جمعه 10 فروردین 1403

هزینه کنسلی لغو پروازهای اربعین برداشته شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
هزینه کنسلی لغو پروازهای اربعین برداشته شد

ارائه خدمات دو مرکز درمانی در کربلا و نجف به زائران ایرانی، راه اندازی کمیته رسیدگی به تخلفات پروازهای اربعین از جمله خبرهای مهم 31 شهریور در رابطه با اربعین 1400 بود.

ارائه خدمات دو مرکز درمانی در کربلا و نجف به زائران ایرانی، راه اندازی کمیته رسیدگی به تخلفات پروازهای اربعین از جمله خبرهای مهم 31 شهریور در رابطه با اربعین 1400 بود.

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه_ فاطمه میرزاجعفری: یکی از خبرهای مهم 24 ساعت گذشته در خصوص اربعین 1400 انتشار فیلمی در شبکه‌های مجازی بود که با عنوان پرواز زائران اربعین با هواپیمای غیر مسافربری و بدون رعایت پروتکل بهداشتی بود که سر و صدای زیادی به پا کرد اما احمد محمدی فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با تاکید بر اینکه هیچ مورد و گزارشی از حضور مردم در مرزهای چهارگانه کشور، شلمچه، مهران، چذابه و خسروی وجود ندارد؛ گفت: کلیپ منتشر شده در فضای مجازی آرشیوی است. دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با اظهار اینکه امسال طبق مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مرزهای زمینی کشور به سمت عراق بسته است؛ از مردم عزیز ایران خواست تحت هیچ شرایطی به سمت مرزهای کشور برای حضور در مراسم امسال اربعین حسینی حرکت نکنند. وی تأکید کرد: در اربعین امسال تنها از طریق مرزهای هوایی زائرین به عراق اعزام می‌شوند.

هزینه کنسلی لغو پروازهای اربعین برداشته شد ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی در جلسه‌ای به ریاست معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی مصوب کرد: از 30 شهریور تا 10 مهر 1400 در صورت کنسلی بلیت زائران باید کل وجه به صورت 100 درصد توسط ایرلاین یا چارترکننده به مسافر بازگردانده شود و سازمان هواپیمایی آن را ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کند. همچنین مقرر شد: از روز شنبه مورخ 3 مهر، روزانه حداقل 400 اتوبوس در مرز مهران برای بازگشت زائران آماده و مستقر شود. بنا بر این گزارش ستاد اربعین وزارت و راه شهرسازی بر لزوم آمادگی و اطلاع‌رسانی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای پیش فروش بلیت برگشت زائران با اتوبوس از مرز مهران تأکید و مصوب کرد که سازمان هواپیمایی کشوری ظرفیت پاسخگویی سامانه‌های دریافت شکایات را برای پاسخگویی 24 ساعته در طول شبانه روز افزایش دهد. در جلسه ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی سازمان هواپیمایی کشوری موظف شد با قاطعیت با مجموعه کسانی که اقدام به فروش بلیت خارج از چارچوب قیمت مصوب می‌کنند، برخورد کند.

استقرار و فعال شدن سه موکب در مرز مهران شامل دو موکب سازمان راهداری و یک موکب اداره کل راه و شهرسازی و موکب‌ها در سالن‌های مسافران در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) از دیگر مصوبات جلسه امروز بود. جلسه ستاد اربعین وزارت و راه شهرسازی امروز با حضور معاون حمل و نقل، معاون توسعه مدیریت و منابع، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی و نمایندگان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و بازرسی وزارتخانه برگزار شد.

ارائه خدمات دو مرکز درمانی در کربلا و نجف به زائران ایرانی علی رضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در سفر به عراق و حضور در شهر نجف اشرف از درمانگاه نباء جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی که به صورت موقت برای خدمت رسانی به زوار ایرانی اربعین حسینی فعال شده بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند خدمت رسانی و فعالیت این مرکز قرارگرفت.

وی همچنین گفت: ستاد بیمه‌ای نیز در سه شهر زائرپذیر عراق کربلا (دفتر مرکزی)، نجف و کاظمین استقرار کامل پیدا کرده و آماده خدمت رسانی به زائرین اباعبدالله امام حسین (ع) است.

وی عنوان کرد: با بیمارستان‌های حکیم و صدر در شهر نجف و نیز بیمارستان امام حسین (ع) و زین‌العابدین (ع) در شهر کربلا مذاکره و مقرر شده تا به زائرین ایرانی همانند زائرین عراقی خدمات دهند.

وی ابراز امیدواری کرد: تا در قالب قرارداد منعقده فی مابین شرکت سهامی بیمه ایران و سازمان حج و زیارت به بهترین شکل به زائران خدمت رسانی شود.

وی در این بازدید گفت: بخش‌ها مختلف این درمانگاه آماده شده از امروز سه شنبه خدمات دهی به افراد و مراجعین نیازمند خدمات درمانی آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بخش‌های داروخانه، آزمایشگاه و خدمات پرستاری در این درمانگاه فعال است، ابراز امیدواری کرد: هیچ زائر ایرانی بیمار نشود اما آمادگی‌های لازم برای ارائه خدمات پزشکی و درمانی در کربلا و نجف فراهم شده است.

وی همچنین از نخستین زائر بستری موقت در مرکز درمانی نباء نیز عیادت کرد.

راه اندازی 30 پایگاه اورژانس در نقاط مرزی پیمان صابریان، رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی اظهار داشت: سازمان اورژانس کشور به عنوان مسئول کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی یکی از زیرمجموعه‌های ستاد مرکزی اربعین حسینی است.

وی افزود: کمیته بهداشت و درمان از اعضای، سازمان اورژانس کشور نماینده معاون درمان وزارت بهداشت، نماینده معاون بهداشت وزارت بهداشت و نماینده آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت و سازمانهای خارج از وزارت بهداشت شامل بهداری نیروی مسلح، پزشکی قانونی، بسیج جامعه پزشکی و... تشکیل شده است. این کمیته از مهرماه سال 1399 دستورالعمل‌ها را دریافت کرد و از آذر ماه سال 99 جلسات خودش را به شکل منظم برای سازماندهی و مدیریت خدمات بهداشت و درمان در اربعین حسینی برگزار کرده است.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی گفت: حدود شصت هزار زائر برای مراسم اربعین 1400 مجوز حضور در کشور عراق را دریافت کرده‌اند به این شکل که ورود این افراد از طریق خطوط هوایی از فرودگاه‌های تهران، تبریز، شیراز و مشهد باشد و در بازگشت نیز زائران می‌توانند در صورت تمایل به صورت زمینی به کشور بازگردند که مرز مهران در اولویت است. کمیته بهداشت و درمان، مرکز مدیریت اطلاعات آی تی و سازمان فناوری اطلاعات و سازمان حج و زیارت هماهنگی صورت گرفته است تا افرادی که تمایل به حضور در مراسم اربعین را دارند دو دز واکسن کرونا دریافت کرده باشند و کارت واکسن ثبت شده در سامانه وزارت بهداشت را دریافت کنند.

صابریان افزود: شرط دوم انجام آزمایش پی سی ار است که باید با جواب منفی و اعتبار 72 ساعت باشد. نتایج آزمایشات نیز در سامانه زوارت بهداشت ثبت می‌شود، زائران نباید هیچ علامتی از بیماری داشته باشند توصیه می‌شود توصیه‌های بهداشتی در ایام اربعین رعایت شود، در دو شهر نجف و کربلا هیأت پزشکی جمعیت هلال احمر دو مرکز درمانی ایجاد شده است و خدمات سلامت ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در زمان بازگشت مرزهای زمینی آمادگی دارند از همه زوار برگشتی آزمایش پی سی ار بگیرند و در صورت آلودگی آنها را جداسازی کنند تا سلامت خود را به دست بیاورند، مردم در کشور عراق توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند و اگر دچار علائم کرونا شدند به نزدیکترین مرکز بهداشت و درمان مراجعه کنند.

کرونا به عنوان اولویت اول مد نظر قرار گرفته است اما سایر مخاطرات سلامت مانند بیماری‌های واگیر و حوادث غیرمترقبه در نظر گرفته شده است گفت: توصیه می‌شود بیماران خاص، سالمندان، بیماران مزمن سیستم ایمنی و زنان باردار در این سفر حضور نداشته باشند. موضوع گرمازدگی نیز مورد توجه ما قرار گرفت و بسته جامع بهداشت و سلامت تدوین شده است. وی با بیان اینکه دارو به اندازه کافی تأمین شده است و نگرانی در این خصوص وجود ندارد افزود: اگر فردی در کشور عراق به بیماری کرونا مبتلا شد باید در مراکز بهداشتی و درمانی مداوا شود و در جلسه‌ای که با وزارت بهداشت عراق داشتیم مقرر شد مراکز درمانی عراق همه بیماران را پذیرش کنند و در صورت نیاز از طریق هوایی بیماران به کشور منتقل خواهند شد. رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی توصیه کرد: از آنجا که مراسم امسال در شهرهای کربلا و نجف برگزار می‌شود توصیه می‌شود زائران ایرانی با توجه به شرایط کووید 19 در شهرهای دیگر حضور پیدا نکنند به دلیل اینکه ایران در این شهرها مرکز بهداشتی راه‌اندازی نکرده است.

صابریان در خصوص آخرین اقدامات سازمان اورژانس برای خدمت‌رسانی به زائران حسینی در مرزهای کشور توضیح داد: در حال حاضر 30 پایگاه اورژانس در نقاط مرزی مستقر شده‌اند، همچنین با تلاش‌های صورت گرفته 8 درمانگاه بیمارستان صحرایی برای خدمت‌رسانی به زائران حسینی احداث شد که در این مراکز بیش از 145 نفر از متخصصان و کادر درمانی فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه 45 دستگاه آمبولانس به پایگاه‌های بهداشت و درمان نقاط مرزی انتقال یافته است، اظهار داشت: تعداد اتوبوس‌آمبولانس‌های اورژانس ارائه‌دهنده خدمات برای زوار حسینی 5 دستگاه، 5 دستگاه بالگرد و آمبولانس هوایی در شرایط اضطراری برای عملیات‌های پشتیبانی در نظر گرفته شده است.

صابریان ادامه داد: طی بیست و چهار ساعت گذشته تعداد 886 نفر در مرز مهران تست کرونا داده‌اند که از این تعداد 471 نفر غیرایرانی و 415 نفر ایرانی بوده‌اند و تست یک نفر مثبت شد. همچنین در بررسی‌های به عمل آمده، تاکنون تست‌های مربوط به بیماری‌های سل و مالاریا منفی گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های لازم با دانشگاه‌های اهواز، شیراز، کرمانشاه و همدان برای پشتیبانی از شهرهای مرزی در صورت بروز تهدیدات تروریستی و حوادث غیرمترقبه انجام شده، همچنین نیروهای مسلح نیز قرار شده است در مرز مهران آزمایشگاه پی‌سی‌آر کرونا راه‌اندازی کنند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور ادامه داد: نیروها و آمبولانس‌های اورژانس در فرودگاه‌های مبدأ مستقر هستند تا در صورت نیاز به زائران خدمت‌رسانی کنند.

وی با بیان اینکه بازدیدهای بهداشتی از اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی و آشامیدنی و اماکن اسکان به طور مستمر در حال انجام است، عنوان کرد: ما همواره تلاش می‌کنیم بهداشت و سلامت هم‌وطنان را تأمین کنیم. همچنین با تدابیر صورت گرفته، ذخیره فرآورده‌های خونی رزرو شده است تا در صورت نیاز با مشکل مواجه نشویم.

زائران برای بازگشت به کشور عجله نکنند امید کوثری فر، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه در ابتدا قرار بود که از شش فرودگاه کشور پروازها به مقصد عراق جهت انتقال زائرین اربعین حسینی انجام شود؛ ولی باتوجه به افزایش متقاضیان سفر در دیگر فرودگاه‌های کشور که امکان انجام پرواز بود این زمینه فراهم شد تا پرواز به عراق انجام شود، گفت: مثلا در ابتدا قرار نبود که از کرمان پرواز به عراق صورت بگیرد ولی این امکان فراهم شده و یا در برخی از استان‌های شمالی همچون گیلان، مازندران و گلستان. وی همچنین با بیان اینکه طبق آخرین رصدهایی که انجام شده در ایرلاین‌های معرفی و مشخص شده، قیمت بلیت هواپیما به مقصد نجف بر اساس قیمت مصوب فروخته شده و تخلفی از این ایرلاین‌ها واصل نشده است، افزود: باید به این موضوع توجه داشت فرودگاه نجف یک فرودگاه خصوصی است و امکان پروازهای متعدد در آن فراهم نیست.

کوثری فر با درخواست از زائرین اربعین حسینی مبنی بر اینکه زمان رفت و برگشت خود را در زمان پیک سفر انتخاب نکنند، چرا که این موضوع باعث ایجاد مشکلات از جمله کمبود تعداد پرواز شده است، گفت: زائران برنامه پروازی خود برای رفت و برگشت را بر اساس برنامه‌های پروازی تنظیم کنند تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، با بیان اینکه زائران می‌توانند چند روز بعد از اتمام روز اربعین به کشور بازگرداند و در همین راستا برای بازگشت به کشور عجله نداشته باشند، تصریح کرد: در همین چارچوب این تدبیر اندیشیده شده که موکب‌های ایرانی سه الی چهار روز بعد از اتمام روز اربعین همچنان به زائران خدمات ارائه دهند.

راه اندازی کمیته رسیدگی به تخلفات پروازهای اربعین کمیته نظارت و رسیدگی به تخلفات و جرایم مربوط به پروازهای اربعین با حضور معاون سازمان بازرسی کل کشور، مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران، نماینده دادستان و مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی داخلی به ریاست سیاوش امیرمکری سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل شد.

در این کمیته مسئولیت نظارت بر پروازهای اربعین بر اساس قانون بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفت و مقرر شد سازمان مذبور ضمن رصد مستمر عملکرد آژانس‌ها و شرکت‌های هواپیمایی، در صورت مشاهده هر گونه تخلف برخوردهای اداری معمول و مراتب به مراجع نظارتی (تعزیرات حکومتی و بازرسی کل کشور) اعلام شود.

همچنین شرکت هواپیمایی موظف شدند بر قیمت و عرضه بلیت نظارت داشته باشند. در این جلسه مقرر شد، پروازهای چارتری در بازه زمانی 28.6.1400 لغایت 10.7.1400 لغو و هر گونه تخلف از جمله اجبار در فروش، امتناع از فروش و گران فروشی مورد پیگیری قضائی قرار خواهد گرفت.

بر اساس مصوبات جلسه مذکور مقرر شد اطلاع رسانی لازم به مردم از طریق رسانه‌ها صورت پذیرفته و توسط سازمان هواپیمایی کشوری نظارت دقیق و مؤثری بر سامانه‌های فروش بلیت، اپلیکیشین‌ها و موتورهای جستجوگر انجام و مراتب به کمیته گزارش و نهایتا تخلفات مشاهده شده به تعزیرات حکومتی اعلام شود.

پنج مصوبه لازم الاجرا درباره پروازهای اربعین پیرو اظهارات رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جلسه شورای‌عالی قضائی روز دوشنبه مبنی بر نظارت این سازمان بر فروش بلیط سفر اربعین، روز گذشته جلسه‌ای با حضور معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی این سازمان، سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرکل تعزیرات استان تهران، سرپرست دادسرا و فرمانده پلیس فرودگاه و مدیران شرکت‌های هواپیمایی (ایرلاین‌ها) در محل سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل شد.

غلامعباس ترکی، معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی این سازمان درباره محتوای جلسه گفت: سازمان بازرسی عملکرد و نحوه انجام وظایف دستگاه‌های مسئول در هماهنگی پروازهای سفر اربعین را با دقت نظارت، پیگیری و مورد مطالبه قرار می‌دهد.

وی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری، مطابق قانون، مسئولیت نظارت بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی، آژانس‌های فروش بلیط و سامانه‌های اینترنتی رزو بلیط را بر عهده دارد و باید ضمن نظارت مستمر با هرگونه تخلف در فروش و عرضه بلیط سفر اربعین به طور قاطع برخورد و تخلفات را به دستگاه‌های مسئول گزارش کند.

ترکی ضمن اشاره به ورود سازمان بازرسی کل کشور و انجام اقدامات نظارتی در راستای تعیین سقف قیمت و حضور در ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی؛ از تشکیل کمیته ویژه نظارت و پیگیری تخلفات و جرایم مرتبط با عرضه بلیط هواپیما با مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری و همکاری سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و دادسرای فرودگاه خبر داد.

ترکی افزود با فراخوان همه مسئولان مربوط در جلسه ویژه‌ای که در همین رابطه تشکیل شد، مسئولیت دستگاه‌های مربوطه در خصوص نظارت بر عملکرد ایرلاین‌ها، آژانس‌های هواپیمایی و سامانه‌های رزرو بلیط مشخص و کمیته ویژه‌ای برای رصد و پایش عرضه بلیط تشکیل شده که نماینده بازرسی امور راه و شهرسازی این سازمان ضمن حضور در این کمیته نظارت لازم را به عمل خواهد آورد.

وفق مصوبات جلسه مذکور، تعداد شرکت‌های هواپیمایی مسئول حمل ونقل هوایی در ایام اربعین حسینی به 12 شرکت افزایش یافت.

همچنین برخی از تصمیمات جلسه به شرح ذیل مصوب و ابلاغ شده است: 1- نظارت مستمر سازمان هواپیمایی کشوری بر عملکرد ایرلاین‌ها در راستای عرضه بلیط دو سره به متقاضیان بدون محدودیت‌های اجباری 2- لغو کلیه پروازهای چارتری در ایام اربعین و معرفی شرکت‌های هوایی متخلف به سازمان تعزیرات حکومتی 3- انجام بازدیدهای میدانی نمایندگان اعضای کمیته نظارت در قالب گشت‌های تعزیرات طی ایام اربعین از عملکرد آژانس‌های هواپیمایی و سامانه‌های رزرو بلیط و ارسال گزارش‌های تخلفاتی به سازمان تعزیرات حکومتی 4- ایجاد محرومیت‌های شدید برای شرکت‌های هواپیمایی متخلف از سوی سازمان هواپیمایی علاوه بر مجازات‌های قضائی و تعزیراتی 5- اطلاع‌رسانی عمومی صحیح به زوار محترم در خصوص برنامه زمانی فروش بلیط، قیمت مصوب و مراجع رسیدگی کننده به شکایات مردمی.

هزینه کنسلی لغو پروازهای اربعین برداشته شد 2
هزینه کنسلی لغو پروازهای اربعین برداشته شد 3
هزینه کنسلی لغو پروازهای اربعین برداشته شد 4
هزینه کنسلی لغو پروازهای اربعین برداشته شد 5
هزینه کنسلی لغو پروازهای اربعین برداشته شد 6