجزاده هم از نظر شرایط سیاسی وضع مشابهی دارد، چرا که به عقیده نهادهای نظارتی، او خط قرمزها را رعایت نکرده و از گذشته برای آنان روشن شده که او نباید در عرصه رسمی قدرت ایران جایگاهی داشته باشد.

* درباره جهانگیری، پزشکیان و عارف وضعیت فرق می‌کند. یعنی هر کدام ازاین سه نفر امکان عبور از فیلتر شورای نگهبان را دارند و تا حدودی هم مورد پذیرش کلیت نظام هستند و هم برای اصولگراها تا حدودی قابل تحمل به حساب می‌آیند.

* اسحاق جهانگیری که چهره شاخص دولت است، به عنوان نماینده‌ای از کاستی‌ها و ضعف‌های دولت شناخته می‌شود و چنانچه کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان باشد، افکار عمومی اول از او درباره این اتفاقات مورد اشاره سوال می‌کنند که قطعا او پاسخی ندارد.

نقد سیاست انتخاباتی اصلاح‌طلبان

روزنامه اعتماد یادداشتی به قلم عباس عبدی فعال سیاسی منتشر کرد و نوشت:

* اگر هدفی را انتخاب می‌کنیم به طور طبیعی باید ابزار و وسایل و راهبرد و مجری رسیدن به آن هدف را نیز تعیین و تامین کنیم. ما نمی‌توانیم اهدافی را اعلام کنیم ولی نسبت به ابزار و سازماندهی و مجریان محقق‌کننده آن اهداف از خود سلب مسوولیت کنیم. در مقابل اگر ابزار و افرادی داریم که به هر دلیل قادر به تغییر آنها نیستیم در این صورت باید اهداف خود را در چارچوب آن امکانات و اهداف تعیین کنیم.

* اصلاح‌طلبان با دو رویکرد متفاوت می‌توانند وارد انتخابات شوند. رویکرد اول تقدم اهداف و برنامه‌هاست. رویکرد دوم تنظیم کردن اهداف خود با امکانات و وسایل و اشخاص ممکن و موجود است. این دو رویکرد بسیار متفاوت است و البته هر کدام نیز می‌تواند قابل دفاع باشد ولی نباید آنها را با یکدیگر خلط کرد.

*به نظر می‌رسد که وضعیت عمومی جامعه ایران به گونه‌ای است که اصلاح‌طلبان نمی‌توانند با رویکرد دوم وارد انتخابات شوند. اصولگرایان مجبورند، رویکرد دوم را انتخاب کرده و برنامه‌های خود را متناسب با نامزدهای انتخاباتی موجود تنظیم کنند.

دوقطبی سازی فضای انتخابات برای فرار از بی برنامگی کارساز نیست

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با مجتبی یوسفی سخنگوی فراکسیون نیروهای انقلاب اسلامی در مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد:

* امروز رگه های دوقطبی سازی در انتخابات گذشته در جامعه مشهود است و مردم دیگر گول شعارهای چب و راست را نخواهند خورد.

* مردم دیده اند دوقطبی سازی هایی که در انتخابات گذشته شکل گرفته در نهایت برای توجیه بی برنامه بودن برخی از کاندیداها استفاده شده و یا کاندیداها از پاسخگویی به مردم در برابر کارنامه خود فرار کرده اند.

*عده ای با دوقطبی سازی به دنبال این هستند تا باید و نبایدها را برای مردم تغییر دهند و به نوعی باعث فریب مردم شوند.

* مردم دیگر گول دو قطبی ها را نخواهند خورد و هرکس بتواند در وهله اول برای حل مشکلات مردم برنامه ارایه دهد و در وهله دوم در برابر کارنامه خود به مردم پاسخگو باشد، موفق خواهد بود.

* در این فرصتی که تا انتخابات باقی مانده و از هفته های آینده که رقابت های انتخاباتی نیز شروع می شود هر روز شاهد مسائل و شعارهایی خواهیم بود که جامعه را به سمت دو قطبی سوق دهد اما مردم دیگر از این شعارهای چپ و راست و وعده های پوچ خسته شده اند و مطالبه آنان کاندیدایی است که با برنامه به میدان آمده و قصد حل مشکلات را دارد.

رسانه‌های اصولگرا

نامه سعید محمد به کاندیداهای انتخابات

خبرگزاری فارس به بازتاب نامه سعید محمد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به سایر داوطلبان انتخابات پرداخت و آورد:

* منازعات انتخاباتی و زدوبندهای سیاسی به مصلحت نیست زیرا مردم از باندبازی و جناح گرایی خسته شده‌اند.

*انقلاب اسلامی مردم ایران پیروزی گفتمانی مردمی خداباور و ستمدیده و مظلوم بر حکومتی وابسته و مستبد بود که به حمدالله در طول 42 سال گذشته با وجود موانع و سختی‌ها و دشمنی‌های فراوان با تبعیت از رهنمودها و اوامر نورانی امام راحل و رهبر عظیم الشان انقلاب و حضور پررنگ و ایثارگونه مردم وفادار دستاوردهای بزرگ، افتخارآفرین و درخور توجهی را به ارمغان آورده است.

*در کنار دستاوردها، موفقیت‌ها و پیروزی‌های به دست آمده متاسفانه شاهد مشکلات، عقب ماندگی‌ها و ناکارآمدی‌هایی نیز هستیم که نتیجه این مسایل متاسفانه به کاهش اعتماد عمومی مردم به مجموعه اجرایی و مدیریتی کشور منجر گردیده است!

* کشور تحول می‌خواهد، تحولی که سه اصل دارد که ضرورتا این اصول باید قابل سنجش و ارزیابی باشد.

*تحولی سه گانه مبتنی بر برنامه‌ای دقیق و حساب شده، کارنامه‌ای موفق، قابل اتکاء و روشن برمبنای نیروی انسانی کارآمد، طراحی و پایه گذاری شود که نتیجه آن ایجاد «ایران قوی» است.

*ما مدیران باید در مقابل ناکارآمدی ها و کاستی‌های حاکمیتی جانب توده مردم را بگیریم و به آنها حق دهیم. باید بپذیریم که وجود برخی بی عملی‌ها، کم عملی‌ها، دیر عملی‌ها، سوء مدیریت‌ها و ندانم کاری‌ها یک واقعیت است و نمی‌توان آن را انکار کرد!

*مردم از سفره، اقتصاد و معیشت خود به شدت ناراضی هستند و این نارضایتی برخاسته از زیاده‌خواهی و رفاه‌طلبی مردم نیست بلکه در حقیقت آنها دچار تنگنا و دشواری شده‌اند. متهم این وضعیت ناراحت کننده کارگزاران هستند نه انقلاب!

*چشم امید مستضعفین و محرومین سختی‌دیده و رنج‌کشیده به این انتخابات است و ما باید با ارتقاء محسوس کارآمدی و توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات انقلاب اسلامی را از اتهام ناتوانی و ناکارآمدی برهانیم.

*باید این انتخابات تبدیل به یک فصل تازه و سرآغاز یک تحول همه جانبه مدیریتی و پا نهادن چهره‌های نو، گمنام، توانمند و بانشاط، همراه چهره‌های امتحان پس داده به عرصه حکمرانی کشور شود.

کاندیداها وقتی نتیجه انتخابات به نفعشان هم نیست به رای مردم احترام بگذارند

خبرگزاری فارس به گفت وگو با روح الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد:

* قاعده حکمرانی مطلوب ایجاب می‌کند که کاندیداها با علم به محدودیت‌ها و اختیارات ریاست‌جمهوری و نیز توانمندی خود برای انجام این کار پا در عرصه و میدان بگذارند.

* وقتی که کاندیداها با علم به محدودیت‌ها و اختیارات و نیز بر توانمندی خود وارد عرصه انتخابات شوند، دیگر برای کسب رأی دست به هر کاری نمی‌زنند و برای کسب رأی به تخریب دیگران و امثال آن متوسل نمی‌شوند.

* کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید در چارچوب قوانین و مقررات تعیین شده حرکت کنند و نباید اظهارات دشمن شاد کن داشته باشند.

*انتخابات یکی از معیارهای مردم سالاری دینی است و نباید اجازه داد تا عده‌ای با غرض یا بی غرض به آن خدشه وارد کنند.

*شخصی که وارد عرصه انتخابات می‌شود و خود را در معرض رأی مردم قرار می‌دهد، باید آمادگی پذیرش هر رایی را داشته باشد نه این که تنها رایی را بخواهد که به نفع وی است.

* فردی که کاندیدای انتخابات می‌شود از قبل باید برای هر گونه رایی آماده باشد و بداند رأی مردم چه به نفع وی باشد و چه به نفع رقیب وی باشد، احترام بگذارد نه این که تا جایی انتخابات را بخواهد که به نفع وی است.

بالارفتن احتمال نامزدی لاریجانی

روزنامه خراسان در گزارشی به بالارفتن احتمال نامزدی علی لاریجانی رییس سابق مجلس پرداخت و نوشت:

*تا همین چند ماه قبل علی لاریجانی، یکی از گزینه‌های جدی کاندیداتوری انتخابات 1400 به شمار می‌رفت به طوری که پیوسته بین دو طیف راست اصلاح طلبی و جریان سنتی و محافظه کار اصولگرایی دست به دست و گمانه‌هایی در خصوص این که لاریجانی گزینه نهایی آن‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود، مطرح بود. موضوعی که تا همین چند روز قبل و با قوت گرفتن احتمال کاندیداتوری محمد جواد ظریف با اما و اگرهای فراوانی همراه شده بود.

*سیدابراهیم رییسی، محمدجواد ظریف و اسحاق جهانگیری از جمله افرادی هستند که لاریجانی منتظر است تا ببیند تکلیف حضورشان در انتخابات چه خواهد شد. در هر حال اما عالم سیاست، عالم ممکنات است و هیچ بعید نیست که صف آرایی‌ها در دقیقه 90 دستخوش تغییرات فراوانی شود.

دو قطبی کردن جامعه راه حل افزایش مشارکت مردم در انتخابات نیست

خبرگزاری مهر به گفت وگو با حجت الاسلام محمد تقی نقدعلی رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در اصفهان پرداخت و آورد:

* ابزار تبلیغاتی اغلب از روش‌های غربی رنگ باخته و جای خود را به روش اثبات لیاقت از طریق اعتماد سازی مردم داده است.

* بر اساس مبانی دینی، اولیا خدا با سوابق کارکردی خود به مردم معرفی می‌شدند که مهم‌ترین ویژگی‌ها سبقت در جهاد و کمک به مردم ملاک رهبری و پیشوایی قرار می‌گرفت.

* دوقطبی کردن جامعه برای حضور بیشتر مردم در انتخابات مسکن‌های موقتی است و ممکن است دوگانگی‌های کاذب، مردم را به اشتباه بیاندازد و انتخاب درست نداشته باشند.

* بنا داریم که در بررسی صلاحیت‌ها آنچه را که ادله، قضاوت و حکم می‌کند، بررسی کنیم تا باعث اعتماد در میان مردم شود.

* در حال حاضر که در مرحله نظارت استانی قرار داریم و میزان و ملاک ما ادله قطعی است و بر اساس ظن و گمان حکم نمی‌کنیم و قطعا اعتماد مردم هم بالا می‌رود و در انتخابات مشارکت بیشتری می‌شود.

*الکترونیکی شدن انتخابات بعید به نظر می‌رسد.

*برای الکترونیکی شدن انتخابات در دوره‌های گذشته غالبا در دستگاه‌های نظارتی، شورای نگهبان و هیات نظارت بر شورای شهر اسلامی زیر ساخت مناسبی فراهم نبود و هم اینکه راستی‌آزمایی محل شک و شبهه بوده است.

*س_برچسب‌ها_س*