یک‌شنبه 22 مهر 1403

مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته ای که گذشت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته ای که گذشت

بندرعباس - ایرنا - افزایش شمار مبتلایان به کرونا، حمله ناموفق سایبری رژیم غاصب صهیونیستی به بندر شهید رجایی، تصادف مرگبار در غرب بندرعباس، تشییع پیکر شهید ناوچه کنارک، اعلام میزان زکات فطریه، آتش سوزی در معبد هندوها، افتتاح مدرسه مجازی و آغاز توزیع یک هزار بسته کمک معیشتی از جمله اخبار مهم هرمزگان در هفته گذشته است.

هرمزگان در هفته گذشته (27 اردیبهشت تا دوم خردادماه) شاهد رخدادهای مختلفی در حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و دیگر بخش ها بود که در این گزارش مهمترین این رخدادها مرور می شود.

سیاسی

روزنامه واشنگتن پست چاپ آمریکا در گزارشی که روز دوشنبه گذشته 29 اردیبهشت منتشر کرد به نقل از یک مقام دولت آمریکا و مقامات رسمی «یک دولت خارجی» مدعی شد که رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات «بندر شهید رجایی ایران» حمله سایبری داشته است.

مسوولان ذیربط در بندر شهید رجایی تاکید کرده‌اند که با توجه به آمادگی کامل واحدهای پدافند غیرعامل در تاسیسات بندر شهید رجایی و مقابله به موقع و موثر با اشکالات به وجود آمده، هیچ‌گونه اخلالی در روند فعالیت‌های جاری ایجاد نشد.

اقتصادی

4 هزار و 454 واحد مسکن مهر در استان هرمزگان در حال ساخت است که حدود 50 درصد از این واحدها در ماه‌های پایانی سال آماده بهره برداری خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان روز دوشنبه گذشته در نشست ستاد باز افرینی شهری و شورای مسکن هرمزگان گفت: هم‌چنین تا پایان امسال 2 هزار و 563 واحد مسکن مهر در این استان به بهره‌برداری می‌رسد.

آرش رضایی افزود: یک‌هزار و 884 واحد مربوط به تعاونی‌های مسکن مهر در هرمزگان نیز دارای پرونده حقوقی در دادگستری هستند.

سرپرست اداره‌کل شیلات هرمزگان گفت: این استان با تولید22هزار و 83تن آبزیان پرورشی درسال 98 توانست رتبه اول کشور را به خود اختصاص دهد.

عبدالرسول دریایی روز شنبه گذشته در نشست شورای بخش کشاورزی افزود: همچنین 4درصد از تولید بچه میگو کشور به هرمزگان اختصاص دارد و این استان نیز رتبه اول در تولید 2هزار و 350 میلیون قطعه از مجموع 3هزار و 692 میلیون قطعه بچه میگو در سال گذشته را کسب کرده است.

هفته گذشته عملیات اجرایی تعمیرات اساسی شبکه برق‌رسانی به مکنده‌های غلات و شهرک شهید رجایی با هدف افزایش راندمان تجهیزات تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی پایانه غلات بندر شهید رجایی آغاز شد.

الله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، هدف از اجرای این طرح را تقویت کابل‌های تغذیه کننده پایانه غلات بندر شهید رجایی، تغییر سطح ولتاژ فشار متوسط برق شهرک شهید رجایی و ارتقا شبکه از11 به 20 کیلو ولت برای پایداری برق این شهرک اعلام کرد.

سیدفاضل حیدری بلوکی مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان سه شنبه گذشته گفت: افزون بر 900 هزار دفترچه تامین اجتماعی درمراکز درمانی ملکی و غیرملکی طرف قرارداد این سازمان ازفرآیند اعتبار سنجی بی نیاز می‌شوند.

بدین ترتیب از ابتدای خرداد امسال بیمه شدگان زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی از مراجعه به مراکز و شعب این سازمان در 158 مراکز ملکی و پزشک زیر مجموعه تامین اجتماعی و 21 بیمارستان، 118 داروخانه، 20 دندانپزشک، 84 پزشک عمومی، 94 پزشک متخصص و 23 پزشک فوق تخصص برای انجام فرآیند تأمین اعتبار دفترچه درمانی ندارند.

تمامی جانبازان زیر 25 درصد فاقد شغل استان هرمزگان که تاکنون از هیچ جا حقوق دریافت نمی‌کردند ماهانه به میزان یک میلیون و 800هزارتومان حق معیشت به آن‌ها پرداخت می‌شود.

عطا ناوکی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان پنجشنبه گذشته گفت: همچنین اسفند سال 98 حق معیشت 61 جانباز زیر 25 درصد برقرار شد.

قضایی، نظامی، انتظامی

پیکر مطهر شهید هرمزگانی ناوچه کنارک، سرباز وظیفه ناوبان دوم فخرالدین فلکنازی عصر جمعه گذشته در زادگاهش روستای دهتل شهرستان بستک تشییع و به خاک سپرده شد.

پیکر مطهر شهید ناوچه کنارک، سرباز وظیفه ناوبان دوم فخرالدین فلکنازی پنجشنبه شب گذشته ازطریق فرودگاه وارد بندرعباس شد و تا شهرک مسکونی منطقه یکم امامت نداجا نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تشییع و مشایعت شد.

رییس کل دادگستری هرمزگان گفت: علیه شهردار یکی از مناطق بندرعباس به اتهام اخذ رشوه و تخلفات انتخاباتی اعلام جرم شده است.

علی صالحی شنبه گذشته با اعلام این خبر افزود: برای این متهم قرار تامین کیفری صادر شده است.

جانشین مرزبانی هرمزگان گفت: سه فروند شناور صیادی متخلف دارای تور صیادی غیرمجاز ترال توقیف و بیش از 40 تن انواع ماهی از آنها کشف و ضبط شد.

سرهنگ"عبدالله لشکری" یکشنبه گذشته با اعلام این خبر افزود: مرزبانان شهرستان جاسک و میناب در دو عملیات جداگانه، هنگام گشت زنی و کنترل حوزه استحفاظی، موفق شدند 2 فروند کشتی و یک فروند موتورلنج متخلف را توقیف کنند.

هفته گذشته از سوی اداره کل دادگستری هرمزگان اعلام شد: با رفع تصرف از یک مجتمع تجاری در مرکز شهر بندرعباس به مساحت 38 هزار و 500 متر افزون بر 2 هزار و 500 میلیارد ریال از حقوق بیت المال برگشت داده شد.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات هرمزگان گفت: سایتی که تحت عنوان امضای درخواست افزایش محدوده تردد خودروهای مناطق آزاد راه‌اندازی شده کلاهبرداری نیست و امکان سوءاستفاده بانکی از اطلاعات آن وجود ندارد.

سرهنگ علی اصغر افتخاری روز دوشنبه گذشته در گفت و گو با ایرنا افزود: پلیس فتا تمام فعالیت‌های اینترنتی در سطح استان را به دقت رصد کرده و در صورت مشاهده کوچکترین عمل مجرمانه با عاملان آنها برخورد خواهد کرد.

ورزشی

دوشنبه گذشته کامبیز طارمی از ورزشکاران موفق هرمزگان در رشته پارا دوومیدانی مدال طلای جهانی خود را برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد این استان اهدا کرد.

مجمع انتخاب رییس هیات نابینایان و کم بینایان استان هرمزگان هفته گذشته در سالن نشست‌های اداره کل ورزش و جوانان برگزار شد و از مجموع 15 رای اعضای این مجمع، 14 رای به محمد جاودان تنها کاندیدای این دوره از مجمع تعلق گرفت و یک رای نیز ممتنع اعلام شد.

بر این اساس محمد جاودان با کسب 14 رای به مدت 4 سال سکان هیات نابینایان و کم بینایان استان را برعهده گرفت.

حوادث

هفته گذشته تصادف یک دستگاه پژو پارس و یک دستگاه پژو 405 در یکی از جاده‌های برون شهری غرب بندرعباس موجب جان باختن چهار عضو یک خانواده و مرگ راننده پژو پارس شد.

شنبه گذشته 20غرفه صنایع دستی واقع در بنای تاریخی معبد هندوهای بندرعباس در آتش سوخت.

در این آتش‌سوزی به ساختمان تاریخی معبد آسیبی نرسید و فقط غرفه‌های واقع در محوطه سوخته اند.

میراث فرهنگی

هفته گذشته عملیات لوله گذاری در گورستان تاریخی حاجی آباد که بدون مجوز اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بود با دستور قضایی متوقف شد.

آموزش و پرورش

مدارس هرمزگان شنبه گذشته 27 اردیبهشت ماه 99 طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، در حالی با حضور مدیران ومعلمان بازگشایی شد که خبری از حضور دانش آموزان در مدرسه نبود.

معلمان و مدیران جهت رفع اشکال آموزشی دانش آموزان به مدرسه آمده بودند اما با توجه به آمار شیوع کرونا در هرمزگان که این روزها نیز روند صعودی به خود گرفته است، در بسیاری از مدارس هیچ دانش آموزی در سرکلاس درس حاضر نشده و یا تعداد آنها انگشت شمار بوده است.

یکشنبه گذشته مدرسه مجازی ویژه دانش آموزان استان هرمزگان با عنوان «بیا بیآموزیم» در قالب طرح یاوری فرهنگی دانش آموزان پایه 10، 11 و 12 در دوران کرونا افتتاح شد.

فرهنگی

شنبه گذشته همزمان با شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان آیین احیای سومین شب قدر با رعایت فاصله گذاری هوشمند به دلیل شیوع کرونا در مناطق سفید و کم خطر هرمزگان برگزار شد.

مدیرکل صدا وسیمای مرکز خلیج فارس گفت: نمایش رادیویی ویروس کرونا در 2 قسمت 35 دقیقه ای در مرکز خلیج فارس تهیه وتولید شد.

مهران جلایی روز دوشنبه گذشته با اعلام این خبر افزود: این نمایش رادیویی با موضوع بیماری کرونا ومسائل پیرامون آن تهیه شده است.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: نماز عید فطر شهرستان های بندرعباس، میناب، قشم، حاجی آباد و رودان امسال به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مسجد محلات اقامه می شود.

حجت الاسلام علی اکبر انصاری راد روز چهارشنبه گذشته در گفت وگو با ایرنا افزود: امسال اقامه نماز در شهرستان های یاد شده به‌صورت حضور گسترده نمازگزاران در مصلی‌ها و مساجد جامع را نخواهیم داشت.

چهارشنبه گذشته نمایشگاه مجازی خوشنویسی «مشق وحدت» با موضوع روز جهانی قدس در حوزه هنری هرمزگان برگزار شد.

این نمایشگاه شامل 10 اثر خوشنویسی با موضوع فلسطین و روز جهانی قدس توسط عبدالمطلب کهوری‌نژاد هنرمند خوشنویس ای استان با خط نسخ به تحریر در آمده است.

پویش "فلسطین با توهستیم" هفته گذشته به همت حوزه هنری هرمزگان و به مناسبت گرامیداشت روز جهانی قدس تشکیل و جمعی از مباران انقلابی و هنرمندان و اقشار مختلف مردم این استان به این پویش پیوستند.

استاندار هرمزگان گفت: باید با اجرای برنامه های مناسب، رویدادهای دوران دفاع مقدس را به خوبی برای نسل جدید تبیین و در راستای ترویج روحیه و فرهنگ ایثارگری و شهادت گام برداریم.

فریدون همتی جمعه گذشته در نشست شورای هماهنگی دفاع مقدس استان هرمزگان، ضمن گرامیداشت روز جهانی قدس، اظهار داشت: امسال مردم در فضای مجازی و شعارها حمایت خود از ملت مظلوم فلسطین را به طور گسترده بیان و مطرح کردند.

پوستر "گام‌های استوار" با محوریت گرامیداشت روز جهانی قدس و تجلیل از جایگاه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی قهرمان و مبارز راه قدس در حوزه هنری هرمزگان تهیه و تولید شد.

محیط زیست

مسوول محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست دریایی هرمزگان گفت: اموج دریا لاشه 32قطعه لاک پشت پوزه عقابی و سبز را به سواحل جاسک آورد.

افشین عسکری روز چهارشنبه گذشته در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: لاشه لاک پشت‌ها در نوار ساحلی به طول تقریبی 50کیلومتر بین روستای ونک تا کلیدک در شهرستان جاسک پراکنده شده است.

اجتماعی

نماینده ولی‌فقیه درهرمزگان و امام جمعه بندرعباس، میزان زکات فطریه در استان را براساس قوت غالب سه کیلوگرم گندم برای هر نفر 120 هزار ریال اعلام کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده روز پنجشنبه گذشته با اعلام این خبر افزود: همچنین فطریه افرادی که قوت غالب آن ها برنج بوده نیز برای هر نفر 300 هزار ریال و به ازای خرما 450 هزار ریال است.

وی بیان داشت: میزان کفاره غیرعمد نیز به ازای هر روز 30 هزار ریال و میزان کفاره روزه عمد به ازای هر روز یک میلیون و 800 هزار ریال تعیین شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هرمزگان گفت: دلیل اصلی افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان، بیشتر شدن موارد آزمایش و غربالگری از افرادیست که علائم ظاهری این بیماری را ندارند.

دکتر حسین فرشیدی روز سه شنبه گذشته در نشست خبری آنلاین افزود: هم اکنون روزانه بیش از 530 تست از افراد مشکوک در استان گرفته می‌شود که امیدواریم تعداد آزمایش‌ها به هزار مورد در روز برسد.

وی ادامه داد: مهمترین اولویت دانشگاه علوم پزشکی افزایش آزمایش‌ها و مراقبت از افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای است.

دکتر فرشیدی شامگاه جمعه گذشته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با ابتلای 84 نفر دیگر به کرونا، شمار مبتلایان در استان به دوهزار و 339 نفر افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: از مبتلایان جدید، 46 نفر در بندرعباس، 17 نفر در رودان، 13 نفر در میناب، 6 نفر حاجی آباد و 3 نفر در بندرخمیر ثبت شده است.

مدیرکل بهزیستی هرمزگان گفت: 7هزار و 959بسته کمک معیشتی شامل موادغذایی در قالب طرح پویش همدلی مومنانه بین مددجویان بهزیستی استان توزیع شد.

غلامحسین رنجبر روز چهارشنبه گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این بسته‌های معیشتی به ارزش 17میلیارد و 500میلیون ریال از ابتدای ماه مبارک رمضان با همکاری خیران استان بین مددجویان زیرپوشش بهزیستی اهداء شد.

توزیع یک هزار بسته کمک معیشتی ویژه قشرها آسیب دیده از بیماری کرونا جمعه گذشته به همت جمعیت هلال احمر هرمزگان در این استان آغاز شد.

این بسته‌ها شامل برنج، روغن، عدس، سویا، تن ماهی، ماکارونی و رب گوجه به ارزش حدود 3 میلیارد ریال در سراسر استان هرمزگان به جز شهرستان‌های بشاگرد و بوموسی توزیع می شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*