پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

هاشمی گلپایگانی: ارشاد و صدا و سیما پاسخگوی عملکرد "نمایش خانگی" باشند / تبعه آزادسازی سواحل، گسترش بی‌حجابی در این مناطق نباشد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
هاشمی گلپایگانی: ارشاد و صدا و سیما پاسخگوی عملکرد "نمایش خانگی" باشند / تبعه آزادسازی سواحل، گسترش بی‌حجابی در این مناطق نباشد

عدم عملکرد مناسب وزارت ارشاد و صدا و سیما درباره نمایش خانگی، رواج بی بند و باری در سواحل آزادشده، رقابت مسئولان برای تحصیل فزرندشان در خارج از کشور و عدم همکاری وزارت گردشگری، ورزش و صمت از مهم‌ترین محورهای صحبت‌های قائم مقام ستاد امر به معروف بود.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست هم‌اندیشی محمدرضا هاشمی گلپایگانی قائم مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر با رسانه‌ها امروز در محل آن ستاد برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه ستاد نمی‌تواند به تنهایی به منکرات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بپردازد، گفت: ستاد نقش احیای امر به معروف و نهی از منکر دارد؛ یعنی اقدام برای احیا و جریان‌سازی. وظیفه‌ی ستاد، ایجاد ارتباطات سالم در احراز وظایف و ایجاد شبکه‌های مردمی در مطالبه‌گری‌های معقول است.

هاشمی گلپایگانی افزود: مهم‌ترین بحث امر به معروف در موضوع اجتماعی، عدالت اجتماعی و آزادی معنوی و اجتماعی است. نباید آن را در عفاف و حجاب خلاصه کنیم. عدالت اجتماعی از مهم‌ترین معروفاتی است که باید پیاده شود، اما باید در نظر داشته باشیم عفاف و حجاب در جامعه ما فوریت پیدا کرده است. یک جایی وقتی التهاب ایجاد می‌شود، اولویت می‌یابد.

عفاف و حجاب مسئله‌ای سیاسی نیست

وی ادامه داد: در عدالت اجتماعی، عدالت فرهنگی و تربیتی از اولویت‌هاست. خلأهای قانونی و عدم ضمانت اجرایی و اجرای قانون برای حجاب دیده می‌شود. قانون یابد ضمانت اجرایی داشته باشد و این امر بر عهده مجلس شورای اسلامی است. اگر عفاف و حجاب را وارد بحث‌های سیاسی کنیم، لطمه سنگینی می خوریم. حقیقت آن است که عفاف و حجاب مسئله‌ای سیاسی نیست بلکه مقوله‌ای دینی و مردمی و اجتماعی است. پیش بینی می‌کنیم در سال آینده انتخابات مجلس که بخواهد اتفاق بیفتد، یکی از عرصه‌های جولان تصاحب منصب و قدرت، سوء استفاده از عفاف و حجاب باشد. مجلس باید قبل از آن، مسئله عفاف و حجاب را حل کند.

قائم مقام ستاد امر به معروف با تأکید بر اینکه تمرکز ما در موضوع عفاف و حجاب در دستگاه‌های دولتی است، گفت: 41 درصد از دستگیرشدگان وزارت ارشاد، کارمندان دولتند. امروز شاهدیم برخی از منشی‌های قضات از همان بدحجا‌ب‌ها و هنجارشکنان جامعه هستند. بنابراین امروز مشکل عفاف و حجاب را مسئولان می‌دانیم.

تبعه آزادسازی سواحل، گسترش بی‌حجابی در این مناطق نباشد

هاشمی گلپایگانی یکی از چالش‌های آزادسازی سواحل را در رهاسازی این مناطق برای جولان بی‌بند و باری و بی‌حجاب‌ها در کنار ساحل معرفی کرد و از اعتراض و مطالبه مردم مازندران نسبت به این چالش خبر داد و گفت: متولی این امر وزارت کشور است و باید نسبت به این چالش اقدام لازم را صورت دهد.

وزارت ورزش و جوانان و وزارت صمت در اولویت‌های ترک فعل‌اند

هاشمی گلپایگانی با تأکید بر اینکه تمام نهادها و سازمانهای اداری موظف‌اند شورای امر به معروف داشته باشند، گفت: دو عضو این شورا، دو نفر از تشکلات مردمی است تا ارتباط مردم با نهادها تعریف شود. بسیاری از نهادهای دولتی شورای امبر به معروف و نهی از منکر دارند و اصرار داریم صوری و نمایشی نباشند. برخی دستگاه‌ها از این امر استنکاف می‌کنند که وزارت گردشگری از جمله آنهاست. همین چالش سبب می‌شود مردم منطقه سلطانیه از وضعیت گردشگری در این منطقه اعتراض داشته باشند و بگویند تورهایی به آن شهرستان می‌برند که منطقه را به ابتذال می‌کشاند. از این جهت به فکر طراحی سایتی برای رتبه دادن به نهادهایی هستیم که در امر به معروف و نهی از منکر فعال یا غیر فعال‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی هم تاکنون با ستاد فعالیت خود را تعریف نکرده است. وزارت ورزش و جوانان و وزارت صمت در اولویت‌های بعدی ترک فعل هستند. اما دستگاه‌هایی که به بحث امر به معروف خوب ورود کردند، وزارت راه و شهرسازی، اقتصاد و بانک مرکزی ورود یافتند.

وی با اشاره به اهمیت گشت ارشاد مسئولان گفت: در نشست اخیری هم که با رئیس جمهور داشتم، این امر با به عنوان شعار تبلیغاتی‌شان یادآور شدم. ایشان گفت در این باره بسیار جدی هستند و اشاره داشتند هر نهاد یا وزارتخانه‌ای که مساعدت لازم در امر به معروف و نهی از منکر را نداشتند، برخوردهای لازم صورت گیرد.

هاشمی گلپایگانی با انتقاد از عملکرد نمایش خانگی، گفت: متولی فیلم‌های نمایش خانگی وزارت ارشاد و صدا و سیماست و باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.

مدیران برای تحصیل فرزندشان در خارج با هم رقابت می‌کنند

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره پدیده حضور مدیران کشور در خارج کشور گفت: بین 3 هزار تا 4 هزار نفر از فرزندان مدیران در خارج کشور تحصیل می‌کنند؛ آن هم نه مدیران تراز اول بلکه مدیران میانه. وقتی در جلسات خصوصی‌شان حضور می‌یابی، می‌بینی که رقابتی در بین‌شان برای اعزام فرزندانشان به خارج کشور صورت گرفته است.

در حاشیه این مراسم، هر یک از خبرنگاران به طرح دغدغه و سؤالات خود نسبت به عملکرد ستاد امر به معروف پرداختند؛ لزوم تولید محتوا از سوی حوزه علمیه و تبلیغات اسلامی برای تحقق امر به معروف و تولید فیلم‌های فاخر با محتوا و نظارت نهادها و مراکز علمی کشور و ضرورت بازخواست نهادهای دینی و فرهنگی از سوی ستاد برای عدم ورود جدی حوزه علمیه درباره امر به معروف به ویژه عفاف و حجاب، از جمله مطالبات خبرنگاران در این نشست بود.

50 آسیب در حوزه امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی شناسایی شده است

انتهای‌پیام /