سه‌شنبه 10 مهر 1403

24 اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونایی استانها / جزئیات رنگ بندی شهرها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
24 اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونایی استانها / جزئیات رنگ بندی شهرها

استانها - ایرنا - هفته چهارم اردیبهشت خبرهای کرونایی امیدوارکننده‌ای در استانها به گوش رسید؛ همین که مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19 در یک هفته اخیر در پنج استان کشور به صفر رسیده و روند بستری بیماران در 28 استان کاهشی است، یعنی روزهای رهایی از این ویروس منحوس نزدیک است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار گروه استانهای ایرنا، طبق جدیدترین اطلاعات وزارت بهداشت و به مدد واکسیناسیون گسترده در کشور، در هفته‌ای که گذشت، مرگ و میر ناشی از کرونا در پنج استان زنجان، سمنان، فارس، کردستان و گلستان صفر بوده و همچنین تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده در هفته اخیر 2 هزار و 218 نفر، تعداد موارد بستری جدید 536 نفر و تعداد موارد فوتی جدید در هفته اخیر 78 نفر بوده است.

حتی در استان تهران در هفته اخیر موارد بستری و فوت استان کاهش یافته و به محدوده متوسط کشوری رسیده است.

طبق رویه هفتگی وزارت بهداشت، جدیدترین رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور شامگاه جمعه 23 اردیبهشت ماه منتشر شد که نشان می داد رنگ های قرمز به معنی مناطق «بسیار پرخطر» و نارنجی به معنی مناطق «پرخطر» از نقشه کشورمان رخت بسته و شهرها زرد و آبی شده اند.

وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر به شرایطی اطلاق می‌شود که در یک شهر از هر 100 هزار نفر، دست‌کم 10 نفر روزانه به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شوند، نارنجی به معنای وضعیت پر خطر است آمار روزانه بستری بیشتر از 6 نفر از 100 هزار نفر جمعیت را توصیف می کند.

رنگ زرد هم از سوی ستاد مقابله با کرونا به معنای خطر متوسط است به عبارت دیگر مناطقی که بین چهار تا 6 نفر از میان هر یکصد هزار نفر بیمار کووید 19 بستری به صورت روزانه داشته باشند.

طبق این اطلاعات اکنون 189 شهر کشور از نظر شیوع کرونا به رنگ آبی درآمده اندیعنی وضعیت کرونایی این شهرها آبی است. در این زمینه می توان به استان مازندران که استانی گردشگر پذیر محسوب می شود اشاره کرد که تعداد شهرهای آبی آن از پنج به 11 شهرستان افزایش یافته و نیمی از استان به رنگ آبی درآمده است.

طبق ارزیابی وزارت بهداشت علاوه بر شهرستان های بابل، بابلسر، نور، نوشهر و تنکابن که از هفته گذشته در وضعیت عادی قرار گرفتند 6 شهرستان دیگر شامل ساری، قائمشهر، آمل، محمودآباد، چالوس و بهشهر نیز به رنگ آبی کرونایی در آمدند. نکته مثبت رنگ بندی اعلام شده در وزن سنگین شهرستان های آبی مازندران به لحاظ جمعیتی است، به گونه ای که چهار شهرستان پرجمعیت استان شامل بابل، ساری، آمل و قائمشهر که بیش از 60 درصد جمعیت مازندران را در خود جای داده اند به وضعیت کم خطر کرونایی رسیده اند.

در استان گیلان هم شرایط مطلوب است و تعداد شهرهای آبی به پنج مورد رسیده است. بر این اساس، شهرستان های آستانه اشرفیه، رشت، خمام، رضوانشهر و لاهیجان از وضعیت زرد کرونایی خارج شدند و در رنگ بندی آبی قرار گرفتند ضمن اینکه آستارا، تالش، رودسر، فومن و لنگرود پیش از این آبی بودند. البته هنوز شهرستان های بندرانزلی، رودبار، سیاهکل، شفت، صومعه سرا، ماسال و املش همچنان در رنگ بندی زرد باقی مانده اند.

درباره خوزستان که در دو سال گذشته جزو استانهایی با شیوع بالای ویروس کرونا ارزیابی می شد نیز وضعیت امیدوار کننده است و طبق آخرین رنگ بندی کرونایی 17 شهرستان خوزستان در وضعیت آبی و 10 شهر در وضعیت زرد قرار گرفتند.

بر این اساس شهرهای اندیکا، آغاجاری، حمیدیه، رامشیر، رامهرمز، گتوند، لالی، هفتکل، هندیجان و هویزه در وضعیت زرد هستند؛ شهرهای امیدیه، اندیمشک، اهواز، ایذه، آبادان، باغملک، باوی، ماهشهر، بهبهان، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوش، شوشتر، مسجدسلیمان و کارون در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

همچنین در لرستان هفت شهرستان در وضعیت زرد و چهار شهرستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند؛ شهرستان های بروجرد، پل‌دختر، چگنی، خرم‌آباد، سلسله، کوهدشت، رومشگان در وضعیت زرد و شهرستان های ازنا، الیگودرز، دورود و دلفان در وضعیت آبی قرار دارند.

خراسان رضوی نیز از دیگر استان های گردشگرپذیر و مهم در ارزیابی کرونایی است که با ادامه روند کاهشی مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی، مشهد در وضعیت آبی قرار گرفت؛ این استان در شبانه روز گذشته بدون فوتی کرونا بود.

وزارت بهداشت در ارزیابی خود 259 شهر را در موقعیت زرد یعنی «نسبتا پرخطر» قرار داده است؛ یعنی هنوز ابتلا به کرونا در این شهرها بالاست و هموطنان باید پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را تا حد امکان رعایت کنند. برای نمونه هنوز 11 شهرستان در استان کرمانشاه در وضعیت زرد قرار دارد یعنی اگر مردم این استان موارد بهداشتی را نادیده بگیرند، ممکن است دوباره به شرایط نارنجی و پرخطر بازگردند.

براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های کرمانشاه، دالاهو، روانسر، قصرشیرین، اسلام‌آبادغرب، گیلانغرب، سرپل‌ذهاب، ثلاث باباجانی، هرسین، پاوه و صحنه در وضعیت زرد و شهرستان‌های جوانرود، کنگاور و سنقروکلیایی در وضعیت آبی قرار دارند. این در حالی است که در رنگ بندی قبلی تمامی 14 شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت زرد کرونایی قرار داشت.

یا در خراسان شمالی هرچند رنگ آبی به شهرستان مانه و سملقان رسیده است اما شهرستان های بجنورد، شیروان، اسفراین، فاروج، گرمه، جاجرم و رازوجرگلان نیز در همان وضعیت رنگ بندی زرد کرونایی باقی مانده اند.

در اصفهان نیز سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: همه شهرستان‌های استان در زمان حاضر در وضعیت زرد و آبی همه‌گیری بیماری کووید -19 قرار دارند و مرگ و میر ناشی از کرونا به کمترین حد در یک سال اخیر رسیده است. چهار شهرستان از جمله اصفهان (با احتساب چهار شهرستان جدید منفک شده در شرق اصفهان) از وضعیت زرد (خطر متوسط) خارج شدند و در شرایط آبی (عادی) قرار گرفتند.

تزریق سه دز واکسن رمز عبور از همه گیری کرونا

طبق اطلاعات وزارت بهداشت تاکنون 149 میلیون و 438 هزار و 470 دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است که اگر افرادی که هنوز دزهای دوم و سوم خود را تکمیل نکرده اند، همت کرده و به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند، می توان به خروج سریعتر کشور از وضعیت همه گیری کرونا امیدوار بود.

در این رابطه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان امروز گفت: از ابتدای شروع واکسیناسیون کرونا تاکنون 49 درصد از جمعیت هدف استان واکسن دُز سوم را دریافت کردند در حالی که این میزان در مرحله اول 81 درصد و در مرحله دوم واکسن 71 درصد بوده است.

استان اردبیل از استانهای موفق در واکسیناسیون عمومی است که 100 درصد جمعیت هدف دز اول واکسن را دریافت کرده اند؛ امروز رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در ادامه روند نزولی شیوع کرونا در استان اردبیل، شمار مبتلایان به شکل چشمگیری کاهش یافته و آمار بستری روزانه طی 24 ساعت گذشته به سه نفر رسیده است. وی همچنین از صفر شدن دوباره شمار فوتی‌های کرونا در استان اردبیل برای سی و نهمین بار طی سال جاری خبر داد.

در مقابل مهدی مصری رییس دانشگاه علوم پزشکی قم علت زرد ماندن رنگ کرونایی قم را آمار پایین واکسیناسیون در این استام دانست و گفت: روند واکسیناسیون در قم مقایسه با میانگین کشوری و استان‌های هم‌جوار مطلوب نیست. عادی انگاری، پایین بودن 10 تا 15 درصدی تزریق واکسن در این استان نسبت به میانگین کشوری، قرار گرفتن قم در مسیر مواصلاتی و ورود زائران به مناسبت‌های مختلف از جمله نیمه شعبان، تعطیلات عید نوروز، عید فطر و برگزاری چند مراسم ترحیم باعث شده وضعیت کرونایی این استان از 28 اسفندماه پارسال تاکنون زرد بماند.

در استان همدان نیز روند واکسیناسیون مطلوب گزارش شده است؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفته براساس آمارهای موجود، 93.1 درصد جمعیت بالای 12 سال استان همدان نوبت اول، 83.5 درصد 2 نوبت و 39.8 درصد نیز هر سه نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

آخرین آمار کرونایی وزارت بهداشت

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در 24 ساعت گذشته، هفت بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به 141 هزار و 216 نفر رسید. از دیروز تا امروز 24 اردیبهشت ماه 1401 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 255 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی و 55 نفر از آنها بستری شدند. خوشبختانه تا کنون 7 میلیون 18 هزار و 868 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند. 751 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون 51 میلیون و 733 هزار و 191 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است.

برچسب‌ها

24 اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونایی استانها / جزئیات رنگ بندی شهرها 2
24 اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونایی استانها / جزئیات رنگ بندی شهرها 3