چهارشنبه 11 مهر 1403

حضور حداکثری در انتخابات بیانگر اعتماد عمومی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حضور حداکثری در انتخابات بیانگر اعتماد عمومی

تهران - ایرنا - انتخابات نشان از اعتماد مردم به نظام، توسعه‌یافتگی، توزیع قدرت عادلانه و نیز بیانگر امنیت همه جانبه کشور است، از این رو برای رسیدن به این مهم باید نظام از پشتیبانی و حمایت مردمی بالا برخوردار باشد. یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند در کشور برگزار می شود و فراهم‌شدن عرصه رقابت پررنگ نامزدهای انتخابات، زمینه‌ساز تحقق مشارکت حداکثری در این رویداد سرنوشت‌ساز...

نیمه دوم دی ماه نتایج تایید صلاحیت ها اعلام شد اما بحث بر سر نتایج اعلام شده همچنان اما و اگرهای زیادی را متوجه خود کرده است. البته در این میان و در فاصله کمتر از یک ماه تا برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، رسانه ها همچنان موضوع انتخابات و چگونگی بررسی صلاحیت های نامزدها را در صدر اخبار خود قرار داده اند، آنها مواضع جناح ها، احزاب و کارشناسان را بررسی می کنند و نقطه نظرات آنان را بازتاب می دهند. موضوعی که امروز رسانه ها به انعکاس گسترده آن پرداختند سخنان دیروز حسن روحانی رییس جمهوری در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور بود. در بخشی از سخنان رییس جمهوری آمده است: بزرگترین خطر برای دموکراسی و حاکمیت ملی آن روزی است که انتخابات به تشریفات تبدیل شود. شرایط امروز ما با همیشه متفاوت است ما در آستانه سی و هفتمین انتخابات ملی هستیم. از آن انتخابات اولی که در فروردین 1358خورشیدی شروع شد که با همه‌پرسی و رفراندوم شروع شد؛ بعضی‌ها از کلمه «رفراندوم» خوششان نمی‌آید اما پایه انتخابات ما از رفراندوم بود از همه‌پرسی شروع شده است. نظام ما روی رفراندوم است و پایه اصلی آن رفراندوم است و آن همه‌پرسی اول بود که تعیین کرد نظام ما جمهوری اسلامی است. او همچنین معتقد بود همان همه‌پرسی اول بود که به ما گفت2 چیز را تا پایان این نظام مدنظر قرار دهید. اسلامیت و جمهوریت. بنابراین مردم به جمهوری اسلامی رای دادند. ما همه باید پاسدار اسلام و جمهوریت باشیم یعنی پاسدار رضایت عامه و نظر و خواست مردم باشیم. از همین رو رسانه‌های داخلی موضوع انتخابات و سخنان رییس‌جمهوری را مورد توجه قرار داده‌اند.

اردوگاه اصلاح‌طلبان

توصیه ها و راهبردهای انتخاباتی رئیس‌جمهور

روزنامه شهروند در یادداشتی نوشت: سخنان روز گذشته آقای رئیس‌جمهوری را در همایش استانداران و فرمانداران کشور می‌توان یکی از مهم‌ترین سخنرانی‌های آقای روحانی طی سال‌های اخیر دانست. شاید به همین علت است که صداوسیما از پخش مستقیم آن اجتناب کرد و اجازه نداد که جامعه به صورت مستقیم از این مواضع مطلع شود. این سخنرانی محورهای گوناگونی داشت، ولی شاید بتوان گفت مهم‌ترین محور آن بحث جمهوریت نظام و شیوه‌های تحقق آن چون رفراندوم و انتخابات بود. درباره اصل جمهوریت نظام هشدار دادند که می‌ترسم کلمه جمهوری که در قانون اساسی هست، روزی به یک جرم تبدیل شود. اگر چه این کلمه در قانون اساسی در ترکیب با اسلامی ذکر شده است ولی نادیده‌گرفتن آن به قلب مفهوم انقلاب منجر خواهد شد. جمهوری معنایی روشن دارد. بنیان‌گذار انقلاب به‌صراحت اعلام کردند به همان معنایی که همه‌جا جمهوری است. معنای آن نیز پیچیده نیست. جمهور یعنی همه مردم را شامل می‌شود که باید در شکل‌دادن به ارکان حکومت نقش داشته باشند. این نقش از خلال انتخابات و سایر شیوه‌های مشارکت محقق می‌شود. اگر به گونه‌ای عمل شود که در انتخابات نامزدهای یک قشر محدود حضور پیدا کنند، به‌طور طبیعی مفهوم جمهوری محقق نمی‌شود. این امر بی‌معناست که نامزدهای تعداد زیادی از احزاب سیاسی رسمی کشور فاقد صلاحیت برای شرکت در انتخابات باشند. این حد از تعارض عجیب است. اگر نامزدهای احزاب رسمی فاقد صلاحیت هستند پس چه کسی صلاحیت دارد؟ نامزدهای 15 حزب اصلاح‌طلب به‌طور کامل در انتخابات رد شده‌اند! تازه فراموش نکنیم که احزاب اصلاح‌طلب و اصول‌گرا مورد قبول بخشی از جامعه هستند. بنابراین و در عمل مجموعه افرادی که بتوانند مردم و جمهور را نمایندگی کنند، در انتخابات باقی نگذاشته‌اند. از این رو آقای رئیس‌جمهوری هشدار می‌دهد که انتخابات نباید به تشریفات تبدیل شود.

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: رئیس جمهوری روز گذشته داستان انتخابات در ایران را تشریح کرد و همزمان انتقاد اساسی مبنی بر رقابتی نبودن انتخابات پیش رو را یادآور شد. او هشدار داد که خطر دموکراسی روزی است که انتخابات تبدیل به تشریفات شود. به جلسات اتاق فکرهای اصول گرایان اشاره کرد که گویا خود را صددرصد پیروز انتخابات می‌دانند و گفت که اگر چنین فکری دارند نوش جانشان اما حداقل زمینه را برای مشارکت بالا در انتخابات فراهم کنند. او البته از مردم هم خواست با وجود نقایص موجود و گلایه‌هایی که دارند در انتخابات شرکت کنند. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی سخنان خود را با تسلیت ایام فاطمیه شروع کرد و گفت: قرآن می‌گوید ما شما را وسیله آزمایش همدیگر قرار دادیم. کاندیدا وسیله آزمایش برای هیأت اجرایی، کاندیدا و هیأت اجرایی وسیله آزمایش برای هیأت نظارت، همه‌شان برای آزمایش برای شورای نگهبان و همه برای آزمایش در روز انتخابات. او یادآور شد که پایه انتخابات ما از رفراندوم در سال 58 شروع شده هر چند بعضی از کلمه رفراندوم خوششان نمی‌آید. روحانی ادامه داد: اتفاقا یک پایه قانون اساسی ماهمه پرسی است. یعنی قانون اساسی هم بعد از انتخابات اعضای خبرگان قانون اساسی دومرتبه با همه پرسی و رفراندوم، قانون اساسی شد. در بازنگری هم باز با همه پرسی و رفراندوم قانون اساسی شد، این را تأکید می‌کنم برای اینکه اخیرا بعضی‌ها نسبت به این کلمه همه پرسی حساسیت پیدا کرده‌اند و بعضی از حساسیت‌ها نه به اندازه کرونا خطرناک است و آدم باید مواظب باشد که این بیماری سرایت نکند و یک اصل مهم و اساسی را که در کشور ما و در قانون اساسی ما است، نظر دیگری نسبت به آن پیدا نکنیم. ما از مشروطه با مسأله آرا و رأی مردم و انتخابات و مجلس آشنا شدیم. حالا آن روز مجلس شورای ملی و امروز مجلس شورای اسلامی. آن همه فداکاری‌ها در مشروطه برای این بود که رأی و آرای ملی حاکم شود.

روزنامه ایران در گزارشی دیگر آورده است: وزیر کشور نسبت به رقابتی شدن انتخابات در فرصت باقی‌مانده تا اعلام نتایج شورای نگهبان درباره رد صلاحیت‌ها ابراز امیدواری کرد. این در حالی است که بر اساس اعلام جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور و بر اساس برآورد انجام شده از تأیید صلاحیت داوطلبان 208 حوزه انتخابی، دست‌کم سه چهارم حوزه‌ها در بحث رقابت احتیاج به تجدیدنظر دارد و تنها در صورت تجدیدنظر شورای نگهبان است که امکان برگزاری انتخاباتی قابل قبول بین جناح‌های سیاسی فراهم خواهد شد. عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست روز گذشته استانداران، فرمانداران، بخشداران و اعضای ستاد انتخابات سراسر کشور با تأکید بر اینکه دولت تدبیر و امید در سال‌های مسئولیت سعی کرده است با رعایت کامل قانون و نه تفاسیر و برداشت‌های شخصی، حزبی، گروهی و جناحی، انتخابات را به صورت کاملا آزاد و در فضایی امن و ساده و با مشارکت بالا برگزار کند، گفت: در فضایی قرار گرفتیم که اقتضای این فضا بیش از گذشته بر این است که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات هم وحدت و انسجام داخلی، هم حمایت از نظام، هم دست رد به دشمنان‌مان که در این ایام به دنبال این هستند که اختلافات داخلی را تشدید و ناامیدی و یأس را بر مردم غلبه کنند. او بر همین اساس افزود: این انتخابات فقط یک انتخابات صرف سیاسی حضور مردم بر سر صندوق‌ها نیست، بیش از همیشه یک مانور قدرت سیاسی در دنیا است که اراده مردم را باز در تجلی مقاومت و استقامت نشان می‌دهد.

رصد جریان مقابل

خبرگزاری ایسنا به گفت و گو با حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز پرداخته و آورده است: نیاز است منشور اسلامی انتخابات برای فعالیت گروه‌های سیاسی تدوین شود، تاکید کرد: باید خط‌مشی گروه‌ها در آستانه انتخابات به گونه‌ای باشد که دچار تنش در فعالیت‌های انتخاباتی نشویم و گروه‌ها برای رأی‌آوری یکدیگر را مورد تهاجم و حمله قرار ندهند. به‌عنوان یک اصولگرا و عضوی از جامعه روحانیت به نیروهای انقلابی نیز پیشنهاد می‌کنم وحدت خود را حفظ کنند و هیچ‌وقت تنشی میان آنان رخ ندهد. اصولگرایان باید وحدت و همدلی خود را حفظ کنند و از تفرقه پرهیز داشته باشند که اگر همین رویه را ادامه دهند می‌توانیم به نتیجه‌بخش بودن انتخابات امیدوار باشیم. البته سایر گروه‌های سیاسی که در چارچوب قانون اساسی عمل می‌کنند نیز قطعا کار خود را پیش می‌برند و به رقابت با ما مشغول خواهند بود. اصولگرایان گروه‌های زیادی را شامل می‌شوند که همگی باید برای رسیدن به وحدت، همدلی و لیست مشترک در انتخابات تلاش کنند، اظهار کرد: نمی‌خواهم درباره طیف‌های دیگر صحبت کنم و عملکرد آنان را به قضاوت بنشینم تا کدورتی ایجاد شود اما درباره جریان خودمان که اصولگرایی باشد، می‌گویم که اگر برای رسیدن به وحدت همدل باشند، در انتخابات نتیجه مناسبی به دست خواهد آمد چرا که اصولگرایان طرفداران زیادی دارند که در روز رأی‌گیری پای صندوق‌ها خواهند آمد و اثرگذار خواهند بود.

اردوگاه اصولگرایان

پیش بینی‌ها و برنامه ریزی های انتخاباتی

روزنامه فرهیختگان در یادداشتی به قلم حامد نیکونهاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه قضائیه نوشت: «پاسخگویی مکتوب درخصوص دلایل ابطال انتخابات و ردصلاحیت داوطلبان در صورت درخواست آنان». این الزام در بند 11.2 از سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری در مهرماه 1395 و در حوزه نظارت‌بر انتخابات آمده است. به نظر می‌رسد از این بند از سیاست‌های کلی انتخابات، امکان افشای دلایل ردصلاحیت داوطلبان از طرف شورای نگهبان قابل استنباط است؛ دست‌کم عدم ممنوعیت شورا به اعلام عمومی ادله ردصلاحیت دریافت می‌شود؛ به‌ویژه درمورد برخی نمایندگان فعلی ردصلاحیت‌شده که علنا درخواست کرده‌اند دلایل ردصلاحیت آنها توسط شورای نگهبان برای اطلاع عموم منتشر شود. بخش نخست این فراز که شورای نگهبان را ملزم به پاسخگویی مکتوب درمورد دلایل ابطال انتخابات کرده است، به‌روشنی نشان می‌دهد این پاسخگویی صرفا خطاب به منتفعان و داوطلبان نیست چراکه شورای نگهبان دلایل ابطال انتخابات را به نامزدها آن‌هم به‌صورت خصوصی اعلام نمی‌کند، بلکه به‌صورت عمومی و علنی و از طریق رسانه‌ها اعلام می‌کند که به‌عنوان مثال در کدام حوزه انتخابیه و براساس چه ادله‌ای، انتخابات ابطال شده یا آنکه آرای کدام صندوق یا نامزد به‌واسطه چه تخلفاتی باطل و بلااثر است. با توجه به سیاق این بند از سیاست‌های کلی انتخابات، پاسخگویی مکتوب هم درمورد دلایل ابطال انتخابات و هم درخصوص دلایل ردصلاحیت لازم است؛ البته مورد اخیر یعنی پاسخگویی مکتوب شورای نگهبان درمورد دلایل ردصلاحیت، منوط به درخواست داوطلبان شده است. اما مشروط بودن اعلام دلایل ردصلاحیت به درخواست داوطلب، دلالتی‌بر تکلیف به عدم انتشار این دلایل ندارد. لذا اینکه شورای نگهبان برای اعلام دلایل ردصلاحیت به افراد ردصلاحیت‌شده باید درخواست داوطلب متقاضی را دریافت کند (لزوم درخواست متقاضی برای اعلام دلایل ردصلاحیت)، موجب نمی‌شود که شورای نگهبان از انتشار این دلایل ممنوع یا معاف باشد.

روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: بزرگ‌ترین خطر برای دموکراسی و حاکمیت ملی آن روزی است که انتخابات تشریفات شود. جای دیگری انتصاب بفرمایند و بعد مردم پای صندوق بروند بخواهند تشریفات انتخابات را انجام دهند. خدا نکند یک همچون روزی برای کشور ما پیش بیاید، چون در زمان رژیم گذشته یادتان است که در حوزه‌های انتخابیه یک عده‌ای می‌آمدند ولی همه می‌دانستند وکیل چه کسی است؛ می‌گفتند فلانی است و از تهران تعیین شده است. وی افزود: اگر بنا شد ما کشوری داشته باشیم - مثال می‌زنم ممکن است با واقعیت این مثال من فاصله داشته باشد - فرض کنید کشوری داریم که در آن 3 تا سلیقه وجود دارد؛ یک سلیقه اصولگرا، یک سلیقه اصلاح‌طلب و یک سلیقه اعتدال‌گراست. گفتم مثال می‌زنم، ممکن است 4 یا 5 گروه باشد. اگر روی این فرض، جامعه ما 3 نوع سلیقه داشت، آن وقت در انتخابات، یک سلیقه فراوان و یکی دیگر یک دانه را باید با ذره‌بین و تلسکوپ در آسمان هفتم پیدایش کرد و یک سلیقه هم که اصلا نیست و وجود ندارد! روحانی در ادامه تصریح کرد: خودم اقداماتی را انجام دادم و نامه‌های لازم را نوشتم و مصلحت ندیدم برخی از نامه‌ها را منتشر کنم. همه ما باید تلاش کنیم و این رقابتی بودن را درست کنیم. ما الان در اینجا در رقابت مشکل داریم؛ یک ذره بیشتر یا کمتر. ممکن است از یک ذره بیشتر باشد الان. روحانی افزود: اینکه نمی‌شود نهادهای اصلی قانونی، 4 رکنی که باید بگویند این فرد صالح است یا نیست، همه گزارش درست دادند و یکی را فرستادند در یک کوچه‌ای و اصلا معلوم نیست با چه کسی صحبت کرده و چه گفته، بعد آمده گزارشی نوشته؛ مگر می‌شود با یک چنین چیزی کشور را اداره کرد.

روزنامه خراسان در گزارشی آورده است: رئیس جمهور، دوم اسفندماه و زمان برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را یوم ا... خواند و خطاب به مردم با تاکید بر این که «نباید با صندوق قهر کرد و امروز روزی است که باید پای صندوق رای رفت»، گفت: من هم نامه های لازم را نوشته ام اما همه باید تلاش کنیم رقابتی بودن انتخابات را درست کنیم. وی همچنین از همه برگزارکنندگان این انتخابات خواست تمام تلاش خود را بر برگزاری انتخاباتی رقابتی و پرشور متمرکز کنند و اجازه داده نشود صف های رای دهندگان خلوت شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری (president.ir)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز گذشته در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور با بیان این که مردم باید مطمئن شوند رای آن ها کم و زیاد نمی شود و مشارکت، نظارت، سلامت و امنیت انتخابات و ایجاد نشاط در جامعه یک وظیفه همگانی است، اظهارکرد: اگر می گویند مجلس بعدی صددرصد مال آن هاست، بگذارند حداقل یک رقابت شکل بگیرد و مشارکت باشد، مجلس هم مال آن ها و نوش جان شان. بعضی از کلمه رفراندوم خوش‌شان نمی‌آید وی با بیان این که شرایط امروز ما با همیشه متفاوت است افزود: الان ما در آستانه سی و هفتمین انتخابات ملی هستیم. از آن انتخابات اولی که در فروردین سال 58 با رفراندوم (همه پرسی) شروع شد چون بعضی از کلمه رفراندوم خوش‌شان نمی‌آید. پایه انتخابات ما از رفراندوم و از همه پرسی شروع شده است. پایه اصلی نظام ما روی رفراندوم است. آن همه پرسی اول بود که تعیین کرد، نظام ما جمهوری اسلامی است و همان همه‌پرسی اول بود که به ما گفت دو چیز را تا پایان این نظام مد نظر قرار دهید؛ اسلامیت و جمهوریت و مردم رأی دادند به جمهوری اسلامی. وی تاکید کرد: همه ما باید پاسدار اسلام و جمهوریت باشیم. یعنی پاسدار رضایت عامه، پاسدار نظر مردم و پاسدار خواست مردم. به همین رأی دادیم. بزرگ ترین خطر برای دموکراسی و حاکمیت ملی آن روزی است که انتخابات، تشریفات شود وی همچنین گفت: به تازگی بعضی‌ها به این کلمه همه پرسی حساسیت پیدا کرده اند و بعضی حساسیت‌ها نه به اندازه کرونا خطرناک است و آدم باید مواظب باشد که این بیماری سرایت نکند و یک اصل مهم و اساسی را که در کشور ما و در قانون اساسی ماست، نظر دیگری درباره آن پیدا نکنیم. روحانی با بیان این که بزرگ ترین خطر برای دموکراسی و حاکمیت ملی آن روزی است که انتخابات تشریفات شود افزود: جای دیگری انتصاب بفرمایند و بعد مردم پای صندوق بروند بخواهند تشریفات انتخابات را انجام دهند.

خبرگزاری مهر به گفت و گو با علی‌اکبر کریمی عضو شورای مرکزی فراکسیون ولایی مجلس پرداخت و آورد: رئیس‌جمهور اخیرا در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم هجمه سنگینی علیه شورای نگهبان کرده است که این امر نشان دهنده دخالت آشکار دولت در روند اجرای انتخابات است. جایگاه، اختیارات و وظایف هر بخشی از نظام و حاکمیت در انتخابات تعیین شده است. دولت و وزارت کشور مسئولیت برگزاری انتخابات را بر عهده دارد و مجری انتخابات است لذا هرگونه موضع گیری انتخاباتی دولت و وزارت کشور بویژه رئیس‌جمهور که عالی‌ترین مقام قوه مجریه است، شائبه دخالت در انتخابات را ایجاد کرده و تخلف قانونی است. دولت به عنوان مجری انتخابات نباید یک طرف معادله انتخابات ایستاده و به نحوه کار نهادهای نظارتی دخالت کند. عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به اظهار نگرانی رئیس‌جمهور نسبت به حفاظت از آراء گفت: رئیس جمهور مجری انتخابات است و اظهار نگرانی وی شائبه احتمال وقوع اتفاقاتی در انتخابات را افزایش می‌دهد. وی با بیان اینکه در انتخابات شوراهای شهر و روستا ما شاهد دخالت‌های دولت در انتخابات بودیم که در این زمینه شکایتی به کمیسیون اصل 90 ارائه شد، گفت: موارد تخلف در گزارش کمیسیون اصل 90 در صحن علنی مجلس قرائت شد. این نوع موضع گیری‌ها نه تنها به انسجام ملی در شرایط کنونی کمک نمی‌کند بلکه عامل تفرقه و دو دستگی است. این اظهارات از سوی عالی ترین مقام اجرایی کشور اثرات منفی زیادی در جامعه و اذهان مردم دارد. رئیس‌جمهور جنگ روانی راه انداخته است تا به جریان اعتدال و اصلاحات در آستانه انتخابات نفس مصنوعی بدهد. سرنوشت همه جریانات سیاسی منتسب به دولت پای صندوق های رای مشخص می‌شود اما اقدام دولت در حمایت از طیف سیاسی خاص برخلاف قانون است. هجمه‌های دولت علیه شورای نگهبان و ایجاد شائبه دخالت شورای نگهبان در انتخابات تلاش برای دوقطبی سازی جامعه است.

خبرگزاری مهر به گفت و گو با سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضوهیئت رئیسه مجلس پرداخته و آورده است: آقای روحانی 5 دوره نماینده مجلس بوده است و برای حضور در انتخابات مجلس ششم نیز ثبت‌نام کرد و تأیید صلاحیت شد اما رأی نیاورده بود. روحانی زمانی که برای نمایندگی مجلس یا ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان تأیید شد با این نهاد قانونی مشکلی نداشته است. اگر وی با اعضای شورای نگهبان مشکل دارد باید بداند که این اعضاء همان افرادی هستند که در تأیید صلاحیت وی برای ریاست جمهوری نیز نقش داشتند. اگر با هیئت‌های اجرایی مشکل دارند که باید گفت این هیئت‌ها از سوی وزارت کشور دولت دوازدهم تشکیل شده‌اند. باید دید که مخاطب آقای روحانی در اظهارات اخیرشان چه کسانی هستند. آیا کسانی که به روحانی مشروعیت حضور در پست ریاست جمهوری را داده اند مورد انتقاد هستند یا به مسئولانی که خود منصوب کرده‌اند بدگمان هستند؟ روحانی در جایی که باب طبعش است با شورای نگهبان همراهی می‌کند و درجایی که باب طبعش نیست سر و صدا به راه می‌اندازد. این امر، خطای بزرگی است که افکار عمومی در مورد آن قضاوت خواهند کرد و گویندگان این اظهارات را تقبیح کرده و دروغگو خطاب خواهند کرد. اگر امروز نارضایتی در جامعه وجود دارد به خاطر عملکرد ضعیف دولت و عدم تأمین معیشت مردم، عدم برخورد قوی با فساد و رانت‌خواری، حقوق‌های نجومی و زد و بندها است. مردم از زد و بندهای منصوبان دولت ناراحت هستند. عمده نارضایتی‌های مردم متوجه عملکرد دولت است. رئیس‌جمهور اول این مشکلات را حل کند. به گفته قاضی‌زاده هاشمی، رئیس‌جمهور، فرمانداران و استانداران مسئول برگزاری انتخابات هستند و اظهارات روز گذشته روحانی نقض بی‌طرفی دولت در برگزاری انتخابات است. اظهارات رئیس‌جمهور خطای استراتژیکی بود که دستگاه‌های قضایی باید با این اظهارات که نقض بی‌طرفی در انتخابات است، برخورد جدی کند زیرا مشخص نیست که رئیس‌جمهور و دولت با چنین نگاهی بتواند انتخابات را به صورت سالم برگزار کند. عضو هیئت رئیسه مجلس تأکید کرد: اظهارات رئیس‌جمهور هیچ کمکی به جریان احیای اعتدال و اصلاحات نخواهد کرد بلکه موجب کاهش مشارکت مردم و افزایش بدبینی آنهاست. مردم به عملکرد اجرایی دولت به عنوان یک دولت اصلاح‌طلب نگاه می‌کنند و به دلیل نارضایتی از عملکرد دولت، به اصلاح‌طلبان نیز اقبالی نخواهند داشت.

روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت: در حالی که فضای کشور همچنان تحت‌تاثیر اظهارات جناب ظریف قرار داشت، رئیس‌جمهور ترجیح داد بمب رسانه‌ای جدیدی منفجر کند و افکارعمومی را به سمت‌وسوی دیگری سوق دهد؛ اتفاقی که البته جامعه تا حد زیادی به آن عادت کرده است. روحانی اما و هربار تلاش می‌کند به‌گونه‌ای جدید جامعه را غافلگیر کند. این‌بار قرعه به‌نام یک دوجین گوش شنوا از استانداران و فرمانداران افتاد. رئیس‌جمهور بزرگ‌ترین خطر را برای دموکراسی تبدیل‌شدن انتخابات به تشریفات دانست و در کنایه‌هایی که فهم ضمیر مخاطب آن اصلا کار سختی نبود، ضمن مقایسه وضع موجود با انتخابات رژیم پهلوی، تصریح کرد نباید جای دیگری انتصاب بفرمایند و بعد مردم پای صندوق بروند و بخواهند تشریفات انتخابات را انجام دهند. او در ادامه برای چندمین‌بار از لزوم وجود رقابت گفت و اینکه باید فضا برای حضور همه گروه‌ها و عرصه برای انتخاب همه مردم باز باشد. روحانی البته ترجیح داد درباره ریشه‌های وضع موجود و بی‌رغبتی برخی گروه‌ها برای مشارکت در انتخابات از سویی و انگیزه پایین بخش‌هایی از جامعه برای حضور پای صندوق‌های رای سکوت کرده و پاورچین‌پاورچین از کنار مهم‌ترین مساله این روزهای کشور بگذرد؛ مساله‌ای که باید آن را نوعی بحران ناکارآمدی تلقی کرد. بحرانی که حالا محبوبیت دولت را در هفتمین سال آن به‌طرز بی‌سابقه‌ای به زیر 10 درصد تنزل داده و باعث سقوط آزاد سرمایه اجتماعی آن شده است. ایده مرکزی دولت برای حل مشکلات کشور که به‌صورت عینی در برجام تبلور یافته بود در حداکثری‌ترین حالت ممکن شکست خورده است. حال و روز اقتصاد کشور و معیشت مردم از همیشه ناخوش‌تر است و در چنین شرایطی حتی دوقطبی‌سازی‌های اجتماعی نظیر موتورسواری بانوان، فیلترینگ تلگرام، حضور زنان در ورزشگاه‌ها و... نیز نتوانسته دولت را از مخمصه موجود نجات دهد. همین موضوع و عدم امکان اقناع افکارعمومی بابت کارنامه به بار آمده در این هفت سال باعث شده است هرازگاهی سوژه‌ای جدید به خورد جامعه داده شود و رسانه‌ها و فضای مجازی چند روزی را با آن سر کار بروند؛ روزی گلایه از محدودیت اختیارات خبرساز می‌شود، روز دیگر موضوع رفراندوم و بیم سرایت حساسیت‌ها درخصوص آن به باقی اصول و تشبیه آن به ویروس کرونا و دیگر روز مذاکره با آمریکا و تلاش برای دوقطبی‌سازی جامعه حول‌وحوش آن و باز روز دیگر جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام و نقش آن در تصمیم‌گیری‌های تعیین‌کننده (ازجمله FATF) و... و گویا این دور باطل قرار است حالاحالاها ادامه داشته باشد.

خبرگزاری ایکنا به گفت و گو با احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار، پرداخته و آورده است: تغییر وضعیت همواره براساس نص صریح قرآن در دست خود انسان است. مشکل بشریت و نه فقط مسلمانان این بوده که از مسیر ولایت خارج شد و تعیین سرنوشت خود را از مسیری جدا از ولایت که همان نور است دنبال کرد. آنچه که امروز در جهان مشاهده می‌شود، این است که انسان‌ها به اختلافات دامن زدند و بر محور ولایت حرکت نکردند. اما انقلاب اسلامی نشان داد که با حضور مردم و حرکت بر محور ولایت خود جامعه می‌تواند سرنوشتش را تعیین کند و به سمت بهترین وضعیت هدایت کند و برای همین بود که خداوند هم کمک کرد که این تغییر عملی شود. در واقع یکپارچگی و وحدت مردم در سایه رهبری امام (ره) منجر به پیشبرد امور کشور و شکل‌گیری جمهوری اسلامی، عبور از جنگ 8 ساله و مقاومت در مقابل فشارها و تحریم‌ها شده است. امروز هم حوادث دی‌ماه 98 وضعیت خاصی را برای کشور در سطح جهانی ایجاد کرده و شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع ایشان یکپارچگی و انسجام حداکثری در میان اقشار مختلف جامعه به وجود آورده است که اگر این وحدت و انسجام مدیریت و حفظ شود می‌توان از آن به مثابه یک ظرفیت عظیم برای تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات بهره برد. مشارکت حداکثری در انتخابات پس از حضور میلیونی در مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد سلیمانی به دنیا و به ویژه آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که پشتوانه مردمی نظام یک امر شعاری و تبلیغاتی نیست، بلکه حقیقتی عینی است و دشمن نمی‌تواند با فشار و تحریم و تهدید این وحدت و یکپارچگی را بشکند. اگر هم دشمن زمانی به طمع افتاده و توطئه‌های خود را پیش برده به خاطر وجود برخی تزلزل‌ها و چند دستگی‌ها بوده که وحدت را دچار اختلال کرده است. رهبر معظم انقلاب برای تشویق به مشارکت سیاسی پیش از این بیان کردند که همه ایرانیان، حتی مخالفان نظام و شخص ایشان، به خاطر ایران در انتخابات شرکت کنند و این سخن مبنای قرآنی دارد، زیرا ایشان نمی‌گویند به من یا نظری که من دارم رأی دهید، بلکه همه را تشویق به حضور برای تعیین سرنوشت خود می‌کنند و این نشانه اعتقاد بالای ایشان به حق مشارکت برای همه ایرانیان است. اگر کسانی تفاوت نگاه با رهبری دارند اگر به ایران و امنیت کشور علاقه‌مندند باید با حضور خود دشمنان را مأیوس کنند و اگر چنین رویکردی در رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی مورد توجه قرار گیرد زمینه مشارکت حداکثری فراهم می‌شود.

خبرگزاری تسنیم به گفت و گو با مرتضی طبیبی، عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه اصفهان و رئیس هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اصفهان پرداخته و آورد:حدود هزار و242 نفر در استان اصفهان نامزد شده‌اند و این در حالی است که از استان اصفهان تنها 20 نماینده به مجلس شورای اسلامی راه پیدا می‌کنند. البته اشکال کار، ثبت نامه غیرمتعارف انبوه افراد، بیشتر به خلاءهای قانونی بر می‌گردد و در واقع انتقاد به مجلس شورای اسلامی وارد است که فیلترهای دقیقی را برای کاندیدا شدن مشخص نکرده تا افراد خود را با آن شرایط سنجیده و شخصا به این نتیجه برسند که برای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی صلاحیت‌ها و ویژگی‌های لازم را ندارند. افرادی که فکر می‌کنند حداقل‌های شرایط مورد نیاز در قانون مانند یک مدرک کارشناسی ارشد و شرایط سنی برای کاندیدا شدن را دارا هستند، نباید ثبت نام کنند، زیرا نماینده مجلس، باید در یک رشته، تخصص فوق‌العاده داشته باشد، دارای تجربه کافی، شجاعت و درایت، صبر و متانت، برخورداری از هوش متوسط به بالا، تعادل روحی روانی، اطلاعات عمومی در حوزه‌های مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی باشد. رئیس هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان اصفهان با اشاره به دیگر شاخصه‌های نمایندگان مجلس، افزود: یک نماینده مجلس به دلیل اینکه قرار است قانونگذار و ناظر به اجرای دقیق قوانین و مقررات توسط دو قوه مجریه و قضائیه باشد، نیاز به داشتن تجربه مفید و موثر هم هست؛ از طرفی نماینده مجلس نباید دلباخته بیگانگان و دشمنان ایران و اسلام باشد و به معنای واقعی کلمه، وطن پرست باشد، به کشور، خاک و آئین خود عشق بورزد و در مقابل دشمن خودباخته و مرعوب نباشد. بنابراین نماینده توانمند کسی است که واجد شرایط ماده 28 باشد، اما واجد شرایط ماده 28 بودن، حداقل امتیاز است و او باید ویژگی‌های پیش گفته را داشته باشد. در غیر این صورت، غاصب یکی از کرسی‌های مجلس خواهد بود و مصالح کشور و منابع ایران را میل یا حداقل حیف می‌کند. در این شرایط ملاحظه فرمائید، انبوه کاندیداهایی که تعداد قابل توجهی از آنها واجد صلاحیت‌های حداقلی نیز نیستند، چه هزینه‌های سنگین مادی و معنوی را بر کشور تحمیل می‌کنند. برای برگزاری انتخابات، مجموعه وزارت کشور، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات درگیر کارند و زمانی که تعداد زیادی برای کاندیدا شدن ثبت نام کنند، قطعا هزینه‌های گزافی را به کشور تحمیل می‌کنند.

رصد جبهه رقیب 

روزنامه فرهیختگان در مطلبی با عنوان مدیر پروژه شکست اصلاحات آورده است: عملکرد دولت بیش از هر چیز موقعیت اجتماعی اصلاح طلبان را به خطر انداخته. هر چه باشد جامعه حضور روحانی در جایگاه رئیس دولت را تا حد زیادی از چشم آنها و تکرار حمایت هایشان از او می بیند. در حالی که فضای کشور همچنان تحت‌تاثیر اظهارات جناب ظریف قرار داشت، رئیس‌جمهور ترجیح داد بمب رسانه‌ای جدیدی منفجر کند و افکارعمومی را به سمت‌وسوی دیگری سوق دهد؛ اتفاقی که البته جامعه تا حد زیادی به آن عادت کرده است. روحانی اما و هربار تلاش می‌کند به‌گونه‌ای جدید جامعه را غافلگیر کند. این‌بار قرعه به‌نام یک دوجین گوش شنوا از استانداران و فرمانداران افتاد. رئیس‌جمهور بزرگ‌ترین خطر را برای دموکراسی تبدیل‌شدن انتخابات به تشریفات دانست و در کنایه‌هایی که فهم ضمیر مخاطب آن اصلا کار سختی نبود، ضمن مقایسه وضع موجود با انتخابات رژیم پهلوی، تصریح کرد نباید جای دیگری انتصاب بفرمایند و بعد مردم پای صندوق بروند و بخواهند تشریفات انتخابات را انجام دهند. او در ادامه برای چندمین‌بار از لزوم وجود رقابت گفت و اینکه باید فضا برای حضور همه گروه‌ها و عرصه برای انتخاب همه مردم باز باشد. روحانی البته ترجیح داد درباره ریشه‌های وضع موجود و بی‌رغبتی برخی گروه‌ها برای مشارکت در انتخابات از سویی و انگیزه پایین بخش‌هایی از جامعه برای حضور پای صندوق‌های رای سکوت کرده و پاورچین‌پاورچین از کنار مهم‌ترین مساله این روزهای کشور بگذرد؛ مساله‌ای که باید آن را نوعی بحران ناکارآمدی تلقی کرد. بحرانی که حالا محبوبیت دولت را در هفتمین سال آن به‌طرز بی‌سابقه‌ای به زیر 10 درصد تنزل داده و باعث سقوط آزاد سرمایه اجتماعی آن شده است. ایده مرکزی دولت برای حل مشکلات کشور که به‌صورت عینی در برجام تبلور یافته بود در حداکثری‌ترین حالت ممکن شکست خورده است. حال و روز اقتصاد کشور و معیشت مردم از همیشه ناخوش‌تر است و در چنین شرایطی حتی دوقطبی‌سازی‌های اجتماعی نظیر موتورسواری بانوان، فیلترینگ تلگرام، حضور زنان در ورزشگاه‌ها و... نیز نتوانسته دولت را از مخمصه موجود نجات دهد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*