جمعه 10 فروردین 1403

چرا غرب در برابر ترور شهید فخری‌زاده سکوت کرده است؟

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
چرا غرب در برابر ترور شهید فخری‌زاده سکوت کرده است؟

تهران - ایرنا - انتقاد از سکوت غرب و مجامع بین المللی در عدم محکومیت عاملان ترور شهید محسن فخری‌زاده دانشمند ممتاز صنعت دفاعی ایران و اشاره به ایران به عنوان تنها کشوری که بر جنایات علیه یمن چشم نبسته است، بخشی از سخنان کارشناسان در همایش بین‌المللی آینده صلح و حقوق بشر بود.

به گزارش ایرنا، «بنیاد گفت وگو و دوستی ملل» اقدام به برگزاری دومین همایش بین‌المللی «آینده صلح و حقوق بشر در آسیای غربی» کرده است. در این همایش دو روزه که به صورت وبینار از روز چهارشنبه 19 آذر شروع شد، افراد و شخصیت‌های سیاسی و علمی متعددی حضور یافته و سخنرانی کرده اند.

در این گزارش خلاصه‌ای از گفته‌های «فراس النجم» مدیر موسسه مدافعان حقوق بشر کانادا، «جیهان القیسی» مدیر اتحادیه جمعیت‌های امدادی و توسعه‌گر لبنان و «عبدالسلام الذاهبی» نماینده موسسه انسان در امور بین‌الملل ارائه شده است.

بنیاد گفت‌وگو و دوستی ملل یک موسسه غیر دولتی، غیر سیاسی، فرا مذهبی، غیر انتفاعی و فرا ملی و با اهداف بین المللی در راستای ارتقاء فرهنگ گفت‌وگو و صلح جهانی تاسیس شده است.

فراس النجم به عنوان یکی از سخنرانان این همایش در بررسی موضوع جنگ، منازعه و تاثیرات منفی آن بر حقوق بشر گفت: متأسفانه بیشتر جنگ‌ها توسط حکومت‌ها در غرب مهندسی می‌شوند. این حکومت‌ها معمولا این جنگ‌ها را با مقوله حقوق بشر توجیه می‌کنند. عناوینی که بسیار فریبنده است. حال آنکه در زمان جنگ، نقض حقوق بشر به شدت بالا می‌رود. گاهی می‌گویند: این کشور ناقض حقوق بشر است. منظور از کشور در اینجا، حکومت یا سیستم است. گاهی می‌گویند: این حکومت، یک حکومت دیکتاتوری است که برای جامعه، کشورهای منطقه یا یک قدرت خاص خطرناک است.

النجم با اشاره به مسئله سلاح کشتار جمعی به عنوان یکی از بهانه‌های حکومت‌های متخاصم در آغاز آتش جنگ گفت: گاهی قضیه، سلاح کشتار جمعی است. همان کاری که با عراق کردند. این بهانه و توجیهی برای تهاجم و اشغال عراق بود. ابتدا گفتند: صدام سلاح‌های شیمیایی دارد. کشورهایی که خواهان سقوط رژیم صدام بودند، همان کشورهایی هستند که به این رژیم سلاح دادند. این کار، نوعی دورویی است.

ماهیت ریاکارانه حکومت‌های غربی منشا جنگ‌ها

این کارشناس حقوق بشر با تاکید بر مشارکت نیابتی رژیم صهیونیستی به عنوان دست نشانده غرب در بسیاری از منازعات سال‌های گذشته در منطقه خاورمیانه و آسیا گفت: حکومت‌های غربی این رژیم را در قلب خاورمیانه و در مکانی بسیار مقدس گذاشته‌اند و این رژیم باعث ناامنی و ناپایداری کل منطقه شده است. اسرائیل یکی از بزرگترین رژیم‌های ناقض حقوق بشر است. آن‌ها افراد بسیاری را به قتل رساندند، قوانین بین‌المللی زیادی را نقض کردند. حکومت‌های غربی، این رژیم را تقویت و حمایت می‌کنند و امنیتش را تأمین می‌کنند. دیگر رژیم‌های نیابتی، رژیم عربستان سعودی، رژیم امارات و رژیم بحرین هستند. این رژیم‌ها مورد حمایت غرب هستند. متأسفانه کشورهای به ظاهر حامی و طرفدار حقوق بشر مانند آمریکا، کانادا و دیگران، از رژیم‌های دیکتاتوری مثل عربستان سعودی حمایت می‌کنند.

النجم ضمن انتقاد از ماهیت ریاکارانه حکومت‌های غربی در قبال سوریه، در توضیح عواقب تنش آفرین این رویکرد از جمله معضل پناهندگی برای جهان خاطر نشان کرد: این دورویی، ماهیت، عواقب و نتایج آنچه را که آن‌ها انجام می‌دهند، نشان می‌دهد. آن‌ها بسیار سخت کار کردند تا از شر حکومت سوریه خلاص شوند. گفتند که بشار اسد دیکتاتور است، اما نتیجه کارهایشان یک جنگ جدی شد. آن‌ها همچنین باعث فروپاشی مدنی سوریه شدند. یک رویارویی بزرگ در داخل کشور شروع شد، گروه‌های مختلف ظهور کردند، مسلح شدند و سعی کردند اداره حکومت را به دست بگیرند. نتایج این جنگ برای دنیا بسیار منفی بود. امروزه شاهد این هستیم که پناهنده‌ها به کشورهای غربی هجوم می‌آورند و در بین راه و در قایق، جانشان را از دست می‌دهند. آن‌ها تلاش می‌کنند به کشورهایی برسند که حامی حقوق بشر هستند. بنابراین، نتایج جنگ نه تنها برای کشور درگیر جنگ، بلکه برای کل دنیا بسیار منفی بود.

سکوت غرب در برابر ترور دانشمند شهید محسن فخری‌زاده

وی با اشاره به مسئله ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند ممتاز صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران گفت: محسن فخری زاده، دانشمند پرنفوذ و مهم هسته‌ای ایران یکی از بنیان‌گذاران فناوری هسته‌ای در ایران برای استفاده و پیشرفت و قدرت کشورش (و نه به خاطر سلاح هسته‌ای که اسرائیل و آمریکا دارند) بود. آن‌ها این مرد را کشتند و به شیوه‌ای بسیار وحشیانه در روز روشن ترور کردند. هیچ کسی این ترور را محکوم نکرد. ما چیز خاصی از غرب در این مورد نمی‌شنویم. سازمان ملل در این باره نشستی ترتیب نداد.

این کارشناس در ادامه در انتقاد از عدم پایبندی سازمان‌های حقوق بشری به تعهدات بنیادین در مواجهه با اقدامات ناقض حقوق بشری افزود: آن‌ها می‌دانند که ترور دانشمندان (به ویژه دانشمندان ایرانی) سابقه‌ای طولانی دارد، توجهشان کجاست؟ چرا پلیس بین‌الملل در این مورد کاری نمی‌کند؟ چرا دادگاه لاهه و ارگان‌های زیادی که هستند، ساکت نشسته‌اند و کاری انجام نمی‌دهند؟ این بسیار باعث تأسف است که ما در مورد نظامی که خودمان آن را تأسیس کرده‌ایم تا اینکه امنیت جهانی را تأمین کند و به ما این اطمینان را بدهد که عدالت را برپا می‌کند و باعث آرامش و پایداری اوضاع می‌شود، احساس امنیت نمی‌کنیم.

جیهان القیسی از دیگر سخنرانان این نشست در ابتدای سخنرانی با موضوع آینده‌ی کودکان جنگ با تاکید بر این که کودکان همیشه نخستین قربانی بحران‌ها هستند، گفت: لبنان کشوری کوچک با جمعیتی در حدود 4 میلیون نفر است که در حدود یک و نیم میلیون پناهجو را در خود جای داده است. تقریبا نیمی از پناهجویان در لبنان کودکان هستند. هزاران نفر از آن‌ها در اردوگاه زندگی می‌کنند. جایی که یتیمانی هستند که یک یا حتی هردوی والدین خود را از دست داده‌اند. تنها خواسته آن‌ها بازگشت به سوریه و سرزمین مادری خودشان است.

پناهجویان محروم از اساسی ترین حقوق بشر

وی در توصیف شرایط اسفبار پناهجویان سوری گفت: یکی از مشکلاتی که پناهجویان با آن دست به گریبان هستند این است که آن‌ها حس تعلق را از دست می‌دهند. بسیاری از آن‌ها مدارک رسمی ندارند. بدون مدرکی که نشان دهنده ملیت آن‌ها باشد، احساس می‌کنند به هیچ جای تعلق ندارند و مثل انسان‌های نامرئی زندگی می‌کنند. آن‌ها یکی از اساسی‌ترین حقوق بشر را از دست داده‌اند.

القیسی با اشاره به پیامدهای روانی بحران انسانی پناهندگی بر کودکان افزود: کودکانی که در معرض زندگی پناهندگی و بحران انسانی قرار می‌گیرند، از پیامدهای روانی و اجتماعی رنج می‌برند. اضطراب، افسردگی، ترس و دیگر مشکلات مرتبط با استرس، توانایی رشد سالم توأم با حس شادی را از آن‌ها می‌گیرد. بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد در قالب تعدادی برنامه در ارتباط با حفاظت و قدرت بخشیدن به مردم کار می‌کنند؛ اما ما با موارد وخیمی مواجه هستیم که نیازمند اقدامات فوری است. ما شاهد نسلی هستیم که دسترسی به سلامت روان و حمایت روانی را از دست داده اند.

این فعال اجتماعی در پایان در بیان وظایف سازمان‌های مردم نهاد در قبال کودکان پناهجو که هیچ احساسی مگر شادی سزاوارشان نیست، گفت: کاری که ما می‌توانیم به عنوان سازمان‌های مردم نهاد انجام دهیم، این است که با یک رویکرد طولانی مدت همه جانبه، یک سیستم جهت مراقبت‌های پزشکی، آموزش و حفاظت و توانبخشی بسازیم، برنامه‌هایی را پیاده‌سازی کنیم که خطر ترک تحصیل و ازدواج زودهنگام را کاهش دهد و برنامه‌هایی را پیش ببریم که بتواند آموزش حرفه‌ای جایگزین را گسترش دهد. امید همیشه زمانی ظاهر می‌شود که به کمک آن‌هایی می‌رویم که به کمک ما احتیاج دارند. ما باید به یاد داشته باشیم که کودکان، آینده‌سازان ما هستند. علی رغم سختی‌های موجود، کودکان احساس شادی می‌کنند و پیش می‌روند.

عبدالسلام الذاهبی در ابتدای سخنرانی خود با محوریت نقض حقوق بشر در جنگ یمن با انتشار ویدئویی کوتاه از چگونگی آغاز بحران یمن به عنوان «بدترین فاجعه بشری مدرن که به دست انسان رقم خورده است» گفت: این فاجعه با جنگی آغاز شد که از واشنگتن اعلام شده بود. یمن امروز، از هرگونه انتقال سیاسی مسالمت آمیز فاصله دارد. با تجاوز به یمن، حاکمیت این کشور نقض شده است. وضعیت بشری پس از تجاوز، بدتر شده است. وحدت کشور از هم پاشیده است و کشورهای متجاوز از فراخوان تقسیم کشور توسط جنبش جدایی‌طلب جنوب یمن و سایر گروه‌ها حمایت می‌کنند. صلح و امنیت در کل منطقه رو به زوال است.

وی در توصیف جنایت‌های عربستان به عنوان «دیوانگی» علیه مردم یمن گفت: عامل اصلی فاجعه انسانی در یمن، گرسنگی و مرگ غیرنظامیان در محاصره است. بسیاری از سازمان‌ها از جمله سازمان ملل متحد (گزارشگر ویژه حقوق بشر و تحریم‌های بین‌المللی، ادریس جزایری) و بسیاری دیگر از مقامات به جهانیان هشدار دادند که محاصره غیرقانونی توسط ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی، هم در بنادر و هم در فرودگاه‌ها، علت اصلی رنج غیرنظامیان و مرگ در یمن است. کمبود مواد نفتی، غذا و دارو که در این جنگ توسط ائتلاف تحت رهبری سعودی برای مجازات مردم یمن به عنوان سلاح استفاده می‌شود، گرسنگی و شیوع اپیدمی وبا را ایجاد کرد که زندگی هزاران انسان به ویژه کودکان را از بین برد. اگر جلوی این دیوانگی گرفته نشود، میلیون‌ها نفر خواهند مرد.

ایران تنها صدایی در جهان که جنگ یمن را محکوم می‌کند

الذاهبی در ادامه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها حکومتی که چشم بر جنایات علیه مردم مظلوم یمن نبسته است، افزود: همه گزارش‌ها شواهدی از جنایات جنگی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن دارند. گزارش‌های کارشناسان بین المللی، شورای حقوق بشر، مقامات رسمی، فعالان حقوق بشر و شهروندان عادی شواهد بسیاری از جنایات جنگی توسط ائتلاف تحت رهبری سعودی در یمن را پیدا کرده اند، اما هنوز هم این جنگ توسط بسیاری از کشورها پشتیبانی می‌شود. ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسرائیل از این جنگ حمایت می‌کنند و اکثر کشورهای اروپایی و برزیل به جنگ‌افروزان اسلحه می‌فروشند. آنان از فروش اسلحه به این افراد کودک‌کش، احساس غرور می‌کنند. بسیاری از کشورهای دیگر نیز بر این جنایات چشم بسته‌اند. تنها یک صدا در فضای بین‌المللی وجود دارد که رسما این جنگ را محکوم می‌کند و آن هم صدای جمهوری اسلامی ایران است.

الذاهبی در پایان گفت: چشم بستن بر این موارد نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه، به خودی خود جرم است. تضعیف حقوق بشر مردم یمن، حقوق بشر همه شهروندان جهان را تضعیف می‌کند. اجازه دادن به ادامه این جنگ، پایه‌های عدالت را نابود می‌کند و نه تنها روی یک یا چند کشور، بلکه روی همه ملت‌ها تأثیر خواهد گذاشت. مصونیت از مجازات برای جنایتکاران جنگی باعث تشویق به جنایات جنگی بیشتر در آینده می‌شود. در پایان باید بگویم که ما در پشتیبانی از مردم یمن و حقوق بشر خود شکست خورده‌ایم و این در تاریخ به یاد خواهد ماند.

*س_برچسب‌ها_س*
چرا غرب در برابر ترور شهید فخری‌زاده سکوت کرده است؟ 2
چرا غرب در برابر ترور شهید فخری‌زاده سکوت کرده است؟ 3
چرا غرب در برابر ترور شهید فخری‌زاده سکوت کرده است؟ 4