چهارشنبه 4 مهر 1403

میانگین سنی کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم چند است؟

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
میانگین سنی کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم چند است؟

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، با این که هنوز به طور رسمی وزاری پیشنهادی آیت‌الله رئیسی معرفی نشده‌اند، اما اسامی این وزرا در رسانه‌ها مطرح شده است. جوان‌گرایی در بین مدیران و وزرای کشور همواره مورد تاکید و توصیه رهبر انقلاب بوده است. از طرفی خود آیت‌الله رئیسی نیز تاکید داشته است که حتما از مدیران انقلابی و جوان در امور کشور استفاده خواهد کرد. با نگاهی گذرا به سوابق و سنین وزاری پیشنهادی...

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، با این که هنوز به طور رسمی وزاری پیشنهادی آیت‌الله رئیسی معرفی نشده‌اند، اما اسامی این وزرا در رسانه‌ها مطرح شده است. جوان‌گرایی در بین مدیران و وزرای کشور همواره مورد تاکید و توصیه رهبر انقلاب بوده است. از طرفی خود آیت‌الله رئیسی نیز تاکید داشته است که حتما از مدیران انقلابی و جوان در امور کشور استفاده خواهد کرد. با نگاهی گذرا به سوابق و سنین وزاری پیشنهادی آیت‌الله رئیسی درمی‌باییم که گویا رئیس‌جمهور سیزدهم ترجیح داده تا اندکی میانگین سنی وزرای خود را پایین بیاورد.

نگاهی به لیست وزرای پیشنهادی نشان می‌دهد که جوانترین وزیر پیشنهادی حجت الله عبدالملکی با 40 سال سن و مسن‌ترین افراد کابینه هم سردار احمدی وحیدی و عین‌اللهی با 63 سال سن هستند.

52، میانگین سنی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم

حسین باغگلی را می‌توان از وزرای جوان دولت سیزدهم به حساب آورد که بخشی از بار جوانگرایی در این دولت را به پیشنهاد رئیس جمهور به دوش خواهد کشید. وی متولد 1357 است و 43 سال دارد. او دارای دکترای علوم تربیتی (فلسفه تعلیم و تربیت) از دانشگاه فردوسی مشهد و هم اکنون عضو هیئت علمی این دانشگاه است. او که تقریبا از جوانان کابینه پیشنهادی سیزدهم به حساب می‌آید به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شده است.

در گام بعدی ریاست پیشین مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و رییس سابق حراست آستان قدس رضوی به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات به مجلس معرفی شده است. حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب، او متولد 1340 است و 61 سال سن دارد. حضور در درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب و آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی، حضور و فعالیت در اطلاعات عملیات سپاه از سال 1359، از مهم‌ترین سوابق وی به حساب می‌آید.

رستم قاسمی که به عنوان کاندید ریاست‌جهموری نیز پیش‌تر بین زبان‌ها افتاده بود. به عنوان وزیر راه و شهرسازی در دولت سیزدهم معرفی شده است. او 57 سال دارد و در دولت دهم از سال 1390 تا 1392 به‌عنوان وزیر نفت فعالیت می‌کرد. وی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران آموزش راه دور از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال 1394 است. وی فعالیت خود را از سال 1360 در سپاه پاسداران آغاز کرد و در طول جنگ ایران و عراق از اعضای این نهاد بود. او در فاصله سال‌های 1386 تا 1390 فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بود.

عبدالملکی، جوان‌ترین عضو کابینه

حجت‌الله عبدالملکی در تاریخ چهارم فروردین ماه سال 1360 متولد شده است. وی هم اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق و معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی است. او که جوان‌ترین عضو کابینه رئیسی به شمار می‌آید،40 سال سن دارد.

محمدمهدی اسماعیلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم معرفی شده است. محمدمهدی اسماعیلی متولد و 1354 در کبودرآهنگ همدان است. او که 46 سال دارد وی از طلاب دانش‌آموخته مدرسه عالی شهید مطهری، دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است.

محمدعلی زلفی‌گل" که به عنوان گزینه تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم؛ مطرح است. او 55 سال سن دارد و از سال 1383 نام وی در لیست یک درصد دانشمندان پر استناد رشته شیمی جهان، در پایگاه اطلاعات و آمار علمی ISI قرار گرفته و مورد تقدیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری واقع شد. زلفی گل همچنین دبیر انجمن شیمی، دانشمند برگزیده بین‌المللی و رئیس سابق دانشگاه بوعلی سینا همدان است.

جواد اوجی متولد سال 1345 در شیراز بوده که در سال 1369 در صنعت نفت استخدام و مشغول به کار شد. او تاکنون در سمت معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران فعالیت می‌کرده است؛ و حالا نام او به عنوان وزیر پیشنهادی نفت در دولت سیزدهم معرفی شده است.

حمید سجادی جدی‌ترین گزینه وزارت ورزش در دولت رئیسی است که در لیست پیشنهادی رئیس جمهور منتخب به مجلس ارائه شده است. او که 52 سال سن دارد، حمید سجادی از سال 1388 تا کنون معاون امور ورزش سازمان تربیت بدنی، عضو شورای عالی سیاست گذاری ورزش سیما در سازمان صدا و سیما بوده است.

عیسی زارع‌پور به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات معرفی شده است. عیسی زارع‌پور عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت، گروه شبکه‌های کامپیوتری است. او از وزیران پیشنهادی جوان به حساب می‌آید متولد 1359 است و 41 سال سن دارد.

سید احسان خاندوزی که به عنوان وزیر پیشنهادی اقصاد و دارایی معرفی شده است هم، چون زارع پور 41 سال سن دارد. او عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است و همچنین به عنوان نماینده مردم تهران و شهرری در مجلس یازدهم مشغول به کار است.

عین‌اللهی و سردار وحیدی مسن‌ترین وزرای پیشنهادی 

دکتر بهرام عین الهی عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه شهید بهشتی از سوی رئیس جمهور برای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. او نسبت به باقی وزرا سن بیشتری دارد. متولد 1337 است و 63 سال سن دارد.

سید جواد ساداتی نژاد متولد سال 1351 در کاشان، نماینده دوره دهم مجلس، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، سیاستمدار اصولگرا و هم اکنون نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس یازدهم شورای اسلامی است. او به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد و کشاورزی معرفی شده است.

امیر قرایی آشتیانی که جانشین ستادکل نیرو‌های مسلح است، به عنوان وزیر پیشنهادی دفاع به مجلس معرفی شده است. امیر آشتیانی از 11 تیرماه سال 98 تا کنون با حکم فرمانده معظم کل قوا جانشین رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح بوده است. وی متولد 1339 است و 61 سال سن دارد.

سید رضا فاطمی امین در سال 1353 در شاهرود به دنیا آمده است. از سوابق اجرایی او می‌توان به عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشور، معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت اشاره کرد. آیت‌الله رئیسی او را عنوان وزیر صمت به مجلس معرفی کرده است.

سردار وحیدی متولد سال1337 در شیراز است. او اولین فرمانده سپاه قدس بود و این مسئولیت را بین سال‌های 69 تا76 بر عهده داشت. رییس جمهور، سردار احمد وحیدی را به عنوان وزیر کشور به مجلس پیشنهاد داده است. وحیدی سوابق مختلفی از فرماندهی سپاه قدس تا وزارت دفاع در دولت احمدی نژاد را در کارنامه خود دارد.

حسین امیر عبداللهیان در سال 1343 در دامغان متولد شده است و 57 سال سن دارد. او از مرداد ماه سال 1395 دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی بوده است، و نیز دبیرکلی دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین را برعهده داشته است. امیر عبداللهیان به عنوان وزیر خارجه دولت سیزدهم به مجلس معرفی شده است.

عزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی است. او در 6 اسفند 1338 به دنیا آمد و 62 سال دارد. او هم‌اکنون به عنوان یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند. علاوه بر این ضرغامی به مدت 10 سال، در فاصله سال‌های 1383 تا 1393 ریاست سازمان صدا و سیما را برعهده داشت.

علی اکبر محرابیان متولد سال 1348 در شهرستان خوانسار است. محرابیان دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در دولت دهم و رئیس ستاد مهر ماندگار کشور و وزیر صنایع و معادن در دو کابینه محمود احمدی‌نژاد بوده که در مرداد ماه 1386 پس از استعفای علیرضا طهماسبی از وزارت صنایع در دولت احمدی‌نژاد به این سمت منصوب شد و پس از انحلال این وزارتخانه از کابینه خارج شد. او هم‌اکنون به عنوان وزیر نیرو در دولت سیزدهم معرفی شده است.

میانگین سنی دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ترتیب 57 و 58 بود که این عدد در کابینه پیشنهادی حجت الاسلام رییسی به مجلس به 52 سال رسیده است.

انتهای پیام /

میانگین سنی کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم چند است؟ 2